2 152 läst · 37 svar
2k läst
37 svar
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Då går man inte med på det?Annn555 skrev:
Säg att ni tror att ni får 5 miljoner (jag har ingen aning om i talar om 1 miljon eller 20) och mäklaren föreslår att de ska få 10% på allt över 4,5 miljoner så får du kontra med att de kan få 10% på allt över 5,5 miljoner.
Kommer ni inte överens, ta en annan mäklare. Det måste ju finnas ett förtroende mellan er.
Jag tror inte man ska överskatta hur mycket mäklaren faktiskt kan påverka. De har alltid ett intresse av att få bra betalt för att då har de lättare att andra vill sälja med dem, men att de kommer slita i timmar för 2000 kr inkl moms kan man nog glömma.Annn555 skrev:
När jag sålde en lägenhet 2012 föreslogs en trappstegsmodell, så det är inte så nytt.Annn555 skrev:
Har sålt lägenheter förut, trappstegar idell är nytt nu. Vanligt de vill ha 10 procent över ett visst pris, mitt scenario är han tar första bästa kund, endast privata visningar numera för många hus, pga ofta tomt vid visningar och sedan gör han inte mer,. Bostaden är värd mellan 4 -5 milj. Utan trappa fick jag bra pris av mäklare för 10 år sedan hon krävde ingen extra morot för att jobba extra hårt. Mäklare, advokater är vidriga.
Du har väl pratat med fler än en mäklare?
De har väl presenterat hur de tänker jobba med försäljningen, hur många visningar etc.
Det är inte mäklaren som säljer, det är du.
Ställ krav på hur du vill ha försäljningen.
Om TS tycker att hens lya är värd 4,5 Mkr så hade jag sagt till mäklaren att hen får 1 % upp till 4,5 Mkr. Sen allt överstigande det blir 10%.
Självklart kommer den mäklaren att försöka sälja lgh för 5 Mkr för att få extra 50 kkr... Och TS får 450 kkr extra än vad hen tänkt sig... Måste väl vara en no brainer...?
Självklart kommer den mäklaren att försöka sälja lgh för 5 Mkr för att få extra 50 kkr... Och TS får 450 kkr extra än vad hen tänkt sig... Måste väl vara en no brainer...?
Det är en no brainer om 4,5 är en korrekt värdering. Om det är det så kanske mäklaren å andra sidan ser det som hopplöst att sälja för 5 och då inte ens försöker nå 4,6.T tobbbias skrev:Om TS tycker att hens lya är värd 4,5 Mkr så hade jag sagt till mäklaren att hen får 1 % upp till 4,5 Mkr. Sen allt överstigande det blir 10%.
Tror inte någon mäklare går med på 1% upp till 4,5MSEK..T tobbbias skrev:Om TS tycker att hens lya är värd 4,5 Mkr så hade jag sagt till mäklaren att hen får 1 % upp till 4,5 Mkr. Sen allt överstigande det blir 10%.
Jag brukar alltid känna att det känns som ett hån när mäklarna säger så. För det första lägger de inte ner något jobb på att få bostäderna sålda. De kör sina 30 min visningar och tror att bostäderna ska bli sålda. Men det blir de ju inte alltid. Ändå tror de att de ska kunna ta hutlöst med betalt. Som sagt. Ett hån. Jag har hittills valt andra mäklare som är mer seriösa och det har alltid blivit ett bättre utfall.
Beror ju helt och hållet på vart i landet det ligger och till vilket pris fastigheten har.
Är det på en trött landsort så kan det behövas mycke jobb för att få fastigheten såld, medans närhet av vatten intill en större stad säljer sig själv.
Är det på en trött landsort så kan det behövas mycke jobb för att få fastigheten såld, medans närhet av vatten intill en större stad säljer sig själv.
Gå med på vad de nu vill ha för modell men sen om du inte får ett pris du är nöjd med efter ett tag säger du bara att antingen säljer mäklaren huset inom en vecka eller så byter du mäklare. Då får mäklaren noll kronor för jobbet....
