Finns det några elbilar på marknaden som har tvåvägsladdning? (V2X). Alltså att man både kan ladda upp och ladda ur dom till sitt eget nät/sälja till nätägaren.
 
E Einh skrev:
Finns det några elbilar på marknaden som har tvåvägsladdning? (V2X). Alltså att man både kan ladda upp och ladda ur dom till sitt eget nät/sälja till nätägaren.
Varför vill du göra det? Bilens batteri har ett pris per laddning/urladdning och det priset överstiger ofta elpriserna. Batteriets livslängd minskar osv. Det finns bilar som har stöd för detta (tror att jag sett Nissan demonstrera det), men jag vet inte om funktionen finns i Sverige.

Det finns flera bilar som kan ladda en annan bil, dessa bör kunna ge el till huset också. Dock behövs ju logik i andra änden som styr uttaget (en "trefasgenerator" med frekvensanpassning). Maximal effekt lär också vara rejält begränsad. Det räcker nog för att försörja ett hus i några timmar dock. Det är dock inte trivialt att sköta detta för ett enskilt hus enbart då det är stora variationer i behovet. Det fungerar därför bäst om det är elnätsanslutet och då kan man även återanvända utrustning från en eventuell solcellsanläggning. Men enkelt blir det inte att få till...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför vill du göra det? Bilens batteri har ett pris per laddning/urladdning och det priset överstiger ofta elpriserna. Batteriets livslängd minskar osv. Det finns bilar som har stöd för detta (tror att jag sett Nissan demonstrera det), men jag vet inte om funktionen finns i Sverige.

Det finns flera bilar som kan ladda en annan bil, dessa bör kunna ge el till huset också. Dock behövs ju logik i andra änden som styr uttaget (en "trefasgenerator" med frekvensanpassning). Maximal effekt lär också vara rejält begränsad. Det räcker nog för att försörja ett hus i några timmar dock. Det är dock inte trivialt att sköta detta för ett enskilt hus enbart då det är stora variationer i behovet. Det fungerar därför bäst om det är elnätsanslutet och då kan man även återanvända utrustning från en eventuell solcellsanläggning. Men enkelt blir det inte att få till...
Har fast elpris 40,4öre/kWh. Med tanke på hur högt elpriset blivit nu så skulle jag de flesta månader tjäna på att köpa el till fast pris och sen ladda ur elbilen och sälja den köpta elen till nätägaren. Detta skulle ge en inkomst även på vintern när mina solceller inte genererar något. Förstår att konstanta urladdningar påverkar livslängden på batteriet men skulle man inte kunna lösa det genom att leasa bilen? Eller kommer det räknas som onödigt slitage den dagen jag lämnar tillbaka bilen?
 
E Einh skrev:
Har fast elpris 40,4öre/kWh. Med tanke på hur högt elpriset blivit nu så skulle jag de flesta månader tjäna på att köpa el till fast pris och sen ladda ur elbilen och sälja den köpta elen till nätägaren. Detta skulle ge en inkomst även på vintern när mina solceller inte genererar något. Förstår att konstanta urladdningar påverkar livslängden på batteriet men skulle man inte kunna lösa det genom att leasa bilen? Eller kommer det räknas som onödigt slitage den dagen jag lämnar tillbaka bilen?
Ditt största problem är nog att få till elektroniken som behövs.....
 
E Einh skrev:
Har fast elpris 40,4öre/kWh. Med tanke på hur högt elpriset blivit nu så skulle jag de flesta månader tjäna på att köpa el till fast pris och sen ladda ur elbilen och sälja den köpta elen till nätägaren. Detta skulle ge en inkomst även på vintern när mina solceller inte genererar något. Förstår att konstanta urladdningar påverkar livslängden på batteriet men skulle man inte kunna lösa det genom att leasa bilen? Eller kommer det räknas som onödigt slitage den dagen jag lämnar tillbaka bilen?
Du behöver en rätt stor batteribank för att få ut några pengar på din idé. Idag kostar batterierna för mycket för att få lönsamhet i projektet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ditt största problem är nog att få till elektroniken som behövs.....
Fast V2X-laddboxar finns väl redan till de bilmodeller som stöder det? Således borde det bara vara att koppla in den till mitt vanliga nät?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver en rätt stor batteribank för att få ut några pengar på din idé. Idag kostar batterierna för mycket för att få lönsamhet i projektet.
Jo fast nyare elbilar har ju ganska stor kapacitet på batterierna redan som det är. Runt 50kWh har jag för mig. Drygt 50kWh är också vad min solcellsanläggning producerar på bra dagar så skulle jag kunna ladda upp (på natten ex.) bilens batteri och sedan ladda ur den på dagen och sälja elen så skulle jag ju i princip kunna fördubbla min solcellsproduktion utan att investera i ytterligare paneler.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag främst är ett norrlandsproblem. Jag upplever att diskussionen om laddning över 80 % är generellare än så och något som till stor del stör folk vid exempelvis Ionity Varberg där det just nu är fullt och 2/5 fungerande laddare upptagna av bilar med 80+ % i batteriet även såhär en söndagsmorgon.
[bild]
Att ta betalt per minut istället för kWh är min favoritlösning. Långsamma bilar kan slöladda någon annanstans!
 
