34 192 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Du har missförstått gbg energis alternativa model.pacman42 skrev:
Ja, det svåra med dem är att man måste ha olika måleffekter och det finns inga "fria timmar". Det går att lösa, men logiken blir mycket krångligare (inte jättesvårt dock).
Det stora problemet är att man får två målbilder om man har effekttariff även på natten, både elpriset och maxeffekten för tariffen.
Göteborg Energis nya lösning med max 6kW bara på dagtid är däremot väldigt enkel att optimera mot.
Du betalar effektavgift dagtid men nattetid får du gratis ta ut max 6 eller 14kW (beroende på vad du väljer för månadsavgift)
Intressant.pacman42 skrev:
Det enda du ser i denna graf som sticker över 2,8 kWh/h är laddning av våra två elbilar (laddhybriden laddar med 3,7 kW och elbilen med 11 kW). Effekttariff för 2,8 kW är inte mycket att gnälla över enligt min mening. Visst, det blir dyrare mitt i vintern, men fortfarande inte några fantasibelopp.
Värmen i mitt hus är optimerad efter elpris och ändå går vi inte över 2,8kW med många minusgrader på nätterna. Även elbilsladdningen är optimerad efter elpris (och på morgonen laddas laddhybriden vid ett högre pris för att kunna vara förvärmd med fullt batteri när man åker till jobbet).
[bild]
Vi har flera miljoner som bor i villa, alla varianter av människor. För att dessa skall få en vettig elkostnad så föreslår du att dessa skall köpa smarta enheter för tusentals kronor för att styra sitt hus.
med all optimering blir det en ond spiral. Ju mer folket optimerar desto mindre får elbolagen in varpå de måste höja avgiften ytterligare... och vi måste optimera mer.
Svenska hushåll använder mindre el och effekt än någonsin, men vi får betala mer och mer för den.
Man kan ha en bra kurva, effektmässigt, en hel månad och sen får hem lite besök på en lördag. man förbereder middag i ugnen innan gästerna kommer samt kör igång en tvättmaskin och dammsuger samtidigt för att det skall vara fint... BAM 300kr extra kostar det.
Om du missat det så skall vi mer än dubbla vår elanvändning (främst i industrin). För att nätförstärningar skall undvikas krävs incitament att vara snällare mot elnätet.S solhej skrev:Intressant.
Vi har flera miljoner som bor i villa, alla varianter av människor. För att dessa skall få en vettig elkostnad så föreslår du att dessa skall köpa smarta enheter för tusentals kronor för att styra sitt hus.
med all optimering blir det en ond spiral. Ju mer folket optimerar desto mindre får elbolagen in varpå de måste höja avgiften ytterligare... och vi måste optimera mer.
Svenska hushåll använder mindre el och effekt än någonsin, men vi får betala mer och mer för den.
Man kan ha en bra kurva, effektmässigt, en hel månad och sen får hem lite besök på en lördag. man förbereder middag i ugnen innan gästerna kommer samt kör igång en tvättmaskin och dammsuger samtidigt för att det skall vara fint... BAM 300kr extra kostar det.
Sen behöver inte nätägaren straffa dig för helgbjudningar. Då vilar ändå industrin...
Har du ellevio som nätleverantör?pacman42 skrev:
Det enda du ser i denna graf som sticker över 2,8 kWh/h är laddning av våra två elbilar (laddhybriden laddar med 3,7 kW och elbilen med 11 kW). Effekttariff för 2,8 kW är inte mycket att gnälla över enligt min mening. Visst, det blir dyrare mitt i vintern, men fortfarande inte några fantasibelopp.
Värmen i mitt hus är optimerad efter elpris och ändå går vi inte över 2,8kW med många minusgrader på nätterna. Även elbilsladdningen är optimerad efter elpris (och på morgonen laddas laddhybriden vid ett högre pris för att kunna vara förvärmd med fullt batteri när man åker till jobbet).
[bild]
Ja det ska ske mycket uppe i norr i form av grön omställning, en del har väl kursat och revideras så vi får se hur mycket det blir i slutändan, men SVK bygger extremt stora nya anläggningar för detta.Attitudeswe skrev:
Jag hoppas att SE1 och 2 får har kvar mycket av sin fördel där uppe, byggs det ner till SE3 och 4 så skall norr möta hela europas brister. Sverige är ett av de land som har mest vattenkraft i Europa, vi har "motsvarande" 64 miljarder teslabilar (batterilagring) i vattenkraft, Norge har dubbelt.
Jag håller med, jag hoppas också på vettiga modeller från elnätsbolagen.
Men jag spekulerar i att tyska ellevio har extremt smarta månniskor som har tagit fram en modell som gör att de under denna period får en kostnadsneutral övergång till effektsystemet och att ju fler år som går så blir modellen mer ekonomiskt fördelaktig mot de själva.
Jag tycker det här med effekttariffer är rent ut sagt ett bedrägeri emot kunderna som på inget sätt kan tjäna på effekttarifferna oavsett vad man gör i princip. På vintern fungerar det inte i praktiken och på sommaren fungerar det inte i teorin. Jag måste ifrågasätta deras mycket korkade beslut eller är EI köpta? Så här låg kompetens har ju inte ens han som har Trump kortetpacman42 skrev:
Jag har läst flera olika artiklar och sett TV-inslag om honom också, jävlar vad lite man måste kunna om ämnet man bevakar för att skriva och göra reportage. Den främsta kompetensen man verkar behöva ha är att "skita i om det man rapporterar om är sant eller inte"
Görans problem är att han inte har kompetensen att styra grejerna själv. Batteriet är ju dessutom tänkt för att lagra solelen i första hand, så varför gör han inte bara detta? Det kräver ingen avancerad logik.
En annan sak han kan göra är att sluta med elprisstyrning, då är det bara effekten som man behöver bry sig om. Det kostar att inte behöva vara engagerad iofs.
Sedan håller jag med om att Ellevios effekttariff är extremt komplicerad att jobba mot. Till och med Göteborgs Energi har ju nu skaffat en alternativ modell där man får använda hur mycket man vill på natt/helg/sommar och där man får maxa 6kW på dagtid (vardagar på vintern). Visst högre fast avgift, men mycket lägre rörliga kostnader i den modellen.
Hur ska elnätet debiteras då? Är det inte rimligt att avgiften differentieras efter användande?
Precis och det är som jag skrev i det förra inlägget. Det är rena rama bedrägeriet för vi som är vanliga elkonsumenter/har villa kan inte styra när det är varmt och kallt ute. D.v.s. när det är vinter fungerar inte Effekttarifferna i praktiken och på sommaren fungerar det inte i teorin. Hur fan tänkte dom måste man fråga sig. Det är ju inte ens logiskt. Den enda slutsatsen man kan dra att man ställer till det för den vanliga konsumenten som oavsett om han är vetenskapsman eller inte är det omöjligt att få ett incitament p.g.a. denna nya avgiften. Det går inte ihop helt enkelt. Det enda som händer är att vi blir blåsta på ännu en avgift som vi inte kan komma undan. Varför vill EI lura oss? Är dom köpta av elbolagen?HiddenDingo skrev:
Jag bor i en vanlig villa med elektrisk VVB, LLVP värme och familj på 5 pers. 2500mil elbil/år.P Peter__1 skrev:Precis och det är som jag skrev i det förra inlägget. Det är rena rama bedrägeriet för vi som är vanliga elkonsumenter/har villa kan inte styra när det är varmt och kallt ute. D.v.s. när det är vinter fungerar inte Effekttarifferna i praktiken och på sommaren fungerar det inte i teorin. Hur fan tänkte dom måste man fråga sig. Det är ju inte ens logiskt. Den enda slutsatsen man kan dra att man ställer till det för den vanliga konsumenten som oavsett om han är vetenskapsman eller inte är det omöjligt att få ett incitament p.g.a. denna nya avgiften. Det går inte ihop helt enkelt. Det enda som händer är att vi blir blåsta på ännu en avgift som vi inte kan komma undan. Varför vill EI lura oss? Är dom köpta av elbolagen?
