2 134 läst · 37 svar
2k läst
37 svar
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Jag kan enkelt förklara för dig hur det fungerar.Annn555 skrev:
Mäklare uppger de vil ha 10 procö er ett visst uppnått pris som förhandlas när bostad säljs.
Vad brukar ni säga, få mäklaren kan tex uppge ett lågt utbudsprus för att enkelt komma upp till visst pris så han får 10 proc av slutsumma.
Borde inte mäklaren jobba stenhårt för att få högst pris , utan att han vill ha 29 proc för detta!
Låt säga att jag värderar en bostad till 4 miljoner. Detta baserat på tidigare sålda objekt och känslan för marknaden just nu. Ni som säljaren förstår och håller med - vi är överens om ett rimligt slutpris.
Då erbjuder jag alltid två alternativ till dig som säljare.
1: 1,75 % inkl moms på slutlig köpeskilling
Eller
2: 60.000 kr upp till 4 miljoner, därefter 15% på eventuellt överstigande belopp.
Så bör det rimligtvis vara, med viss variation på beloppet (arvodet) beroende på byrå, område, marknad etc.
Men som mäklare jobbar vi generellt (iallafall jag) lika hårt oavsett vilket alternativ du väljer
Notar har haft denna model i alla fall i ca 20år det var samma visa när jag sålde min första lägenhet. Har för mig att flertalet av de andra byråerna hade samma modell. Vart de satte ”drömpriset” var ju lite olika men jag gick på en som verkade trevlig och satte ett drömprins som var rätt högt även för mig. Det gick rätt kasst o jag fick enbart mitt utgångspris vilket var en bit under det som alla sa va garanterat men det var satt för att precis täcka handpenningen för den nya lägenheten jag köpt, så det blev inga extrapengar alls till den mäklaren. Vid nästa försäljning körde vi utan trappor o dylikt. Känns som att det är mest slump som avgör hur mycket den går för och varken som köpare eller säljare tycker jag mig kunna se när en mäklare jobbar extra hårt. Har ju mött några jag tycker knappt gör sitt jobb alls men det hoppas jag inte var i brist på morötter o trappor för de får ju rätt bra betalt för vad de gör i alla fall.
Speciellt numera då man får betala för fotograf och hemnet i förväg. Tidigare ingick ju detta i arvodet och mäklaren annonserade i tidning och hoppades få kostnaderna täckta...T TypRätt skrev:
Advokater tar betalt (oftast 2000 per timme) för varje påbörjad timme.J jonaserik skrev:Jepp det är mer en regel än undantag att göra så. Normalt så ger dom en % på försäljning ochsen kanske ha 10 % extra för allt över åsatt pris. Är då fasigheten på ett populärt område och det blir överbjudningar, så glimmar nog dollarmärkena i ögonen. Bara skit med dessa mäklare, fråga flera och då ska det vara direkta svar på deras tanke om provisionen. Dom enda som tjänar pengar på en uppdragsgivare, är mäklare och advokater (lagvrängare )
Mäklare jobbar gratis tills det är sålt så kanske inte riktigt jämförbart.
En trappa ska inte nödvändigtvis börja från utgångspriset utan från en målnivå som mäklare och säljare kommer överens om och ska inte vara enkel att uppnå.
Lämpligast är att utgå från statistik för liknande bostäder i området för att bedöma det.
Statistik finns tillgängligt nuförtiden via allt från Booli till Hemnet så man kan göra en lekmannaundersökning själv.
En kund som prutar allt de kan på arvodet och mäklarens jobb är kanske inte den som får bäst service. Tror det är samma som för hantverkare eller vem man än anlitar.
Värt att tänka på är att i Sverige har vi skatter.S sjoelund skrev:
Dvs om en mäklare tar 100 000 kr i arvode så räknas först 20% moms bort
Sedan får mäklaren oftast behålla ca 25-30% av det som de får ut i lön. Resten behåller mäklarföretaget för att betala arbetsgivaravgifter, försäkringar, lokaler, marknadsföring av objekt utöver Hemnet, transportmedel, skyltar, visningsmaterial, franchiseavgifter, licenskostnader m.m
30% av 80 000 kr = 24 000 kr i lön
På lönen brukar de flesta betala skatt så säg ca 40 % snittskatt, beroende på totallön
Då återstår 14 400 kr i utbetald lön efter skatt.
Går man in och kollar sina lokala mäklarföretag på allabolag.se så kommer man se att många av dem inte tjänar pengar eller ens tar ut vettiga löner
Kollade den mäklare jag hade sist. Tog ut en miljon i lön för året och 3 miljoner i vinst till företaget (som han äger själv / fick av mamma som hade företaget innan honom). Det är efter franchisekostnader. Sedan kanske det inte går lika bra för alla...S Sommarbygg skrev:
Imponerande. Gjorde han ett bra jobb?S sjoelund skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flexilight prima med lite avsteg/frågor
Tak & Vind -
Tack för alla frågor, då var frågestunden avslutad
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Mäklares varning upphävs av kammarrätten
Artikelkommentarer -
Bygga fritidshus med avsikt att bo permanent. Fler frågor, budget mm.
Fritidshus -
Tankar och frågor kring avsaknad av fuktspärr mellan botten- och ovanvåning
Tak & Vind
Populärt i forumet
-
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Bjuda utgångspris efter startad budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus