A andersmc skrev:
När du laddar din elbil laddar du väl på max effekt ur vägguttaget, dvs 2400W. Så att ladda en elbil motsvarar mellan 4 och 8 andra bilar som kör med motorvärmare.
En kupévärmare kan vara på uppemot 2 kW så det är snarare jämförbar förbrukning.
 
Mikael_L
Jodå KAN vara på 2kW.
Jag har en gammal Calix med effektlägen 0,8, 1,2 och 2kW (många vet nog precis vilken modell jag menar).
Jag har nog aldrig kört den på 2kW (inte i en bil i alla fall). Kanske det behövs den kallaste dagen allra högst i norr.
Och folk idag köper ju de där små kupevärmarna som inte stjäl att plats för fötterna för passagerare, och de är ju typiskt på 600-1100W, och brukar ha PTC-element som minskar effekten när det börjar bli varmare.
 
  • Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
A andersmc skrev:
Jag kollade som hastigast på Mekonomens motorvärmare och de verkar ha typiskt en effekt på 300-600W. När du laddar din elbil laddar du väl på max effekt ur vägguttaget, dvs 2400W. Så att ladda en elbil motsvarar mellan 4 och 8 andra bilar som kör med motorvärmare.
Ja motorvärmare, helt rätt. Men dem flesta har väl ändå även en kupevärmare?! Jag har i allafall alltid haft kupevärmare. Då det är den som gör att man slipper is i fönstren. Har tom en bil där själva motorvärmaren är sönder men kör den ändå pga kupevärmare :crysmile:
 
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå KAN vara på 2kW.
Jag har en gammal Calix med effektlägen 0,8, 1,2 och 2kW (många vet nog precis vilken modell jag menar).
Jag har nog aldrig kört den på 2kW (inte i en bil i alla fall). Kanske det behövs den kallaste dagen allra högst i norr.
Och folk idag köper ju de där små kupevärmarna som inte stjäl att plats för fötterna för passagerare, och de är ju typiskt på 600-1100W, och brukar ha PTC-element som minskar effekten när det börjar bli varmare.
Japp en rejäl värmare! (y)

Dessa små värmare må fungera i södra Sverige. Har en sådan i min Kia helt värdelös i jämförelse! Man får ha bilen timmar i motorvärmare vilket är plus minus noll i elräkning!:thinking:

Sedan finns det ju givetvis stolpar där det förbjudet köra kupe för fullt ös.
Själv har jag dock inte det problemet.
Vi har regler hos min arbetsgivare. Kia klarar fullt ös och Volvon klarar också fullt ös då själva motorvärmaren i bilen är sönder ;)

Men vi leker med tanken att folk kör 8h 1.5Kwh vs laddar bil 3.5h med 2.5kwh. Vad blir dyrast? :thinking: O när det gäller brandsäkerhet så är ju billaddaren säkrare än motorvärmaren pga att Switchen känner av om det börjar gå varmt. Men dock inte med det sagt att det idiotsäkert för kan börja gå varmt någon annanstans. Men i det senare kan det också börja gå varmt pga motorvärmare.

Men även billaddning går sänka effekten. Jag kan iaf i Kian sänka till 500watt. Men då tar ju laddningen visserligen nåt på 15H ;) Men jag brukar alltid sänka den hos vänner bekanta osv pga att jag vet inte hur pass bra elsystem dem har. Dock till 8A eller liknande. Tar då nästan de dubbla (5-6H) tidsmässigt men säkrare och slipper även att säkringar ska gå.
 
Redigerat:
Man kunde väl börja med en lågbudgetlösning? En 1-moduls kWh-mätare eller två-moduls om man har gott om plats och inte vill luta på huvet när man läser av elmätaren.
En ny egen liten mätare för den som vill ladda (eller använda motorvärmare)?

Varför inte sätta en liten elmätare utomhus i en IP65 kapsling med fönster som en hint till snyltgäster?
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå KAN vara på 2kW. Jag har en gammal Calix med effektlägen 0,8, 1,2 och 2kW (många vet nog precis vilken modell jag menar).
Absolut! Rejäla prylar på den tiden. (y)

Gammal bilvärmare av märket Calix med effektväljare för 800/1200 W och anslutningskontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har nog aldrig kört den på 2kW (inte i en bil i alla fall). Kanske det behövs den kallaste dagen allra högst i norr.
Menar du att den faktiskt fungerar på de lägre effekterna? Det måste jag testa någon gång! ;):cool:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och folk idag köper ju de där små kupevärmarna som inte stjäl att plats för fötterna för passagerare, och de är ju typiskt på 600-1100W,
Det finns tydligen små nätta varianter idag på hela 2,1 kW. Det trodde jag inte.

Defa Termini II 2100W kupévärmare med stickkontakt och röd svart galler, rabattmarkering.

Sorry för lite OT men kanske ändå lite relevant när om man vill jämföra "biluppvärmning" med "billaddning".
 
  • Gilla
  • Älska
Fox Lane och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men vi leker med tanken att folk kör 8h 1.5Kwh vs laddar bil 3.5h med 2.5kwh. Vad blir dyrast? :thinking:
2,5 kWh blir såklart dyrare än 1,5 kWh.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men vi leker med tanken att folk kör 8h 1.5Kwh vs laddar bil 3.5h med 2.5kwh. Vad blir dyrast? :thinking:
2,5 kWh är rimligen dyrare.

Men vad är vitsen med att ladda 1,5-2,5 kWh hos nån kompis? På det kommer du ungefär en mil med din elbil.
 
  • Gilla
Lorpar
  • Laddar…
useless useless skrev:
2,5 kWh blir såklart dyrare än 1,5 kWh.
??
Motorvärmare 8h*1,5KW = 12KW
Elbil 3,5h*2,5KW = 8,75KW

Elpris på säg 3,50 med alla avgifter

Motorvärmare= 42 Kr
Elbil= 30,625 Kr
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ja motorvärmare, helt rätt. Men dem flesta har väl ändå även en kupevärmare?! Jag har i allafall alltid haft kupevärmare. Då det är den som gör att man slipper is i fönstren. Har tom en bil där själva motorvärmaren är sönder men kör den ändå pga kupevärmare :crysmile:
Vad de flesta ändå har vet jag inte. Jo, det är klart, av dig så är det 100% som har kupévärmare. Men jag är inte helt säker på att man direkt kan överföra denna siffra till befolkningen i stort. Enligt min anekdotiska bevisföring så går det åtminstone 10 personer som inte har kupévärmare på varje som har det.

Och en motorvärmare bidrar också till att rutorna avfrostas snabbare.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
L Lunneborg skrev:
??
Motorvärmare 8h*1,5KW = 12KW
Elbil 3,5h*2,5KW = 8,75KW

Elpris på säg 3,50 med alla avgifter

Motorvärmare= 42 Kr
Elbil= 30,625 Kr
Det spelar ingen roll hur du räknar, 2,5 kWh är ändå mer än 1,5 kWh.
 
  • Gilla
kimtommy
  • Laddar…
Tänk den dag alla på forumet förstår skillnaden på kW och kWh, så många inlägg som aldrig hade skrivits...
 
  • Gilla
Götesjö och 12 till
  • Laddar…
Fairlane
Mig veterligen slipper man skrapa rutorna om bilen står i garage även utan kupevärmare. ;)

Själv använder jag motorvärmare och kupevärmare vintertid. Har en kupevärmare som kan dra uppåt 2 kW, men i det läget körs den bara om jag glömt att sätta igång den i tid (kör timer). Att köra 8 timmar om dagen händer aldrig. 1-2 timmar beroende på temperatur, så jag skulle nog påstå att motorvärmare och kupevärmare i normalfallet drar mindre än att ladda en hybridbil, vintertid. På vår, sommar och höst, drar min motorvärmare/kupevärmare inget alls.

Jag är dock medveten om att mitt användande inte stämmer med alla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om man nu ska räkna på motorvärmare så är det egentligen inte effekten i motorvärmaren som är det intressanta. Det måste i stället vara vilken energi det går åt för att värma upp motorn.

Säg att vi ska värma upp motorn från 0⁰ till 50⁰. Jag gissar att kylsystem innehåller 10 liter vatten. Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Så för att göra denna uppvärmning går det åt 50 *10 * 0,00116 = 0,58 kWh.

Nu stämmer inte detta precis. Det är mera än vattnet som värms upp, framför allt själva motorn och omgivningen runt motorn i form av förluster. Man kan värma vattnet mycket mer än 50⁰. Sedan har vatten-glykolblandningen en annan värmekapacitivitet än rent vatten, men det får den som orkar leta reda på det exakt värdet. Fast rimligen är det lägre.

Men säg 2kWh, så känns det inte orimligt. Ungefär en mil med en elbil, alltså.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men visst har jag funderat på det här också. Vad anser folk och parkeringsbolag framförallt vad som är ok. T ex när jag besöker sjukhus där parkeringen ändå kostar och motorvärmare får användas.
Motorvärmare är motorvärmare, det är inte samma sak som att det är ok att ladda bilen där.

Men det här är ju ändå ett övergående problem, snart sitter det betalladdare överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.