325 850 läst · 1 009 svar
326k läst
1,0k svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
Passar på att fråga här.
Nytt med hus, till varje rum är det draget Koax uttag (Radio TV). Skall börja tapetsera om och göra om ytskikt, så frågan är, är det rimligt att slopa koax och ta bort samtliga uttag? Kan det finnas någon nytta?
Nytt med hus, till varje rum är det draget Koax uttag (Radio TV). Skall börja tapetsera om och göra om ytskikt, så frågan är, är det rimligt att slopa koax och ta bort samtliga uttag? Kan det finnas någon nytta?
Har du tänkt sprida analog tv-signal?ingenjören101 skrev:
Ofta är det ju hopp dosa-dosa-dosa och inte stjärnnät, men det kanske du har koll på.
Möjligen dra ur och dra i nätverk till TVn kanske, ser ingen nytta med att spackla igen, bättre då att sätta täcklock, då finns det om du skulle komma på nåt användningsområde 🙂ingenjören101 skrev:
Byt till nätverkskabel såklart.ingenjören101 skrev:
(Eller fiber om man vill ligga på topp)
Inteno-switchen med Coax sitter precis innanför ytterdörren, där är det draget upp till kattvinden som fördelar ut coax. Dock utanpåliggande dragningar längs randen på huset så det är ju synliga kablar längs med golvlist.nino skrev:
Inga VP rör så går tyvärr inte dra nätverk... vore ju drömmen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har ni (tillgång till) kabel-tv via fiber.ingenjören101 skrev:
Följande är det mest troliga;
I inkommande fiber är det ett fiberpar, ena fibern används för internet, andra fibern går till CA-modulen för kabel-tv.
Logga in
Skapa konto
Inkommande fiber och just nu router, switch och ap. Tanken är att switchen ska flytta...
Logga in
Skapa konto
... hit, och apn till En Bra Plats, kanske till kök/matplats. PoE-injektorn kan gärna också sitta här.
Eventuellt skaffar jag en lite större switch med PoE inbyggd. Den lilla switchen skulle kunna bo i tvbänken om det behövs mer än två uttag där.
Nja inte riktigt eller?Demmpa skrev:
Hörde av mig till de som äger fibernätet, som sa att vill jag ha marksänd TV behöver jag beställa en IP-TV tjänst via tjänsteutbudet.
Kundservice supporten sa att det var Sappa som ägde marknätet, jag har utan att lyckats försöka söka fram kanal 1 & 2 genom att koppla in en antennsladd från vägguttag i sovrum till TV men får ingen signal.
Det sitter en sånhär i hallen.
Supporten har fel.ingenjören101 skrev:Nja inte riktigt eller?
Hörde av mig till de som äger fibernätet, som sa att vill jag ha marksänd TV behöver jag beställa en IP-TV tjänst via tjänsteutbudet.
Kundservice supporten sa att det var Sappa som ägde marknätet, jag har utan att lyckats försöka söka fram kanal 1 & 2 genom att koppla in en antennsladd från vägguttag i sovrum till TV men får ingen signal.
Det sitter en sånhär i hallen.
[bild]
Marknätet är det som man tar in via vanlig tvantenn, signalerna skickar Teracom ut,
https://www.teracom.se/privat/tv/kanalutbud-i-marknatet/
Modulen i vänstra delen lär vara en CATV-modul,
https://www.alcadon.se/inteno/catv-103/inteno-optical-catv-module
CATV-modulen är en del av kabel-tv via fiber.
Sen är det upp till nätägaren om signalen skickas öppet eller krypterat.
Här är en annan tråd på forumet angående CATV-modulen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-att-dra-flytta-naetverk-fiber.346294/post-3332148
Du behöver troligen abonnemang från Sappa.
Det som kommer ut på koaxen ska vara vanlig analog TV-signal har jag för mig (den skickas "rå" via den extra fibern och omvandlas bara elektriskt i den där boxen). Fördelen är att du kan grena upp som vilken antennsignal som helst. Det var i alla fall så som det marknadsfördes när vi skaffa fibern (vi har den extra fibern för den extra kostnaden för en dubbelfiber var bara typ 800 spänn, men vi skaffade aldrig abonnemang från Sappa eftersom jag körde MythTV med DVB-T via antenn på den tiden).
Det som kommer ut på koaxen ska vara vanlig analog TV-signal har jag för mig (den skickas "rå" via den extra fibern och omvandlas bara elektriskt i den där boxen). Fördelen är att du kan grena upp som vilken antennsignal som helst. Det var i alla fall så som det marknadsfördes när vi skaffa fibern (vi har den extra fibern för den extra kostnaden för en dubbelfiber var bara typ 800 spänn, men vi skaffade aldrig abonnemang från Sappa eftersom jag körde MythTV med DVB-T via antenn på den tiden).
Okej tack för svar!Demmpa skrev:Supporten har fel.
Marknätet är det som man tar in via vanlig tvantenn, signalerna skickar Teracom ut,
[länk]
Modulen i vänstra delen lär vara en CATV-modul,
[länk]
CATV-modulen är en del av kabel-tv via fiber.
Sen är det upp till nätägaren om signalen skickas öppet eller krypterat.
Här är en annan tråd på forumet angående CATV-modulen,
[länk]
Verkar dock inte finnas någon kabel-tv tjänst att beställa.
Kollar jag hos ex. sappa så erbjuder dom IP-tv via en box som kopplas in i mediaomvandlaren. Så som jag förstår det kan jag då inte använda uttagen i rummen till något särskilt?
Som jag brukar tipsa om när folk frågar om man kan använda coax till bredband, ja visst, det går kanonbra. Finns det redan kablar och det är bökigt att dra nya så kan man koppla på adaptrar som även kan fungera som switchar. Amerikanarna kör väldigt mycket sådant eftersom de också ofta har gammal coax i sina villor.ingenjören101 skrev:
Jag har provat några billiga för några år sedan bara på kul och de var iofs bara för 10 Mbit/s men det funkade bra. Ersatte dom med mesh när vi fick fiber i stället för Comhem. Finns för Gbit/s numera.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ersaetta-coax-med-ethernet.508999/post-5579044
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 219 inlägg
Logga in
Skapa konto
Inkommande fiber, omvandlare och router. Mörkgrön kabel går till...
Logga in
Skapa konto
... nätverksskåpet. Hur hänger man snyggt upp switchen? Det är ett Garo-skåp.
Självborrande plåtskruv? Har switchen sådana upphängningsögon på baksidan? Annars ett 3D-printat fäste kanske.
Min åsikt är att alla dessa nätverksskåp är gräsliga och svårt ogenomtänkta såtillvida att de inte passar på något ändamålsenligt sätt till den nätverksutrustning som finns. De är byggda för att enkelt kunna installeras på samma sätt som ett elskåp så att elektrikerna inte klagar för mycket.
Min åsikt är att alla dessa nätverksskåp är gräsliga och svårt ogenomtänkta såtillvida att de inte passar på något ändamålsenligt sätt till den nätverksutrustning som finns. De är byggda för att enkelt kunna installeras på samma sätt som ett elskåp så att elektrikerna inte klagar för mycket.