1 525 301 läst · 24 843 svar
1525k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 967 inlägg
Tyvärr kända parametrar med Tesla, denna "phantom braking" det slipper du med en VW.P PåLandet skrev:Skrev här i tråden för några månader sedan då min arbetsgivare bestämt att bilflottan ska vara 100% el. Har kört Tesla Y nu någon månad och kört 400 mil tror jag, det är varken katastrof eller fantastiskt. Första laddningen på en supercharger blev jag förvånad/besviken/förbannad när den bara laddade med 75kw och mitt stopp tog 40 minuter. Läste mig till i efterhand att det var troligen halverad laddeffekt pga att "båset" jämte stod också en bil så vi delade på effekten. Man får lära sig vilka stationer som har hög beläggning och undvika dessa så långt som möjligt, det installeras ju iaf högeffektsladdare överallt i södra sverige just nu. Hade ju varit trevligt om facket kunde använt sin tid till något vettigare än att sitta på röven utanför Tesla's faciliteter så att nya supoerchargers kunde få bli inkopplade till nätet. Fick för övrigt ett års fri laddning på Tesla superchargers, inget jag visste om när jag beställde bilen.
Adaptiv farthållare är för övrigt helt värdelös i denna bil. Går inte att använda om du inte kör motorväg/tvåfiligt och har lite avstånd till mötande körfält. Använder du den på enfilig väg så måste du vara beredd på att kraftiga inbromsningar kan ske vid mötande trafik så det är som att be om att bli påkörd bakifrån. Hoppas det är något som de kan förbättra. Samma sak med autostyrning, helt obrukbar på annat än motorväg.
Undvik V2 superchargers och navigera till laddarnen när du ska ladda så får du snabbast laddning.
Sen finns det ett rykte att Tesla ska uppgradera sina "mediokra" celler i Model Y long range efter årsskifter, upp till 95kWh från 82kWh som idag.
Jag har ju ingen Tesla utan kör Volvo sedan åtta år med de funktionerna och inga problem med det som inte verkar fungera i din Tesla, jag kör då nästan alltid med "auto pilot" inkopplat som det heter i Volvon på vanliga vägar. Har du haft kontakt med verkstad gällande problemet för det kan ju vara fel på något eller kräver en justering/kalibrering.P PåLandet skrev:Adaptiv farthållare är för övrigt helt värdelös i denna bil. Går inte att använda om du inte kör motorväg/tvåfiligt och har lite avstånd till mötande körfält. Använder du den på enfilig väg så måste du vara beredd på att kraftiga inbromsningar kan ske vid mötande trafik så det är som att be om att bli påkörd bakifrån. Hoppas det är något som de kan förbättra. Samma sak med autostyrning, helt obrukbar på annat än motorväg.
Hade gärna haft större batteri men var tvungen att plocka ut bilen nu. Alla bilar har sina brister men då jag kört VW i många år tidigare med perfekt adaptiv farthållare men massa andra problem så var det inget alternativ att fortsätta med VW denna gång. Kasst av Tesla att något som fungerat i tidigare bilar i alla fall 8 år kan fungera så dåligt. Du har rätt, just den gången jag nämnde så hade jag faktiskt inte navigatorn igång - så kanske jag fick stå paralellt med en annan bil onödigt längeRabbithole skrev:Tyvärr kända parametrar med Tesla, denna "phantom braking" det slipper du med en VW.
Undvik V2 superchargers och navigera till laddarnen när du ska ladda så får du snabbast laddning.
Sen finns det ett rykte att Tesla ska uppgradera sina "mediokra" celler i Model Y long range efter årsskifter, upp till 95kWh från 82kWh som idag.
ska ta kontakt när tid finns, men vid snabb sökning förstår jag det som det är hårdvarurelaterat och tex vw som jag haft tidigare har radar och där använder tesla kameror istället på senare årsmodellerA AndersS skrev:Jag har ju ingen Tesla utan kör Volvo sedan åtta år med de funktionerna och inga problem med det som inte verkar fungera i din Tesla, jag kör då nästan alltid med "auto pilot" inkopplat som det heter i Volvon på vanliga vägar. Har du haft kontakt med verkstad gällande problemet för det kan ju vara fel på något eller kräver en justering/kalibrering.
