326 719 läst · 1 009 svar
327k läst
1,0k svar
Foton på era nätverkslösningar? =)
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
För trådade övervakningskameror behöver du en PoE-switch. Är du nöjd med din Cisco kan du så klart komplettera med någon liten 8-portars som kommer räcka till 2-3 AP och några kameror. Annars byt ut mot en SG-300P?Silly Bear skrev:
Injektorer är en gaffatejpslösning inte värdigt ett uppgraderingsprojekt.
Jag kör Synology NAS med deras Surveillance Station sedan många år. Det fungerar rätt okej.
Har några Dahua-kameror av turret-modell. Läste IPCamTalks "common mistakes" och köpte INTE dome-kameror till utomhusbruk. Köp hellre kameror med hög kvalitet på optik än att fläska på med massor med megapixlar.Mina har samtliga Dahuas Starlight-teknik (flera tillverkare har liknande) som ger fullfärgsbild med extremt lågt ljus. Det som mina ögon uppfattar som väligt nära natt ute ger fortfarande en dagsljusbild på kamerorna.
Jo, det låter ju tokigt att inte investera i POE. Än så länge endast en AP som POE-enhet men fler är planerade.T tompaah7503 skrev:Har du PoE-enheter så är det helt obegripligt att lägga en krona på en ny switch utan PoE inbyggt.
Visst har den mycket "bang for the buck" i Mikrotiken men PoE har den inte.
Varför köper du inte något begagnat?
Det finns massor på tyska eBay, du får Cisco, HPE/Aruba med enterprise-klass lösningar för en rimlig peng, lägre än vad Unifi-switchen hade kostat. Ubiquiti har piskat upp en konsumtionshysteri genom att släppa nya balla modeller hela tiden men faktum är att köper du en gigabitswitch med PoE och SFP så kan då gå minst fem-sju år tillbaks i modellutbud utan att tappa någon funktionalitet direkt.
Den enda nackdelen med enterprise-prylar kan vara att de kan ha rätt högljudda fläktar, särskilt Cisco. Googla innan på modellseriens namn och "fan noise" så hittar du nog information. På en äldre HP-switch bytte jag ut fläkten mot en tystare variant, det blev rätt bra.
Köpte en HPE OfficeConnect 1920S 24G med PoE+ för runt 2.000 kr en tid sen. Störtnöjd, om du inte vill/behöver ha L3 routing så titta på HP 1820-serien, finns 24G med PoE som du kan få begagnade för under 2.000 kr ink frakt.
Köpa begagnat var ett alternativ som jag inte har övervägt. Det skulle kunna vara något.
Tack för knuffen i rätt riktning, jag får se var det landar.
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Fyra trevliga switchar för nätverksentusiasten i hemmiljö
Snabb jämförelse här nedan på fyra switchar i aktuellt modellutbud från fyra tillverkare, samtliga har:
Endast en är fläktlös, kan spelar stor roll för den som behöver ha den i möblerade rum.
UniFi Switch PRO 24 PoE
Produktlänk: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-pro-24-poe
Pris: 6.812 kr (Amazon.se)
Fördel: Integrerar snyggt i en Unifi-miljö.
Nackdel: Dyr, som alla Ubiquiti-produkter är man också en del av deras ständiga beta-testande.
MikroTik CRS328-24P-4S+RM
Produktlänk: https://mikrotik.com/product/crs328_24p_4s_rm
Pris: 3.386 kr (Amazon.se)
Fördel: Rimligt pris för funktionerna för ett utmanarmärke. Fyra SFP+ portar
Nackdel: Utmanarmärke, kräver separat OS för Layer 3-funktionerna
Cisco CBS250-24P-4X
Produktlänk: https://www.cisco.com/c/en/us/produ...ches/nb-06-bus250-smart-switch-ds-cte-en.html
Pris: ca 7.000 kr (eBay, m.fl.)
Fördel: Fläktlös. Välkänt märke. Fyra SFP+ portar
Nackdel: Riktigt Cisco-folk kommer fortfarande skratta åt dig, det gör de åt hela Small Business-serien.
Aruba Instant On 1930 24G (JL683A)
Produktlänk: https://www.arubainstanton.com/files/DS_AIO_1930SwitchSeries.pdf
Pris: 3.519 kr (Amazon.se)
Fördel: Välkänt märke, mycket för priset. Fyra SFP+ portar
Nackdel: Inget speciellt kan jag se.
Snabb jämförelse här nedan på fyra switchar i aktuellt modellutbud från fyra tillverkare, samtliga har:
- 24 st Gbit-accessportar eller fler
- minst hälften av dem med PoE+ (802.3 af/at). Målbild: 4 accesspunkter, 6 IP-kameror
- minst 2 st SFP+ (10 Gbps)-portar, dessa fungerar även med 1 Gbps-länkar
- Layer 3-funktioner som enklare routing. Möjliggör routing av VLAN i switchen, kräver då inte VLAN-funktioner i din router.
Endast en är fläktlös, kan spelar stor roll för den som behöver ha den i möblerade rum.
UniFi Switch PRO 24 PoE
Produktlänk: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-pro-24-poe
Pris: 6.812 kr (Amazon.se)
Fördel: Integrerar snyggt i en Unifi-miljö.
Nackdel: Dyr, som alla Ubiquiti-produkter är man också en del av deras ständiga beta-testande.
MikroTik CRS328-24P-4S+RM
Produktlänk: https://mikrotik.com/product/crs328_24p_4s_rm
Pris: 3.386 kr (Amazon.se)
Fördel: Rimligt pris för funktionerna för ett utmanarmärke. Fyra SFP+ portar
Nackdel: Utmanarmärke, kräver separat OS för Layer 3-funktionerna
Cisco CBS250-24P-4X
Produktlänk: https://www.cisco.com/c/en/us/produ...ches/nb-06-bus250-smart-switch-ds-cte-en.html
Pris: ca 7.000 kr (eBay, m.fl.)
Fördel: Fläktlös. Välkänt märke. Fyra SFP+ portar
Nackdel: Riktigt Cisco-folk kommer fortfarande skratta åt dig, det gör de åt hela Small Business-serien.
Aruba Instant On 1930 24G (JL683A)
Produktlänk: https://www.arubainstanton.com/files/DS_AIO_1930SwitchSeries.pdf
Pris: 3.519 kr (Amazon.se)
Fördel: Välkänt märke, mycket för priset. Fyra SFP+ portar
Nackdel: Inget speciellt kan jag se.
Som tompaah7503 var inne på slår jag ett slag för begagnat! Fick min setup för ca 40% av nypriset och allt var <1år gammalt eller i nyskick.N nwin skrev:Kikade närmare på CSS326-24G-2S+RM efter att ha läst den här tråden. Allmän uppfattning tycks vara att det är en mycket prisvärd switch.
Tidigare har jag varit inne på en Unifi Switch 16-150 W, mycket för att jag kör Unifi accesspunkter (router också Ubiquiti men en Edgerouter) och uppskattar deras UI. MEN, som glad amatör och den enda med intresse i familjen så har jag svårt att motivera ett köp och tilltalas nu av priset på Mikrotik.
Vore nu tacksam om ni som är mer kompetenta på området kan utbilda mig i vad jag går miste om ifall jag väljer en betydligt billigare CSS326-24G-2S+RM istället för Unifi eller motsvarande. Om jag har förstått det rätt blir jag fortsatt tvungen att nyttja mina POE-injektorer till accesspunkterna, vad mer? Mina egentliga krav är 16 portar eller fler, rackmontering (19") och önskvärt då POE out på ett par portar.
Just nu har jag bara min UDM Pro i drift, men jag har också en Linksys LGS124P med inbyggt PoE+ som kommer hålla igång kameror och APs i det nya huset.
Se till att köpa en switch med tillräckligt många watt och "rätt" PoE för antalet kameror och APs du behöver bara.
Ni kan kika lite på Netonix switcharna också, ganska prisvärda. Det är passiv POE så den förhandlar inte om det, men det går såklart bra att ansluta af/at enheter, man får manuellt slå på POE på porten bara.
De har rätt trevliga funktioner, enkelt webgränssnitt. Passar inte alla, men folk som kanske nischar sig lite.
De har rätt trevliga funktioner, enkelt webgränssnitt. Passar inte alla, men folk som kanske nischar sig lite.
Fått hem switchen, panel och keystone jack. Väntar på skenor från thomann och att Ikea ska gå in väggskåpet i lager igen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 591 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 591 inlägg
Vad är panelen längst ner för någon?LoweW skrev:Som tompaah7503 var inne på slår jag ett slag för begagnat! Fick min setup för ca 40% av nypriset och allt var <1år gammalt eller i nyskick.
Just nu har jag bara min UDM Pro i drift, men jag har också en Linksys LGS124P med inbyggt PoE+ som kommer hålla igång kameror och APs i det nya huset.
Se till att köpa en switch med tillräckligt många watt och "rätt" PoE för antalet kameror och APs du behöver bara.
Jag beställde en skarvdosa för rack, men gissar att det där är en bättre lösning?
