34 192 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Göran Anckers investerade i ett hembatteri för att sänka sina elkostnader. Men på grund av effektavgiften driver batterier istället upp hans elräkning.
Du kan läsa artikeln här: Effektavgiften gjorde husägarens hembatteri värdelöst
Du kan läsa artikeln här: Effektavgiften gjorde husägarens hembatteri värdelöst
Detta är väl inte alls sant, du har några höga toppar oavsett och dessa kommer du inte undan, det enda du behöver göra är att försöka undvika att nå dessa igen. Det innebär ytterst sällan att man måste smeta ut allting annat.HiddenDingo skrev:
Problemet är att det finns två system som motverkar varandra.
Timpris (och snart kvartspris) gör att man vill koncentrera sin användning av el till billiga timmar.
Effektavgifter gör att man måste sprida ut sin användning så mycket det går för att undvika höga toppar under enskilda timmar.
Blir komplicerat att räkna ut när man ska använda sina styrbara elprylar, går nästan inte att göra manuellt. Samtidigt ska man inte köra styrbara förbrukare som diskmaskin och tvättmaskin när ingen är hemma på grund av brandrisken. Lycka till att göra rätt.
Vi lär se en förändring av effektavgifter framöver, det är knappast rimligt att allt mellan 06-22 är höglast och allt mellan 22-06 låglast till exempel. Kommer bli ännu svårare att förstå effektavgift i framtiden när hög/låglast beror på timme och dag, samtidigt som man ska optimera för sitt Tim/kvartspris.
Hej HiddenDingoHiddenDingo skrev:
Som jag skrev i inlägg #7 så är det viktigt att lära sig, att; ”elenergibolaget (den vi köper elenergin ifrån) och elnätsbolaget är två olika företag är en del av spelreglerna”.
Dessa företag skall inte samarbeta, utan var och en driver sin verksamhet.
Med effektavgifterna vill man undvika att elnätskostnaderna ökar för alla elanvändare om vi då måste bygga ut elnäten för effekttoppar.
Då är det bättre att vi betalar för de effekttoppar vi skapar
Jag har ännu inte fått effektavgift, men det kommer senast att finnas 2027 för oss alla elanvändare.
Jag har ingen elbil idag och skaffar jag elbil efter införandet av effektavgifter för min del då får jag räkna med att betala mer, om jag med elbilsladdning inför extra effekttoppar.
Jag betalar då för mitt ökande utnyttjande av elnätet.
Redigerat:
Du kommer ha några tillfällen som är dina toppar, men dessa behöver inte vara höga. I en teoretisk värld där du smetar ut allt till att alltid ha 3kWh som konstant förbrukning klarar du dig från elnäts kostnader jämfört med att du har några toppar på 5/6/7/8 kWh samtidigt som du lär torska på timpriset.pacman42 skrev:
Att sen det inte går att smeta ut det så mycket är en annan sak. Systemen motarbetar absolut varandra och kommer kräva mycket automatisering av förbrukare för att det ska bli bra för en vanlig användare.
Så är det, dock helt ointressant för en villaägare som bara konsumerar el. Denne ställs oavsett ägarE inför två system som motverkar varandra.M Martin Lundmark skrev:
Elnätet borde förstatligas men det kommer aldrig hända, löser oavsett inte problemet med att man förväntas använda el när den är billig, fast ändå inte.
Det enda du ser i denna graf som sticker över 2,8 kWh/h är laddning av våra två elbilar (laddhybriden laddar med 3,7 kW och elbilen med 11 kW). Effekttariff för 2,8 kW är inte mycket att gnälla över enligt min mening. Visst, det blir dyrare mitt i vintern, men fortfarande inte några fantasibelopp.HiddenDingo skrev:
Du kommer ha några tillfällen som är dina toppar, men dessa behöver inte vara höga. I en teoretisk värld där du smetar ut allt till att alltid ha 3kWh som konstant förbrukning klarar du dig från elnäts kostnader jämfört med att du har några toppar på 5/6/7/8 kWh samtidigt som du lär torska på timpriset.
Att sen det inte går att smeta ut det så mycket är en annan sak. Systemen motarbetar absolut varandra och kommer kräva mycket automatisering av förbrukare för att det ska bli bra för en vanlig användare.
Värmen i mitt hus är optimerad efter elpris och ändå går vi inte över 2,8kW med många minusgrader på nätterna. Även elbilsladdningen är optimerad efter elpris (och på morgonen laddas laddhybriden vid ett högre pris för att kunna vara förvärmd med fullt batteri när man åker till jobbet).

