1 141 809 läst · 11 695 svar
1142k läst
11,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Man kör allt, har parkeringsappar med kort inlagt, kör oftast mobil plånbok med både betal/kreditkort, sedan lite Swish, även Klarna och kniper det finns de fysiska betal/kreditkorten.😀4774 skrev:
Allt hanteras utifrån min och frugans rutiner hur vi betalar.
Därför att du missar det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp.4774 skrev:

På ren svenska betyder det att kreditkortsföretaget måste kompensera dig om säljaren inte gör rätt för sig. Kan vara värt väldigt mycket om exempelvis ett reseföretag går i konkurs men även vid mindre affärer är det en stor trygghet att kunna reklamera till en seriös motpart.
Och vad menar du med "att bank-id i sig inte är säkert". 🤔 Vet du något som inte vi andra vet? 🤔
I det här fallet är det inte något som helst fysiskt våld inblandat och jag ser heller inte att det är någon som helst lösning på problemet. Mina egna aggressioner och känslor kring det tar jag gladeligen ut på gymmet (kanske därför jag ökade i varenda övning med 5-10% idag på lunchpasset 😬). Det är mest ledsamt och jag tror faktiskt att "förövarna" inte riktigt förstår vad de gör, men poletten trillar nog ner ganska snart. Vi är just i startskottet för hela cirkusen så vet inte hur gången blir nu.RoTe skrev:
Ropade nog lite varg. Efter att ha grävt runt osv så pekar allt på hyfsat falskt alarm just nu. Men när det exempelvis börjar drälla in kreditupplysningar som man inte ligger bakom själv osv så blir man lite fundersam. Men håller ögonen lite mer öppna.Alfredo skrev:
Barnen i kvarteret måste ju få betalt för olika leveranser av lördagsfrallor, kakor, godis, mm.😉Alfredo skrev:
Men det finns många andra tillfällen också då det är bra.
Så man använder det betalningssätt som fungerar bra utifrån vad som köps och passar.
Självklart. Men har man möjlighet att betala med kreditkort har jag väldigt svårt att se att det någonsin är klokt att välja Swish.A AndersS skrev:
Men visst kan även jag swisha för en varmkorv på hockeyn. Den risken och ränteförlusten kan jag leva med. 😀
Det tror jag inte 🤔. Hade exempelvis ingen aning om detta med swish. Å andra sidan är jag ingen storshoppare direkt. Resor köper jag alltid med visakort direkt. I övrigt är det mer bygghandeln och den föredrar jag att besöka på riktigt.Alfredo skrev:
Därför att du missar det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp.
[bild]
På ren svenska betyder det att kreditkortsföretaget måste kompensera dig om säljaren inte gör rätt för sig. Kan vara värt väldigt mycket om exempelvis ett reseföretag går i konkurs men även vid mindre affärer är det en stor trygghet att kunna reklamera till en seriös motpart.
Och vad menar du med "att bank-id i sig inte är säkert". 🤔 Vet du något som inte vi andra vet? 🤔
Det är mer det som det alltid är med internet, allt kan hackas och inget är starkare än dess svagaste länk. Säkerhet mot exempelvis id-kapning skänker inte mig någon trygghet direkt eftersom det händer inte ont anande människor ändå. Mer så jag menade. Hoppas det förklarar bättre 😄
Precis, därför har jag ett kreditkort (re:member) trots att jag har ett debitkort Visa i mitt Skandiabanken vardagspaket (som jag nästan aldrig använder).Alfredo skrev: