7 992 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Tänk om mitt jobb enbart gick ut på att stå och se glad ut i 30 minuter.F Frsto skrev:Jag brukar alltid känna att det känns som ett hån när mäklarna säger så. För det första lägger de inte ner något jobb på att få bostäderna sålda. De kör sina 30 min visningar och tror att bostäderna ska bli sålda. Men det blir de ju inte alltid. Ändå tror de att de ska kunna ta hutlöst med betalt. Som sagt. Ett hån. Jag har hittills valt andra mäklare som är mer seriösa och det har alltid blivit ett bättre utfall.
Väntar fortfarande på den dagen när ”folk”V varpan1 skrev:
läser hela inlägg 😅
Men kan tillägga att jag har kunder som gladeligen betalar mig allt mellan 50.000-300.000 kr i arvode. De vet vad de får då de har jobbat med mig, sen kanske bytt mäklare andra gången de ska sälja för att sedan komma tillbaka till mig den tredje gången - för att jag levererar en tjänst/produkt som skapar mervärde för dem i slutändan. Alla tjänster är inte likadana, höga slutpriser är långt ifrån en slump. Med snart 20 år i branschen kan jag med gott samvete ta betalt för min tjänst, alla kommer inte välja mig. Det är helt okej.
Vad har du för timarvode? Det borde se ut så här.N Natalie_s skrev:Tänk om mitt jobb enbart gick ut på att stå och se glad ut i 30 minuter.
Väntar fortfarande på den dagen när ”folk”
läser hela inlägg 😅
Men kan tillägga att jag har kunder som gladeligen betalar mig allt mellan 50.000-300.000 kr i arvode. De vet vad de får då de har jobbat med mig, sen kanske bytt mäklare andra gången de ska sälja för att sedan komma tillbaka till mig den tredje gången - för att jag levererar en tjänst/produkt som skapar mervärde för dem i slutändan. Alla tjänster är inte likadana, höga slutpriser är långt ifrån en slump. Med snart 20 år i branschen kan jag med gott samvete ta betalt för min tjänst, alla kommer inte välja mig. Det är helt okej.
1 timmes kundmöte
1 timme, visning
2 timme foto, (utförs av underentreprenör)
2 timmar upprättande av prospekt, varav mycket utförs av säljaren.
1-2 timmar budgivning
1-2 timmar kontraktskrivning
Alla som har ett timarvode borde kunna lista ut vad det kostar.
Men herregud. Vilken värld lever du i?F Frsto skrev:Vad har du för timarvode? Det borde se ut så här.
1 timmes kundmöte
1 timme, visning
1-2 timmar budgivning
Som icke-mäklare måste jag ändå reagera.F Frsto skrev:Vad har du för timarvode? Det borde se ut så här.
1 timmes kundmöte
1 timme, visning
1-2 timmar budgivning
Kundmötet, är det när mäklaren försöker sälja sin tjänst? 1 timme låter lite för det och man får förmodligen inte alla affärer
1 timme visning? Har du verkligen räknat rätt här? En visning på en timme kräver ju att mäklaren är där innan och efter och så är det normalt kanske inte bara en visning?
Foto, jag vet inte. Kan gå fortare och långsammare och kan utföras av någon annan.
Prospekt vågar jag inte ha en uppskattning om. Tycker dessutom ofta de är rätt dåligt skrivna, men jag tror 1-2 timmar är för lite.
1-2 timmar budgivning? Kanske effektiv tid
Kontraktsskrivning 2 timmar låter rätt rimligt.
Var försvann tiden för omvisningar, kontroll mot brf/lantmäter etc?
Det sker nog en del i bakgrunden som man inte ser. Det brukar vara så i de flesta yrken.
Jo exakt man kan få plussa på några timmar till. Och säkert dra bort lite på andra. Så är det ju alltid. Det var bara ett exempel. Som på alla fakturor sätter man så klart upp sina egna timmar och rader.Fairlane skrev:
Som icke-mäklare måste jag ändå reagera.
Kundmötet, är det när mäklaren försöker sälja sin tjänst? 1 timme låter lite för det och man får förmodligen inte alla affärer
1 timme visning? Har du verkligen räknat rätt här? En visning på en timme kräver ju att mäklaren är där innan och efter och så är det normalt kanske inte bara en visning?
Foto, jag vet inte. Kan gå fortare och långsammare och kan utföras av någon annan.
Prospekt vågar jag inte ha en uppskattning om. Tycker dessutom ofta de är rätt dåligt skrivna, men jag tror 1-2 timmar är för lite.
1-2 timmar budgivning? Kanske effektiv tid
Kontraktsskrivning 2 timmar låter rätt rimligt.
Var försvann tiden för omvisningar, kontroll mot brf/lantmäter etc?
Det sker nog en del i bakgrunden som man inte ser. Det brukar vara så i de flesta yrken.
Man kan tycka vad man vill om hur mäklare debiterar men det är i slutändan enkel matematik. Om inte mäklaren har något särskilt att tjäna på att priset drivs upp så kommer de att försöka sälja så snabbt som möjligt. De tjänar mer på att få fler objekt sålda än på att få försöka få upp priset x antal tusen.
För att motivera en mäklare ekonomiskt så måste det bli en bra avkastning på deras insats. T ex rejäl provision på allt över summa y. Då är jag övertygad om att de kommer att göra sitt yttersta. Sen finns det säkert reko och schyssta mäklare som jobbar hårt trots fastpris också. Men det är ju svårt att på förhand veta om man valt en sådan.
Vad gäller timarvodet så tycker jag man ska ha i åtanke att mäklare ofta måste vara tillgängliga på obekväma arbetstider och ibland jobba kväll eller helg. Sen lär det vara ett rätt stressigt yrke också med säljare och köpare som hela tiden hör av sig och struliga klienter. Finns många andra yrken där timpenningen nog är densamma trots att man endast behöver arbeta måndag till fredag på kontorstid.
För att motivera en mäklare ekonomiskt så måste det bli en bra avkastning på deras insats. T ex rejäl provision på allt över summa y. Då är jag övertygad om att de kommer att göra sitt yttersta. Sen finns det säkert reko och schyssta mäklare som jobbar hårt trots fastpris också. Men det är ju svårt att på förhand veta om man valt en sådan.
Vad gäller timarvodet så tycker jag man ska ha i åtanke att mäklare ofta måste vara tillgängliga på obekväma arbetstider och ibland jobba kväll eller helg. Sen lär det vara ett rätt stressigt yrke också med säljare och köpare som hela tiden hör av sig och struliga klienter. Finns många andra yrken där timpenningen nog är densamma trots att man endast behöver arbeta måndag till fredag på kontorstid.
Gulligt *styrkekramar*F Frsto skrev:Vad har du för timarvode? Det borde se ut så här.
1 timmes kundmöte
1 timme, visning
1-2 timmar budgivning
Foto är ju inte bara att smälla av några bilder, det är även viss arrangering/styling, samt efterredigering.F Frsto skrev:Vad har du för timarvode? Det borde se ut så här.
1 timmes kundmöte
1 timme, visning
1-2 timmar budgivning
Listan över tidsåtgång är absurd. Kundmöten skulle jag lätt sätta x 9 timmar.S Sir Duke skrev:
3 timmar för varje nytt kundmöte (resetid, förberedelse, förhandlingar). Sen får man kanske uppdraget var 3e gång. Själv möter jag alltid 3 mäklare vid varje egen försäljning.
Men med mäklare i tråden kanske vi får ”rätt” svar efter hand.
Håller med! Med många års bakgrund i branschen vet jag hur mycket tid man ibland förgäves lägger ner på att få in objekt. Och det är mycket jobb på kvällar och helger. Visst har mäklarna haft en rad guldår, men nu får nog de allra flesta slita för brödfödan. En sak som många i den här tråden säkert också förbiser, är att hela provisionen inte går till den enskilde mäklaren. Den går till byrån som sen betalar ut lön, troligen olika mycket beroende på mäklarens erfarenhet, anställningstid mm. På min tid (slutade 2004) fick vår bäst betalde mäklare 30% av arvodet vill jag minnas. Men vi hade också en trappa, drog man in över ett visst belopp fick man en större del av provisionen. Vore kul om någon mäklare ville berätta hur det fungerar idag.Z Zodde skrev:Listan över tidsåtgång är absurd. Kundmöten skulle jag lätt sätta x 9 timmar.
3 timmar för varje nytt kundmöte (resetid, förberedelse, förhandlingar). Sen får man kanske uppdraget var 3e gång. Själv möter jag alltid 3 mäklare vid varje egen försäljning.
Jag brukar alltid be mäklare om två prismodeller:
- rak procentsats
- tvåstegsarvode, d v s visst arvode upp till överenskommen prisnivå och högre procentsats efter det.
Väljer alltid det senare så länge som prisnivån är rimlig efrersom det innebär en betydligt starkare win/win-lösning för båda parter. Rak procentsats premierar snabb affär, tvåstegslösningen ger betydligt större incitament för mäklaren att få ut mesta möjliga försäljningspris och är därmed bättre för dig som säljare.
- rak procentsats
- tvåstegsarvode, d v s visst arvode upp till överenskommen prisnivå och högre procentsats efter det.
Väljer alltid det senare så länge som prisnivån är rimlig efrersom det innebär en betydligt starkare win/win-lösning för båda parter. Rak procentsats premierar snabb affär, tvåstegslösningen ger betydligt större incitament för mäklaren att få ut mesta möjliga försäljningspris och är därmed bättre för dig som säljare.
I vilken drömvärld lever du? Lägg på faktor 10 för flerfaldiga visningar, köpare som trilskas/hoppar av, besiktningar, omvisningar, granska kommunala bygglovshandlingar, gamla tomtkartor o s v. Det är skillnad på att sälja en etta i Stockholms innerstad och en villa på landet, även om prislappen kan vara densamma.F Frsto skrev:Vad har du för timarvode? Det borde se ut så här.
1 timmes kundmöte
1 timme, visning
1-2 timmar budgivning
Ett möte kan vi räkna till tre timmar, du ska dels få till ett möte, förbereda, åka till, hålla mötet och åka från. Efter ska du sammanfatta allt och maila till säljaren. Sedan ska du följa upp både en, två och kanske tre gånger innan du får ett ja. Sen ska ni ses igen, signera avtalet och lägga upp en plan. Där har vi en timme till (minst). Det ska bokas fotografering, förberedas inför fotograferingen och sedan ska fotograferingen hållas. Därefter ska annonsen göras klar, säljaren gör inget här. Vi tar fram en ritning, skickar till leverantören och får tillbaka den. Skriva en text, ordna med bilderna, kontakta föreningen för att få svar på frågor, sammanställa brf-info. Allt detta kanske två timmar. Sen tar vi kontakt med den ekonomiska förvaltaren som förser oss med en så kallad mäklarbild.Z Zodde skrev:Listan över tidsåtgång är absurd. Kundmöten skulle jag lätt sätta x 9 timmar.
Annonsen går ut, och då har vi scannat marknaden så det blir rätt pris och tid för visning. Prospekten (broschyren) ska produceras, beställas. Omkring en timme.
Förbereda inför visning, se till att det finns svar på alla frågor som brukar komma upp. Diverse dokument som ska printas (årsredovisning, stadgar, energideklaration)
Mellan annons och visning har du ett par samtal med säljaren för att stämma av, svara på frågor etc. Under denna tid ringer/mailar/sms’ar spekulanter och har frågor.
Åka till visning, hålla visning, åka från visning. Lägga in spekulanter i systemet. Skicka meddelande och tacka för att de kom till visningen.
Följa upp spekulanter måndag till ca torsdag, ta emot bud, ringa, ringa, ringa. Visa extra för de som missat och för de som vill se igen. Samt hålla en tät kontakt med säljaren.
Förbereda inför avtalet, skriva kontrakt.
Detta är bara en del av allt vi gör fram till dess att bostaden är såld. Förutsatt att det inte blir omvisning och vi får göra samma en vecka till.
Efter kontraktet är det mycket admin, kontakta brf för att få medlemskap godkänt, boka upp tider med banker, deponera handpenning, föra över handpenning, skicka kallelser, för att sedan skicka ut dokument till köpare och säljaren.
Min timpenning är låg, vi skämtar rätt ofta att någon som sitter i kassan på ICA en söndag får bättre betalt per timme än oss mäklare
Säg att vi får ett arvode på 50.000 kr inkl moms. Dra av momsen (40.000 kvar) sedan har snittmäklaren 25% (inkl. Semesterersättning på detta (10.000 kvar) och så lite skatt vilket ger oss ca 6500 kr kvar ut i lön. Då ska man som en ansvarsfull fastighetsmäklare kanske sätta undan till pension (inget kollektivavtal), spara för kommande månader då man står utan lön som under semestern när man inte säljer något.
Fortfarande en bra timpenning?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flexilight prima med lite avsteg/frågor
Tak & Vind -
Tack för alla frågor, då var frågestunden avslutad
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Mäklares varning upphävs av kammarrätten
Artikelkommentarer -
Bygga fritidshus med avsikt att bo permanent. Fler frågor, budget mm.
Fritidshus -
Tankar och frågor kring avsaknad av fuktspärr mellan botten- och ovanvåning
Tak & Vind
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Sättningskador?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus -
Uppskovsbelopp, vad gäller?
Köpa & Sälja hus