sunnis sunnis skrev:
Ok, är i S3 så det är inte lika illa men inte långt ifrån.

Men hur kan ni använda mest el just då? Hemma undviker vi disk, tvätt och torktumlaren när det är som dyrast (ingen större uppoffring av bekvämlighet) och hamnar ca 50% under rörligt elpris. Det är väl framförallt elbilsladdningen som sänker månadssnittet såklart.
Vi använder spisen och ugnen. Nu har vi ju semester så laddningen tar inte stor del. Men när jag jobbar så laddar jag måndag morgon 100% och torsdag morgon från drygt 30-35% upp till 80 %

Nu står bergvärmen still i princip så det är bara varmvatten som värms. Men på vintern blir de lite mer. Ingen aning om man kan sätta in någon styrning på pumpen så den går ner i drift när vi inte är hemma. Men vi har 17 grader i huset på vintern.

Diskmaskin körs normalt en gång i veckan, fyller inte den snabbare.
Tvättar normalt en gång i veckan med, ibland 2.
Och torktumlaren kastade jag ut första månaden vi flytta in =)

Vi har inte extremt mycket förbrukning, juli blev det 537,7 kWh varav det var 198,4 till bilen. Så strömmen till bilen kostade mig exakt 842,75 kr.
Så just idag kände jag bara att jag ville inte ladda för över 4 kr =) Återstår och se om de höjer priset på denna stationen med, om den förblir oförändrad i höst/vinter kommer jag uteslutande ladda där istället för hemma då priset kommer springa iväg.
I värsta fall tar jag min dieselskåpis istället.
 
Själv har jag en IVT bergvärmepump som kollar av hur elpriset ser ut över dagen och arbetar med lite högre bör-värden när det är billigare och lägre när det är högre pris. Men det finns även andra system som gör samma sak. Just värme är ju en rätt "trög" historia, så det går ju väldigt bra att kompensera ett par timmars högre pris med lite extra tillskott före och efter utan att man som boende märker det.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Attitudeswe
R Rkarlsson skrev:
Vi använder spisen och ugnen. Nu har vi ju semester så laddningen tar inte stor del. Men när jag jobbar så laddar jag måndag morgon 100% och torsdag morgon från drygt 30-35% upp till 80 %

Nu står bergvärmen still i princip så det är bara varmvatten som värms. Men på vintern blir de lite mer. Ingen aning om man kan sätta in någon styrning på pumpen så den går ner i drift när vi inte är hemma. Men vi har 17 grader i huset på vintern.

Diskmaskin körs normalt en gång i veckan, fyller inte den snabbare.
Tvättar normalt en gång i veckan med, ibland 2.
Och torktumlaren kastade jag ut första månaden vi flytta in =)

Vi har inte extremt mycket förbrukning, juli blev det 537,7 kWh varav det var 198,4 till bilen. Så strömmen till bilen kostade mig exakt 842,75 kr.
Så just idag kände jag bara att jag ville inte ladda för över 4 kr =) Återstår och se om de höjer priset på denna stationen med, om den förblir oförändrad i höst/vinter kommer jag uteslutande ladda där istället för hemma då priset kommer springa iväg.
I värsta fall tar jag min dieselskåpis istället.
Det låter som om du bara flyttar elbilen till natten så kan du också komma undan betydligt billigare med timdebitering.

Jag hade billigare med timmdebitering redan innan elbil och då är vi 5 i hushållet och många duschade i dyra timmar. Med vanligt rörligt så viktas det fortarande till en villa profil. Det är inte så att du får ett rakt månadsmedel...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det låter som om du bara flyttar elbilen till natten så kan du också komma undan betydligt billigare med timdebitering.

Jag hade billigare med timmdebitering redan innan elbil och då är vi 5 i hushållet och många duschade i dyra timmar. Med vanligt rörligt så viktas det fortarande till en villa profil. Det är inte så att du får ett rakt månadsmedel...
Problemet kommer denna höst och vinter, det kommer antagligen inte ligga på några ören på natten i skåne. Återstår och se om alarmisterna har rätt. Om de har fel så skall jag absolut titta på det.

