1 526 297 läst · 24 843 svar
1526k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 988 inlägg
Yes. Den och Zeekr 001 är i stort sett samma bil. Kinateknik och Göteborgs design på några hörn. Polestar 4 saknar bakruta vilket är konstigtR Rejäl skrev:
Polestar 2 är bra, Polestar 3 är sammutvecklad med Volvo så 3 olika plattformar.
Efter 6 år är det något som går sönder i elektroniken eller batteriet och behöver bytas ut.A AndersS skrev:
Då visar det sig att det finns en låst "security gateway " som måste öppnas för att kunna koda in en ny hårdvara.
Så hela batteriet måste bytas för löjliga pengar och bilen får skrotas istället.
Vet inget om Opel, men kör en Kona 2021. Har haft Audi i många år och var litet orolig över kvaliteten när jag bytte till Hyundai. Men får nog säga att det är en väl hopskruvad bil. Vad man kan klaga på är materialet i inredningen som lätt blir repigt.S Spopas skrev:
Förarplatsen är bra med tydliga instrument. Litet irriterande dock att skärmen växlar mellan dag och natt automatiskt utifrån omgivningens ljus. Emellanåt hoppar nattläge in alltför tidigt. Det finns fyra körprogram; eco+, eco, normal, och power.
eco+ är extrem snålkörning och allt onödigt stängs av. Aldrig använt. Motorn är på 205 hp och har ett vrid på 400 Nm. Det gör att i praktiken kör man nästan alltid i eco-löge. De andra ger så mycket kraft att bilen blir litet instabil. Men det är kul att aktivera power och enkelt köra ifrån de flesta fossiler hur lätt som helst. Men det är ju bara 2WD borde vara 4WD för det är lätt att spinna loss. Hjälpsystemen som fildelning, döda vinkelvarning, adaptiv farthållning, avståndshållning och auto broms fungerar fint.
Det enda problem som varit är att AC pajat. Det gick på garantin utan protester och jag fick lånebil några dagar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 988 inlägg
Får ta mig till en bilhandlare och provköra lite och se hur det känns helt enkelt. Men låter som den passar oss och vår plånboklilytwig skrev:Vet inget om Opel, men kör en Kona 2021. Har haft Audi i många år och var litet orolig över kvaliteten när jag bytte till Hyundai. Men får nog säga att det är en väl hopskruvad bil. Vad man kan klaga på är materialet i inredningen som lätt blir repigt.
Förarplatsen är bra med tydliga instrument. Litet irriterande dock att skärmen växlar mellan dag och natt automatiskt utifrån omgivningens ljus. Emellanåt hoppar nattläge in alltför tidigt. Det finns fyra körprogram; eco+, eco, normal, och power.
eco+ är extrem snålkörning och allt onödigt stängs av. Aldrig använt. Motorn är på 205 hp och har ett vrid på 400 Nm. Det gör att i praktiken kör man nästan alltid i eco-löge. De andra ger så mycket kraft att bilen blir litet instabil. Men det är kul att aktivera power och enkelt köra ifrån de flesta fossiler hur lätt som helst. Men det är ju bara 2WD borde vara 4WD för det är lätt att spinna loss. Hjälpsystemen som fildelning, döda vinkelvarning, adaptiv farthållning, avståndshållning och auto broms fungerar fint.
Det enda problem som varit är att AC pajat. Det gick på garantin utan protester och jag fick lånebil några dagar.
Mokkan var dåligt ihopskruvad 2022. Bagageluckan skrapa sönder kofångaren. Det var många drabbade bilar. De blev nog stressmonterade då de verkar ha en del klagomål.S Spopas skrev:
Räckvidden är urusel. Jag skrev under på en sådan men hoppade av när de ej kunde leverera och kw brun ljög en massa. Glad för de i efterhand för den hade nog inte klarat min dagspendling vintertid när man läser om räckvidd vintertid.
Finns en mokkagrupp på FB om du har det och kan kolla.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 988 inlägg
Har sett att bilhandlare har benämnt den som E-Niro ibland och Niro ibland, fast bägge var elbilar. Så har blivit lite fundersam där. Men då var det som jag troddeRabbithole skrev:
Den eldrivna hette först E-Niro och bytte sedan namn till Niro EV. Det finns några ändringar också. Bland annat får Niro EV dra en 750 kg släpvagn mot 300 kg för E-Niro. Det kan vara det som gör att det blir förvirrat i annonserna.S Spopas skrev:
Såg en artikel hos "NyTeknik" att forskarstudie visar på att livslängden hos batterier visar sig hålla/fungera betydligt längre än vad tillverkare anger.
"Forskarna glatt överraskade – elbilsbatterier håller 40 procent längre
Biltillverkarnas labbtester slår fast en livslängd, men hur väl stämmer den överens med verkligehten? Inte alls om man får tro en forskarstudie från Stanford."
"Forskarna glatt överraskade – elbilsbatterier håller 40 procent längre
Biltillverkarnas labbtester slår fast en livslängd, men hur väl stämmer den överens med verkligehten? Inte alls om man får tro en forskarstudie från Stanford."