10 745 läst · 74 svar
11k läst
74 svar
Garanti för VVS-arbete
Snabbkurs i pressning:
jag får försöka skriva här, eftersom det har kommit in så många kommentarer på bara några dagar.M mojjen skrev:Tycker det är rimligt att hålla vvs instalaltören ansvarig, och sannolikt håller det även juridiskt. Inte avseende Garanti kanske, men som reklamationsärende. Hade det varit en produkt som köpts av handlara A a, så hade anspråk på rekalamation flyttats i första hand till importör, och om inte heller denna finns kvar etc, så mot tillverkaren. Har svårt att inte även detta förfarande skulle avra tillämpligt även vid leevrans av tjänst.
Här är utföraren kvar, och har fått betalt för en ej korrekt utförd tjänst. Har väldigt svårt att se att de kan undkomma ansvar för att deras uppdragsgivare försvunnit.
Andra i forumet är dock betydligt emr kunniga i den juridiska djungeln. Hade det varit jag, så hade jag nog kunnat tänka mig gå rätt långt mot ett så oseriöst företag. Dom kvalar definitivt in på att hängas ut här. Det finns företag som pudlat och försökt få kunder ta tillbaka trådar och inlägg mot att dom rättar in sig i ledet, mao konsumentmakt
Jag hade kontaktat VVS firman, och påtalat att de är ansvariga för sina egna jobb oavsett uppdragsgivare. Enda sättet för dom att komma undan ansvar, är att själva gå i konkurs. och har bevisligen utfört ett undermåligt jobb. Ge dom en kort tid att återkoppla för åtgärd. Om detta inte är utfört inom 1V, så måste vi gå vidare med en stämning, med det belopp det krävs för att rätta till fel. Bortsett från processen, så kommer det bli dyrare för dom att få betala kostnaden för en anna firmas arbete, än att göra rätt själva.
En stämning här skulle sannolikt falla inom 1/2 basbelopp mao ett småmål. Väldigt liten risk att driva kostandsmässigt. Hantverakren borde springa ut till er om det komemr in en stämningsansökan. Även han bör ju fatta att han aldrig kan komma undan ett fel där han inte ens lyckas klämma lla kopplingar.
Det är inte omöjligt att VVS firman inte vill fullfölja pga att hustillverakren pga konkurs inte betalat dom. Det är dock ovesäntligt då de har genomfört arbetet hos er redan, det ansvarar dom för vare sig de fått betalt eller inte. Det får bli en fråga mellan dom och konkursförvaltaren.
Jag försöker väga två saker mot varandra:'
"besväret" att jaga en hantverkare som jag aldrig har träffat eller sett och som inte är villig att korrigera sina fel.
eller
att anlita en rörmokare som jag litar på och som har gjort alla sina jobb hos oss snabbt och redigt.
.
Juridiken är nog på min sida egentligen och "Stämning " låter frestande, men tiden springer antagligen iväg innan vi lyckas få rören klämda och allt fixat. Vi vill ju kunna använda detta Attefallshus så snart som möjligt.
.
Slutsats: jag har skrivit till Hallo Konsument med mina spörsmål, för ännu några råd.
Det förstår man fullt ut. JAga dhe också nog fokuserat på att fåd et fixat. Det viktiga om du ahr för avsikt att försöka hålla dom ansavriga. Är att de får en rimlig möjligheta tt själva åtgärda. Om du inte ger dom den möjligheten, så har du i praktiken försatt din rätt till ersättning. Men Med tanke på att det verakr vekrar ganska akut, så kanske amn kan hävda ttd u redan gjort det försöket, och fått till savra ttd om anser dom inte ahr något ansvar. Jag ahde nog då kompletterat etts var, och skrivit att ni inted ealr deras uppfattning att de inte har ansavr frös in undrmåliag rekalamtion. Då de vägrat åtgärda, och motsätetr sig asnvar, så har ni akut tvingats ta in en annan entreprenör för åtgärd av felaktig instalaltion. Kostnad för detta komemr faktureras.S Sven Berg skrev:jag får försöka skriva här, eftersom det har kommit in så många kommentarer på bara några dagar.
Jag försöker väga två saker mot varandra:'
"besväret" att jaga en hantverkare som jag aldrig har träffat eller sett och som inte är villig att korrigera sina fel.
eller
att anlita en rörmokare som jag litar på och som har gjort alla sina jobb hos oss snabbt och redigt.
.
Juridiken är nog på min sida egentligen och "Stämning " låter frestande, men tiden springer antagligen iväg innan vi lyckas få rören klämda och allt fixat. Vi vill ju kunna använda detta Attefallshus så snart som möjligt.
.
Slutsats: jag har skrivit till Hallo Konsument med mina spörsmål, för ännu några råd.
Eventuell vist får lösas via tingsrätten, efter rekommendation av Hallå Konsument....
Antingen tror dom verkligen på att de kan slippa ansvar, eller så kommer de få panik, och komemr sprinagande.
VAtette är absolut inget skitmärke. Tvärtom ett avd eäldsta och mest välrenomerade inom kompresionskopplingar skulle jag säga. Att hacka på dom som attd ets kulle avra skräp känns agsnka larvigt. Det är troligen ett av de vanligaste märkena inom proffs. Min far som var rörlägagre i 50 år, använder aldrig något anant än Vatette hemma. Därav gör jag detsamma.
Att det står texter som ovan "att likande detaljer ava nnat fabrikat inte får användas tillsammans emd system vatette" är ju självkalrt. inte abra för vatette. Även Conex med flera ställer krav att du måste använda deras mutter med deras klämring etc. Det är ju en självklarhet då de har olika form. Däremot finns det ju inga hinder att ha olika fabrikat och system i samma rörsystem. Jag kan tex ha klämringskopplingar i början på mina rör från Conex, men köra vatette på nästa. Inte en sproblem att blanda fabrikat på vanliga rördelar, övergångar muffa etc. Men när vi talar om ingående detaljer i en koppling, eller systemprodukter som sakall byggas samman, som har sin tillverkares koniska former, kopplingar etc så är det en anna femma.
Det är så självklart att det inte borde behöva kommentears.
Att det står texter som ovan "att likande detaljer ava nnat fabrikat inte får användas tillsammans emd system vatette" är ju självkalrt. inte abra för vatette. Även Conex med flera ställer krav att du måste använda deras mutter med deras klämring etc. Det är ju en självklarhet då de har olika form. Däremot finns det ju inga hinder att ha olika fabrikat och system i samma rörsystem. Jag kan tex ha klämringskopplingar i början på mina rör från Conex, men köra vatette på nästa. Inte en sproblem att blanda fabrikat på vanliga rördelar, övergångar muffa etc. Men när vi talar om ingående detaljer i en koppling, eller systemprodukter som sakall byggas samman, som har sin tillverkares koniska former, kopplingar etc så är det en anna femma.
Det är så självklart att det inte borde behöva kommentears.
Medlem
· Västernorrland
· 11 235 inlägg
Behöver inte handla om skillnad på form heller. Att man skriver som man skriver handlar ju bara om att de bara kan garantera sina egna produkter. Garantiärenden skulle annars bli väldigt snåriga.......
Många gånger skriver man så för garantier. Men när det gäller VVS komponeter så är det ofta väldigt vesäntligt att man håller sig till sitt system. Det handalr inte bara om ansvar, utan i högstra grad om funktion.S Stefan1972 skrev:
Nedan är 3 olika klämringar från olika tillverakre, finns ännu fler. . Dom är formade utifrån sin tillverakares form, fasning mm. Man inser snart att ett system som skall täta med klämring 1 (vatette), så kommer den aldrig funka bra med klämringarna nedan. Detta gäller inte bara klämringskopllingar, utan, skulle jag mena allt som tätar via koniska kopplingar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 11 235 inlägg
Naturligtvis förekommer skillnader men inte på allt. En del saker går utmärkt att kombinera om den som monterar ihop allting har huvudet på skaft och vet vad den gör. Men det är ju på egen risk då såklart. Tillverkarna skyddar bara sitt eget.
Ok, jag har lärt mig något nytt. Jag citerar svaret från Hallo Konsument.
(surt sa räven).
Jag blundar, suckar och beställer korrektur av en hantverkare som jag har haft tidigare och som har gjort snabba och rediga jobb. Det är knappt lönt att försöka pressa ut något ur konkursförvaltaren, men jag skall ändå försöka- för att bevisa för mig själv att det inte går.
(surt sa räven).