Men återigen, det är billigare att köra ner i byn att ladda som det ser ut nu =)
 
Tips för de som laddar på stan lite då och då. Eller de som inte kan ladda hemma. Med appen Elli Charge så kan man teckna ett årsabonnemang för 129 kr/mån (premium).
Då blir priserna följande:

129 kr/mån = 1 548 kr/år

Sedan laddar du till följande låga priser:
Ionity 3,15 kr/kWh
AC 3,40 kr/kWh
DC 3,90 kr/kWh

Dessutom stödjs Plug & Charge på Ionity.
Kommer troligen teckna ett sånt avtal när mitt gratisabonnemang hos Ionity går ut.
 
Frågan är väl hur länge. Jag sjöng Bonnets lov i den här tråden härom månaden. De han gå upp till Ionitys listpriser innan jag ens hunnit dit.

De här rena elhandelsbolagen tror jag inte har någon plats på marknaden. De tillför inget värde och lär inte kunna erbjuda andras el rabatterad särskilt länge.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är väl hur länge. Jag sjöng Bonnets lov i den här tråden härom månaden. De han gå upp till Ionitys listpriser innan jag ens hunnit dit.

De här rena elhandelsbolagen tror jag inte har någon plats på marknaden. De tillför inget värde och lär inte kunna erbjuda andras el rabatterad särskilt länge.
Så kan det iofs vara. Man får väl lusläsa avtalet så att det inte medger ohemula prishöjningar i framtiden.
 
J jocke31 skrev:
Tips för de som laddar på stan lite då och då. Eller de som inte kan ladda hemma. Med appen Elli Charge så kan man teckna ett årsabonnemang för 129 kr/mån (premium).
Då blir priserna följande:

129 kr/mån = 1 548 kr/år

Sedan laddar du till följande låga priser:
Ionity 3,15 kr/kWh
AC 3,40 kr/kWh
DC 3,90 kr/kWh

Dessutom stödjs Plug & Charge på Ionity.
Kommer troligen teckna ett sånt avtal när mitt gratisabonnemang hos Ionity går ut.
Mitt tips är att kolla Eon. Och skaffa ett kort. De som inte är kunder får betala 2,75 Wh. Jag betalar 2kr, ingen årsavgift. Såklart är det 22kW stolpe så inget för den stressade.

Har man gångavstånd så kan man lika gärna ställa bilen och låta den tugga medans man gör annat. När jag ställde den vid 20 tiden så var där ingen bil, när jag hämta den vid 0030 så var där en annan.
Just nu ingen alls =)
 
Har du inte bråttom skulle jag titta på MER. 499kr/m för 450kWh är svårslaget. Efter det 2,55kr/kWh.

Tyvärr har de inte så bra täckning med snabbladdare.

https://se.mer.eco/laddabonnemang/
 
R Rkarlsson skrev:
Mitt tips är att kolla Eon. Och skaffa ett kort. De som inte är kunder får betala 2,75 Wh. Jag betalar 2kr,
Vad menar du med kunder? Jag har Eon som nätdistributör och en Eon-app*, men tror inte att jag har någon rabatt för det. Vad måste jag kombinera?

Eon har för övrigt en del riktigt kraftiga snabbladdare också, som i Klinga utanför Norrköping, där jag stannar ibland på vintern.

*Strängt taget har jag en Ica-brandad Eon-app, det blev så när jag råkade ladda där först för ett antal år sedan. Eon/Virta-nätverket gör det inte helt lätt för kunderna. OKQ8 är en del av samma närtverk också.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du med kunder? Jag har Eon som nätdistributör och en Eon-app*, men tror inte att jag har någon rabatt för det. Vad måste jag kombinera?

Eon har för övrigt en del riktigt kraftiga snabbladdare också, som i Klinga utanför Norrköping, där jag stannar ibland på vintern.

*Strängt taget har jag en Ica-brandad Eon-app, det blev så när jag råkade ladda där först för ett antal år sedan. Eon/Virta-nätverket gör det inte helt lätt för kunderna. OKQ8 är en del av samma närtverk också.
Kund och kund. Eller det blir man ju. På Eon drive, man får ett laddkort hemskickat för att starta laddning men man använder ju appen när man startar. Man måste dock ladda på det med 200 kr när man startar det kontot för att aktivera det. Sen kan du ladda för 100% av summan.
Web App (eon.se)

Titta lite på chargefinder och eon appen och såg att de skilde 1 krona på en snabbladdare i stan här på 50kW. Plus att du kan starta gratisladdare som de har lite här och var, jag kunde inte starta den utan (eller så gjorde jag fel)
=)
 
Attitudeswe
R Rkarlsson skrev:
Problemet kommer denna höst och vinter, det kommer antagligen inte ligga på några ören på natten i skåne. Återstår och se om alarmisterna har rätt. Om de har fel så skall jag absolut titta på det.

