richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du gen 1 eller 2? Beställde en USW-16-Poe idag då senetic verkar ha lite rabatt :)
Men ska ordna fläktar :)
jag har 8portars 150W, så inte samma. Men det är nog samma nätdel i alla dessa gissar jag. Även Edgeroutern gick att stega ägg på. Med chassiefläktarna monterade i en plåt på gaveln blev det mycket bättre, men det ser lite Mcgyver ut förstås. Dags att skaffa ett litet skåp snart tror jag....

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
jag har 8portars 150W, så inte samma. Men det är nog samma nätdel i alla dessa gissar jag. Även Edgeroutern gick att stega ägg på. Med chassiefläktarna monterade i en plåt på gaveln blev det mycket bättre, men det ser lite Mcgyver ut förstås. Dags att skaffa ett litet skåp snart tror jag....
Min UDM-PRO verkar ligga kring 40 grader i skrivande stund, men gissar att Poe-switchen blir varmare, så får kika på någon lösning med fläkt :)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
richardtenggren
Nätverksrack monterat på vägg med en switch, patchpanel och ordnat kabelhantering av blåa nätverkskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blivit tillökning i racken! Massa gamla rör som fanns ovanför är bortrensade, även om detta bara är en tillfällig montering.

Har någon fått uc-dac-sfp+ att fungera? Läste om någon lyckats med senaste betan för UDMPro, men får väl lugna mig.

Tillskott i garaget/förrådet har gjort att jag äntligen fått upp APn i taket.

Accesspunkt monterad i taket med synliga kablar och kabelstegar i ett trärums interiör.
Skapa konto

Skulle behöva byta US-8 till en USW-Flex för att kunna eliminera den klumpiga PoE-injectorn.

Elektriskt skåp i garaget med en UniFi Switch och kablar, reflektioner på skåpets transparenta dörr.
Skapa konto

Allt ska ha nät nuförtiden. Vill inte köra batteri och växelriktare på wifi så får bli egna skärmade kablar på separerade VLAN. (BYD verkar ha riktigt kass säkerhet på sina prylar).

Nätverksutrustning monterad på en vägg med skärmade nätverkskablar och PoE-injector.
Skapa konto

• Gilla
burger och 2 till
  • Laddar…
Skärmade kablar brukar ge mer problem än de ska lösa. Eller rättare sagt implementationen av dessa.

X xLnT skrev:
Skärmade kablar brukar ge mer problem än de ska lösa. Eller rättare sagt implementationen av dessa.
Jepp, är väl medveten om problematiken. Brukar annars hålla mig långt bort från skärmat då det är så styvt och svårt att få till men dessa går rätt in i bland all matning etc bakom elcentral och fasadskåp så finns viss befogenhet att köra med faktisk skärm.

Inga överspänningsskydd på LAN mot växelriktare och batteri?

Joakim Fors Joakim Fors skrev:
Jepp, är väl medveten om problematiken. Brukar annars hålla mig långt bort från skärmat då det är så styvt och svårt att få till men dessa går rätt in i bland all matning etc bakom elcentral och fasadskåp så finns viss befogenhet att köra med faktisk skärm.
Nej, inte egentligen. Det går i praktiken inte att störa ethernet med kraftmatning som man har i ett vanligt hem.

Och eftersom standarden för skärmade kablar är felaktig så leder som sagt rätt skärmade kablar till mer problem än de löser eftersom de leder in störningar från matningsspänningen på kabelskärmen. Om man har stora transienter på sin matning så kan det ge problem. I dylika situationer så brukar UTP dock fungera... (Och har man så starka fält, säg 3 V/m att skärm är aktuellt, så är det bättre att gå över till fiber.)

Men skärmning är dock lätt fixat. Antingen så ansluter man inte skärmen alls (den ger då 20dB skärmning mot RF; nej, den agerar inte antenn, det är en myt), eller så jordar man den bara i ena änden. Det ger ännu bättre dämpning (40dB vill jag minnas, men hittar inte artikeln nu i hastigheten).

Att göra det som man skall göra, dvs med skärmning hela vägen med ty åtföljande jordning via datorns nätagg i båda ängar ger dock jordslingor/loopar som ett brev på posten. Skall undvikas.

• Gilla
Shakula och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, inte egentligen. Det går i praktiken inte att störa ethernet med kraftmatning som man har i ett vanligt hem.

Och eftersom standarden för skärmade kablar är felaktig så leder som sagt rätt skärmade kablar till mer problem än de löser eftersom de leder in störningar från matningsspänningen på kabelskärmen. Om man har stora transienter på sin matning så kan det ge problem. I dylika situationer så brukar UTP dock fungera... (Och har man så starka fält, säg 3 V/m att skärm är aktuellt, så är det bättre att gå över till fiber.)

Men skärmning är dock lätt fixat. Antingen så ansluter man inte skärmen alls (den ger då 20dB skärmning mot RF; nej, den agerar inte antenn, det är en myt), eller så jordar man den bara i ena änden. Det ger ännu bättre dämpning (40dB vill jag minnas, men hittar inte artikeln nu i hastigheten).

Att göra det som man skall göra, dvs med skärmning hela vägen med ty åtföljande jordning via datorns nätagg i båda ängar ger dock jordslingor/loopar som ett brev på posten. Skall undvikas.
Har bara skärmarna anslutna i ena änden.

Var köper man rackskenor och är det 2 man behöver?

nino nino skrev:
Vad och hur mycket ska du montera, det finns smidiga små lösningar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns lite överallt. Jag köpte detta på Dustin om jag minns rätt.

Nätverksskåp med switchar och kablar, metodiskt arrangerade i ett serverrack.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
beror på vad du ska ha i racket. Ett par om du bara ska ha nätverksutrustning, två par om du ska ha in något tyngre typ server/nas.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Skärmdump av en beställningsbekräftelse från Thomann med rackskruvar och muttrar.
Skapa konto

Här är min beställning från Thomann.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.