Raskus Raskus skrev:
Ja, men Ioniq 5 är också en crossover, åtminstone enligt KIA
Nu är Ioniq 5 en Hyundai så vad Kia menar om det är väl oavsett inte relevant
Ioniq 5 är en Mellanstor SUV. Jag har själv en
Skärmdump från Car.info visar information om Hyundai Ioniq 5, en mellanstor SUV, med specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De insåg väl att intresset var nära noll på en så opraktisk bil.
416 tusen för 22 mil wltp.
Jämför då med tex min id3 fast lägsta pris, 469 900 kr men över 40 mils räckvidd, fullstort baksäte och hyffsat bagage.
Hade hondan kostat kanske 200 så hade den ju kanske funkat att köra till affären och ner till sjön :) Men ren stadsbil som sagt.

Jag hade aldrig kunnat pendla mina 8 mil och känt mig säker på att komma fram vintertid.
Jämför då med Fiat 500E som du kan få för ca 250kkr efter bidrag. Körsträcka på el är 20-30 mil (beroende på körstil), oftast 25 mil på vintern med blandad körning. Den är ett klart bättre köp i samma prisklass. Vi är väldigt nöjda med frugans i alla fall. Vi använder den för minisemester (en laddning på väg bort och en laddning på vägen hem är OK), men vi tar min PHEV på långkörningarna.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Det blir dock lite av hårklyverier ibland.
Toyota BZ4X är en SUV enligt Toyota själva, och är godkänd, trots rejält lutande bakruta.
Du kollar så klart på Car.info.se och ser där att Toyotan också är klassad som mellanstor SUV
Skärmdump av Car.info med klassificering av SUV som mellanstor enligt olika regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mjo, men det är vad som står på respektive tillverkares hemsida som gäller.
 
Mikael_L
Raskus Raskus skrev:
Mjo, men det är vad som står på respektive tillverkares hemsida som gäller.
Du får helt enkelt hacka deras hemsida rätt dag. :crysmile:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får helt enkelt hacka deras hemsida rätt dag. :crysmile:
Inte den sämsta idén jag hört
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jämför då med Fiat 500E som du kan få för ca 250kkr efter bidrag. Körsträcka på el är 20-30 mil (beroende på körstil), oftast 25 mil på vintern med blandad körning. Den är ett klart bättre köp i samma prisklass. Vi är väldigt nöjda med frugans i alla fall. Vi använder den för minisemester (en laddning på väg bort och en laddning på vägen hem är OK), men vi tar min PHEV på långkörningarna.
Fiat låter helt klart som ett mycket bättre alternativ än en Honda. Tycker det är synd att de inte satsa mer på en elbil, den är liksom så ful att den hade varit rolig att köra.

Nu är ju ingen av de bilarna intressanta alls för oss, id3 är ju större i baksäte och fram än en mellankombi, sitter bekvämt 4 vuxna och en bakvänd bilstol på längre resor, eller ja vi har bara provat 5 mil enkel än så länge fullproppad bil.
 
R Rkarlsson skrev:
Fiat låter helt klart som ett mycket bättre alternativ än en Honda. Tycker det är synd att de inte satsa mer på en elbil, den är liksom så ful att den hade varit rolig att köra.

Nu är ju ingen av de bilarna intressanta alls för oss, id3 är ju större i baksäte och fram än en mellankombi, sitter bekvämt 4 vuxna och en bakvänd bilstol på längre resor, eller ja vi har bara provat 5 mil enkel än så länge fullproppad bil.
Baksätet i Fiaten är för nödfall, man skulle nästan kunna ha det fällt och betrakta den som tvåsitsig. Men för oss gör det inte så mycket då alla i familjen har eget fordon numera. Vi åker sällan mer än två i någon bil och få har vi min PHEV SUV som tar fem vuxna.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Den frågan har jag ställt mig, men det har med lastutrymme att göra, en tjänsteman, som jag, ska kunna sluta och lämna bilen till en tekniker som behöver lasta skrymmande saker han behöver i tjänsten. Och då kanske min fräna crossover med kraftigt sluttande bakruta inte funkar. Jag köper det argumentet (motvilligt)
Beklagar. Hade ju rimligtvis funnits bättre sätt att hantera detta på än ett godtyckligt namn, men byråkratier är vad byråkratier är. Man får ta det onda med det goda.
 
R Rkarlsson skrev:
Fiat låter helt klart som ett mycket bättre alternativ än en Honda. Tycker det är synd att de inte satsa mer på en elbil, den är liksom så ful att den hade varit rolig att köra.

Nu är ju ingen av de bilarna intressanta alls för oss, id3 är ju större i baksäte och fram än en mellankombi, sitter bekvämt 4 vuxna och en bakvänd bilstol på längre resor, eller ja vi har bara provat 5 mil enkel än så länge fullproppad bil.
Synd att dom inte gjorde en ID3/Born SW med dragkrok..
Peugeot E208 är väl ett bättre alternativ än Fiaten och Hondan om man ser till baksätet
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Synd att dom inte gjorde en ID3/Born SW med dragkrok..
Peugeot E208 är väl ett bättre alternativ än Fiaten och Hondan om man ser till baksätet
Ja eller iallafall med lite vikt på taket. Nu hoppa jag på min bil så sent att jag vågade inte göra en enda ändring, annars kunde jag iallafall fått cykelkrok. Men jag köper en skåpbil denna veckan istället för det =)

Peugeot avråder jag folk från att köpa, inte pga bilen utan pga importören, de är ju några riktiga träskallar som hotar sina säljare och kallar kunder för idioter och vill absolut inte ge ut någon info alls :D (samma som till opel)
 
J jocke31 skrev:
BTW, ni som har haft problem i sommar med långa köer på Ionity, tror att en hel del av dessa köer kommer försvinna 1/8 när Bonnet häjer priset från 4,20 till 8,20/kWh för sina användare.

[länk]
Nja, nu kommer det nya företag som skall prisa in sig. Jag har sett flera nya företag som bjuder på 100kr, när man registrerar sig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, nu kommer det nya företag som skall prisa in sig. Jag har sett flera nya företag som bjuder på 100kr, när man registrerar sig.
Fast 100 kr… Alltså typ 6 mil. Tycker inte det är så imponerande. Jag tror att de som jagar kronor och ören kommer sluta använda Ionity, helt enkelt. De som kommer fortsätta är de som har deal med sitt bilmärke med bra pris. Det brukar ligga på ca 3,50/kWh. Och de som reser mycket i tjänsten och har bundet Ionityavtal.
 
J jocke31 skrev:
Fast 100 kr… Alltså typ 6 mil. Tycker inte det är så imponerande. Jag tror att de som jagar kronor och ören kommer sluta använda Ionity, helt enkelt. De som kommer fortsätta är de som har deal med sitt bilmärke med bra pris. Det brukar ligga på ca 3,50/kWh. Och de som reser mycket i tjänsten och har bundet Ionityavtal.
Det var inte 100-lappen som var poängen, det var att fler företag försöker ta sig in på marknaden via låga priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.