Jag blundar, suckar och beställer korrektur av en hantverkare som jag har haft tidigare och som har gjort snabba och rediga jobb. Det är knappt lönt att försöka pressa ut något ur konkursförvaltaren, men jag skall ändå försöka- för att bevisa för mig själv att det inte går.
|
Hantverkare vägrar garanti, ty husleverantör är beställare och har gått i konkurs.Hej Sven,Tack för din fråga! Du har ingen möjlighet att klaga till rörmokaren om du inte har ett avtal med dem. Om ditt avtal var med husleverantören kan du alltså enbart ställa krav på konkursförvaltaren nu när de gått i konkurs. Detta gäller även om rörmokaren har utfört arbetet hemma hos dig som en underleverantör till husleverantören som nu gått i konkurs. Vem är konkursförvaltare? När ett företag gått i konkurs ska du som regel vända dig till konkursförvaltaren för att ställa krav. För att ta reda på vem som är utsedd konkursförvaltare, kan du kontakta tingsrätten i den staden där företaget haft sitt huvudkontor eller Kronofogden. Om du redan betalat husleverantören Om du betalat får du vända dig konkursboet för att ställa krav på prisavdrag motsvarande vad det skulle kosta för dig att med hjälp av annan hantverkare åtgärda felet. Kontakta konkursförvaltaren med dina krav. Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka. Om du betalat på kredit Om du betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta i sådant fall kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen. Mer om invändningsrätten |
S Sven Berg skrev:Ok, jag har lärt mig något nytt. Jag citerar svaret från Hallo Konsument.
(surt sa räven).
Hantverkare vägrar garanti, ty husleverantör är beställare och har gått i konkurs.
Hej Sven,
Tack för din fråga!
Du har ingen möjlighet att klaga till rörmokaren om du inte har ett avtal med dem. Om ditt avtal var med husleverantören kan du alltså enbart ställa krav på konkursförvaltaren nu när de gått i konkurs.
Detta gäller även om rörmokaren har utfört arbetet hemma hos dig som en underleverantör till husleverantören som nu gått i konkurs.
Vem är konkursförvaltare?
När ett företag gått i konkurs ska du som regel vända dig till konkursförvaltaren för att ställa krav. För att ta reda på vem som är utsedd konkursförvaltare, kan du kontakta tingsrätten i den staden där företaget haft sitt huvudkontor eller Kronofogden.
Om du redan betalat husleverantören
Om du betalat får du vända dig konkursboet för att ställa krav på prisavdrag motsvarande vad det skulle kosta för dig att med hjälp av annan hantverkare åtgärda felet. Kontakta konkursförvaltaren med dina krav.
Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka.
Om du betalat på kredit
Om du betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta i sådant fall kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Mer om
Jag måste erkänna att jag blev rätt förvånad av utfallet, oväntat. Det visar lite hur farligt det är när vi "amatörer" kommer med goda råd, som vi inte har helt underbyggt. Jag svarde ju själv i #41 att jag trodde det var sannolikt att entreprenören borde kunna hållas juridiskt ansvar för reklamation. Detta visar ju på motsatsen. För mig skrämmande att ett avtalsförhållande väger tyngre än det faktiska ansvaret i ett felaktigt utförande mot den egentliga beställaren.S Sven Berg skrev:Ok, jag har lärt mig något nytt. Jag citerar svaret från Hallo Konsument.
(surt sa räven).
Hantverkare vägrar garanti, ty husleverantör är beställare och har gått i konkurs.
Hej Sven,
Tack för din fråga!
Du har ingen möjlighet att klaga till rörmokaren om du inte har ett avtal med dem. Om ditt avtal var med husleverantören kan du alltså enbart ställa krav på konkursförvaltaren nu när de gått i konkurs.
Detta gäller även om rörmokaren har utfört arbetet hemma hos dig som en underleverantör till husleverantören som nu gått i konkurs.
När ett företag gått i konkurs ska du som regel vända dig till konkursförvaltaren för att ställa krav. För att ta reda på vem som är utsedd konkursförvaltare, kan du kontakta tingsrätten i den staden där företaget haft sitt huvudkontor eller Kronofogden.
Om du betalat får du vända dig konkursboet för att ställa krav på prisavdrag motsvarande vad det skulle kosta för dig att med hjälp av annan hantverkare åtgärda felet. Kontakta konkursförvaltaren med dina krav.
Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka.
Om du betalat på kredit
Om du betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta i sådant fall kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Mer om invändningsrätten
Entreprenören har ju dock i det här fallet visat ytterst dåligt ansvar mot TS genom att inte åtgärda sitt egna undermåliga jobb. Så jag tycker ändå det är läge att vi får veta vilken firma det är, häng ut dom ordentligt. Ingen kund skall tvingas råka ut för en entreprenör som gör ett så dåligt jobb, inte ens vill försöka åtgärda det. Jag tycker inte man skall döma företag för misstag. Men jag tycker man skall slå till med full kraft om dom faktiskt vägrar att ta ansvar. Kan ju dessutom avra bra om fler råkat ut för fler ej fackmannamässiga jobb av samma entreprenör.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Och jag tyckte svaret var helt grundläggande...
