krillek krillek skrev:
”Står för router” innebär väl inte att man inte kan använda något annat? Har erfarenhet av en ha handfull föreningar och där har det varit hur enkelt som helst att bara byta mot något annat bättre.

Om föreningen har ”gratiskanaler” (inget är som bekant gratis) så kan jag förstå poängen med en tillhandahållen tv-box, men de flesta jag känner kör en egen Apple-TV eller motsvarande för större flexibilitet.
Jo men nu vill min dotter använda sina pengar på annat än att köpa nätverksprylar och jovisst kan man koppla in vad som önskas. Sen alla större föreningar jag känner till har då en gruppanslutning med endera Telia eller Telenor där operatörerna står för utrustningen, det är då ofta mycket stora rabatter när man slipper avtal/fakturering med varje kund. Sen bakar ofta föreningar nu in avgiften i månadsavgiften.
 
tommib tommib skrev:
Samma hos oss som för Alfredo. Vi har Telia via gruppavtal men inte använder jag deras router för det. Öppnade fiberboxen och kollade, hittade en GBIC som hade samma frekvenser (rätt standard BiDi 1310/1550) och ploppade in den i min Mikrotikrouter. Funkar toppen. Support från Telia lär jag inte få men det är jag inte heller så intresserad av.
Jo det vet jag men min dotter vill lägga sina pengar på annat och jag får fixa. Nöjd blev hon iaf utan några utgifter och full WiFi-täckning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen tvingar en att använda leverantörens router. Åtminstone inte Telenor. Jag har också ett ”föreningsavtal” och nyttjar ej Telenors router för internet.
Nej vill du lägga ut egna pengar för en router så går ju det bra men som jag skriver för tredje gången så vill min dotter lägga pengarna på annat än nätverksprylar. (Själv skulle jag aldrig köra en operatörslösning.)
 
T tompaah7503 skrev:
Ser inte den mörkgröna kabeln i bild 2, men den kanske är kopplad till patchpanelen?
I såna fall lite ovanlig lösning med paneluttag i ena änden och kontakt i andra. Är det gjort så av yrkesperson?
Japp, vår elektriker satte dit det så. Snyggast hade väl varit ett dubbeluttag och patchkablar, men när man inte drar själv (eller övervakar) blir det som det blir.

Bäst hade nog varit att dra all nätverk till anslutande förrådet, men men.
 
P paralun skrev:
Jo det vet jag men min dotter vill lägga sina pengar på annat och jag får fixa. Nöjd blev hon iaf utan några utgifter och full WiFi-täckning.
Det är en extremt stor skillnad mellan "vill inte" och "kan inte" som du skrev från början.

P paralun skrev:
Jo i en lägenhet är det "fel" och eftersom man inte kan välja en ren router utan WiFi.
Alltså, ovanstående gäller alltså inte?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en extremt stor skillnad mellan "vill inte" och "kan inte" som du skrev från början.
Alltså, ovanstående gäller alltså inte?
Jo men nu ÄR Telias router bra och jag betvivlar att Telia skulle erbjuda en Unifi UXG Lite eller likvärdig som jag använder själv inkl Unifi AP'n. Men har man några tusen kr över inkl tid att sätta sig in i hur det funkar så är det ju bara att köpa! Sen finns det en till stor fördel att Telia sköter firmwareuppdateringarna och det är en stor fördel för någon som har som enda krav att det bara ska funka.
 
F
P paralun skrev:
Jo men nu ÄR Telias router bra och jag betvivlar att Telia skulle erbjuda en Unifi UXG Lite eller likvärdig som jag använder själv inkl Unifi AP'n. Men har man några tusen kr över inkl tid att sätta sig in i hur det funkar så är det ju bara att köpa! Sen finns det en till stor fördel att Telia sköter firmwareuppdateringarna och det är en stor fördel för någon som har som enda krav att det bara ska funka.
Telia skiten jag fick nån gång kunde man inte ens byta DNS server på. Helt värdelös.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Telia skiten jag fick nån gång kunde man inte ens byta DNS server på. Helt värdelös.
Nej tvärtom, routern är mycket bra och håller "klåfinger" borta inkl att Telia sköter firmwaren.
Många, majoriteten vill ju att det bara ska funka.

Sen själv skulle jag aldrig välja en operatörslösning och beror främst på att jag vill ha en bra VPN tunnel med endera OpenVPN eller Wireguard samt satt mig in i hur Unifi funkar inkl att det kostar en slant.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu ÄR Telias router bra och jag betvivlar att Telia skulle erbjuda en Unifi UXG Lite eller likvärdig som jag använder själv inkl Unifi AP'n. Men har man några tusen kr över inkl tid att sätta sig in i hur det funkar så är det ju bara att köpa! Sen finns det en till stor fördel att Telia sköter firmwareuppdateringarna och det är en stor fördel för någon som har som enda krav att det bara ska funka.
Så du menar att man inte kan byta bort Telias router? Det är nämligen det du skrev I inlägg 949.

