useless useless skrev:
CC-60 gäller bara där man ska sätta tätskikt. Vad gäller rören så blir det lite hårklyveri... Säker vatten säger så här om rör installerade i vanliga rum:

"Installationer för tappkallvatten ska utformas så att kallvattnet inte värms upp oavsiktligt."

Kallvattenledning och ledningar i varmvattensystemet ska vara monterade så att de inte kommer i kontakt med varandra för att förhindra värmeöverföring mellan rören. Detta gäller även rör med skyddsrör"


Så det är det 1 mm luft mellan rören är dom ju inte i kontakt med varandra...
Alright. Bra input. Tänkte inte heller att detta var den stora knäckefrågan här utan mer en observation.
 
R
D Dr Benz skrev:
Jag tänker på bilden där slangarna ligger nästan på varandra. Oavsett risken så är det ju fel då det inte är cc 60. Eller det kanske bara gäller genomföringar?

I övrigt så verkar bygget sisådär.
Dubbla lister för att dölja avstånd mellan golv och vägg..
Är inte c/c 60 vid genomföring så att tätskiktet blir bra med manschetterna?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mycket vatette som använts här hos dig och det läcker.... Säkert inte optimalt installerat, verkar slarvigt. Hur glömmer man att pressa suck....

Känsliga delar dock. Får inte blandas det klarar dom inte.

Bättre lägga pengarna på bra installatör... Vatette hade jag undvikit 🤔
Nu föll detta inom hustillverkarens ansvar. Badrummet fick många anmärkningar och fick byggas om innan det ens hade kunnat användas. Exempelvis fanns det rör som stack upp ur golvet, rakt igenom tätskiktet. De hade skurit ett kryss i badrumsmattan och pressat upp rören (inte dubbelrör). Så beställningen kom inte från mig, tyvärr.
 
  • Mörk bild som visar rör och en vattenlås under en vask. Dustigt och otydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är inte c/c 60 vid genomföring så att tätskiktet blir bra med manschetterna?
Jo det verkar så 😊
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Är det en svensk firma som dragit rören när
modulerna var på plats eller har det också gjorts i fabriken?
ja, svensk firma, som fick riva upp golv och vägg för att bygga korrekt avlopp och dra nya rör och lägga in korrekt väggmaterial.
Fabriken hade tagit genvägar och inte följt ritningen. Varför? Kanske olika standard i Lettland och Sverige. Vi har kontrakt med "säkert vatten" inskrivet, så det var en hjälp när vi klagade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är inte c/c 60 vid genomföring så att tätskiktet blir bra med manschetterna?
c/c 40 var det innan ombyggnaden. Den enda platsen där det är 40 är i genomföringen från badrummet mot köket. Resten är klamrat med 60c/c
 
S Sven Berg skrev:
ja, svensk firma, som fick riva upp golv och vägg för att bygga korrekt avlopp och dra nya rör och lägga in korrekt väggmaterial.
Fabriken hade tagit genvägar och inte följt ritningen. Varför? Kanske olika standard i Lettland och Sverige. Vi har kontrakt med "säkert vatten" inskrivet, så det var en hjälp när vi klagade.
Så det är dem som har icke-klämt klämkopplingarna på rätt sätt?

Jag hade vädjat till dem ännu en gång om att vilja göra rätt för sig. Även om husleverantören hade funnits så hade VVSarna inte fått några pengar för något dom själva gjort fel.

Om du tar in någon annan innan detta är utrett så har du troligtvis en oövervinnerlig uppförsbacke att kunna reklamera om någon annan pillat med det.

Sen behöver man ju komma igång så det blir en svår sits.
 
En början i väntan på andra åtgärder kan ju vara att begära ut relevanta handlingar från VVS-firman.
- Säker Vatten-bevis
- Kalibreringsintyg för pressverktyget
- Provtryckningsprotokoll av anläggningen
 
