E Einh skrev:
Finns det några elbilar på marknaden som har tvåvägsladdning? (V2X). Alltså att man både kan ladda upp och ladda ur dom till sitt eget nät/sälja till nätägaren.
Teoretiskt så ska det fungera med alla bilar som har chademo laddning. Dvs
Nissan leaf, outlander, mfl
Den standarden tillåter laddning och urladdning.
Men du måste då även ha en chademoladdare...
 
Något som stör mig (förutom alla kort och appar) är ibland designen på laddställena.

Ta t ex Vattenfalls station i Tyresö. Här har vi 5 laddpunkter enligt InCharge-appen (Vattenfall). I verkligheten får bara två bilar plats, där den ena få backa in eller ut. Detta innebär att när 2/5 laddare används kan ingen annan ladda. Riktigt störningsmoment.
 
  • Vattenfalls laddstation i Tyresö med begränsat utrymme, endast två laddpunkter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Bilsemestern avklarad med elbil.
Det fungerade..
4 personer och full packning.
154 mil. Förbrukningen hamnade på 146 Wh/km.
Inga problem alls. Inga laddköer.
 
  • Display med statistik över elbilsresa som visar 1543 km avstånd, 225 kWh total energi och 146 Wh/km snittförbrukning
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Om man kan lita på laddboxen så har min ID4 dragit 2.48 kWh per mil i snitt sedan september 2021.

Synd att elen inte kostar som idag året om..
Vad var det elen skulle kost i vinter? 30 kronor kilowatt Blir ca 66:- milen om man får tro Drömtroll. Nästan så man önskade att man hade råd med en elbil och kunde jäsa fram bland en masa människor som åker tåg och buss.
 
Tur att det finns lite snålare elbilar. Men trots endast 26mil räckvidd (på pappret) så funkade det fint med en halv spontan road trip. Åkte och kollade på Nitro rallycross idag. Bra sprutt i de elbilarna :cool:. De har nog lite häftigare förbrukning än Upen som snittat 1.34kWh / mil sedan start.
Skärmbild av en elbils app med information om räckvidd, batteriprocent och fordonets status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Vad var det elen skulle kost i vinter? 30 kronor kilowatt Blir ca 66:- milen om man får tro Drömtroll. Nästan så man önskade att man hade råd med en elbil och kunde jäsa fram bland en masa människor som åker tåg och buss.
Fast man laddar ju inte när det kostar 30kr. På natten brukar elen kosta några ören bara.
Jag antar att det är så på bensinmacken oxå? Billigare på natten alltså?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Vad var det elen skulle kost i vinter? 30 kronor kilowatt Blir ca 66:- milen om man får tro Drömtroll. Nästan så man önskade att man hade råd med en elbil och kunde jäsa fram bland en masa människor som åker tåg och buss.
Då blir det att åka gammal saab igen :cool:
 
I vinter blir det samma pris... (har fri laddning med Ionity 1år)

Skärmdump av laddningstransaktion med 0 kr kostnad och detaljer om elanvändning och CO2-besparing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Vad var det elen skulle kost i vinter? 30 kronor kilowatt Blir ca 66:- milen om man får tro Drömtroll. Nästan så man önskade att man hade råd med en elbil och kunde jäsa fram bland en masa människor som åker tåg och buss.
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast man laddar ju inte när det kostar 30kr. På natten brukar elen kosta några ören bara.
Jag antar att det är så på bensinmacken oxå? Billigare på natten alltså?
Jag betalar iofs 1,30 kr/kWh. Inkl moms, skatt och elnät. Året runt, dygnet runt. Så det blir 2,60 per mil.
 
Mikael_L
P Putt skrev:
Något som stör mig (förutom alla kort och appar) är ibland designen på laddställena.

Ta t ex Vattenfalls station i Tyresö. Här har vi 5 laddpunkter enligt InCharge-appen (Vattenfall). I verkligheten får bara två bilar plats, där den ena få backa in eller ut. Detta innebär att när 2/5 laddare används kan ingen annan ladda. Riktigt störningsmoment.
Fast det är bara två st laddare där, det är max 2 som kan ladda samtidigt.
Fast du sätter fingret på en punkt där det ofta är mer eller mindre risigt, detta exempel är ju rätt dåligt utformat även om nu 2 bilar kan knöka sig in så är det inte bra i alla fall.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
P Putt skrev:
Något som stör mig (förutom alla kort och appar) är ibland designen på laddställena.

Ta t ex Vattenfalls station i Tyresö. Här har vi 5 laddpunkter enligt InCharge-appen (Vattenfall). I verkligheten får bara två bilar plats, där den ena få backa in eller ut. Detta innebär att när 2/5 laddare används kan ingen annan ladda. Riktigt störningsmoment.
Påminner om Kristianstads första snabbladdare.

