MrJay MrJay skrev:
Vänta istället på routern från Tomaž Zaman.
Verkar lite omständigt :) Man kan köpa router boards från mikrotik btw. Om man vill montera i valfri enclosure

MrJay
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkar lite omständigt :) Man kan köpa router boards från mikrotik btw. Om man vill montera i valfri enclosure
Håller mig till Netgate, svårt att hitta bättre prylar utan att spendera 50kkr+

När jag köpte unifi hade jag inte hört talas om mikrotik. Haft unifi i tror jag snart 10 år... När man redan har några accesspunkter blir det ett stort kliv att byta till något annat... Jag har inte koll på dem nu men började jag på blankt papper skulle jag absolut kolla in dem. Det var ett stort lyft med ultran iallafall... Mot edgerouter, även om den kändes mindre konsument.

De har lite olika nischer men överlappar såklart. Hade en hel del Mikrotik både hemma och hos släkt. Men sen man har barn och annat att också ta hand om så har jag fasat in Unifi-prylar då det är som skräddarsytt för prosumer gw+ap lösningar. Inte lika flexibelt som Mikrotik eller egna Linux/BSD baserade lösningar men jäklar vad det sparar tid. 😅

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu måste jag protestera, vad är överprisat så det stör?

Man har ju verkligen fått ihop Unifi-byggklossarna till något som verkligen fungerar inkl via mobil samt en VPN tunnel (Wireguard eller OpenVPN) för de som önskar det.

Sen är det mycket bra att även MIkrotik har kunder.
När man ser vad folk betalar för sina lösningar så känns det väldigt dyrt jämfört med annan hårdvara, men det är ju oftast så om man vill ha enkelheten i ett ekosystem.
Jag har deras accesspunkter själv sen +10 år och jag har inte uteslutit Ubiquiti från framtida uppgraderingar i nätverket men det är funktioner och pris som kommer vara viktigast för mig...
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, vilket fabrikat du väljer bryr jag mig inte om, vill bara lyfta frågan som lätt glöms men som verkade relevant här.
Jag ville bara lyfta fram att Mikrotik har den lösningen som de inte riktigt marknadsför, sen kan man konfigurera den manuellt om man vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.