E Einh skrev:
Jo fast nyare elbilar har ju ganska stor kapacitet på batterierna redan som det är. Runt 50kWh har jag för mig. Drygt 50kWh är också vad min solcellsanläggning producerar på bra dagar så skulle jag kunna ladda upp (på natten ex.) bilens batteri och sedan ladda ur den på dagen och sälja elen så skulle jag ju i princip kunna fördubbla min solcellsproduktion utan att investera i ytterligare paneler.
Men du behöver eventuellt dubbelt så stor effekt på anslutningen. Det kanske du har redan?
 
E Einh skrev:
Fast V2X-laddboxar finns väl redan till de bilmodeller som stöder det? Således borde det bara vara att koppla in den till mitt vanliga nät?
Riktigt så enkelt som att "bara koppla in den till mitt vanliga nät" tror jag inte att det är. Det finns många saker att tänka på här. Spänningsnivåer, effekter, styrning mm.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Riktigt så enkelt som att "bara koppla in den till mitt vanliga nät" tror jag inte att det är. Det finns många saker att tänka på här. Spänningsnivåer, effekter, styrning mm.
Finns V2G boxar för 1-fas på marknaden och 3-f är på gång. De japanska bilarna är förberedda för V2G.
 
halper halper skrev:
Att ta betalt per minut istället för kWh är min favoritlösning. Långsamma bilar kan slöladda någon annanstans!
Det har sina fördelar. En relativt stor nackdel är dock att det gör det svårt att jämföra pris. Många laddare är väl också parkopplade och delar exempelvis på 150 kW. Då får man alltså bara hälften så mycket energi i bilen till samma kostnad om det står någon och laddar bredvid som om man är själv (givet att bilen kan ta emot 150 kW).

Men någon form av ransonering i form av prissättning eller köande lär vi väl ha under överskådlig tid, och då håller jag med om att pris är en bra faktor att jobba med. För egen del väljer jag oftast bort de dyraste laddarna då jag sällan har behov att ladda så mycket så fort.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Riktigt så enkelt som att "bara koppla in den till mitt vanliga nät" tror jag inte att det är. Det finns många saker att tänka på här. Spänningsnivåer, effekter, styrning mm.
I princip behövs bara en vanlig växelriktare men då med samma nackdel som för solanläggningar att riktaren stänger av vid strömavbrott. Själv tycker jag inte att sälja el från bilens batteri är någon bra idé men om man har en inverter och reservkraftomkopplare kan man driva huset från bilen vid längre avbrott.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har sina fördelar. En relativt stor nackdel är dock att det gör det svårt att jämföra pris. Många laddare är väl också parkopplade och delar exempelvis på 150 kW. Då får man alltså bara hälften så mycket energi i bilen till samma kostnad om det står någon och laddar bredvid som om man är själv (givet att bilen kan ta emot 150 kW).

Men någon form av ransonering i form av prissättning eller köande lär vi väl ha under överskådlig tid, och då håller jag med om att pris är en bra faktor att jobba med. För egen del väljer jag oftast bort de dyraste laddarna då jag sällan har behov att ladda så mycket så fort.
Ja naturligtvis fungerar det bara ihop med en garanti. Där jag stött på timpris har det ofta varit garanterad effekt (50 kW, enstaka stolpar) så det har inte varit något problem med det. I alla fall klar och tydlig prissättning. Bara kolla på klockan så vet man vad det kostat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Einh skrev:
Jo fast nyare elbilar har ju ganska stor kapacitet på batterierna redan som det är. Runt 50kWh har jag för mig. Drygt 50kWh är också vad min solcellsanläggning producerar på bra dagar så skulle jag kunna ladda upp (på natten ex.) bilens batteri och sedan ladda ur den på dagen och sälja elen så skulle jag ju i princip kunna fördubbla min solcellsproduktion utan att investera i ytterligare paneler.
Vad säljer du du el för? Du kommer använda din bil. Då vill du ha batteriet laddat. Men samtidigt ska du sälja elen i bilen? Tänk på att du kommer behöva investera i någon omvandlare. Då drar det iväg pengar
Att investera i. batterier för solenergin kan jag tänka mig kan bli en vettig investering.
Men för att din idé ska ge några pengar så räcker inte bilens.batteri speciellt länge. Då börjar vi prata om mer batterier. Det är en ganska stor kostnad. Men om du kopplar in det på din solcellsanläggning så kan du ha glädje av batterierna när elbolagen slutar subventionera solel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.