325 850 läst · 1 009 svar
326k läst
1,0k svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 921 inlägg
Har för mig att det finns "hyllor" i form av en blockad plåt man kan skruva upp och lägga switchen i.kashieda skrev:
Håller 100% med tommib att dessa skåp skulle förbjudas!
Det kanske inte ens är elektrikerna som är problemet utan arkitekterna. Med dessa skåp kan man enkelt rita in dem lite var som i huset eftersom de inte tar plats. Vips så har man uppfyllt Svensk standard, helt oaktat det faktum att man inte på något rimligt sätt kan utnyttja alla portar eller ens stoppa in mer än en switch eller router i dem.
Det är betydligt svårare att rita in ett utrymme som är 45-60 cm djupt och 19" brett även om det skulle vara mycket mer användbart i dessa sammanhang. 10 HE skulle räcka extremt långt, även för knäppisar som jag (får väl ha servrarna någon annanstans).
Med nuvarande upplägg blir det ofta omöjligt att utnyttja befintliga nätverksuttag om man har mer avancerade önskemål eftersom det inte finns plats för utrustningen och det går inte att montera något framför skåpet ändå.
Ja, jag vet att jag har extrema krav och är en outlier när det gäller nätverk. Ja, jag vet att 99% kör internetleverantörens medskickade router/AP/switch/köksbänk och är nöjda med det, ev med tillägg av någon sunkig räckviddsförlängare för Wifi.
Det är betydligt svårare att rita in ett utrymme som är 45-60 cm djupt och 19" brett även om det skulle vara mycket mer användbart i dessa sammanhang. 10 HE skulle räcka extremt långt, även för knäppisar som jag (får väl ha servrarna någon annanstans).
Med nuvarande upplägg blir det ofta omöjligt att utnyttja befintliga nätverksuttag om man har mer avancerade önskemål eftersom det inte finns plats för utrustningen och det går inte att montera något framför skåpet ändå.
Ja, jag vet att jag har extrema krav och är en outlier när det gäller nätverk. Ja, jag vet att 99% kör internetleverantörens medskickade router/AP/switch/köksbänk och är nöjda med det, ev med tillägg av någon sunkig räckviddsförlängare för Wifi.
Jo nu slipper jag problemet själv men var och meckade hos en dotter som fått en ny router och Tv-box utskickad av Telia. Routerj--eln är större och man få klämma in den i skåpet, sen kan man förvisso korskoppla och ha routern ute i lägenheten men vem vill ha sådant "skräp" framme?tommib skrev:Det kanske inte ens är elektrikerna som är problemet utan arkitekterna. Med dessa skåp kan man enkelt rita in dem lite var som i huset eftersom de inte tar plats. Vips så har man uppfyllt Svensk standard, helt oaktat det faktum att man inte på något rimligt sätt kan utnyttja alla portar eller ens stoppa in mer än en switch eller router i dem.
Sen problemet då med en plåtllucka som skärmar WiFi signalen gör det inte bättre. Dörren lite på glänt så blev det bra.
Den som ritade ihop det här måste ha haft en mycket dåligt dag men snabbt går det säkert att koppla för elektriken.
Därav självborrande skruv... Gör hålen där du vill ha dem, inte där tillverkaren satte dem.kashieda skrev:
Men varianten med en bockad plåt är också bra. Det kan man rätt enkelt göra själv med några regelstumpar, tvingar och en bit plåt. Lyxvarianten är väl om man har tillgång till en riktig plåtbock någonstans.
GARO har ju Wi-Fi fönster på sina mediaskåp.P paralun skrev:
Skulle vilja se spridningslarakteristiken och räckvidden då man sätter en sådan i hallen med Wi-Fi fönstret mot ytterdörren och rummen åt andra hållet.
Med Wi-Fi router i det skåpet får man väl bäst täckning i lgh våningen ovanför. 😂
Grabben bor i nyproducerad lgh med denna plåtlåda, men Wi-Fi-routern står vid TVn.
I pannrummet är ju ofta en bra plats, men den där har frun satt upp hyllor, så nu kikar jag på köket, över skåpen eller över ugnarna där det är 60 cm djup. Inte så högt dock. 🤔pacman42 skrev:
Jo den lägenhet jag nämnde är en nyare HSB lägenhet och det är en kompakt plåtdörr men Garo's fönster fungerar säkert och det behövs ju bara en liten glipa med hennes plåtdörr så har man täckning.blackarrow skrev:GARO har ju Wi-Fi fönster på sina mediaskåp.
Skulle vilja se spridningslarakteristiken och räckvidden då man sätter en sådan i hallen med Wi-Fi fönstret mot ytterdörren och rummen åt andra hållet.
Med Wi-Fi router i det skåpet får man väl bäst täckning i lgh våningen ovanför. 😂
Grabben bor i nyproducerad lgh med denna plåtlåda, men Wi-Fi-routern står vid TVn.
Sen hennes TV-box står ju vid TVn och routern får vara kvar i plåtskåpet. För att få täckning på hennes balkong plockade jag med en liten Mi-router som körs i AP-läge och trådad anslutning till routern via korskopplingen. Nöjd blev hon iaf!
Att vilja ha ett nätverksskåp som faktiskt har plats för just nätverksgrejer är inget extremt krav! I de där förbannade skåpen får man ju inte ens in en Asusrouter om som jag ser som någon form av den lägst stående nätverkslösningen man kan ha.tommib skrev:Det kanske inte ens är elektrikerna som är problemet utan arkitekterna. Med dessa skåp kan man enkelt rita in dem lite var som i huset eftersom de inte tar plats. Vips så har man uppfyllt Svensk standard, helt oaktat det faktum att man inte på något rimligt sätt kan utnyttja alla portar eller ens stoppa in mer än en switch eller router i dem.
Dra in fibern till ett städskåp eller något, det är långt mycket bättre än det här!
Jag hade faktiskt en gammal bild som min dotter skickade när jag funderade på hur det såg ut i skåpet.O Ossian K Olsson skrev:Att vilja ha ett nätverksskåp som faktiskt har plats för just nätverksgrejer är inget extremt krav! I de där förbannade skåpen får man ju inte ens in en Asusrouter om som jag ser som någon form av den lägst stående nätverkslösningen man kan ha.
Dra in fibern till ett städskåp eller något, det är långt mycket bättre än det här!
Sen i bilden sitter det då Telias gamla router och blev klart förvånad att den nya routern är större.
ABB har gjort skåpen iaf ser jag på fotot. Klart irriterande konstruktion!