A AndersS skrev:
Vissa modeller kommer att helt tappa uppkoppling när GSM-nätet börjar plockas ned.
[länk]
Ett anti-GAAAAHHHH!!! (!!!HHHHAAAAG) från mig på det — tackolov att jag aldrig haft råd att köpa en sån bil.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ett anti-GAAAAHHHH!!! (!!!HHHHAAAAG) från mig på det — tackolov att jag aldrig haft råd att köpa en sån bil.
Är krav på eCall för bilar inom EU och med årsmodell från 2018.
Men inget konstigt, allt utvecklas över tid och försvinner.
 
C
A AndersS skrev:
Är krav på eCall för bilar inom EU och med årsmodell från 2018.
Krav på fungerande eCall också, om jag förstått det rätt. Dvs. om man inte åtgärdar det skall bilen underkännas vid kontrollbesiktning, och går det inte att åtgärda är det bara att skrota den/sälja den till Afrika eller nåt. Om det inte gjorts någon regeländring nu?
 
A AndersS skrev:
Är krav på eCall för bilar inom EU och med årsmodell från 2018.
Ännu ett skäl till att köra klassiker.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Är väl uppe för hantering "någonstans" när t.ex. extern påverkan görs och det orimliga i att skrota en bil av den orsaken utifrån vad jag läste när avisering GSM med tidpunkt aviserades.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ännu ett skäl till att köra klassiker.
Nää, inte för oss.😇 Och V90CC köptes 2017 så inte aktuellt där med krav.
 
A AndersS skrev:
Är krav på eCall för bilar inom EU och med årsmodell från 2018.
Men inget konstigt, allt utvecklas över tid och försvinner.
Om det finns installerat från leverans, ja. Dessutom tog Transportstyrelsen beslut om att de äldre eCall-systemet inte skall testas vid besiktning. Detta för att inte en massa hyfsat nya bilmodeller skall få körförbud (VAG)

Edit: lagkravet gäller från typgodkännandets datum, så är bilen typgodkänd 2016, men tillverkad 2020 (som min) behöver det inte vara eCall i den.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Dessutom tog Transportstyrelsen beslut om att de äldre eCall-systemet inte skall testas vid besiktning. Detta för att inte en massa hyfsat nya bilmodeller skall få körförbud (VAG)
Är det klart? Har du länk?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Är det klart? Har du länk?
Det var ju ett antal nyhetsinlägg för en månad sedan om detta. Hittar dock inga riktlinjer på Tramsportstyrelsen. Problemet var ju även att de bilar som hade 4G/5G i eCall skulle bli underkända eftersom EUs förordning säger 2G/3G och inget annat. Det är ju ordnat sedan 2025-01-01.
Här en hyfsat färsk artikel: https://www.mrf.se/blog/2025/01/09/telenat-stangs-av-problem-for-branschen/
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var ju ett antal nyhetsinlägg för en månad sedan om detta.
Hittade något om att transportstyrelsen "pausar" kravet på fungerande eCall vid kontrollbesiktning.
Verkar alltså som att de inte tänker sig något permanent undantag, utan att man som bilägare förr eller senare måste få ordning på det.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var ju ett antal nyhetsinlägg för en månad sedan om detta. Hittar dock inga riktlinjer på Tramsportstyrelsen. Problemet var ju även att de bilar som hade 4G/5G i eCall skulle bli underkända eftersom EUs förordning säger 2G/3G och inget annat. Det är ju ordnat sedan 2025-01-01.
Här en hyfsat färsk artikel: [länk]
Haha just det ja, vissa funktioner även i 4G-bilar måste tydligen gå via 2G eller 3G enligt gällande standard, så även de moderna bilarna kommer att sluta att fungera till vissx del.
Tänk så det kan bli..
 
K karlmb skrev:
Haha just det ja, vissa funktioner även i 4G-bilar måste tydligen gå via 2G eller 3G enligt gällande standard, så även de moderna bilarna kommer att sluta att fungera till vissx del.
Tänk så det kan bli..
Det är vi moderna nordbor som alltid måste ha det senaste och samtidigt slänger ut det gamla. 😄
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var ju ett antal nyhetsinlägg för en månad sedan om detta. Hittar dock inga riktlinjer på Tramsportstyrelsen. Problemet var ju även att de bilar som hade 4G/5G i eCall skulle bli underkända eftersom EUs förordning säger 2G/3G och inget annat. Det är ju ordnat sedan 2025-01-01.
Här en hyfsat färsk artikel: [länk]
Det visar tydligt det dumma med att skriva lagar och förordningar så dom kräver en specifik teknik. Jag trodde man hade slutat med sånt för länge sedan?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
B
GAAAAHHHH!!!

Jag har haft snöslunga i mer än tio år. Den har funkat jättebra, de få gånger den har kommit till användning. Den har ingen nyckel, men det finns en plastflärp man ska sätta i på ett ställe för att kunna starta. Plastflärpen är inte på något sätt unik för just min slunga, men jag brukar ändå ta bort den så att en eventuell tjyv får det svårare, jag har blivit bestulen på nog med prylar i mina da'r. Förra vintern hittade jag inte flärpen när jag behövde använda slungan. Med visst besvär kunde jag låna en annan snöslunga istället och få undan snön. För att förbereda mig inför den här vintern skickade jag efter nya plastflärpar, två stycken för säkerhets skull, redan i somras. Nu, när jag behöver en dylik, är det lögn i helvete att hitta någon av dem.😠
 
  • Ledsen
Maria T och 3 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
GAAAAHHHH!!!

Jag har haft snöslunga i mer än tio år. Den har funkat jättebra, de få gånger den har kommit till användning. Den har ingen nyckel, men det finns en plastflärp man ska sätta i på ett ställe för att kunna starta. Plastflärpen är inte på något sätt unik för just min slunga, men jag brukar ändå ta bort den så att en eventuell tjyv får det svårare, jag har blivit bestulen på nog med prylar i mina da'r. Förra vintern hittade jag inte flärpen när jag behövde använda slungan. Med visst besvär kunde jag låna en annan snöslunga istället och få undan snön. För att förbereda mig inför den här vintern skickade jag efter nya plastflärpar, två stycken för säkerhets skull, redan i somras. Nu, när jag behöver en dylik, är det lögn i helvete att hitta någon av dem.😠
Jag fixade en bekants slunga inför vintern med liknande B&S motor, men gjorde det enkelt. Tog av plastkåpan där brytaren sitter och ryckte bort kontaktstycket där "plastnyckeln" sitter, den är kortsluten så att slungan inte startar. Så vill någon stjäla slungan så bryr de sig nog inte om att starta den eller om de sitter någon "plastnyckel".
Annars kan du trycka i vilken plastbit som helst som bara trycker isär kontaktblecken i botten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/snoeslunga-ta-bort-kapa.534205/
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.