kashieda kashieda skrev:
[bild]
Inkommande fiber, omvandlare och router. Mörkgrön kabel går till...
[bild]
... nätverksskåpet. Hur hänger man snyggt upp switchen? Det är ett Garo-skåp.
Har för mig att det finns "hyllor" i form av en blockad plåt man kan skruva upp och lägga switchen i.

Håller 100% med tommib att dessa skåp skulle förbjudas!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det kanske inte ens är elektrikerna som är problemet utan arkitekterna. Med dessa skåp kan man enkelt rita in dem lite var som i huset eftersom de inte tar plats. Vips så har man uppfyllt Svensk standard, helt oaktat det faktum att man inte på något rimligt sätt kan utnyttja alla portar eller ens stoppa in mer än en switch eller router i dem.

Det är betydligt svårare att rita in ett utrymme som är 45-60 cm djupt och 19" brett även om det skulle vara mycket mer användbart i dessa sammanhang. 10 HE skulle räcka extremt långt, även för knäppisar som jag (får väl ha servrarna någon annanstans).

Med nuvarande upplägg blir det ofta omöjligt att utnyttja befintliga nätverksuttag om man har mer avancerade önskemål eftersom det inte finns plats för utrustningen och det går inte att montera något framför skåpet ändå.

Ja, jag vet att jag har extrema krav och är en outlier när det gäller nätverk. Ja, jag vet att 99% kör internetleverantörens medskickade router/AP/switch/köksbänk och är nöjda med det, ev med tillägg av någon sunkig räckviddsförlängare för Wifi.

• Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det kanske inte ens är elektrikerna som är problemet utan arkitekterna. Med dessa skåp kan man enkelt rita in dem lite var som i huset eftersom de inte tar plats. Vips så har man uppfyllt Svensk standard, helt oaktat det faktum att man inte på något rimligt sätt kan utnyttja alla portar eller ens stoppa in mer än en switch eller router i dem.

Det är betydligt svårare att rita in ett utrymme som är 45-60 cm djupt och 19" brett även om det skulle vara mycket mer användbart i dessa sammanhang. 10 HE skulle räcka extremt långt, även för knäppisar som jag (får väl ha servrarna någon annanstans).

Med nuvarande upplägg blir det ofta omöjligt att utnyttja befintliga nätverksuttag om man har mer avancerade önskemål eftersom det inte finns plats för utrustningen och det går inte att montera något framför skåpet ändå.

Ja, jag vet att jag har extrema krav och är en outlier när det gäller nätverk. Ja, jag vet att 99% kör internetleverantörens medskickade router/AP/switch/köksbänk och är nöjda med det, ev med tillägg av någon sunkig räckviddsförlängare för Wifi.
Jo nu slipper jag problemet själv men var och meckade hos en dotter som fått en ny router och Tv-box utskickad av Telia. Routerj--eln är större och man få klämma in den i skåpet, sen kan man förvisso korskoppla och ha routern ute i lägenheten men vem vill ha sådant "skräp" framme?

Sen problemet då med en plåtllucka som skärmar WiFi signalen gör det inte bättre. Dörren lite på glänt så blev det bra.

Den som ritade ihop det här måste ha haft en mycket dåligt dag men snabbt går det säkert att koppla för elektriken.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Ovanför vattenrenaren/sandfiltret finns väggyta som jag inte hade användning av, ett litet 19" rack senare hade jag plats för routrar, servrar, switchar mm.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Självborrande plåtskruv? Har switchen sådana upphängningsögon på baksidan?
Upphängningsögon finns, men risken att de passar hålen i plåten är nog cirka 0.

kashieda kashieda skrev:
[bild]
Inkommande fiber, omvandlare och router. Mörkgrön kabel går till...
[bild]
... nätverksskåpet. Hur hänger man snyggt upp switchen? Det är ett Garo-skåp.
Behöver det vara så mycket snyggare? Allt är enkelt åtkomligt, synligt, inga härvor.

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
tommib
kashieda kashieda skrev:
Därav självborrande skruv... Gör hålen där du vill ha dem, inte där tillverkaren satte dem.

Men varianten med en bockad plåt är också bra. Det kan man rätt enkelt göra själv med några regelstumpar, tvingar och en bit plåt. Lyxvarianten är väl om man har tillgång till en riktig plåtbock någonstans.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ett rackmonterat nätverkssystem med patchpaneler, nätverksomkopplare, servrar, kablar och en uninterruptible power supply (UPS)-enhet i en serverrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
richardtenggren och 11 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen problemet då med en plåtllucka som skärmar WiFi signalen gör det inte bättre. Dörren lite på glänt så blev det bra.
GARO har ju Wi-Fi fönster på sina mediaskåp.
Skulle vilja se spridningslarakteristiken och räckvidden då man sätter en sådan i hallen med Wi-Fi fönstret mot ytterdörren och rummen åt andra hållet.
Med Wi-Fi router i det skåpet får man väl bäst täckning i lgh våningen ovanför. 😂
Grabben bor i nyproducerad lgh med denna plåtlåda, men Wi-Fi-routern står vid TVn.

• Mediaskåp från GARO med Wi-Fi-fönster markerat med röd handskriven text; skåpet är öppet och visar två eluttag och interna monteringsfästen.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Neodymmagneter? Jag hade en switch under skrivbordet hängande i magneter.
Classe har även neodymmagnet med skruvhål som man kan skruva upp där man vill.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ovanför vattenrenaren/sandfiltret finns väggyta som jag inte hade användning av, ett litet 19" rack senare hade jag plats för routrar, servrar, switchar mm.
I pannrummet är ju ofta en bra plats, men den där har frun satt upp hyllor, så nu kikar jag på köket, över skåpen eller över ugnarna där det är 60 cm djup. Inte så högt dock. 🤔

blackarrow blackarrow skrev:
GARO har ju Wi-Fi fönster på sina mediaskåp.
Skulle vilja se spridningslarakteristiken och räckvidden då man sätter en sådan i hallen med Wi-Fi fönstret mot ytterdörren och rummen åt andra hållet.
Med Wi-Fi router i det skåpet får man väl bäst täckning i lgh våningen ovanför. 😂
Grabben bor i nyproducerad lgh med denna plåtlåda, men Wi-Fi-routern står vid TVn.
Jo den lägenhet jag nämnde är en nyare HSB lägenhet och det är en kompakt plåtdörr men Garo's fönster fungerar säkert och det behövs ju bara en liten glipa med hennes plåtdörr så har man täckning.
Sen hennes TV-box står ju vid TVn och routern får vara kvar i plåtskåpet. För att få täckning på hennes balkong plockade jag med en liten Mi-router som körs i AP-läge och trådad anslutning till routern via korskopplingen. Nöjd blev hon iaf!

O
tommib tommib skrev:

Att vilja ha ett nätverksskåp som faktiskt har plats för just nätverksgrejer är inget extremt krav! I de där förbannade skåpen får man ju inte ens in en Asusrouter om som jag ser som någon form av den lägst stående nätverkslösningen man kan ha.

Dra in fibern till ett städskåp eller något, det är långt mycket bättre än det här!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Att vilja ha ett nätverksskåp som faktiskt har plats för just nätverksgrejer är inget extremt krav! I de där förbannade skåpen får man ju inte ens in en Asusrouter om som jag ser som någon form av den lägst stående nätverkslösningen man kan ha.

Dra in fibern till ett städskåp eller något, det är långt mycket bättre än det här!
Jag hade faktiskt en gammal bild som min dotter skickade när jag funderade på hur det såg ut i skåpet.
Sen i bilden sitter det då Telias gamla router och blev klart förvånad att den nya routern är större.

ABB har gjort skåpen iaf ser jag på fotot. Klart irriterande konstruktion!

• En närbild på ett elskåp med flera nätverkskablar, Telias gamla router och en CTS-enhet. Märkbar skillnad i storlek mellan routrarna.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det är väl egentligen inget ”fel” med de där plåtskåpen, men om det ska fungera så kompletterar man med en (eller flera) accesspunkt på lämplig plats i bostaden.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.