Men återigen, det är billigare att köra ner i byn att ladda som det ser ut nu =)
Om det slutar vara "billigt" på natten så får ju det ett lika stort genomslag på månadsrörligt.

Hur skulle det kunna sluta vara billigare på natten tänker du? Redan nu är ju vår export maxad så gott som dygnet runt.

Endast om inhemsk produktion var helt jämn över dygnets alla yimmar och det blåser helt jämnt så kan vi få samma pris på dag som natt.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om det slutar vara "billigt" på natten så får ju det ett lika stort genomslag på månadsrörligt.

Hur skulle det kunna sluta vara billigare på natten tänker du? Redan nu är ju vår export maxad så gott som dygnet runt.

Endast om inhemsk produktion var helt jämn över dygnets alla yimmar och det blåser helt jämnt så kan vi få samma pris på dag som natt.
Kanske du inte visste. Men i vintras var där en hel del nätter där det var riktigt dyrt, kommer inte ihåg dyraste nätterna. Men uppåt 300 öre spot.
För att jag ens ska våga göra det så vill jag antingen byta värmepumpen (jo lycka till att hitta en ny i år) till en med smartstyrning. Dock är den inte planerad förrän 2-3 år fram.
Eller kunna sätta in smartstyrning på nuvarande pump. Men frågan är egentligen om det ens är lönt då den fyllde 20 år i april.

Blir det så illa som de talar om så fortsätter jag att ta en promenad ner i byn för att ladda där =) Ja så länge det ligger så billigt.

Tog en titt i eon appen på dagliga förbrukningen och vi gör av med mest där jag sade, kl 17-19. Natten ligger jämt på ca 1,3 kWh. Mellan 17-19 ligger vi på 2-3 kWH per timme jämt över ett par veckor.

Men jag ska faktiskt ha koll på ändringar i eons prislista för laddstolpen, höjs den rejält så ska jag se över timpris. Får hålla koll dock om chefen sätter stolpar och vad han kommer ta med. Kanske slipper tänka på att ladda alls hemma.
 
Attitudeswe
R Rkarlsson skrev:
Kanske du inte visste. Men i vintras var där en hel del nätter där det var riktigt dyrt, kommer inte ihåg dyraste nätterna. Men uppåt 300 öre spot.
För att jag ens ska våga göra det så vill jag antingen byta värmepumpen (jo lycka till att hitta en ny i år) till en med smartstyrning. Dock är den inte planerad förrän 2-3 år fram.
Eller kunna sätta in smartstyrning på nuvarande pump. Men frågan är egentligen om det ens är lönt då den fyllde 20 år i april.

Blir det så illa som de talar om så fortsätter jag att ta en promenad ner i byn för att ladda där =) Ja så länge det ligger så billigt.

Tog en titt i eon appen på dagliga förbrukningen och vi gör av med mest där jag sade, kl 17-19. Natten ligger jämt på ca 1,3 kWh. Mellan 17-19 ligger vi på 2-3 kWH per timme jämt över ett par veckor.

Men jag ska faktiskt ha koll på ändringar i eons prislista för laddstolpen, höjs den rejält så ska jag se över timpris. Får hålla koll dock om chefen sätter stolpar och vad han kommer ta med. Kanske slipper tänka på att ladda alls hemma.
Du får ju betala för den dyra natten med månadsrörligt också. Skillnaden är att du kan brassa på lite extra så får kollektivet ta kostnadsökningen om 1 ppm, eller så kan du frysa den natten och få 200kr billigare elräkning. Eller rulla på som inget har hänt och timmdebiteringen blir snarlik månadsdebiteringen.

Du skall köpa 100 ägg. Antingen betallar du 200kr för alla hundra eller så betalar du 101kr för det första (tar bilen nån anna stanns) och sen en kr styck för resten. Jobbigt att köpa det där första ägget, men på slutraden blir summan den samma
 
Attitudeswe
Om du har eleviro och vill skicka ecportfilerna i PM så jag jag berätta vad du fått betala med timmdebitering för förra vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.