124 025 läst · 608 svar
124k läst
608 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Jodå KAN vara på 2kW.
Jag har en gammal Calix med effektlägen 0,8, 1,2 och 2kW (många vet nog precis vilken modell jag menar).
Jag har nog aldrig kört den på 2kW (inte i en bil i alla fall). Kanske det behövs den kallaste dagen allra högst i norr.
Och folk idag köper ju de där små kupevärmarna som inte stjäl att plats för fötterna för passagerare, och de är ju typiskt på 600-1100W, och brukar ha PTC-element som minskar effekten när det börjar bli varmare.
Jag har en gammal Calix med effektlägen 0,8, 1,2 och 2kW (många vet nog precis vilken modell jag menar).
Jag har nog aldrig kört den på 2kW (inte i en bil i alla fall). Kanske det behövs den kallaste dagen allra högst i norr.
Och folk idag köper ju de där små kupevärmarna som inte stjäl att plats för fötterna för passagerare, och de är ju typiskt på 600-1100W, och brukar ha PTC-element som minskar effekten när det börjar bli varmare.
Ja motorvärmare, helt rätt. Men dem flesta har väl ändå även en kupevärmare?! Jag har i allafall alltid haft kupevärmare. Då det är den som gör att man slipper is i fönstren. Har tom en bil där själva motorvärmaren är sönder men kör den ändå pga kupevärmareA andersmc skrev:
Japp en rejäl värmare!Mikael_L skrev:
Jodå KAN vara på 2kW.
Jag har en gammal Calix med effektlägen 0,8, 1,2 och 2kW (många vet nog precis vilken modell jag menar).
Jag har nog aldrig kört den på 2kW (inte i en bil i alla fall). Kanske det behövs den kallaste dagen allra högst i norr.
Och folk idag köper ju de där små kupevärmarna som inte stjäl att plats för fötterna för passagerare, och de är ju typiskt på 600-1100W, och brukar ha PTC-element som minskar effekten när det börjar bli varmare.
Dessa små värmare må fungera i södra Sverige. Har en sådan i min Kia helt värdelös i jämförelse! Man får ha bilen timmar i motorvärmare vilket är plus minus noll i elräkning!
Sedan finns det ju givetvis stolpar där det förbjudet köra kupe för fullt ös.
Själv har jag dock inte det problemet.
Vi har regler hos min arbetsgivare. Kia klarar fullt ös och Volvon klarar också fullt ös då själva motorvärmaren i bilen är sönder
Men vi leker med tanken att folk kör 8h 1.5Kwh vs laddar bil 3.5h med 2.5kwh. Vad blir dyrast?
Men även billaddning går sänka effekten. Jag kan iaf i Kian sänka till 500watt. Men då tar ju laddningen visserligen nåt på 15H
Redigerat:
Man kunde väl börja med en lågbudgetlösning? En 1-moduls kWh-mätare eller två-moduls om man har gott om plats och inte vill luta på huvet när man läser av elmätaren.
En ny egen liten mätare för den som vill ladda (eller använda motorvärmare)?
Varför inte sätta en liten elmätare utomhus i en IP65 kapsling med fönster som en hint till snyltgäster?
En ny egen liten mätare för den som vill ladda (eller använda motorvärmare)?
Varför inte sätta en liten elmätare utomhus i en IP65 kapsling med fönster som en hint till snyltgäster?
Absolut! Rejäla prylar på den tiden.Mikael_L skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att den faktiskt fungerar på de lägre effekterna? Det måste jag testa någon gång!Mikael_L skrev:
Det finns tydligen små nätta varianter idag på hela 2,1 kW. Det trodde jag inte.Mikael_L skrev:

Sorry för lite OT men kanske ändå lite relevant när om man vill jämföra "biluppvärmning" med "billaddning".
Vad de flesta ändå har vet jag inte. Jo, det är klart, av dig så är det 100% som har kupévärmare. Men jag är inte helt säker på att man direkt kan överföra denna siffra till befolkningen i stort. Enligt min anekdotiska bevisföring så går det åtminstone 10 personer som inte har kupévärmare på varje som har det.kisumisu skrev:
Och en motorvärmare bidrar också till att rutorna avfrostas snabbare.
Mig veterligen slipper man skrapa rutorna om bilen står i garage även utan kupevärmare. 
Själv använder jag motorvärmare och kupevärmare vintertid. Har en kupevärmare som kan dra uppåt 2 kW, men i det läget körs den bara om jag glömt att sätta igång den i tid (kör timer). Att köra 8 timmar om dagen händer aldrig. 1-2 timmar beroende på temperatur, så jag skulle nog påstå att motorvärmare och kupevärmare i normalfallet drar mindre än att ladda en hybridbil, vintertid. På vår, sommar och höst, drar min motorvärmare/kupevärmare inget alls.
Jag är dock medveten om att mitt användande inte stämmer med alla.
Själv använder jag motorvärmare och kupevärmare vintertid. Har en kupevärmare som kan dra uppåt 2 kW, men i det läget körs den bara om jag glömt att sätta igång den i tid (kör timer). Att köra 8 timmar om dagen händer aldrig. 1-2 timmar beroende på temperatur, så jag skulle nog påstå att motorvärmare och kupevärmare i normalfallet drar mindre än att ladda en hybridbil, vintertid. På vår, sommar och höst, drar min motorvärmare/kupevärmare inget alls.
Jag är dock medveten om att mitt användande inte stämmer med alla.
Om man nu ska räkna på motorvärmare så är det egentligen inte effekten i motorvärmaren som är det intressanta. Det måste i stället vara vilken energi det går åt för att värma upp motorn.
Säg att vi ska värma upp motorn från 0⁰ till 50⁰. Jag gissar att kylsystem innehåller 10 liter vatten. Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Så för att göra denna uppvärmning går det åt 50 *10 * 0,00116 = 0,58 kWh.
Nu stämmer inte detta precis. Det är mera än vattnet som värms upp, framför allt själva motorn och omgivningen runt motorn i form av förluster. Man kan värma vattnet mycket mer än 50⁰. Sedan har vatten-glykolblandningen en annan värmekapacitivitet än rent vatten, men det får den som orkar leta reda på det exakt värdet. Fast rimligen är det lägre.
Men säg 2kWh, så känns det inte orimligt. Ungefär en mil med en elbil, alltså.
Säg att vi ska värma upp motorn från 0⁰ till 50⁰. Jag gissar att kylsystem innehåller 10 liter vatten. Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Så för att göra denna uppvärmning går det åt 50 *10 * 0,00116 = 0,58 kWh.
Nu stämmer inte detta precis. Det är mera än vattnet som värms upp, framför allt själva motorn och omgivningen runt motorn i form av förluster. Man kan värma vattnet mycket mer än 50⁰. Sedan har vatten-glykolblandningen en annan värmekapacitivitet än rent vatten, men det får den som orkar leta reda på det exakt värdet. Fast rimligen är det lägre.
Men säg 2kWh, så känns det inte orimligt. Ungefär en mil med en elbil, alltså.
Motorvärmare är motorvärmare, det är inte samma sak som att det är ok att ladda bilen där.kisumisu skrev:
Men det här är ju ändå ett övergående problem, snart sitter det betalladdare överallt.