Jag vet inte hur jag halkade in på denna tråden men dina inlägg här om Vatette är bland det konstigaste jag läst. Vet du något om detta öht eller raljerar du bara?Farstatjej90 skrev:
Vatette är ju utan minsta lilla tvekan ett av de bästa fabrikaten på marknaden med tydliga instruktioner som är enkla att följa om man är läskunnig. Att deras produkter på något vis skulle vara känsligare för felmontering än andra fabrikat är ju även det totalt hittepå från din sida.
Alla större leverantörer har monteringsanvisningar (det måste finnas eftersom man annars inte kan avgöra om en vvs-installation är korrekt utförd) och där finns information om hur kopplingar ska dras på samma sätt som Vatette gör - dock är min erfarenhet att det är mycket enklare att hitta för alla vatettekopplingar och det är samma principer som gäller för alla deras klämkopplingar (men lite olika åtdragning beroende på dimension).
Det är också ett fabrikat där det i flera fall är möjligt att kombinera med andra leverantörers rör osv, men inte som man gjort här.
S Sven Berg skrev:Ok, jag har lärt mig något nytt. Jag citerar svaret från Hallo Konsument.
(surt sa räven).
Hej Sven,
Tack för din fråga!
Om du betalat på kredit
Mer om
Jag måste erkänna att jag blev rätt förvånad av utfallet, oväntat. Det visar lite hur farligt det är när vi "amatörer" kommer med goda råd, som vi inte ahr helt underbyggt. Jag får välS Sven Berg skrev:Ok, jag har lärt mig något nytt. Jag citerar svaret från Hallo Konsument.
(surt sa räven).
Hej Sven,
Tack för din fråga!
Om du betalat på kredit
Mer om invändningsrätten
Jag kan ju ha fel här. Men dom två kopplingarn man ser borde ju i princip inte avra fel, bortsett från att montören inte fått det tättKrilleman skrev:
Om man har ett PEX som sticker ur väggen som det ser ut som på bilden. Så skall det tekniskt funka med vilken Klämring avsedd för PEX i rätt dimension som helst. Oavsett fabriket. Attd et läcker här känns som attd e antingen inte fragit tillräckligt så hylsan invändigt "knäppt". Eller så har de valt en innerhylsa som inte är avsedd för dimensionen.
Då är jag mer förundrad över väggbrickan, den verakr ju inte ligga tätt mot väggen. Man får väl förutsätta att PEX röret har en korrekt tätning mot tätskikt innanför.
Jo det är ju just det som det är.M mojjen skrev:
Man får inte montera LK kopplingsset på en Vatette-koppling eller för den delen vise versa.
Har du ens läst alla tidigare inlägg?
Helt fel.M mojjen skrev:
Man ska aldrig blanda koppling, klämring eller mutter från olika tillverkare.
Allt SKALL vara i samma fabrikat för att uppnå en dokumenterat godkänd skarvning.
Monteringsanvisningen ska alltid följas.
Tätningen mot väggens tätskikt sker aldrig mot väggbrickan. Oavsett om väggbrickan skruvas i väggen eller inte.M mojjen skrev:Attd et läcker här känns som attd e antingen inte fragit tillräckligt så hylsan invändigt "knäppt". Eller så har de valt en innerhylsa som inte är avsedd för dimensionen.
Då är jag mer förundrad över väggbrickan, den verakr ju inte ligga tätt mot väggen. Man får väl förutsätta att PEX röret har en korrekt tätning mot tätskikt innanför.
Tätningen skall ske mot utsidan av skyddsröret/väggdosa om man använder sig av PEX.
Sidan 41 i Säkervatten.
Detta regelverket är offentligt och alla kan läsa innantill för att uppnå en godkänd installation.
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf
Enkelt va?!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varning för Nibes sk garanti
Värmepumpar -
Ny batteri till solceller med ett annat företag? Hur bli garanti?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Övrigt Off Topic -
Hur funkar garantier när man installerat en VVB som pajar i förtid?
Vatten & Avlopp -
Vad innebär garantitid för badrum
Badrum
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Skadestånd för felaktig information från mäklare?
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik