useless useless skrev:
Ja, det finns två modeller, V och M. V har fläns. M saknar. Det är viktigt att använda rätt verktyg för respektive modell.


[bild]

[bild]
Ah. Intressant. Den nedre varianten är den jag har. Och KÄNNS spontant säkrare. Men behöver ju inte betyda något…
 
useless useless skrev:
Är det installatören som heter Vatette?
Vatätt var det inte i alla fall....
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 8 till
  • Laddar…
H
S Sven Berg skrev:
Vår hustillverkare A har gått i konkurs.
VVS-jobbet fick göras om av firma B på beställning av hustillverkare A.
Skarvar läcker när vi första gången ansluter vattnet.
Obs, det har varit tomt på vatten under hela hösten och vintern, så det är inte frysskador. Det är monteringsfel.
Firma B hävdar att deras garanti bara gäller gentemot hustillverkaren A.
Jag menar att de måste åtgärda felen.

Är det jag som har fel?

jag bifogar några bilder.
Det kan vara så. Skulle dock ringa Hallo Konsument och kolla. Tänker om man anlitat en hantverkare och säljer huset efter t.ex. 6 år har man ändå rätt att klaga upp till 10 år efter arbetet har gjort. Kanske är det förre ägaren som måste klaga?
 
D Dr Benz skrev:
Framförallt så ligger dom för nära vara ra och ökar risken för legionellarelaterade problem?

Förutom att det ser inte så snyggt ut generellt.
Legionella lär inte vara ett problem vattnet i den rörbiten omsätts så snabbt.

legionella-death-tempratures-graph.jpg
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vatätt var det inte i alla fall....
Vatette tillverkar ju inte ens presskopplingar, så jag förstår inte vad de har med det hela att göra?
Sen är väl felet hos TS inte materialvalet, utan utförandet?
 
  • Gilla
zyszczak62 och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vatette tillverkar ju inte ens presskopplingar, så jag förstår inte vad de har med det hela att göra?
Sen är väl felet hos TS inte materialvalet, utan utförandet?
Jo men det läcker här från dom också, det ser man på bilderna. Det blir bättre om man sparar pengarna..
Men det är såklart inte bara materialet här det är Kalle Anka-installation som är största boven.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo men det läcker här från dom också, det ser man på bilderna.
Fast det beror ju på att man inte använt Vattettes kopplingsset...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Legionella lär inte vara ett problem vattnet i den rörbiten omsätts så snabbt.

[bild]
Jag tänker på bilden där slangarna ligger nästan på varandra. Oavsett risken så är det ju fel då det inte är cc 60. Eller det kanske bara gäller genomföringar?

I övrigt så verkar bygget sisådär.
Dubbla lister för att dölja avstånd mellan golv och vägg..
 
  • Gilla
Sven Berg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det beror ju på att man inte använt Vattettes kopplingsset...
Mm det sägs alltid så... Men faktum är att här är vatette och här läcker det. Det kan man inte diskutera bort.
 
D Dr Benz skrev:
Jag tänker på bilden där slangarna ligger nästan på varandra. Oavsett risken så är det ju fel då det inte är cc 60. Eller det kanske bara gäller genomföringar?

I övrigt så verkar bygget sisådär.
Dubbla lister för att dölja avstånd mellan golv och vägg..
Jag svarade bara på faran om legionella, om det följer eventuella installationsriktlinjer kan jag inte.

Även om rören ligger mot varandra så är omsättningen av vatten i de rören så stor att det inte är ett problem med legionella.
 
Superkewl Superkewl skrev:
C/H Känns lite som Cold/Hot vilket skvallrar lite om arbetskraften..
cold hot - jo det stämmer. attefallshuset kom i moduler, som hade byggts i Lettland. Badrummet var en hel modul.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag svarade bara på faran om legionella, om det följer eventuella installationsriktlinjer kan jag inte.

Även om rören ligger mot varandra så är omsättningen av vatten i de rören så stor att det inte är ett problem med legionella.
Fast du och jag vet ju inget om flödet i rören..?
Därför finns regler för att minimera riskerna.
 
H HEM2121 skrev:
Det kan vara så. Skulle dock ringa Hallo Konsument och kolla. Tänker om man anlitat en hantverkare och säljer huset efter t.ex. 6 år har man ändå rätt att klaga upp till 10 år efter arbetet har gjort. Kanske är det förre ägaren som måste klaga?
Ja, visst vore det bäst om hustillverkaren hade kunnat klaga, men konkursen är ett faktum. Vi har ingen kontakt med dem. Jag har skrivit till vvs-firman och sagt att deras "yrkesstolthet" skulle kunna motivera dem att korrigera uppenbara fel. (men jag skall nu ringa en rörmokare som jag har haft till andra jobb och som jag litar på)
 
S Sven Berg skrev:
Ja, visst vore det bäst om hustillverkaren hade kunnat klaga, men konkursen är ett faktum. Vi har ingen kontakt med dem. Jag har skrivit till vvs-firman och sagt att deras "yrkesstolthet" skulle kunna motivera dem att korrigera uppenbara fel. (men jag skall nu ringa en rörmokare som jag har haft till andra jobb och som jag litar på)
Är det en svensk firma som dragit rören när
modulerna var på plats eller har det också gjorts i fabriken?
 
  • Gilla
Sven Berg och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Oavsett risken så är det ju fel då det inte är cc 60. Eller det kanske bara gäller genomföringar?
CC-60 gäller bara där man ska sätta tätskikt. Vad gäller rören så blir det lite hårklyveri... Säker vatten säger så här om rör installerade i vanliga rum:

"Installationer för tappkallvatten ska utformas så att kallvattnet inte värms upp oavsiktligt."

Kallvattenledning och ledningar i varmvattensystemet ska vara monterade så att de inte kommer i kontakt med varandra för att förhindra värmeöverföring mellan rören. Detta gäller även rör med skyddsrör"


Så det är det 1 mm luft mellan rören är dom ju inte i kontakt med varandra...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.