326 526 läst · 1 009 svar
327k läst
1,0k svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
Tack, har pillat en del med deras routrar men inga accesspunkter.Skogspromenix skrev:
Det är för en äldre person som inte riktigt behöver wifi6, men ska kolla på den också.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Jag uppgraderade precis föräldrarnas gamla wifi och köpte Unifis nya Cloud Gateway. Har redan betalat sig när de ringde och ville stänga av lampan på accesspunkterna.MathiasS skrev:
https://www.inet.se/produkt/5414164/ubiquiti-unifi-cloud-gateway-ultra
Mikrotik har mycket roligt i sitt sortiment. Men svårt att slå Ubiquitis integration för "vanliga" användare.AndersMalmgren skrev:
(Har en del Mikrotik prylar "arkiverade" och kör en SXT länk hemma hos farsan där det i övrigt är Unifi system)
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Jag var impad av plug and playen i min mikrotik router den kommer färdig med bra brandväggregler bara tuta och köra. Men absolut, winbox-gränsnittet är ju gjort av ingenjörer.Joakim Fors skrev:
Men jag kan ibland tycka det är en blessing, hade Ubiquiti AP innan med deras cloud och tyckte deras gränssnitt var för grafiskt och plottrigt
Ja, det är därför jag kollar på Mikrotik, då deras Back To Home gör att jag alltid har det i mobilen så jag inte ens behöver vara hemma. 😀MathiasS skrev:
Ubiquiti är väl den överprisade reservlösningen med snyggare accesspunkter...
Jo nu måste jag protestera, vad är överprisat så det stör?N Nyikåk skrev:
Man har ju verkligen fått ihop Unifi-byggklossarna till något som verkligen fungerar inkl via mobil samt en VPN tunnel (Wireguard eller OpenVPN) för de som önskar det.
Sen är det mycket bra att även MIkrotik har kunder.
Ok, vilket fabrikat du väljer bryr jag mig inte om, vill bara lyfta frågan som lätt glöms men som verkade relevant här.N Nyikåk skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
När jag kollade så hade inte Ubiquiti en lösning för 1 gigabit WAN throughout som inte var rack formfaktor.P paralun skrev:
Mikrotik har små formfaktor men som går rackmontera om man vill. Perfekt för mig som har lite plats i serverrummet. Den svettas inte ens med 1 gigabit throughout med ett gäng brandväggsregler
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Fast bara 4 portar. Min rb4011 har högre througput än en dreamachine och 10 portar för under 3k. Rätt oslagbartMrJay skrev:
Edit: alla vill inte ha switchen i routern men jag tycker det är nice då det är trångt. Och en 1 Gigabit switch är en 1 gigabit switch, hände inget på den marknaden som med wifi. Skulle inte köpa en router med integrerad wifi
Vänta istället på routern från Tomaž Zaman.AndersMalmgren skrev:Fast bara 4 portar. Min rb4011 har högre througput än en dreamachine och 10 portar för under 3k. Rätt oslagbart
Edit: alla vill inte ha switchen i routern men jag tycker det är nice då det är trångt. Och en 1 Gigabit switch är en 1 gigabit switch, hände inget på den marknaden som med wifi. Skulle inte köpa en router med integrerad wifi