Hej HiddenDingoHiddenDingo skrev:
Den situationen är inget nytt, den har funnits där i minst ett tjugotal år men det har tagit tid innan den fått genomslag.
Som villaägare är det visst intressant att hålla nere mina kostnader för elenergin och för elnätet.
Jag tycker det är viktigt och jag har agerat därefter. Men det är ingen ”Quick fix”.
I inlägg #13 har jag beskrivit hur jag, utan resultat i flera år, sedan försökt förmå Villaägarföreningen att sprida bra kunskap om elsystemet, och dess spelregler, till oss villaägare.
Problemet med två motverkande system har funnits väldigt länge, förr kallades effekttariffen "hög/låg-taxa" och hanterades med separata elmätare för dag och natt (som också hanterade sommar/vinter). Min svärmor har fortffarande kvar detta sen de byggde huset 1975. När man införde timpriserna så fick man möjlighet att optimera ytterligare, men det är ju frivilligt...
Fast det där stämmer väll inte? Är det inte tvärt om? Han kan ladda sitt batteri när hans övriga effekt är låg, typ på natten då även elavgiften är låg. Och sen använda batteriet för att sänka effekttopparna mot nätet.
Så tvärt om är det väll ett ypperligt verktyg för att just slippa effektavgiften?
Så tvärt om är det väll ett ypperligt verktyg för att just slippa effektavgiften?
Håller med övriga, man bör kunna ladda batteriet när man annars använder lite el och särskilt under dom timmar på natten när effekttopparna bara räknas till hälften. Sedan kan batteriet användas för att kapa toppar under dagen.
Det som ändrats är ju att man får kolla på en parameter till än bara spotpriset för hur man använder batteriet.
Det som ändrats är ju att man får kolla på en parameter till än bara spotpriset för hur man använder batteriet.
Instämmer, känns som artikeln missar något som förklarar detta. Ett batteri är ju till sin natur något som kan jänna ut. Däremot kanske man inte kan trycka in 20kwh billig el in i batteriet mellan kl 03-
04 från elnätet. eftersom det ger en rejäl spik i effekt
04 från elnätet. eftersom det ger en rejäl spik i effekt
Jag har läst flera olika artiklar och sett TV-inslag om honom också, jävlar vad lite man måste kunna om ämnet man bevakar för att skriva och göra reportage. Den främsta kompetensen man verkar behöva ha är att "skita i om det man rapporterar om är sant eller inte"
Görans problem är att han inte har kompetensen att styra grejerna själv. Batteriet är ju dessutom tänkt för att lagra solelen i första hand, så varför gör han inte bara detta? Det kräver ingen avancerad logik.
En annan sak han kan göra är att sluta med elprisstyrning, då är det bara effekten som man behöver bry sig om. Det kostar att inte behöva vara engagerad iofs.
Sedan håller jag med om att Ellevios effekttariff är extremt komplicerad att jobba mot. Till och med Göteborgs Energi har ju nu skaffat en alternativ modell där man får använda hur mycket man vill på natt/helg/sommar och där man får maxa 6kW på dagtid (vardagar på vintern). Visst högre fast avgift, men mycket lägre rörliga kostnader i den modellen.
Görans problem är att han inte har kompetensen att styra grejerna själv. Batteriet är ju dessutom tänkt för att lagra solelen i första hand, så varför gör han inte bara detta? Det kräver ingen avancerad logik.
En annan sak han kan göra är att sluta med elprisstyrning, då är det bara effekten som man behöver bry sig om. Det kostar att inte behöva vara engagerad iofs.
Sedan håller jag med om att Ellevios effekttariff är extremt komplicerad att jobba mot. Till och med Göteborgs Energi har ju nu skaffat en alternativ modell där man får använda hur mycket man vill på natt/helg/sommar och där man får maxa 6kW på dagtid (vardagar på vintern). Visst högre fast avgift, men mycket lägre rörliga kostnader i den modellen.
Hej
Nu finns det två trådar i samma ämne
Se även tråden; ”Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat”
https://www.byggahus.se/forum/threa...-el-fullstaendigt-korkat.545266/#post-6156144
Nu finns det två trådar i samma ämne
Se även tråden; ”Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat”
https://www.byggahus.se/forum/threa...-el-fullstaendigt-korkat.545266/#post-6156144