R
Alfredo Alfredo skrev:
Nyare. Allt nytt är buggigt i min datavärld.
Har bara kört 2:an och åkt med i 1:an men du är säkert mer hemma i dessa nya elbilar än jag😉
 
R Rejäl skrev:
Har bara kört 2:an och åkt med i 1:an men du är säkert mer hemma i dessa nya elbilar än jag
Jag har sett flera Polestar. Dock aldrig varit nära att ens sitta i en...
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har Polestar 4 nya system eller varför skulle den vara sämre än dom tidigare?
Yes. Den och Zeekr 001 är i stort sett samma bil. Kinateknik och Göteborgs design på några hörn. Polestar 4 saknar bakruta vilket är konstigt

Polestar 2 är bra, Polestar 3 är sammutvecklad med Volvo så 3 olika plattformar.
 
A AndersS skrev:
Efter 2-3 år är det minimalt med uppdateringar och buggar. Efter 5 år knappast något.
Efter 6 år är det något som går sönder i elektroniken eller batteriet och behöver bytas ut.
Då visar det sig att det finns en låst "security gateway " som måste öppnas för att kunna koda in en ny hårdvara.
Så hela batteriet måste bytas för löjliga pengar och bilen får skrotas istället.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Yes. Den och Zeekr 001 är i stort sett samma bil. Kinateknik och Göteborgs design på några hörn. Polestar 4 saknar bakruta vilket är konstigt

Polestar 2 är bra, Polestar 3 är sammutvecklad med Volvo så 3 olika plattformar.
Tekniken kommer från Göteborg.
 
Någon här som har erfarenhet av Opel mokka E Ultimate 2021 och Hyundai Kona, 2020

Jag ser ju skillnad i specen, men hur upplever folk känslan, kvaliten, körningen osv?
 
S Spopas skrev:
Någon här som har erfarenhet av Opel mokka E Ultimate 2021 och Hyundai Kona, 2020

Jag ser ju skillnad i specen, men hur upplever folk känslan, kvaliten, körningen osv?
Vet inget om Opel, men kör en Kona 2021. Har haft Audi i många år och var litet orolig över kvaliteten när jag bytte till Hyundai. Men får nog säga att det är en väl hopskruvad bil. Vad man kan klaga på är materialet i inredningen som lätt blir repigt.
Förarplatsen är bra med tydliga instrument. Litet irriterande dock att skärmen växlar mellan dag och natt automatiskt utifrån omgivningens ljus. Emellanåt hoppar nattläge in alltför tidigt. Det finns fyra körprogram; eco+, eco, normal, och power.
eco+ är extrem snålkörning och allt onödigt stängs av. Aldrig använt. Motorn är på 205 hp och har ett vrid på 400 Nm. Det gör att i praktiken kör man nästan alltid i eco-löge. De andra ger så mycket kraft att bilen blir litet instabil. Men det är kul att aktivera power och enkelt köra ifrån de flesta fossiler hur lätt som helst. Men det är ju bara 2WD borde vara 4WD för det är lätt att spinna loss. Hjälpsystemen som fildelning, döda vinkelvarning, adaptiv farthållning, avståndshållning och auto broms fungerar fint.
Det enda problem som varit är att AC pajat. Det gick på garantin utan protester och jag fick lånebil några dagar.
 
S Spopas skrev:
Någon här som har erfarenhet av Opel mokka E Ultimate 2021 och Hyundai Kona, 2020

Jag ser ju skillnad i specen, men hur upplever folk känslan, kvaliten, körningen osv?
Dom är väl jämförbara, smaksak med Opeln lite rymligare. Kona är nog en bättre bil totalt, men Niro bättre än båda
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Dom är väl jämförbara, smaksak med Opeln lite rymligare. Kona är nog en bättre bil totalt, men Niro bättre än båda
Kia E-Niro eller bara Niro? Någon skillnad mellan dem?
Tycker med att de överlag ligger högre i pris, men är väntat om de är bättre bilar.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Vet inget om Opel, men kör en Kona 2021. Har haft Audi i många år och var litet orolig över kvaliteten när jag bytte till Hyundai. Men får nog säga att det är en väl hopskruvad bil. Vad man kan klaga på är materialet i inredningen som lätt blir repigt.
Förarplatsen är bra med tydliga instrument. Litet irriterande dock att skärmen växlar mellan dag och natt automatiskt utifrån omgivningens ljus. Emellanåt hoppar nattläge in alltför tidigt. Det finns fyra körprogram; eco+, eco, normal, och power.
eco+ är extrem snålkörning och allt onödigt stängs av. Aldrig använt. Motorn är på 205 hp och har ett vrid på 400 Nm. Det gör att i praktiken kör man nästan alltid i eco-löge. De andra ger så mycket kraft att bilen blir litet instabil. Men det är kul att aktivera power och enkelt köra ifrån de flesta fossiler hur lätt som helst. Men det är ju bara 2WD borde vara 4WD för det är lätt att spinna loss. Hjälpsystemen som fildelning, döda vinkelvarning, adaptiv farthållning, avståndshållning och auto broms fungerar fint.
Det enda problem som varit är att AC pajat. Det gick på garantin utan protester och jag fick lånebil några dagar.
Får ta mig till en bilhandlare och provköra lite och se hur det känns helt enkelt. Men låter som den passar oss och vår plånbok
 
?
S Spopas skrev:
Får ta mig till en bilhandlare och provköra lite och se hur det känns helt enkelt. Men låter som den passar oss och vår plånbok
Mokkan var dåligt ihopskruvad 2022. Bagageluckan skrapa sönder kofångaren. Det var många drabbade bilar. De blev nog stressmonterade då de verkar ha en del klagomål.

Räckvidden är urusel. Jag skrev under på en sådan men hoppade av när de ej kunde leverera och kw brun ljög en massa. Glad för de i efterhand för den hade nog inte klarat min dagspendling vintertid när man läser om räckvidd vintertid.
Finns en mokkagrupp på FB om du har det och kan kolla.
 
S Spopas skrev:
Kia E-Niro eller bara Niro? Någon skillnad mellan dem?
Tycker med att de överlag ligger högre i pris, men är väntat om de är bättre bilar.
Samma bil, el, plug-in hybrid eller mildhybrid, bara att välja vad som passar.

e-Niro har ju större batteri än Mokka och är snålare.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Samma bil, el, plug-in hybrid eller mildhybrid, bara att välja vad som passar.

e-Niro har ju större batteri än Mokka och är snålare.
Har sett att bilhandlare har benämnt den som E-Niro ibland och Niro ibland, fast bägge var elbilar. Så har blivit lite fundersam där. Men då var det som jag trodde
 
S Spopas skrev:
Har sett att bilhandlare har benämnt den som E-Niro ibland och Niro ibland, fast bägge var elbilar. Så har blivit lite fundersam där. Men då var det som jag trodde
Den eldrivna hette först E-Niro och bytte sedan namn till Niro EV. Det finns några ändringar också. Bland annat får Niro EV dra en 750 kg släpvagn mot 300 kg för E-Niro. Det kan vara det som gör att det blir förvirrat i annonserna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Såg en artikel hos "NyTeknik" att forskarstudie visar på att livslängden hos batterier visar sig hålla/fungera betydligt längre än vad tillverkare anger.

"Forskarna glatt överraskade – elbilsbatterier håller 40 procent längre
Biltillverkarnas labbtester slår fast en livslängd, men hur väl stämmer den överens med verkligehten? Inte alls om man får tro en forskarstudie från Stanford."
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.