35 219 läst · 649 svar
35k läst
649 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Hej
Kan någon hjälpa mig att förstå artikeln ”Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat”” https://www.tv4.se/artikel/7esp7wKR...-solceller-far-dyrare-el-fullstaendigt-korkat
I artikeln står ”Han är en av alla svenskar som satsat på egna solceller och ett hembatteri. Investeringen skulle göra att Göran Anckers med hjälp av ett AI-system kunde ladda upp sitt batteri när elpriserna och el-användandet var lågt. – Tidigare när jag haft det inkopplat var jag med och sänkte effekttopparna men tyvärr kan vi inte ha det längre på grund av effektavgiften. Alltså har effektavgiften för mig inneburit att jag ökar inköp av dyr el, säger han.
Är det för att lagra egenproducerad el, som Göran använde sina batterier till, eller vad?
Jag har tidigare skrivit att elnäten till våra villor är byggda för effektriktningen till villorna.
Vill vi mata ut effekt från våra hus då riskerar vi att elnäten behöver förstärkas bland annat för att spänningsvariationerna i elnäten annars riskerar att ökas.
Effektavgiften har tillkommit för att undvika att elnätskostnaderna behöver öka om de befintliga distributionsnäten till t.ex. villorna behöver förstärkas.
På Skatteverket så kan vi t.ex. läsa; ”Skattereduktion för grön teknik - Installation av batteri som uteslutande eller så gott som uteslutande används för att lagra egenproducerad el”
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/443012.html
Detta ligger i linje med att inte öka effektflödet fram och tillbaka i distributionsnäten till villorna. Även målet med effektavgiften är att minska flödet i elnätet t.ex. till villorna.
Gjorde verkligen Göran ”allt rätt när han köpte solceller och ett batteri” på det sätt han sedan verkar använda batteriet?
Kan någon hjälpa mig att förstå artikeln ”Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat”” https://www.tv4.se/artikel/7esp7wKR...-solceller-far-dyrare-el-fullstaendigt-korkat
I artikeln står ”Han är en av alla svenskar som satsat på egna solceller och ett hembatteri. Investeringen skulle göra att Göran Anckers med hjälp av ett AI-system kunde ladda upp sitt batteri när elpriserna och el-användandet var lågt. – Tidigare när jag haft det inkopplat var jag med och sänkte effekttopparna men tyvärr kan vi inte ha det längre på grund av effektavgiften. Alltså har effektavgiften för mig inneburit att jag ökar inköp av dyr el, säger han.
Är det för att lagra egenproducerad el, som Göran använde sina batterier till, eller vad?
Jag har tidigare skrivit att elnäten till våra villor är byggda för effektriktningen till villorna.
Vill vi mata ut effekt från våra hus då riskerar vi att elnäten behöver förstärkas bland annat för att spänningsvariationerna i elnäten annars riskerar att ökas.
Effektavgiften har tillkommit för att undvika att elnätskostnaderna behöver öka om de befintliga distributionsnäten till t.ex. villorna behöver förstärkas.
På Skatteverket så kan vi t.ex. läsa; ”Skattereduktion för grön teknik - Installation av batteri som uteslutande eller så gott som uteslutande används för att lagra egenproducerad el”
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/443012.html
Detta ligger i linje med att inte öka effektflödet fram och tillbaka i distributionsnäten till villorna. Även målet med effektavgiften är att minska flödet i elnätet t.ex. till villorna.
Gjorde verkligen Göran ”allt rätt när han köpte solceller och ett batteri” på det sätt han sedan verkar använda batteriet?
Redigerat:
Jag har läst ett flertal artiklar om Göran och det enda jag förstår från dessa artiklar och reportage är att de som skrivit/gjort reportagen inte förstår hur effekttariffer fungerar och inte heller förstår varför Göran får problem. I Görans fall så räcker det att han slutar att ladda batteriet med el från elnätet (i fortsättningen bara laddar batteriet med den egenprducerade elen) så slipper han de höga effekttarifferna. Han kan också hitta någon som hanterar kostnaderna åt honom, även om den han anlitade inte var kompetent för uppgiften.
Ett par av artiklarna verkar dessutom anta att alla effekttariffer ser ut som de som Ellevio har, det är ju verkligen inte heller sant.
Ett par av artiklarna verkar dessutom anta att alla effekttariffer ser ut som de som Ellevio har, det är ju verkligen inte heller sant.
Att parera för effektavgiftens tre toppar är oerhört svårt. Algoritmen är genial- närmast schackmatt på befolkningen.M Martin Lundmark skrev:Hej
Kan någon hjälpa mig att förstå artikeln ”Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat”” [länk]
[länk]
En AI eller annan teknisk pryl kanske kan fånga upp topparna (efteråt) men att i princip förutspå dessa verkar svårt.