Jag har inte kommenterat någonting angående vilken router som är bra/dålig eller bäst, utan bara om man kan välja bort den medföljande routern eller inte.
 
P paralun skrev:
Jo i en lägenhet är det "fel" och eftersom man inte kan välja en ren router utan WiFi.
Men det går väl att stänga av WiFi på det flesta routrar? Och sen köra separata accesspunkter (som också kan vara routrar, som man sätter i AP-läge, brukar vara billigare än att köpa en "ren" AP).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att man inte kan byta bort Telias router? Det är nämligen det du skrev I inlägg 949.

Jag har inte kommenterat någonting angående vilken router som är bra/dålig eller bäst, utan bara om man kan välja bort den medföljande routern eller inte.
Byta? Telia levererar precis som avtalats med bostadsrättsföreningen, just nu så levereras då en Sagemcom F@st 5370e i deras lösning och inget annat och det styrs ju via gruppanslutningsavtalet. Sen vill man köra en egen router är det inget som hindrar det förutom att man själv får betala.
 
N Nerre skrev:
Men det går väl att stänga av WiFi på det flesta routrar? Och sen köra separata accesspunkter (som också kan vara routrar, som man sätter i AP-läge, brukar vara billigare än att köpa en "ren" AP).
Jovisst går det och är ju elementär nätverksteknik men om man inte vill lägga ut egna pengar för en annan lösning än Telias så får man använda den, i det här fallet blev det med plåtdörren lite på glänt plus en liten överbliven Mi-router jag hade med som körs i trådat AP-läge vid balkongen så att täckningen blir bra även där.
 
P paralun skrev:
Byta? Telia levererar precis som avtalats med bostadsrättsföreningen, just nu så levereras då en Sagemcom F@st 5370e i deras lösning och inget annat och det styrs ju via gruppanslutningsavtalet. Sen vill man köra en egen router är det inget som hindrar det förutom att man själv får betala.
Ja, byta till en egen router!

Tidigare skrev du att man var tvungen att använda operatörens router.

Att det är enklare för vissa att använda operatörens egna utrustning än att användaren väljer egen utrustning är en sak, men att bli tvungen att använda operatörens utrustning är en annan sak, det måste du skilja på.

Sen går det oftast att brygga operatörens router så att den uppför sig som en VLAN-switch, om inte operatören kan skicka ut en ren VLAN-switch, eller så konfigurerar man upp en egen VLAN-switch för att få ut IP-TVn om den ligger på ett eget VLAN.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, byta till en egen router!

Tidigare skrev du att man var tvungen att använda operatörens router.

Att det är enklare för vissa att använda operatörens egna utrustning än att användaren väljer egen utrustning är en sak, men att bli tvungen att använda operatörens utrustning är en annan sak, det måste du skilja på.

Sen går det oftast att brygga operatörens router så att den uppför sig som en VLAN-switch, om inte operatören kan skicka ut en ren VLAN-switch, eller så konfigurerar man upp en egen VLAN-switch för att få ut IP-TVn om den ligger på ett eget VLAN.
Jag har aldrig skrivit att man varit tvungen mer än att det kostar pengar att köpa en egen. Vill man inte lägga ut några pengar på nätverksprylar så är man "tvungen" att använda Telias (som är bra)

Sedan angående VLAN så är det något som är helt främmande för majoriteten av användare och inte heller något som Telia ens skulle komma på tanken att supporta för en oftast okunnig kundkrets.
Jag har själv inte ens brytt mig trots att det är mycket enkelt att VLAN separera nätet med en Unifi, kan inte se fördelarna med ett hemnätverk och trots att jag har massvis med smarta hem lösningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det enda man behöver ha i ett sånt där plåtskåp är mediaomvandlare och switch.
Det skulle dock inte vara något problem att få plats med någon Edgerouter X / Lite plus switchar typ Netgear blå plåt-switch.
Det galna är väl att knö in en Wi-Fi-router i ett plåtskåp (oavsett öppning eller ej).

Garo-skåpet har nog kommit till som en Copy-Paste design (av ett elskåp).
Inget fel i det. Sen tillkommer lite monteringsdetaljer för att dra rör för nätverk bakom elcentralen om man monterar skåpen tillsammans på höjden.
Hål för Wi-Fi kom nog till efter användares klagomål.

Jag tycker det medföljande väggfästet till F@st 5370e är hemskt fult och plastigt. Sätter man den högt på vägg blir det ännunfulare.
Jag vände faster upp och ner. Fick karva lite med morakniven så gick det att pilla upp.
Blev godkänt av frun! 😃
Den fick till och med sitta kvar där ganska högt vid taket även efter jag köpte en egen router.

Vidhåller att det är ett tankefel att stoppa in en Wi-Fi router i ett plåtskåp.

Om man sätter upp en AP eller en ”utpatchad” Wi-Fi router i hus eller lägenhet spelar väl ingen roll?
Det finns fina vita hyllor på Ikea.
Dock saknar jag högt placerade uttag för AP i nyproduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.