Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har 2st CAP AC 👍
Konfigurerade upp allt via winbox. Det är inte plug n play men man kommer rätt långt om man grejat med andra nätkonfigurationer innan.
Accesspunkterna kör jag via CAPSMAN
Tack, har pillat en del med deras routrar men inga accesspunkter.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Denna har inte wifi6 så skulle ta den jag länkade
Det är för en äldre person som inte riktigt behöver wifi6, men ska kolla på den också.

N Nyikåk skrev:
Det är för en äldre person som inte riktigt behöver wifi6, men ska kolla på den också.
Då kan det ju vara värt att ha lite fokus på remote access lösningarna också, så att du kan sköta utrustningen hemifrån.

MathiasS MathiasS skrev:
Då kan det ju vara värt att ha lite fokus på remote access lösningarna också, så att du kan sköta utrustningen hemifrån.
Wireguard finns i routern så kan man köra winbox vart man än är

MathiasS MathiasS skrev:
Jag uppgraderade precis föräldrarnas gamla wifi och köpte Unifis nya Cloud Gateway. Har redan betalat sig när de ringde och ville stänga av lampan på accesspunkterna.

https://www.inet.se/produkt/5414164/ubiquiti-unifi-cloud-gateway-ultra

• Gilla
Joakim Fors och 1 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Jag uppgraderade precis föräldrarnas gamla wifi och köpte Unifis nya Cloud Gateway. Har redan betalat sig när de ringde och ville stänga av lampan på accesspunkterna.

[länk]
Jepp, tänkte likadant, fast med en Max då vi ville ha kameramöjlighet på ett enkelt sätt.

• Gilla
moonsire
  • Laddar…
Kul med fler Mikrotik-användare. Verkar vara Ubiquiti som regerar på byggahus annars.

Älskar min rb4011
Mikrotik har mycket roligt i sitt sortiment. Men svårt att slå Ubiquitis integration för "vanliga" användare.

(Har en del Mikrotik prylar "arkiverade" och kör en SXT länk hemma hos farsan där det i övrigt är Unifi system)

M mrmlz skrev:

[länk]
Senaste Unifi-släppen har varit riktigt fullträffar. Både Express och Gateway Ultra har varit guld värda.

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Joakim Fors Joakim Fors skrev:
Mikrotik har mycket roligt i sitt sortiment. Men svårt att slå Ubiquitis integration för "vanliga" användare.

(Har en del Mikrotik prylar "arkiverade" och kör en SXT länk hemma hos farsan där det i övrigt är Unifi system)
Jag var impad av plug and playen i min mikrotik router den kommer färdig med bra brandväggregler bara tuta och köra. Men absolut, winbox-gränsnittet är ju gjort av ingenjörer.

Men jag kan ibland tycka det är en blessing, hade Ubiquiti AP innan med deras cloud och tyckte deras gränssnitt var för grafiskt och plottrigt

MathiasS MathiasS skrev:
Ja, det är därför jag kollar på Mikrotik, då deras Back To Home gör att jag alltid har det i mobilen så jag inte ens behöver vara hemma. 😀
Ubiquiti är väl den överprisade reservlösningen med snyggare accesspunkter...

N Nyikåk skrev:
Jo nu måste jag protestera, vad är överprisat så det stör?

Man har ju verkligen fått ihop Unifi-byggklossarna till något som verkligen fungerar inkl via mobil samt en VPN tunnel (Wireguard eller OpenVPN) för de som önskar det.

Sen är det mycket bra att även MIkrotik har kunder.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Ja, det är därför jag kollar på Mikrotik, då deras Back To Home gör att jag alltid har det i mobilen så jag inte ens behöver vara hemma. 😀
Ok, vilket fabrikat du väljer bryr jag mig inte om, vill bara lyfta frågan som lätt glöms men som verkade relevant här.

P paralun skrev:
Jo nu måste jag protestera, vad är överprisat så det stör?

Man har ju verkligen fått ihop Unifi-byggklossarna till något som verkligen fungerar inkl via mobil samt en VPN tunnel (Wireguard eller OpenVPN) för de som önskar det.

Sen är det mycket bra att även MIkrotik har kunder.
När jag kollade så hade inte Ubiquiti en lösning för 1 gigabit WAN throughout som inte var rack formfaktor.

Mikrotik har små formfaktor men som går rackmontera om man vill. Perfekt för mig som har lite plats i serverrummet. Den svettas inte ens med 1 gigabit throughout med ett gäng brandväggsregler

MrJay
När jag kollade så hade inte Ubiquiti en lösning för 1 gigabit WAN throughout som inte var rack formfaktor.

Mikrotik har små formfaktor men som går rackmontera om man vill. Perfekt för mig som har lite plats i serverrummet. Den svettas inte ens med 1 gigabit throughout med ett gäng brandväggsregler
Det har de numera.
https://lazyadmin.nl/network/unifi-cloud-gateway-ultra/

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det har de numera.
[länk]
Fast bara 4 portar. Min rb4011 har högre througput än en dreamachine och 10 portar för under 3k. Rätt oslagbart

Edit: alla vill inte ha switchen i routern men jag tycker det är nice då det är trångt. Och en 1 Gigabit switch är en 1 gigabit switch, hände inget på den marknaden som med wifi. Skulle inte köpa en router med integrerad wifi

MrJay
Fast bara 4 portar. Min rb4011 har högre througput än en dreamachine och 10 portar för under 3k. Rätt oslagbart

Edit: alla vill inte ha switchen i routern men jag tycker det är nice då det är trångt. Och en 1 Gigabit switch är en 1 gigabit switch, hände inget på den marknaden som med wifi. Skulle inte köpa en router med integrerad wifi
Vänta istället på routern från Tomaž Zaman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.