1 116 531 läst · 11 410 svar
1117k läst
11,4k svar
GAAAAHHHH!!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 977 inlägg
Det stämmer, men man vänjer sig. Närmaste vägen är aldrig närmaste vägen i GBG, Hälften av avfarterna från leder är till vänster/fel sida. Staden är indelad i zoner som man inte kan ta sig emellan utan att köra ut på en led. En hel del rester från vänstertrafik.
…men vi är bra på att byta fil hela tiden!
Det heter ”mot”, änna.
Sen inte nog med det i Göteborg, finns inga planer och möjligheter i världen att korsa staden rakt igenom. Allt gator slutar med en skylt och vändplan, har ingen betydelse var. Så för att komma till andra sidan, så blir det någon av de s.k ringvägarna och åka runt och det gäller då att ta av på rätt ställe. Annars kan det bli ett varv till.
Det beror på att du hamnat i världens mest bilhatande stad, om man ser till vad poltikerna tycker.ricebridge skrev:
Göteborg är den ojämförligt svåraste stad jag kört bil i kan jag säga. Och då har jag bott i tre huvudstäder och dessutom även kört både här och där i världen.
Hela stan är enkelriktad, dessutom åt fel håll. Det finns ingen logik i stans layout, den är som gjord för att villa bort sig uti, och var man än kör så lyckas man hamna utan återvändo på bron över eller tunneln under älven. Vilket är en statistisk omöjlighet eftersom det finns alldeles på tok för få älvförbindelser — alltså på riktigt, bara tre stycken eller vad det är?! — men lik frbskt är det samma sak varenda gång.
På allfartsvägarna har man i genomsnitt tre centimeters färdväg på sig att upptäcka den enda skylten till den enda avfarten man skulle ta, och då sitter den långt uppe i ett hörn och visar dessutom bara vägnummer, som man ju aldrig lär sig. Plus att tempot är så högt så att inte ens GPS:en hänger med.
Varenda trafikplats är tillkrånglad och hopgyttrad till det yttersta på det där sättet som bara en trafikingenjör kan få till det. Eller möjligen den som just serverat en tallrik nykokt spaghetti. Eller katten som fått tag på ett garnnystan. Den sistnämnda hade förmodligen gjort ett bättre designjobb.
Och som grädde på moset och lök på laxen och allt det där, så är stan nerlusad med spårvagnar, som har sina egna vägar i form av ”rännor” med höga kanter som man ofelbart hamnar i och inte kan ta sig ur där man står nos mot nos med en ilsken spårvagnsförare med halva Göteborg som stressade passagerare som skulle varit framme för en kvart sen.
Det är inte sen vänsterrtafiken, det är den f-e zonindelningen som infördes av röstyret nån gång 1975. Ingen kommer ihåg varför längre men kvar ska den vara. Ok, kanske vänstertragiken du menade.Johan Gunverth skrev:
Det stämmer, men man vänjer sig. Närmaste vägen är aldrig närmaste vägen i GBG, Hälften av avfarterna från leder är till vänster/fel sida. Staden är indelad i zoner som man inte kan ta sig emellan utan att köra ut på en led. En hel del rester från vänstertrafik.
…men vi är bra på att byta fil hela tiden!
Det heter ”mot”, änna.
Klart vi inte har. Byggen är inte något man bara genomför - det är en way of life! Däremot är det kanske inte exakt samma ställen som är uppgrävda som förra året, eller för den delen som förra fredagen.F fribygg skrev:
Nog har man hållit på med än fem år med bara Västlänken? Jag skulle tro att man kan hålla på åtminstone ett halvt arbetsliv på samma väg eller järnvägsbygge i Muteborg om inte nån sätter stopp för miljardrullningen.K krfsm skrev:
När vi är klara på ett ställe efter 2-3 år har det ju blivit så ändrade förutsättningar att det är lika bra att gräva upp allt igen.K krfsm skrev:
Jadå, även om du bara räknar efter att spaden sattes i marken. 2018, så drygt sex år än så länge.F fribygg skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 977 inlägg