2 981 läst · 83 svar
3k läst
83 svar
Funderingar kring U-värde på helt hus
Jag menade med mitt inlägg att förklara ditt "problem", trotts alla dina bra åtgärder.F Fredrik Jacobsson skrev:
Även om din grund/golv nu är mycket bättre isolerat med cellplast & Isodrän, & hela ditt tilläggsisolerade tak & vind, SÅ kommer förlusterna ÖKA procentuellt på dom sämre isolerade ytorna som INTE är åtgärdade.
För att om du har varm luft i en kub (läs hus) med isolerat tak & golv, så kommer den procentuella värmeförlusten kraftigt öka på dom ej isolerade ytorna.
& eftersom en kub (läs hus) har dubbelt så mycket väggyta gentemot golv & tak, så blir inte "totala" värmeförlusterna direkt mindre.
Så läcker dina ytterväggar & fönster "för mycket", så blir övriga tilläggsisoleringar inte direkt verksamma.
Man kan fylla på med hur mycket "värme" som helst, men "läcker" det tillräckligt mycket så hjälper det inte.
Kontrollera att din för/eftervärmare på FTX-aggregatet inte går till!F Fredrik Jacobsson skrev:
Ja ok, men om du har en kub (hus) som har 4 sidor med dåligt isolerande väggar och 2 sidor med glas som totalt drar 100W för att hålla 10C skillnad mot utsidan. Sen byter du ut de 4 sidorna mot bra isolerade istället och glaset är detsamma på de 2 sidorna. Då borde ju effekten som behövs för att hålla 10C skillnad mot omvärlden minska, inte öka?J jawen skrev:Jag menade med mitt inlägg att förklara ditt "problem", trotts alla dina bra åtgärder.
Även om din grund/golv nu är mycket bättre isolerat med cellplast & Isodrän, & hela ditt tilläggsisolerade tak & vind, SÅ kommer förlusterna ÖKA procentuellt på dom sämre isolerade ytorna som INTE är åtgärdade.
För att om du har varm luft i en kub (läs hus) med isolerat tak & golv, så kommer den procentuella värmeförlusten kraftigt öka på dom ej isolerade ytorna.
& eftersom en kub (läs hus) har dubbelt så mycket väggyta gentemot golv & tak, så blir inte "totala" värmeförlusterna direkt mindre.
Så läcker dina ytterväggar & fönster "för mycket", så blir övriga tilläggsisoleringar inte direkt verksamma.
Man kan fylla på med hur mycket "värme" som helst, men "läcker" det tillräckligt mycket så hjälper det inte.
Isolering av källare förbättrar komforten rejält i källaren men det gör inte mycket för att minska energiförbrukningen. Om man sedan lägger till golvvärme i källaren så får man väldigt bra komfort men ökar också energiförbrukningen.
FTXen är i justerad så den ger ca 0,35l/s per m2. Med vinden (varmvind) har huset 250m2 golvyta. Och flödet är inställt på 96l/s totalt.F Fredrik Jacobsson skrev:
Innan satt 4 radiatorer i källaren som var helt oisolerad. Nu har vi 100mm isodrän på den del av väggen som är nedgrävd i marken, typ 1,7m djupt. Källarväggen ovan mark är oförändrad. Hela golvet i källaren har nu 200mm cellplast under betonggolvet.E Eld skrev:
Skulle det dra mer att ha golvvärme med 200mm cellplast under och isodrän på väggarna jämfört med att ha helt oisolerad källare men att köra med radiatorer?
Klimatet i källaren är fantastiskt med golvvärme och både från- och tilluft från FTXen. Vi har en tilluft i ”gillestugan” och en frånluft i tvättstugan.
200 kWh ger 6,9 kWh/dygn i uppvärmning, ell har jag missat nåt?F Fredrik Jacobsson skrev:Ja ok, men om du har en kub (hus) som har 4 sidor med dåligt isolerande väggar och 2 sidor med glas som totalt drar 100W för att hålla 10C skillnad mot utsidan. Sen byter du ut de 4 sidorna mot bra isolerade istället och glaset är detsamma på de 2 sidorna. Då borde ju effekten som behövs för att hålla 10C skillnad mot omvärlden minska, inte öka?
Sedan finns det fler faktorer som påverkar.
Temperaturer försöker alltid utjämnas till sin omgivning, även med väggar & tak emellan.
Ju större skillnad ute/inne, ju större förluster.
Ju varmare inne ju mer förluster
Eftersom värme stiger & ditt tak & vind nu är bättre isolerade, så kommer dina ytterväggar att bli lite "varmare" & därmed öka ytterväggsförlusterna. (större förluster sista metern upp mot tak)
30 kvm tillbyggnad drar runt 30-35 kWh extra plus FTX som nu ventilerar bort uppvärmd luft/energi 24/7 utöver drivströmmen.
Fjärrvärme är ändå fjärrvärme dvs 1 kWh är ju 1 kWh, gentemot en värmepump som ger 1:3-1:4.
Med värmepump hade du då haft rimliga ca 60 kWh
Sedan har du garanterat en jämnare värme i husets ALLA kvm nu gentemot innan, så lite där också.
Herregud.... Jag skiter i U-värden.
Notera dagens datum och kolla om ett år din absoluta energiförbrukning.
- Sen i höst har det gått åt ca 10 kbm björkved. Och rätt lite el. Typ för FTX, snålställd avfuktare och det som hör köket till. Ja lite elvärme i garaget för att hålla garanterat 5 grader. Nu avstängt.
Laddat mobiler, och Ledbelysning plus CPAP.
Ger ett visst värmetillskott, om än litet.
U-värden är för mig ointressant.
Notera dagens datum och kolla om ett år din absoluta energiförbrukning.
- Sen i höst har det gått åt ca 10 kbm björkved. Och rätt lite el. Typ för FTX, snålställd avfuktare och det som hör köket till. Ja lite elvärme i garaget för att hålla garanterat 5 grader. Nu avstängt.
Laddat mobiler, och Ledbelysning plus CPAP.
Ger ett visst värmetillskott, om än litet.
U-värden är för mig ointressant.
200kWh / dygn…J jawen skrev:200 kWh ger 6,9 kWh/dygn i uppvärmning, ell har jag missat nåt?
Sedan finns det fler faktorer som påverkar.
Temperaturer försöker alltid utjämnas till sin omgivning, även med väggar & tak emellan.
Ju större skillnad ute/inne, ju större förluster.
Ju varmare inne ju mer förluster
Eftersom värme stiger & ditt tak & vind nu är bättre isolerade, så kommer dina ytterväggar att bli lite "varmare" & därmed öka ytterväggsförlusterna. (större förluster sista metern upp mot tak)
30 kvm tillbyggnad drar runt 30-35 kWh extra plus FTX som nu ventilerar bort uppvärmd luft/energi 24/7 utöver drivströmmen.
Fjärrvärme är ändå fjärrvärme dvs 1 kWh är ju 1 kWh, gentemot en värmepump som ger 1:3-1:4.
Med värmepump hade du då haft rimliga ca 60 kWh
Sedan har du garanterat en jämnare värme i husets ALLA kvm nu gentemot innan, så lite där också.
Jo det är mycket. Jag har 235m² lågenergihus & jag gör som idag av med ca 80 kWh/dygn för värme & varmvatten. Bor i Sörmland.F Fredrik Jacobsson skrev:
Jättesvårt att säga var det går åt men den nygjorda golvvärmen kan ju vara en bov om det är ingjuten golvvärme i betong. Vad är Delta-T på golvvärmen?
Tror det ligger inom felmarginalen. U-värdet har blivit bättre men 30 kvm är bara en mindre del av ytan och källargolvet har mindre påverkan.F Fredrik Jacobsson skrev:Några funderingar kring U-värde och effektbehov för ett helt hus. Huset är från 1939, 1,5-plans i tegel med källare med väggar av gjuten betong.
Gjorde mätningar innan renovering under februari 2024. Snitt tempskillnad ute/inne ca 17 grader, hade 21C inne och snitt var 4C ute. Det gick åt ca 111kWh / dag i snitt.
Extremt grov U-värdesberäkning 111000/24/414/17= 0,65 W/m2
Alla ytor på huset = 414m2
Fjärrvärme med radiatorer på alla plan.
Under året har vi dränerat och satt 100mm isodrän runt hela källaren = bättre U-värde.
Vi har isolerat hela taket inkl vinden från takfot till nock med ca 200mm cellulosa = bättre U-värde
Vi har grävt ut hela källargolvet och lagt 200mm cellplast och gjutit ny platta = bättre U-värde
Vi har byggt till 30m2 stenhus med Finja isolerblock, platta på mark 300mm isolering, 350mm isolering i taket = bra U-värde
Källargolvet och tillbyggnanden har nu golvvärme, entreplan samt plan 2 har fortfarande radiatorer. Fortsatt fjärrvärme på allt.
Februari 2025, ungefär samma temperaturer, snitt tempskillnad ute/inne ca 19 grader, men nu går det åt 200kWh / dag istället. Extremt grov U-värdesberäkning 201000/24/610/19= 0,72 W/m2
Alla ytor på huset efter renovering och tillbyggnad = 610m2
Visst vi tillför ju m2 med tillbyggnaden men tillbyggnaden är byggd enligt nya standarder samt vi har isolerat ca 250 m2 yta på det gamla huset på ett eller annat sätt. Källargolv, källarväggar samt hela taket från takfot till nock.
2024, förbrukning i feb var 3122kWh, snittemp ute 3,8C, diff ca 17C, 414m2 totalyta, ca 0,65W/m2
2025, förbrukning i feb var 5634kWh, snitttemp ute 1,3C, diff ca 19C , 610m2 totalyta, ca 0,72W/m2
80% högre förbrukning men bara 47% mer yta (och all yta vi lagt till är sjukt bra isolerad jmf med det gamla huset)
Borde vi inte ha sänkt hela husets U-värde och effektbehov per kvadratmeter med alla dessa åtgärder?
Jag får inte ihop detta![]()
Har du förändra ventilation i huset? Vind/blåst kan också påverka siffror mellan det två månaderna och så klart tappvarmvattenförbrukningen.
Redigerat:
Oj 8,3 kWh/timme!F Fredrik Jacobsson skrev:
Ja det låter ju helt sanslöst.
Du måste nog kolla upp om fjärrvärmen ens är korrekt från leverantören.
Och du tjänar nog in en luft/vatten värmepump relativt snabbt, med dessa siffror.
snitt scop på 4 så har du 50 kWh/dygn = besparing 150 kWh x 28 dagar i feb ger ju hela 4200 kWh bara för feb.
Vad har du för total årsförbrukning?