Nackdelen är ju att man är låst mot en mäklare en viss tid och även efter denna tid så kan mäklaren ha rätt till ersättning. Dessutom måste man hålla på med städning inför fotografering och visningar flera gånger. Utöver det tar processen onödigt lång tid.Farstatjej90 skrev:
Jag rekommenderar snarare att man kommer överens innan. De är knappast någon omöjlighet att hitta mäklare som arbetar efter andra modeller. Även de mäklare som vi träffade sist det begav sig, som föreslog trappa accepterade andra modeller.
Ser inte riktig poängen med att sätta sig i ett avtal man ogillar från början.
Jag har aldrig varit med om mäklare som man är låst till. Men jag har å andra sidan bara egen erfarenhet av att köpa i Sverige. Men en väninna gjorde precis som jag beskrev .... Det satte fart på den mäklaren i alla fall. Skriv inte på något som låser in dig.Fairlane skrev:
Nackdelen är ju att man är låst mot en mäklare en viss tid och även efter denna tid så kan mäklaren ha rätt till ersättning. Dessutom måste man hålla på med städning inför fotografering och visningar flera gånger. Utöver det tar processen onödigt lång tid.
Jag rekommenderar snarare att man kommer överens innan. De är knappast någon omöjlighet att hitta mäklare som arbetar efter andra modeller. Även de mäklare som vi träffade sist det begav sig, som föreslog trappa accepterade andra modeller.
Ser inte riktig poängen med att sätta sig i ett avtal man ogillar från början.
Att du inte har någon som helst erfarenhet kan ju vara en orsak till att du aldrig varit med om det ...Farstatjej90 skrev:
Alla mäklare jag har talat med genom åren har ensamrätt 3 månader. Efter det kan du byta, men om du säljer till någon som den första mäklaren anvisat så kan de få betalt även efter 3 månader. Anledningen är att inte säljare och köpare ska lura mäklaren på dennes arvode. Har en bekant som arbetade som mäklare, om än inte på bostäder, som berättade att det hände lite då och då att en affär var nästan klar och sen avbröts den och mäklaren sas upp. En månad senare såldes objektet till den potentiella köparen. Köpare och säljare hade kommit överens om att minska köpeskillingen med halva mäklararvodet. Köparen fick objektet lite billigare och säljaren fick lite mindre, man delade så att säga på mäklarens arvode. Så var iallafall tanken. Säljaren gick back på detta när mäklaren krävde in sin andel ändå.
Det är som sagt standard, så alternativet är att sälja utan mäklare.Farstatjej90 skrev:
Om det inte är du som tjatar på mäklaren att sälja huset för ett högre pris än mäklaren tror att det kommer att gå att sälja för, skulle jag undvika bonus.
Som en passus i det hela med mäklare, de ska alltid ha ett kontrakt som ger dom ensamrätt för uppdraget, i 3 månader.Och ska ha provisionen oavsett om säljaren hittar en köpare utanför mäklaren. Det är att låsa säljaren fast i tiden för kontraktet. Och då är frågan om mäklaren har rätt till extra om slutpriset blir högre. Därom vet jag inte.
Vad mäklare vill ha är något annat. Det finns inga fasta pris/procent trappor. Förhandla om hur mycket procent mäklaren får. Både mäklare och säljare vet då vad som gäller. Se till att få en mäklare som tar tillvara alla kunder. Låt mäklaren komma med ett bud vad huset är värt. De ska ha den kunskapen och kan då prata för sitt pris. Mäklare som inte kan bedöma det utan bara går på statistik ska man avstå ifrån. Det finns mäklare som endast är intresserad av snabba affärer och även om det finns fler som är intresserade så struntar dessa mäklare i dessa bara för att göra snabba affärer.Annn555 skrev:
Mäklare uppger de vil ha 10 procö er ett visst uppnått pris som förhandlas när bostad säljs.
Vad brukar ni säga, få mäklaren kan tex uppge ett lågt utbudsprus för att enkelt komma upp till visst pris så han får 10 proc av slutsumma.
Borde inte mäklaren jobba stenhårt för att få högst pris , utan att han vill ha 29 proc för detta!
Tjänster
Populärt i forumet
-
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Bjuda utgångspris efter startad budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus