J
Snyggt!

@tommib Måste fråga dig ytterligare fråga kring din utrustning. Din router, är du nöjd med den? Jag är inne på att skaffa en sån och deras switch, CSS326-24G-2S+RM. Känns som ett väldigt överkomligt pris för båda isf. Man bör väl även kunna driva switchen med routern via POE, eller tänker jag fel?

tommib
Ja, jag är nöjd med den för det priset jag betalade. Tittar iofs på att uppgradera till en Ubiquiti Dream Machine Pro men det är mer för att de har ett väldigt tilltalande gränssnitt och jag inte längre har tid att pyssla om grejerna på samma sätt som förr. Mikrotiken är bra och kan göra allt jag behöver men det är ibland lite besvärligt att få till saker, som t.ex. VPN.

Det verkar faktiskt som at du ska kunna driva switchen via PoE men jag vet inte om routern klarar av att leverera så mycket ström (och jag orkar inte kolla up det just nu).

Edit: Du har sett Senetics betyg på Prisjakt hoppas jag.

Redigerat:
Just att driva den via POE hoppas jag bör funka. Får forska i det ikväll, om den pallar med det. Men ser nu att POE är på eth 10 porten, alltså där det bara är 10/100. Vafalls?! Då spelar det ju inte så stor roll om den inte kan leverera högre hastighet. Eller jag som missar något?

Ja, senetics betyg har jag läst, och nej där kommer den inte beställas ifrån.var den fliken jag hade uppe. Tack!

Edit: Såg nu där finns en nyare modell med 10st Gigabit portar där även POE out är en gigabit port. Inte så farligt mycket dyrare.

Redigerat:
Man undrar ju vad som hänt med senetic. Jag har handlat en hel del av dem utan problem.

Uppgraderingsbanditen slog till över nyårshelgen.

Nätverksskåp med UDM Pro, USW-24-POE switch och en APC Smart-UPS 750 UPS-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

UDM Pro + USW-24-POE som hålls vid liv av en APC Smart-UPS 750 (SMT750RMI2UC).

• Gilla
Peitursnur och 11 till
  • Laddar…
tommib
Se där! Jag funderade själv på just de två produkterna och hade lagt dem i varukorgen hos Dustin. Darrade på handen dock när jag skulle trycka på köp. Inte ikväll, men kanske lite senare när jag suktat lite mer :)

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
K
Jag har en gen1 switch och varit lite sugen på att byta till gen2, men för egen del hade vart tvungen att gå på Pro-modellen för att få en värdig ersättare/uppgradering till gen1. PRO varianten är dock lite för dyr för min smak, så jag stannade kvar vid Gen 1.

Gen1:
- 250W POE
- POE på alla 24 portar
- Aktiv kylning

Gen2 Base:
- 100W POE
- POE på 16 portar
- Passiv kylning

Gen2 Pro:
- 400W POE
- POE+ på 16 portar
- POE++ på 8 portar
- Aktiv kylning
- Layer 3 stöd

Gen1 säljs fortfarande, men frågan är ju hur länge till den är tillgänglig? Hade jag inte haft en Gen1, så hade jag nog troligen köpt en Gen2 för att vara lite framtidssäkrad gällande FW osv, men det stör mig lite att man får lite sämre prestanda/egenskaper för samma pengar.

tommib
Nackdelen för mig är att Gen1 är precis så djup att den inte riktigt får plats utan ombyggnad av mitt rackskåp. Gen2 är bara 200 mm djup och går in utan vidare.

Håller med om att PoE-budgeten egentligen är lite klen på icke-Pro men det räcker för mig. Trist också att man måste gå upp till den för att få SFP+, det hade varit nice att ha.

Mmm, velade länge innan jag tryckte på köp-knappen. Med nöd och näppe så icke-Pro räcker till för mig; den ersätter en EdgeSwitch 24-250W. Måste dock säga att det är oerhört skönt att slippa fläktsurret även fast racket är i tvättstugan/grovköket tillsammans med FLVP:n och annat som väsnas.

Sådär, då är en CSS326-24G-2S+RM, rackskenor från Thomann, 24p keystonepanel och keystone beställda. In till Ikea nästa vecka och fixa ett skåp. Väntar med router. Så snart kommer förhoppningsvis en bild på en uppdaterad nätverksplats.

Kikade närmare på CSS326-24G-2S+RM efter att ha läst den här tråden. Allmän uppfattning tycks vara att det är en mycket prisvärd switch.

Tidigare har jag varit inne på en Unifi Switch 16-150 W, mycket för att jag kör Unifi accesspunkter (router också Ubiquiti men en Edgerouter) och uppskattar deras UI. MEN, som glad amatör och den enda med intresse i familjen så har jag svårt att motivera ett köp och tilltalas nu av priset på Mikrotik.

Vore nu tacksam om ni som är mer kompetenta på området kan utbilda mig i vad jag går miste om ifall jag väljer en betydligt billigare CSS326-24G-2S+RM istället för Unifi eller motsvarande. Om jag har förstått det rätt blir jag fortsatt tvungen att nyttja mina POE-injektorer till accesspunkterna, vad mer? Mina egentliga krav är 16 portar eller fler, rackmontering (19") och önskvärt då POE out på ett par portar.

N nwin skrev:
Kikade närmare på CSS326-24G-2S+RM efter att ha läst den här tråden. Allmän uppfattning tycks vara att det är en mycket prisvärd switch.

Tidigare har jag varit inne på en Unifi Switch 16-150 W, mycket för att jag kör Unifi accesspunkter (router också Ubiquiti men en Edgerouter) och uppskattar deras UI. MEN, som glad amatör och den enda med intresse i familjen så har jag svårt att motivera ett köp och tilltalas nu av priset på Mikrotik.

Vore nu tacksam om ni som är mer kompetenta på området kan utbilda mig i vad jag går miste om ifall jag väljer en betydligt billigare CSS326-24G-2S+RM istället för Unifi eller motsvarande. Om jag har förstått det rätt blir jag fortsatt tvungen att nyttja mina POE-injektorer till accesspunkterna, vad mer? Mina egentliga krav är 16 portar eller fler, rackmontering (19") och önskvärt då POE out på ett par portar.
Har du PoE-enheter så är det helt obegripligt att lägga en krona på en ny switch utan PoE inbyggt.
Visst har den mycket "bang for the buck" i Mikrotiken men PoE har den inte.

Varför köper du inte något begagnat?

Det finns massor på tyska eBay, du får Cisco, HPE/Aruba med enterprise-klass lösningar för en rimlig peng, lägre än vad Unifi-switchen hade kostat. Ubiquiti har piskat upp en konsumtionshysteri genom att släppa nya balla modeller hela tiden men faktum är att köper du en gigabitswitch med PoE och SFP så kan då gå minst fem-sju år tillbaks i modellutbud utan att tappa någon funktionalitet direkt.

Den enda nackdelen med enterprise-prylar kan vara att de kan ha rätt högljudda fläktar, särskilt Cisco. Googla innan på modellseriens namn och "fan noise" så hittar du nog information. På en äldre HP-switch bytte jag ut fläkten mot en tystare variant, det blev rätt bra.

Köpte en HPE OfficeConnect 1920S 24G med PoE+ för runt 2.000 kr en tid sen. Störtnöjd, om du inte vill/behöver ha L3 routing så titta på HP 1820-serien, finns 24G med PoE som du kan få begagnade för under 2.000 kr ink frakt.

• Gilla
nwin och 1 till
  • Laddar…
Jag har allt monterat i garaget

En Cisco SG-300 managed switch och en Asus rt-ac86u router.
Sen en RP-AC68U repeater så hela huset täcks.

Jag byggde det här när jag tröttnade på Telias värdelösa triple play box.
Wlanen är separerade och har 2 uttag /rum

Men jag börjar bli sugen på att uppgradera vad föreslår ni för uppgraderingar.?

Jag har en Synology nas hemma som jag skulle vilka börja köra övervakningskameror med.

Är prylbög så alla nödvändiga och inte fullt lika nödvändiga funktioner är välkomna Cisco SG-300 switch och Asus router monterade i garage med ordnade nätverkskablar och en repeater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag har allt monterat i garaget

En Cisco SG-300 managed switch och en Asus rt-ac86u router.
Sen en RP-AC68U repeater så hela huset täcks.

Jag byggde det här när jag tröttnade på Telias värdelösa triple play box.
Wlanen är separerade och har 2 uttag /rum

Men jag börjar bli sugen på att uppgradera vad föreslår ni för uppgraderingar.?

Jag har en Synology nas hemma som jag skulle vilka börja köra övervakningskameror med.

Är prylbög så alla nödvändiga och inte fullt lika nödvändiga funktioner är välkomna[bild]
Vad har du för behov/villhov?
Vad menar du med att "Wlanen är separerade och har 2 uttag/rum"?

Men det är ganska enkelt, man väljer utrustning (router, switchar) efter behov, så man får börja med att speca vilka behov/önskemål man tror man kommer behöva framöver och utgå ifrån det.
Unifi är ju gankska prisvärda för ett hemmanät, och jag föreslår ju ALLTID att köra sitt WLAN fristående, dvs inte wifi inbyggt i router eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.