Bättre vet jag inte, men det är skönt att kunna stänga av ett specifikt uttag/enhet utan att behöva kapa strömmen till alla. Lite dyrare än vad jag hade föredragit dock.richardtenggren skrev:
Delvis inspirerad av detta testade jag att flytta vår AC PRO från väggen till taket och kan meddela att det inte blev någon märkbar skillnad (kanske föga förvånande). Det bör ju i sammanhanget noteras att en inomhusmiljö är komplex med massa olika dämpande och reflekterande inslag så det är svårt att resonera teoretiskt kring placering och det är inte alltid uppenbart varför en viss placering fungerar dramatiskt bättre än en annan.V Videonisse skrev:
He he, tyckte jag kände igen "förpackningen". Har handlat av samma säljare. Mycket bra pris.JLyck skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Här kommer en bild på min rätt enkla och lite temporära lösning. Vi bor lite tillfälligt så jag satte upp en liten hylla i all hast mest för att få upp allt från golvet. Använder ComHems router och 3 Google WiFi puckar för det trådlösa. Det enda som är trådat annars är Arlo boxen. Det som ligger på det trådlösa är en Apple TV 5, Samsung smart TV, 2 iMacs, 2 Macbook Pros, 3 Sonos One, en skrivare och 2 iPhones. Funkar riktigt bra och stabilt hittills men använder sällan speciellt många enheter samtidigt. Kommer tråda på 2 st Synology Nasar också inom kort.
Hej!
Några bilder på hur det ser ut hemma hos oss.
Vi har fiber in i ett av sovrummen. Tyvärr valde jag den platsen när fibern installerades då jag utgick från god WIFI-täckning. Nu när jag har seperat router/switch/AP så ångrar jag det valet.. Källaren hade varit smidigare.
Men med enplanshus går allt att lösa..
När vi renoverade vårt sovrum köpte jag ett litet skåp på IKEA och kapade av i bakkant, målade det och drog in el. Under skåpet går nätverkskablarna ner i golvet, upp genom väggen och upp på kallvinden. Blev nöjd - skåpet syns knappt då det delvis täcks av en gardin och ett nattduksbord.
Ja, det kunde varit mer ordning..
Kablarna fortsätter från kallvinden via ett köksskåp, ner bakom kylen och slutar i en garderob i källaren där resten av hårdvaran står.
Bild på garderoben som numera är hälften linneskåp och hälften serverskåp.
Den stående datorn kör pfSense.
Den liggande datorn kör Ubuntu-server. Den hostar även Unifis mjukvara.
Det fina hålet i taket på garderoben är inkommande WAN och utgående kablar till APs.
Jag har 3 accesspoints, två i huset och en i garaget, alla är UAP-AC-Lite. Funderar på att komplettera med någon till utomhus.
Syns även en gateway från Plejd på bilden.
Overall är jag nöjd (än så länge..). Härligt att köra pfSense och inte någon kommersiell router. Billigare med..
I framtiden ska det se snyggare ut. Men den tiden den sorgen..
Några bilder på hur det ser ut hemma hos oss.
Vi har fiber in i ett av sovrummen. Tyvärr valde jag den platsen när fibern installerades då jag utgick från god WIFI-täckning. Nu när jag har seperat router/switch/AP så ångrar jag det valet.. Källaren hade varit smidigare.
Men med enplanshus går allt att lösa..
När vi renoverade vårt sovrum köpte jag ett litet skåp på IKEA och kapade av i bakkant, målade det och drog in el. Under skåpet går nätverkskablarna ner i golvet, upp genom väggen och upp på kallvinden. Blev nöjd - skåpet syns knappt då det delvis täcks av en gardin och ett nattduksbord.
Ja, det kunde varit mer ordning..
Kablarna fortsätter från kallvinden via ett köksskåp, ner bakom kylen och slutar i en garderob i källaren där resten av hårdvaran står.
Bild på garderoben som numera är hälften linneskåp och hälften serverskåp.
Den stående datorn kör pfSense.
Den liggande datorn kör Ubuntu-server. Den hostar även Unifis mjukvara.
Det fina hålet i taket på garderoben är inkommande WAN och utgående kablar till APs.
Jag har 3 accesspoints, två i huset och en i garaget, alla är UAP-AC-Lite. Funderar på att komplettera med någon till utomhus.
Syns även en gateway från Plejd på bilden.
Overall är jag nöjd (än så länge..). Härligt att köra pfSense och inte någon kommersiell router. Billigare med..
I framtiden ska det se snyggare ut. Men den tiden den sorgen..