Nu överdriver du detta rätt ordentligt. Det är inte alls särskilt svårt och det finns företag som lovar att de kan styra delar av din elförbrukning för att lösa det.S styren skrev:
Det är endast riktigt stora förbrukare som är av intresse att styra och dessa kan man oftast styra i tiden så att de håller sig undan från resten av en timme där prognosen är att en av de tre högsta förbrukningarna kommer att överskridas. Nu pratar vi om värmepannan, LLVPn, varmvattenberedaren och naturligtvis laddning av elfordon. I mitt hus kan jag styra dessa, men jag kan även styra värmningen av min badtunna, golvvärmen i badrummen och farstun, elementet på inglasningen som går in när det blir för kallt osv.
Att jag i mitt inlägg lyfte problemet med att alla verkar tro att det fungerar som hos Ellevio är för att deras modell på effekttariffen gör det svårare att optimera användningen, men de flesta andra elbolag har effekttariffer som faktiskt gör att det är ganska lätt att styra, så länge man har koll på förbrukningen.
Då låter det som att Ellviro behöver få tillräckligt mycket skit i media och på andra ställen, så att de byter modell, och inga andra heller hakar på deras modell. Eller har den några fördelar?pacman42 skrev:
Jag kan tänka mig att de tycker att modellen har fördelen att den tvingar folk att tänka på effekten under hela dygnet, även om man kan tänka olika mycket på den. Göteborg energi har en modell där man har samma effekttariff hela dygnet (lite samma tänk), men de har nu lagt till en möjlighet att ha en högre fast kostnad (där man kan få upp till 6kW på dagtid, får endast överskridas enstaka gånger) och ingen effekttariff på natten. De har alltså tagit fram ett alternativ utifrån kritiken.L Lilllen skrev:
Jag ser vad dessa två elbolagen försöker få till och jag har förståelse för det också, men det innebär inte att det är kundvänligt - och därmed inte bra för att hålla en bra relation med kunden.
Hejpacman42 skrev:
Jag har läst ett flertal artiklar om Göran och det enda jag förstår från dessa artiklar och reportage är att de som skrivit/gjort reportagen inte förstår hur effekttariffer fungerar och inte heller förstår varför Göran får problem. I Görans fall så räcker det att han slutar att ladda batteriet med el från elnätet (i fortsättningen bara laddar batteriet med den egenprducerade elen) så slipper han de höga effekttarifferna. Han kan också hitta någon som hanterar kostnaderna åt honom, även om den han anlitade inte var kompetent för uppgiften.
Vi har, som elanvändare, de senaste 20–30 åren blivit mera aktiv,a för att hålla nere våra elkostnader.
Det är då viktigt att vi förstår de spelregler som finns.
Att elenergibolaget (den vi köper elenergin ifrån) och elnätsbolaget är två olika företag är en del av spelreglerna.
Att det är vi som är anslutna till elnäten (vissa matar in eleffekt och andra tar ut eleffekt) som bekostar elnäten, är annan del av spelreglerna.
Att naturlagarna begränsar vad vi kan göra i (med) elsystemet, är även det en del av spelreglerna.
Etc.
I artikeln kan vi bland annat läsa; ” Organisationen Villaägarna ser också en risk att effektavgifterna kommer leda till en dyrare elräkning. – Generellt kan man säga att det är två kategorier som drabbas. Dels alla som har smarta system som försöker optimera sitt användande utifrån pris. Men även alla som bor i lite äldre hus och lite större familjer. Man har barn som sitter vid energislukande datorer och har spisen på samtidigt som man tvättar. De kommer drabbas, säger Håkan Larsson, samhällspolitisk chef, Villaägarna.”
Varför hjälper oss t.ex. inte Villaägarna oss att förstå dessa spelregler, när journalisterna verkar ha svårt?
För mig, som inte ännu, satt mig in riktigt i detta, låter det som de skjuter sig själva i foten. Vill de styra folks beteende, måste det finnas en tillräckligt enkel väg att gå. Om inte målet är att bara dra in mer pengar till bolaget förstås…
Jadu, det ligger väl inte i deras agenda att hjälpa elbolagen. Om jag skall vara cynisk så är det väl som med de flesta kollektivistiska organisationer, de fokuserar på att gnälla på "överhögheten" och skydda "den lilla människan" snarare än att jobba för alla medlemmars bästa och samhällets bästa.M Martin Lundmark skrev:I artikeln kan vi bland annat läsa; ” Organisationen Villaägarna ser också en risk att effektavgifterna kommer leda till en dyrare elräkning. – Generellt kan man säga att det är två kategorier som drabbas. Dels alla som har smarta system som försöker optimera sitt användande utifrån pris. Men även alla som bor i lite äldre hus och lite större familjer. Man har barn som sitter vid energislukande datorer och har spisen på samtidigt som man tvättar. De kommer drabbas, säger Håkan Larsson, samhällspolitisk chef, Villaägarna.”
Varför hjälper oss t.ex. inte Villaägarna oss att förstå dessa spelregler, när journalisterna verkar ha svårt?
Jag är exempelvis så sjukt less på exempel fackföreningarna som förpestar så stor del av samhället (bland annat är det nästintill omöjligt att bli av med en lärare som inte har kompetensen som krävs och som förstör elevernas framtid), trots att jag i grunden anser att de har en extremt viktig funktion att fylla. Det är nog samma sak här, man fokuserar mer på "konflikten" med motparten än att titta på vad som är rimligt.
De får inte tjäna mer pengar på effekttariffen än innan. Så det är snarare att de skjuter sig själva i foten. Jag skulle vilja säga att det är en form av inkompetens, man har inte förmågan att sätta sig in i hur detta landar hos motparten.L Lilllen skrev:
Jag har Ellevio. Verkar svårt att styra.pacman42 skrev:
..
Att jag i mitt inlägg lyfte problemet med att alla verkar tro att det fungerar som hos Ellevio är för att deras modell på effekttariffen gör det svårare att optimera användningen, men de flesta andra elbolag har effekttariffer som faktiskt gör att det är ganska lätt att styra, så länge man har koll på förbrukningen.
Ja, det svåra med dem är att man måste ha olika måleffekter och det finns inga "fria timmar". Det går att lösa, men logiken blir mycket krångligare (inte jättesvårt dock).S styren skrev:
Det stora problemet är att man får två målbilder om man har effekttariff även på natten, både elpriset och maxeffekten för tariffen.
Göteborg Energis nya lösning med max 6kW bara på dagtid är däremot väldigt enkel att optimera mot.
Hej pacman42pacman42 skrev:
För drygt 20 år sedan hade jag ett antal telefonsamtal samt öga mot öga möten med representanter för Villaägareföreningen, i dessa sakfrågor.
Dialogen startade ungefär när jag köpt hus och jag fick upprepade uppmaningar att bli medlem.
Jag svarade, bland annat, med frågor, varför de inte bättre hjälpte villaägare att förstå spelreglerna (bland annat de spelregler jag nämnde i det tidigare inlägget #7).
Det var frågor som gjort villaägare idag, bättre förberedda till exempel på effektavgiften.
Jag kom ingen väg med samtalen, så jag tackade nej till medlemskap. Jag ville inte bli (vara) medlem i föreningen om de inte hjälpte oss villaägare att bli kunnigare i elkraftfrågor.
Vem finns det som hjälper oss elanvändare i denna typ av elkraftfrågor?
Redigerat:
Problemet är att det finns två system som motverkar varandra.
Timpris (och snart kvartspris) gör att man vill koncentrera sin användning av el till billiga timmar.
Effektavgifter gör att man måste sprida ut sin användning så mycket det går för att undvika höga toppar under enskilda timmar.
Blir komplicerat att räkna ut när man ska använda sina styrbara elprylar, går nästan inte att göra manuellt. Samtidigt ska man inte köra styrbara förbrukare som diskmaskin och tvättmaskin när ingen är hemma på grund av brandrisken. Lycka till att göra rätt
.
Vi lär se en förändring av effektavgifter framöver, det är knappast rimligt att allt mellan 06-22 är höglast och allt mellan 22-06 låglast till exempel. Kommer bli ännu svårare att förstå effektavgift i framtiden när hög/låglast beror på timme och dag, samtidigt som man ska optimera för sitt Tim/kvartspris.
Timpris (och snart kvartspris) gör att man vill koncentrera sin användning av el till billiga timmar.
Effektavgifter gör att man måste sprida ut sin användning så mycket det går för att undvika höga toppar under enskilda timmar.
Blir komplicerat att räkna ut när man ska använda sina styrbara elprylar, går nästan inte att göra manuellt. Samtidigt ska man inte köra styrbara förbrukare som diskmaskin och tvättmaskin när ingen är hemma på grund av brandrisken. Lycka till att göra rätt
Vi lär se en förändring av effektavgifter framöver, det är knappast rimligt att allt mellan 06-22 är höglast och allt mellan 22-06 låglast till exempel. Kommer bli ännu svårare att förstå effektavgift i framtiden när hög/låglast beror på timme och dag, samtidigt som man ska optimera för sitt Tim/kvartspris.
Instämmer.... maj-augusti borde ju dagtid vara låglast, syns ju ganska bra på elpriskurvorna när det är låg/höglast.... Hade nog räckt med höglast 06-09, 18-20. Resten låg.HiddenDingo skrev:
Problemet är att det finns två system som motverkar varandra.
Blir komplicerat att räkna ut när man ska använda sina styrbara elprylar, går nästan inte att göra manuellt. Samtidigt ska man inte köra styrbara förbrukare som diskmaskin och tvättmaskin när ingen är hemma på grund av brandrisken. Lycka till att göra rätt.