Det går utmärkt att styra förbrukning. 18 dagar i mars:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget fel på nuvarande debiteringsmodell för kunder 16-25A.D Daniel 109 skrev:
Särskilt eftersom att den totala avgiften som kommer att utkrävas av kollektivet ska vara oförändrad.
Det här införandet är en pastej av en tandlös myndighet, fullt i paritet med när politiker bytte namn på höstlov till läslov när skolresultaten sög.
Vi kommer inte att få ett bättre elnät tack vare dessa avgifter.
EI är köpta. Det sprids en myt om att vårt elsystem måste byggas om från grunden nästan pga all elektrifiering, solceller o elbilar. Men i själva verket har vi ett av världen mest framtidssäkra elsystem vilket inte alls är fallet i U-länder som UK tex där de fortfarande inte drar fram 3-fas till enskilda villor vid nybygge.P Peter__1 skrev:Jag tycker det här med effekttariffer är rent ut sagt ett bedrägeri emot kunderna som på inget sätt kan tjäna på effekttarifferna oavsett vad man gör i princip. På vintern fungerar det inte i praktiken och på sommaren fungerar det inte i teorin. Jag måste ifrågasätta deras mycket korkade beslut eller är EI köpta? Så här låg kompetens har ju inte ens han som har Trump kortetEller är dom lika dumma?
I Sverige är det en bråkdel av allt som måste uppgraderas medan det i övriga EU där effektavgifter säkert kan ha en funktion. Men våra elnätsbolag hakar ju givetvis på och ser en ytterligare chans till intäkter och då har man hejat på EI i detta. Man blandar friskt stamnät, regionnät och lokalnät i debatten, för svensson har ju hört att vi måste förstärka elnätet. (Från norr till söder). Det har ju noll och inget med hur det ser ut i lokalnäten eller ens regionnäten.
Ingen har hittills kunnat kvantifiera hur mkt som egentligen behöver uppgraderas i våra lokalnät.
Men styra för att reducera effekt, trots att inget hänt än i princip, det ska vi.
Hur tänker du? Är det inte vettigt att fördela kostnaden efter hur hår man lastar elnätet?P Peter__1 skrev:Precis och det är som jag skrev i det förra inlägget. Det är rena rama bedrägeriet för vi som är vanliga elkonsumenter/har villa kan inte styra när det är varmt och kallt ute. D.v.s. när det är vinter fungerar inte Effekttarifferna i praktiken och på sommaren fungerar det inte i teorin. Hur fan tänkte dom måste man fråga sig. Det är ju inte ens logiskt. Den enda slutsatsen man kan dra att man ställer till det för den vanliga konsumenten som oavsett om han är vetenskapsman eller inte är det omöjligt att få ett incitament p.g.a. denna nya avgiften. Det går inte ihop helt enkelt. Det enda som händer är att vi blir blåsta på ännu en avgift som vi inte kan komma undan. Varför vill EI lura oss? Är dom köpta av elbolagen?
Bör alla ha samma avgift eller hur tycker du att det ska vara?
Har Du läst reglerna för hur det här fungerar Daniel? Jag har solpaneler och funderade på batterier.D Daniel 109 skrev:
Olika elbolag verkar ha olika spelregler men reglerna jag sett fungerar ju inte i praktiken på vintern och inte i teorin på sommaren.
Karlmb: skulle du kunna skriva alla dessa felaktigheter i alla trådar som nämner el?
Effektavgifterna ökar inte nätbolagens intäkter. Det är bara en omfördelning så att de som lastar nätet hårt betalar större andel av avgiften.
Att ha trefas i servisen till enskilda bostäder medför inte någon större fördel i nätet.
Effektavgifterna ökar inte nätbolagens intäkter. Det är bara en omfördelning så att de som lastar nätet hårt betalar större andel av avgiften.
Att ha trefas i servisen till enskilda bostäder medför inte någon större fördel i nätet.
Menar du det styrande regelverket eller de olika nätbolagens implementeringar?
Vad är det som inte fungerar?
Vad är det som inte fungerar?