D Dr Benz skrev:
Fast du och jag vet ju inget om flödet i rören..?
Därför finns regler för att minimera riskerna.
Fast titta på skalan. Det räcker med att krana 1s för att du ska få 100% vattenomsättning.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
R
S Sven Berg skrev:
c/c 40 var det innan ombyggnaden. Den enda platsen där det är 40 är i genomföringen från badrummet mot köket. Resten är klamrat med 60c/c
60-REGELN GÄLLER DOCK bara genom tätskikt. I ett vardagsrum eller genom taket i ett våtrum kan avståndet vara vad som helst.
Rörmokare gör olika; essar in till 40, låter gå på 60 eller annat.
Samt dragning på vägg får vara vilket mått som Röris anser vara lämpligt..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tycker det är rimligt att hålla vvs instalaltören ansvarig, och sannolikt håller det även juridiskt. Inte avseende Garanti kanske, men som reklamationsärende. Hade det varit en produkt som köpts av handlara A a, så hade anspråk på rekalamation flyttats i första hand till importör, och om inte heller denna finns kvar etc, så mot tillverkaren. Har svårt att inte även detta förfarande skulle avra tillämpligt även vid leevrans av tjänst.

Här är utföraren kvar, och har fått betalt för en ej korrekt utförd tjänst. Har väldigt svårt att se att de kan undkomma ansvar för att deras uppdragsgivare försvunnit.

Andra i forumet är dock betydligt emr kunniga i den juridiska djungeln. Hade det varit jag, så hade jag nog kunnat tänka mig gå rätt långt mot ett så oseriöst företag. Dom kvalar definitivt in på att hängas ut här. Det finns företag som pudlat och försökt få kunder ta tillbaka trådar och inlägg mot att dom rättar in sig i ledet, mao konsumentmakt:)

Jag hade kontaktat VVS firman, och påtalat att de är ansvariga för sina egna jobb oavsett uppdragsgivare. Enda sättet för dom att komma undan ansvar, är att själva gå i konkurs. och har bevisligen utfört ett undermåligt jobb. Ge dom en kort tid att återkoppla för åtgärd. Om detta inte är utfört inom 1V, så måste vi gå vidare med en stämning, med det belopp det krävs för att rätta till fel. Bortsett från processen, så kommer det bli dyrare för dom att få betala kostnaden för en anna firmas arbete, än att göra rätt själva.

En stämning här skulle sannolikt falla inom 1/2 basbelopp mao ett småmål. Väldigt liten risk att driva kostandsmässigt. Hantverakren borde springa ut till er om det komemr in en stämningsansökan. Även han bör ju fatta att han aldrig kan komma undan ett fel där han inte ens lyckas klämma lla kopplingar.

Det är inte omöjligt att VVS firman inte vill fullfölja pga att hustillverakren pga konkurs inte betalat dom. Det är dock ovesäntligt då de har genomfört arbetet hos er redan, det ansvarar dom för vare sig de fått betalt eller inte. Det får bli en fråga mellan dom och konkursförvaltaren.
 
  • Gilla
Sven Berg och 3 till
  • Laddar…
H
S Sven Berg skrev:
Ja, visst vore det bäst om hustillverkaren hade kunnat klaga, men konkursen är ett faktum. Vi har ingen kontakt med dem. Jag har skrivit till vvs-firman och sagt att deras "yrkesstolthet" skulle kunna motivera dem att korrigera uppenbara fel. (men jag skall nu ringa en rörmokare som jag har haft till andra jobb och som jag litar på)
Det jag menar är att VVS firman kan ändå har ett ansvar för sitt arbete. Så ring Hallo Konsument och fråga. De borde inte slippa undan sitt ansvar för att uppdragsgivaren har KK. Det skulle ju betyda om du säljer ditt hus så har köparen ingen garanti kvar. Tycker att du ska kolla upp det om VVS firman i detta fallet slipper undan sin garanti.
 
A
Har du betalt?
Annars ge fan i det och låt kk görvaltsrrn reda i detta
 
Som tidigare skrivits så känns det ju som även de delarna som är pressade har för lite deformation. Fel pressback, slitet verktyg eller något annat går ju bara att spekulera i.

Med detta sagt vet jag inte om jag skulle lita på pressade delar här även om de inte läcker för stunden.
 
Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mycket vatette som använts här hos dig och det läcker.... Säkert inte optimalt installerat, verkar slarvigt. Hur glömmer man att pressa suck....

Känsliga delar dock. Får inte blandas det klarar dom inte.

Bättre lägga pengarna på bra installatör... Vatette hade jag undvikit 🤔
Fast det är ju inte Vatette-kopplingen som läcker.

Det är Kopplingssetet från LK.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.