1 048 999 läst · 10 735 svar
1049k läst
10,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Husägare
· Jönköping
· 5 761 inlägg
Krav på fungerande eCall också, om jag förstått det rätt. Dvs. om man inte åtgärdar det skall bilen underkännas vid kontrollbesiktning, och går det inte att åtgärda är det bara att skrota den/sälja den till Afrika eller nåt. Om det inte gjorts någon regeländring nu?A AndersS skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 761 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 840 inlägg
Om det finns installerat från leverans, ja. Dessutom tog Transportstyrelsen beslut om att de äldre eCall-systemet inte skall testas vid besiktning. Detta för att inte en massa hyfsat nya bilmodeller skall få körförbud (VAG)A AndersS skrev:
Edit: lagkravet gäller från typgodkännandets datum, så är bilen typgodkänd 2016, men tillverkad 2020 (som min) behöver det inte vara eCall i den.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 840 inlägg
Det var ju ett antal nyhetsinlägg för en månad sedan om detta. Hittar dock inga riktlinjer på Tramsportstyrelsen. Problemet var ju även att de bilar som hade 4G/5G i eCall skulle bli underkända eftersom EUs förordning säger 2G/3G och inget annat. Det är ju ordnat sedan 2025-01-01.K karlmb skrev:
Här en hyfsat färsk artikel: https://www.mrf.se/blog/2025/01/09/telenat-stangs-av-problem-for-branschen/
Hittade något om att transportstyrelsen "pausar" kravet på fungerande eCall vid kontrollbesiktning.Johan Gunverth skrev:
Verkar alltså som att de inte tänker sig något permanent undantag, utan att man som bilägare förr eller senare måste få ordning på det.
Haha just det ja, vissa funktioner även i 4G-bilar måste tydligen gå via 2G eller 3G enligt gällande standard, så även de moderna bilarna kommer att sluta att fungera till vissx del.Johan Gunverth skrev:Det var ju ett antal nyhetsinlägg för en månad sedan om detta. Hittar dock inga riktlinjer på Tramsportstyrelsen. Problemet var ju även att de bilar som hade 4G/5G i eCall skulle bli underkända eftersom EUs förordning säger 2G/3G och inget annat. Det är ju ordnat sedan 2025-01-01.
Här en hyfsat färsk artikel: [länk]
Tänk så det kan bli..
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 840 inlägg
Det är vi moderna nordbor som alltid måste ha det senaste och samtidigt slänger ut det gamla. 😄K karlmb skrev:
Det visar tydligt det dumma med att skriva lagar och förordningar så dom kräver en specifik teknik. Jag trodde man hade slutat med sånt för länge sedan?Johan Gunverth skrev:Det var ju ett antal nyhetsinlägg för en månad sedan om detta. Hittar dock inga riktlinjer på Tramsportstyrelsen. Problemet var ju även att de bilar som hade 4G/5G i eCall skulle bli underkända eftersom EUs förordning säger 2G/3G och inget annat. Det är ju ordnat sedan 2025-01-01.
Här en hyfsat färsk artikel: [länk]
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 364 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 364 inlägg
GAAAAHHHH!!!
Jag har haft snöslunga i mer än tio år. Den har funkat jättebra, de få gånger den har kommit till användning. Den har ingen nyckel, men det finns en plastflärp man ska sätta i på ett ställe för att kunna starta. Plastflärpen är inte på något sätt unik för just min slunga, men jag brukar ändå ta bort den så att en eventuell tjyv får det svårare, jag har blivit bestulen på nog med prylar i mina da'r. Förra vintern hittade jag inte flärpen när jag behövde använda slungan. Med visst besvär kunde jag låna en annan snöslunga istället och få undan snön. För att förbereda mig inför den här vintern skickade jag efter nya plastflärpar, två stycken för säkerhets skull, redan i somras. Nu, när jag behöver en dylik, är det lögn i helvete att hitta någon av dem.😠
Jag har haft snöslunga i mer än tio år. Den har funkat jättebra, de få gånger den har kommit till användning. Den har ingen nyckel, men det finns en plastflärp man ska sätta i på ett ställe för att kunna starta. Plastflärpen är inte på något sätt unik för just min slunga, men jag brukar ändå ta bort den så att en eventuell tjyv får det svårare, jag har blivit bestulen på nog med prylar i mina da'r. Förra vintern hittade jag inte flärpen när jag behövde använda slungan. Med visst besvär kunde jag låna en annan snöslunga istället och få undan snön. För att förbereda mig inför den här vintern skickade jag efter nya plastflärpar, två stycken för säkerhets skull, redan i somras. Nu, när jag behöver en dylik, är det lögn i helvete att hitta någon av dem.😠
Jag fixade en bekants slunga inför vintern med liknande B&S motor, men gjorde det enkelt. Tog av plastkåpan där brytaren sitter och ryckte bort kontaktstycket där "plastnyckeln" sitter, den är kortsluten så att slungan inte startar. Så vill någon stjäla slungan så bryr de sig nog inte om att starta den eller om de sitter någon "plastnyckel".B Blazermannen skrev:GAAAAHHHH!!!
Jag har haft snöslunga i mer än tio år. Den har funkat jättebra, de få gånger den har kommit till användning. Den har ingen nyckel, men det finns en plastflärp man ska sätta i på ett ställe för att kunna starta. Plastflärpen är inte på något sätt unik för just min slunga, men jag brukar ändå ta bort den så att en eventuell tjyv får det svårare, jag har blivit bestulen på nog med prylar i mina da'r. Förra vintern hittade jag inte flärpen när jag behövde använda slungan. Med visst besvär kunde jag låna en annan snöslunga istället och få undan snön. För att förbereda mig inför den här vintern skickade jag efter nya plastflärpar, två stycken för säkerhets skull, redan i somras. Nu, när jag behöver en dylik, är det lögn i helvete att hitta någon av dem.😠
Annars kan du trycka i vilken plastbit som helst som bara trycker isär kontaktblecken i botten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/snoeslunga-ta-bort-kapa.534205/