Bilden är tagen från uppladdning.nu
Snabbladdningsstation för elbilar med en parkerad bil i hörn av parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir inte bättre av att man måste köra runt hela parkeringen för att sen ställa sig i ett hörn...
Vilket också gör att det är trångt att byta bil
Och helt omöjligt att koppla in sig om bilen som står där är färdigladdad men ingen ägare syns till....

Måste bero på att det inte funnits bilar så länge som man kunde studera innan man byggde....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Var nere på Österlen idag. Gick ju bra att köra, starta med drygt 78% på batteriet.
Var inne på att ladda i simrishamn nere vid hamnen, men den ena var upptagen och den andra fick man bara stå 45 minuter innan de tog mer betalt. Alltså inte intressant då de ligger en bit från där vi var.

Nåja, vi äter, köper sen med lite fika och kör till stenshuvud för att fika där, finns ju två gratisladdare som man kan chansa på.
Men icke, 2 st plugin hybrider stod minsann där när jag kom dit.
Nåja, ingen fara, hade bara varit trevligt med lite gratis kräm i bilen när vi fikade.

Sen bar det hem, och vi avsluta på drygt 13% på batteriet, 22 mil senare.

Men sen kände jag bara att mitt snittpris är för jävla överdrivet högt så vill inte ladda en jävla massa så det sticker iväg hemma.
Kollar om laddarna i byn är lediga, jajamen. 2 kr kwh, alltså mer än halva priset mot hemma.

Så nu står min bil där nere och kommer ladda till nära 100% för HALVA priset.

Så skevt vi har det här.

ps, jävla usel laddinfrastruktur ner till simrishamn från k-stad sett. INGA snabba laddare nånstans förutom i vä. Och det är ändå en av de mest turisttäta platserna vi har här nere.
=)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis
R Rkarlsson skrev:
Var nere på Österlen idag. Gick ju bra att köra, starta med drygt 78% på batteriet.
Var inne på att ladda i simrishamn nere vid hamnen, men den ena var upptagen och den andra fick man bara stå 45 minuter innan de tog mer betalt. Alltså inte intressant då de ligger en bit från där vi var.

Nåja, vi äter, köper sen med lite fika och kör till stenshuvud för att fika där, finns ju två gratisladdare som man kan chansa på.
Men icke, 2 st plugin hybrider stod minsann där när jag kom dit.
Nåja, ingen fara, hade bara varit trevligt med lite gratis kräm i bilen när vi fikade.

Sen bar det hem, och vi avsluta på drygt 13% på batteriet, 22 mil senare.

Men sen kände jag bara att mitt snittpris är för jävla överdrivet högt så vill inte ladda en jävla massa så det sticker iväg hemma.
Kollar om laddarna i byn är lediga, jajamen. 2 kr kwh, alltså mer än halva priset mot hemma.

Så nu står min bil där nere och kommer ladda till nära 100% för HALVA priset.

Så skevt vi har det här.

ps, jävla usel laddinfrastruktur ner till simrishamn från k-stad sett. INGA snabba laddare nånstans förutom i vä. Och det är ändå en av de mest turisttäta platserna vi har här nere.
=)
Sitter du på något dyrt bundet elavtal eller vad är problemet med hemladdning? Jag kör timdebitering och laddar för ca 0-25öre exkl energiskatt och moms nattetid.
Skärmavbild av elpris-app med diagram över elpriser över tid och notifiering om prissänkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sunnis sunnis skrev:
Sitter du på något dyrt bundet elavtal eller vad är problemet med hemladdning? Jag kör timdebitering och laddar för ca 0-25öre exkl energiskatt och moms nattetid.
[bild]
Jag har rörligt pris och bor i se4. Snittpris på 4,25kr kwh inkl allt. (junis, juli blir knappt bättre)

Inte lönt med timdebitering heller för min del, använder mest el mellan kl 1645-19 när det är svindyrt här =) Men kan du hitta något för under 2 kr inkl allt per kwh så kan du få en bonus =) Norra skåne är lägsta pris just nu på elskling 312 öre.
 
sunnis
R Rkarlsson skrev:
Jag har rörligt pris och bor i se4. Snittpris på 4,25kr kwh inkl allt. (junis, juli blir knappt bättre)

Inte lönt med timdebitering heller för min del, använder mest el mellan kl 1645-19 när det är svindyrt här =) Men kan du hitta något för under 2 kr inkl allt per kwh så kan du få en bonus =) Norra skåne är lägsta pris just nu på elskling 312 öre.
Ok, är i S3 så det är inte lika illa men inte långt ifrån.

Men hur kan ni använda mest el just då? Hemma undviker vi disk, tvätt och torktumlaren när det är som dyrast (ingen större uppoffring av bekvämlighet) och hamnar ca 50% under rörligt elpris. Det är väl framförallt elbilsladdningen som sänker månadssnittet såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.