Håller med, men med tillägget att farthållaren var ännu sämre i min bmw (i3) ...P PåLandet skrev:Hade gärna haft större batteri men var tvungen att plocka ut bilen nu. Alla bilar har sina brister men då jag kört VW i många år tidigare med perfekt adaptiv farthållare men massa andra problem så var det inget alternativ att fortsätta med VW denna gång. Kasst av Tesla att något som fungerat i tidigare bilar i alla fall 8 år kan fungera så dåligt. Du har rätt, just den gången jag nämnde så hade jag faktiskt inte navigatorn igång - så kanske jag fick stå paralellt med en annan bil onödigt länge
Med Tesla får man nog gilla läget (än så länge) med dålig adaptiv farthållare. De har byggt in sig i beroende av kamerorna och det funkar nog inte bättre vi detta tillfälle.P PåLandet skrev:
Själv stör jag mig på "autopiloten" att man inte kan justera placeringen i filen som tex man kunde i min Passat utan att den kollar ur. DEt är uppenbart ett ideologiskt val från Tesla så det lär inte förändras.
Hade filhållningsasssitent i Passaten som hjälpte till att följa mitt i filen. Den tillät att man själv kunde placera sig längre höger eller vänster utan att klaga. Tecx om man vill hålla längre ut när man möter en lastbil eller unviker en vägskada.Alfredo skrev:
Teslas autopilot tar över styrningen helt och lägger sig i mitt i filen. Skulle man vilja justera så kopplar den ur helt och det blir dessutom ganska ryckigt när bilen först "håller emot" ratten och sedan släpper när den väl kopplar ur.
Ja det låter ju knasigt, på Volvon är det bara att själv styra åt sidan och sedan återgår "styrfunktionen" automatiskt.
Har det alltid varit så på Tesla, jag trodde att Tesla var ledande på området utifrån allt som skrivits och även i denna tråden?
Har det alltid varit så på Tesla, jag trodde att Tesla var ledande på området utifrån allt som skrivits och även i denna tråden?
Vad jag har läst mig till så är även VW drabbade av detta på ID bilarna.Rabbithole skrev:Tyvärr kända parametrar med Tesla, denna "phantom braking" det slipper du med en VW.
Undvik V2 superchargers och navigera till laddarnen när du ska ladda så får du snabbast laddning.
Sen finns det ett rykte att Tesla ska uppgradera sina "mediokra" celler i Model Y long range efter årsskifter, upp till 95kWh från 82kWh som idag.
Det verkar dock inte få något medialt genomslag. Det finns massor med trådar med frågor hur man stänger av lane assist..
Det är väl så att när farthållarna blir "smartare" så reagerar de på fler saker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Jag har kört VW med någon form av Lane Assist och Front Assist sedan 2019 och upplever inga större problem, speciellt inte sedan vi gick från Passaten till ID4an.
Lane Assisten har två lägen "håll i mitten" och "kör inte över linjer", personligen föredrar jag den senare.
Har nog aldrig varit med om att front assist bromsat för mötande trafik, och då kör jag oftast snirkliga landsvägar, både med och utan mittlinje.
Störigast är väl ID4an som försöker hjälpa en genom att sätta farthållaren till skyltarna den hittar, trots att de står på avfarten man inte tog.
Men det är ingen häftig inbromsning utan man känner att den släpper på gasen så kan man ställa om farthållaren igen.
Lane Assisten har två lägen "håll i mitten" och "kör inte över linjer", personligen föredrar jag den senare.
Har nog aldrig varit med om att front assist bromsat för mötande trafik, och då kör jag oftast snirkliga landsvägar, både med och utan mittlinje.
Störigast är väl ID4an som försöker hjälpa en genom att sätta farthållaren till skyltarna den hittar, trots att de står på avfarten man inte tog.
Men det är ingen häftig inbromsning utan man känner att den släpper på gasen så kan man ställa om farthållaren igen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Det är mycket snack kring Tesla, många är tyvärr fanbois som inte kan se npgot fel. Andra har kanske inte så mycket annat att jämför med innan de talar.A AndersS skrev:
Generellt är de nog fortfarande bäst "elbil" och överlägsna kring hur de hanterar sin programvara men de har sina "utmaningar" kring tex förarstödsystemen. Ofta självorssakade dessutom.
Brukar säga att det är en speciell bil om ån frågar och att man ska se vad som funkar för en själv innan man bestämmer sig.
Jag kör Hyundai och upplever inga av dessa problem med varesig adapt farthållare eller lane assist. Skyltavläsaren sätter bara börvärde om HDA (highway drivning assist) är aktiverat (knapp på ratten). Har också en Fiat. Den läser ibland av skyltar på avfarter, men inte så ofta. Styr dock inte farthållaren så det är av mindre betydelse.Andreas_Hansson skrev: