Fairlane
A andersmc skrev:
Om man nu ska räkna på motorvärmare så är det egentligen inte effekten i motorvärmaren som är det intressanta. Det måste i stället vara vilken energi det går åt för att värma upp motorn.

Säg att vi ska värma upp motorn från 0⁰ till 50⁰. Jag gissar att kylsystem innehåller 10 liter vatten. Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Så för att göra denna uppvärmning går det åt 50 *10 * 0,00116 = 0,58 kWh.

Nu stämmer inte detta precis. Det är mera än vattnet som värms upp, framför allt själva motorn och omgivningen runt motorn i form av förluster. Man kan värma vattnet mycket mer än 50⁰. Sedan har vatten-glykolblandningen en annan värmekapacitivitet än rent vatten, men det får den som orkar leta reda på det exakt värdet. Fast rimligen är det lägre.

Men säg 2kWh, så känns det inte orimligt. Ungefär en mil med en elbil, alltså.
Jag tror dock inte det är vanligt att man värmer så mycket. En värmare på500 W skulle då behöva köras i drygt 3 timmar, vilket åtminstone inte jag gör någonsin.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror dock inte det är vanligt att man värmer så mycket. En värmare på500 W skulle då behöva köras i drygt 3 timmar, vilket åtminstone inte jag gör någonsin.
Jag resonerar kanske fel om volymen av vattnet. 10 liter är hela kylsystemet i en stor bil. Men man värmer ju inte upp vattnet i kylaren. Bara det som är runt motorn. Det kanske bara är ett par liter. (Här fallerar mina motorkunskaper. Den som vet får gärna hjälpa till.)

I så fall blir energiförbrukningen i motsvarande grad lägre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Men man värmer ju inte upp vattnet i kylaren. Bara det som är runt motorn. Det kanske bara är ett par liter. (Här fallerar mina motorkunskaper. Den som vet får gärna hjälpa till.)
Du värmer inte bara upp vattnet. Du värmer upp metallen också.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
L Lunneborg skrev:
??
Motorvärmare 8h*1,5KW = 12KW
Elbil 3,5h*2,5KW = 8,75KW

Elpris på säg 3,50 med alla avgifter

Motorvärmare= 42 Kr
Elbil= 30,625 Kr
I ditt förra inlägg skrev du kwh där du uppenbarligen menade kW. Nu skriver du KW där du har räknat ut antalet kWh. Visserligen konsekvent, men det blir svårt att föra en diskussion när man inte vet vad du menar.
 
  • Gilla
  • Haha
Snicklas och 4 till
  • Laddar…
V
Inge snack. Man skall betala då man laddar din elbil. Ingen räkmacka för elbilsförare. .

De är då ingen som fyller min diesel vid macken
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
A andersmc skrev:
Men vad är vitsen med att ladda 1,5-2,5 kWh hos nån kompis? På det kommer du ungefär en mil med din elbil.
Ifall det är den milen som fattas för att komma hem så är det stor vits ...
 
  • Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men laddar dem "rena" elbilar eller hybrid?
Äger själv en hybrid och vågar påstå att ladda den drar inte mer än köra motorvärmare samma tid (tar 3.5h ladda 50km).

Vi kan ju även vända det åt det hållet att är det rättvist att vissa kör mororvärmare flera timmar per dygn? Finns dem som faktist har diesel/bensinvärmare som utnyttjar inte alls uttagen eller helt minimalt med el. Finns kanske tom dem som inte ens äger bil och är med och betalar!

Det bästa är väl att alla är med och betalar separata elmätare dit så är det sluttjaffsat och alla glada o inga sura miner!

Men visst har jag funderat på det här också. Vad anser folk och parkeringsbolag framförallt vad som är ok. T ex när jag besöker sjukhus där parkeringen ändå kostar och motorvärmare får användas.

Jag själv betalar i alla fall gärna om det gäller samma kwh pris som hushållsel. Stor skillnad åka 5 mil för 11kr vs ca 150kr (med dagens bensinpriser).

Laddstolpar är ju bra. Men då ska föreningen äga dem själva om ett elbolag äger dem så blir det 5kr++++ per kwh. Visst det är också billigt när man jämför med bensin och dieselpriset.
Lite skillnad att jämföra med de med motorvärmare. Som jag skrev var godkänt. Då dessa drar ca 2.50-3 kr per dag under vintermånaderna. Där beroende på elbil och storlek på batteri drar ca 60-90 kr per laddning. Sedan ska man ju inte ladda fullt så säg då 80 kr som exempel 4x80=320 kr per bil och månad. En elbil kostar ca 2.30 kr/mil som de flesta nämner. Det gör vid 1200 mil ca 2760 kr/år. Eller som räkneexemplet 1.50kr/kWh som ger 3600 kr/år. Då en elbil drar väl ca 2kWh/mil. Där de med elbil har låtsats som inget innan detta uppmärksammats.

Men visst finns de dem som har separata värmare och kan inte ens utnyttja garagen. Sedan finns de som inte utnyttjar värmen eller dusch och bastu i föreningsgården. Om man ska börja räkna smått. Så frågan är inte så lätt.


Har bekanta där föreningen tar rakt av 300 kr för elbilar med obegränsad laddning. Där vänner som har elbil tyckte den summan var för hög. Eftersom de åkte inte så mycket. Där de har dragit om i hela föreningen. Så att 20-talet laddare kan flyttas och lättare anslutas beroende på plats. Som kostade 700.000 kr innan 50% avdrag. Så för en mindre föreningen är det då lätt att överlåta åt elbolagen istället.
 
Redigerat:
kisumisu
S slurppe99 skrev:
Lite skillnad att jämföra med de med motorvärmare. Som jag skrev var godkänt. Då dessa drar ca 2.50-3 kr per dag under vintermånaderna. Där beroende på elbil och storlek på batteri drar ca 60-90 kr per laddning. Sedan ska man ju inte ladda fullt så säg då 80 kr som exempel 4x80=320 kr per bil och månad. En elbil kostar ca 2.30 kr/mil som de flesta nämner. Det gör vid 1200 mil ca 2760 kr/år. Eller som räkneexemplet 1.50kr/kWh som ger 3600 kr/år. Då en elbil drar väl ca 2kWh/mil. Där de med elbil har låtsats som inget innan detta uppmärksammats.

Men visst finns de dem som har separata värmare och kan inte ens utnyttja garagen. Sedan finns de som inte utnyttjar värmen eller dusch och bastu i föreningsgården. Om man ska börja räkna smått. Så frågan är inte så lätt.


Har bekanta där föreningen tar rakt av 300 kr för elbilar med obegränsad laddning. Där vänner som har elbil tyckte den summan var för hög. Eftersom de åkte inte så mycket. Där de har dragit om i hela föreningen. Så att 20-talet laddare kan flyttas och lättare anslutas beroende på plats. Som kostade 700.000 kr innan 50% avdrag. Så för en mindre föreningen är det då lätt att överlåta åt elbolagen istället.
Helt klart beror det ju vad man jämför med! Beror också på hur länge man laddar och hur länge en motorvärmare är på.

Kollegorna på mitt jobb sätter i motorvärmarsladden när dem börjar och drar bort när dem åker hem. Inga timers eller styrningar. Blev en gång lite småsura miner när jag laddade.

Min bil har 8.9KW batteri. Den är aldrig helt tom fast msn kört den tom. Brukar vara ca 15% och då slår bensinmotorn igång.
Men vi säger 9KW så är alla nöjda. Vad kostar 9Kwh? Visst det är givetvis olika för alla då vi alla har olika elpriser

Har svårt tro någon heller börjar ladda en ren elbil som har större batteri helt från noll till full. Kommer det ens med chuckoladdare till 100% elbilar. Skulle i alla fall ta väldigt lång tid ladda!
 
Redigerat:
Har ett par bekanta på besök idag som vi inte träffat på ett tag, undrar om de har elbil? Då får de såklart gärna låna laddboxen vid behov, lurigt dock om båda familjerna behöver ladda...
 
kisumisu
V Villaägarenr1 skrev:
Inge snack. Man skall betala då man laddar din elbil. Ingen räkmacka för elbilsförare. .

De är då ingen som fyller min diesel vid macken
Visst ska alla betala. Har själv ägt också en diesel förut. Där gnälls det också av dem som åker bensinbil om bensinpriset dem fattar inte att det finns något som heter dieselskatt som dem slipper.

Men framtiden blir väl så att alla plippar och betalar för olika tjänster. Som nämdes i tråden föreningens gemensamma tvättstuga, bastu mm.

Men vi ska däremot vara uppmärksamma vad vi tar för tjänster. Som elbilar är det idag väldigt blandad infrastruktur. Vissa elbolag vill göra den vinsten som det görs med dagens dieselpriser.

Finska Motonet i Finland har rätt smart system. Kunder får ladda 1h gratis. Sedan börjar det kosta ca 2kr per Kilowatt. Helt ok system även om den heller inte rättvis mot mig som har så seg laddare i min bil :crysmile: En som har t ex en Tesla kan få ut ca 8KW typ tanka fullt mitt batteri på 1h tid (då deras laddare ger ut ca 9kw). Medans min bil tar bara emot max 3.5kw per timme.

I Sverige är det stortsett bara Ikea som satsar på laddpunkter.

Många här i norr gnäller om laddpunkter men i Stockholm var situationen helt horribel. Fanns inte ställen och ladda även om man velat betala. Umeå hade dem däremot kommit väldigt långt.

Men sedan ska ju även Skatteverket blanda i sig. Jag tror faktist inte någon skulle ha emot ge en klunk diesel till dig om du besöker deras affär som kund. Är ju inte själva dieseln som kostar.
 
Redigerat:
kisumisu
A ajn82 skrev:
Har ett par bekanta på besök idag som vi inte träffat på ett tag, undrar om de har elbil? Då får de såklart gärna låna laddboxen vid behov, lurigt dock om båda familjerna behöver ladda...
Jo här blir det problem.

Funderar själv också på köpa laddbox som har 2 uttag. Finns ju sådana som kan dela effekten eller automatiskt skifta laddningen till andra bilen när första fulladdad.

Jag har idag en hybrid. Men nästa bil blir helt klart en 100% el och vi har 2 bilar. Den andra har man knappt råd köra med längre när den drar 12L per 100km. Blir ju att det nästan blir plus minus noll åka till jobbet med fossilbilen när lönen går till bränslet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fbj2000
  • Laddar…
kisumisu
A ajn82 skrev:
Tänk den dag alla på forumet förstår skillnaden på kW och kWh, så många inlägg som aldrig hade skrivits...
Jo det var fel av mig skriva så. Är ju såklart skillnad. Men jag hoppas de flesta förstod.
 
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Har själv ägt också en diesel förut. Där gnälls det också av dem som åker bensinbil om bensinpriset dem fattar inte att det finns något som heter dieselskatt som dem slipper.
Nåja, det stämmer ju inte.
Ekonomifakta.se skriver: "Dieselskatten utgörs av tre olika skatter: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Idag utgör dessa skatter omkring 40 procent av priset vid pumpen."

Även bensin har koldioxidskatt, energiskatt och moms.

Samma sida skriver: "Fredagen den 11:e mars kostade bensinen 21,39 kronor litern. 52 procent, eller 11,10 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms."

Så båda har samma skatter, men bensiner är högre procentuellt beskattad.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
L Lunneborg skrev:
??
Motorvärmare 8h*1,5KW = 12KW
Elbil 3,5h*2,5KW = 8,75KW

Elpris på säg 3,50 med alla avgifter

Motorvärmare= 42 Kr
Elbil= 30,625 Kr
Hur sjutton kom du fram till 8h med motorvärmare ? vem kör så länge ?

Jag kör 1,5h om det är rejält kallt, och 1h annars när jag är hemma, på jobbet blir det 3h men där ställer man timern på ankomsttid och så startar den 3h innan det.

Väldigt mycket tjuvladdande av elbilar i motorvärmaruttagen på jobbet f.ö, trots att det är uttryckligen förbjudet och därmed stöld.. Men men, det är inte mitt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.