4 755 läst ·
83 svar
5k läst
83 svar
Funderingar kring U-värde på helt hus
Det låter dels som rundgång i tråden och dels som att TS har ganska bra koll på begreppen.
Innan det blir ojämförbart varmt ute föreslår jag att först stänga av ventilationen helt i 1-3 dygn och spåra förbrukning och utetemp. Sedan någon dag med normal drift och ett test med 1-3d avstängd golvvärme i källaren. Det borde ge hyfsad indikation, om än inte perfekt testupplägg.
Jag tror att vent bidrar en del till ökad förbrukning, men golvvärmen mer. Tänk på att den kommer förbruka energi under stora delar (hela?) året.
Innan det blir ojämförbart varmt ute föreslår jag att först stänga av ventilationen helt i 1-3 dygn och spåra förbrukning och utetemp. Sedan någon dag med normal drift och ett test med 1-3d avstängd golvvärme i källaren. Det borde ge hyfsad indikation, om än inte perfekt testupplägg.
Jag tror att vent bidrar en del till ökad förbrukning, men golvvärmen mer. Tänk på att den kommer förbruka energi under stora delar (hela?) året.
Total beräknad effekt på golvvärmen i källaren är ca 3200W, och 1250W i tillbyggnaden. Beräknat vid 40/33, och det är ungefär vad jag har i delta, ca 7C vid shunten. Det är balanserat så är ca7 delta vid de båda fördelarna, 1 matar hela källaren och 1 matar tillbyggnanden. Båda fördelarna matas av samma shunt och pump. Sen går ju radiatorerna på egen pump.L lat skrev:
Ja jag säger ju det...J jawen skrev:Oj 8,3 kWh/timme!
Ja det låter ju helt sanslöst.
Du måste nog kolla upp om fjärrvärmen ens är korrekt från leverantören.
Och du tjänar nog in en luft/vatten värmepump relativt snabbt, med dessa siffror.
snitt scop på 4 så har du 50 kWh/dygn = besparing 150 kWh x 28 dagar i feb ger ju hela 4200 kWh bara för feb.
Vad har du för total årsförbrukning?
Vi köpte huset feb 2024, sen har det varit tomt för renovering till februari 2025. Och fjärrvärmen har varit avstängd och avkopplad från maj till januari då den kopplades in igen. Så vet tyvärr inte det.
Däremot vet jag förbrukningen i februari 2024 och det är den jag jämför med nu. Har också siffror för hela mars så får ju vänta mars ut och se hur det skiljer där med sen.
Ja jag skulle kunna testa att stänga av FTX'en helt och hållet några dagar och se vad som händer. Jag kan också stänga golvvärmen helt och se hur det skiljer. Jag kan också ställa upp tilluft inställningen till 21C för att se om det gör någon skillnad. Eftersom FTX'en tillsätter luft som är 3C under 21C så kanske deltat nu är 3C till, så delta 22C istället för 19C. Klart det går åt mer då...Karrock skrev:
Det låter dels som rundgång i tråden och dels som att TS har ganska bra koll på begreppen.
Tidigare ägare som ägt huset i typ 50 år hade tapetserat och målat över alla självdragsluckor i typ hela huset så siffran jag jämför med från 2024 när jag mätte förra gången fanns ingen ventilation alls, förutom det som de gamla fönsterna läcker. Och de läcker fortsatt lika mycket/lite då de är oförändrade.
På sommaren kommer golvvärmen inte dra något, fjärrvärmeväxlaren går in i sommarläge/avstängd så fort utetemperaturen går över 18C som den är inställd nu.
Nej värdena är väl rätt "ok" för ett gammalt hus, det som är så konstigt är att feb 2024 så drog huset i snitt 111kWh/dag för att hålla ca 21C inne, nu är den siffran 200kWh / dygn istället. Så en stör ökning tyckte jag.Ulltand skrev:
Jag har loggat alla temperaturer ute/inne med Airthings View och förbrukningen på fjärrvärmen kommer direkt från Öresundskraft.
Totalt installerad effekt i huset är ca 11600W vid de angiva deltana, 4500W golvvärme vid 40/33 samt 7100W för alla 10 radiatorer tillsammans vid 55/45. Fjärrvärmeväxlaren kan leverera 15kW vid delta på 40C på fjärrvärmesidan.J jawen skrev:Oj 8,3 kWh/timme!
Ja det låter ju helt sanslöst.
Du måste nog kolla upp om fjärrvärmen ens är korrekt från leverantören.
Och du tjänar nog in en luft/vatten värmepump relativt snabbt, med dessa siffror.
snitt scop på 4 så har du 50 kWh/dygn = besparing 150 kWh x 28 dagar i feb ger ju hela 4200 kWh bara för feb.
Vad har du för total årsförbrukning?
Ja men det är ett bra sätt att se och förstå vad som händer när man ändrar på isoleringen i ett hus. Mer isolering borde betyda mindre effektförbrukning för att hålla samma delta mot utetemp. Vilket jag verkligen inte upplever därav mitt inlägg. Du får elda vidare så undersöker jag vidareH Hybro skrev:Herregud.... Jag skiter i U-värden.
Notera dagens datum och kolla om ett år din absoluta energiförbrukning.
- Sen i höst har det gått åt ca 10 kbm björkved. Och rätt lite el. Typ för FTX, snålställd avfuktare och det som hör köket till. Ja lite elvärme i garaget för att hålla garanterat 5 grader. Nu avstängt.
Laddat mobiler, och Ledbelysning plus CPAP.
Ger ett visst värmetillskott, om än litet.
U-värden är för mig ointressant.
kWh i sig är inte relevant men dina u-värdesberäkningar är det. 0,65 vs 0.72. Typ 10 % mer istället för kanske förväntat 5 % mindre pga av din åtgärder. Visst det är ju oväntat men förklaringar kan vara förändrad ventilation, mer vind på huset och om du inte räknat bort varmvattnet. Golvvärme är nog också en osäkerhetsfaktor att ha med här.F Fredrik Jacobsson skrev:Nej värdena är väl rätt "ok" för ett gammalt hus, det som är så konstigt är att feb 2024 så drog huset i snitt 111kWh/dag för att hålla ca 21C inne, nu är den siffran 200kWh / dygn istället. Så en stör ökning tyckte jag.
Jag har loggat alla temperaturer ute/inne med Airthings View och förbrukningen på fjärrvärmen kommer direkt från Öresundskraft.
Om du har original kopplade fönster i huset kanske de ligger på u=3 Moderna fönster kan du komma ner på u=1 och om du kan byta ute ett glas i befintlig båge till isolerglas u=2.
Redigerat:
Med tur ingår lite extra uppstartsförbrukning i den höga feb-25-förbrukningen, om det var först då som åtgärderna var färdiga och inflyttning skedde.
Jag bytte min 20 år gamla bergvärmepump för 10 mån sedan, satte in FX-ventilation samtidigt, och det är tydligt att värmeposten inte är mindre än tidigare. Har dock inte jämfört i detalj med utetemp än. Och då kör jag ungefär hälften av normvent, vilket ändå är ökning mot självdrag och en paxfläkt innan.
Jag bytte min 20 år gamla bergvärmepump för 10 mån sedan, satte in FX-ventilation samtidigt, och det är tydligt att värmeposten inte är mindre än tidigare. Har dock inte jämfört i detalj med utetemp än. Och då kör jag ungefär hälften av normvent, vilket ändå är ökning mot självdrag och en paxfläkt innan.
Ja då ligger förbrukarna på 72 % av sin maxeffekt i snitt per timme, denna milda vinter.F Fredrik Jacobsson skrev:
Och man vågar ju knappt tänka på, hur mycket det då kan dra iväg en vargavinter.
Jag använder endast en l/l värmepump till hela mitt hus, fast hela huset är förberett med vattenslingor.
Testade för något år sedan att låta elpannan värma golvet i ett av mina 1 badrum 1 månad.
Dessa 10 kvm drog drog då 16-17 kWh/dygn, vilket jag tyckte var väl mycket då.
Svårt att jämföra olika hus, men skulle inte förvåna mig om din golvvärme i stort sett går på max hela tiden.
Och har efter lite tester valt att köra min FTX vintertid i 1 timme var 5e timme på timer, och då har jag ändå EC motorer i som max kan dra 2 x 43 watt vid full effekt 300 lit
Men det är ju i energin som den "sprutar" ut till kråkorna, som pengarna ligger.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 909 inlägg
Jag tror det är golvvärmen i den dåligt isolerade källaren som gör det. Dåligt isolerad golvvärme med då hög förlust och nu värms allt upp där snittemperaturen vid ytterväggarna troligtvis var lägre innan.
Med det värmebehovet hade jag siktat in fokus på en bergvärmepump innan något annat
Med det värmebehovet hade jag siktat in fokus på en bergvärmepump innan något annat
Karrock skrev:
Med tur ingår lite extra uppstartsförbrukning i den höga feb-25-förbrukningen, om det var först då som åtgärderna var färdiga och inflyttning skedde.
Nej jag vet....det kommer dra extremt när det är -10 men det händer inte så ofta i Skåne som tur ärJ jawen skrev:Ja då ligger förbrukarna på 72 % av sin maxeffekt i snitt per timme, denna milda vinter.
Och man vågar ju knappt tänka på, hur mycket det då kan dra iväg en vargavinter.
Jag använder endast en l/l värmepump till hela mitt hus, fast hela huset är förberett med vattenslingor.
Testade för något år sedan att låta elpannan värma golvet i ett av mina 1 badrum 1 månad.
Dessa 10 kvm drog drog då 16-17 kWh/dygn, vilket jag tyckte var väl mycket då.
Svårt att jämföra olika hus, men skulle inte förvåna mig om din golvvärme i stort sett går på max hela tiden.
Och har efter lite tester valt att köra min FTX vintertid i 1 timme var 5e timme på timer, och då har jag ändå EC motorer i som max kan dra 2 x 43 watt vid full effekt 300 lit
Men det är ju i energin som den "sprutar" ut till kråkorna, som pengarna ligger.
Trodde bara all isolering både under och runt källaren samt på hela taket skulle göra så effektbehovet minskade
Den maxade nästan någon dag nu med 259kWh på en dag när det va -8 ute... Det är 10800W dygnet runt .....