D djac skrev:
Haft Tesla ett par år nu och tex autopiloten varierar med uppdateringarna, överlag blir den kontinuerligt bättre men ibland är det ett steg tillbaka. Som helhet har min bil blivit väsentligt bättre sen leveransen men visst finns det förbättringspotential men det hade det funnits vad jag än köpt, andra brister och kanske den inte hade haft samma tempo i uppdateringarna som Teslan.
håller tummarna att det kan bli rejält mycket bättre än idag. Hade andra brister på föregående vw som de inte löste på fyra år trots flera verkstadsbesök. Ändå förvånad att det var en sån här sak som skulle vara första problemet på tesla, har fått uppfattningen att detta område var något de låg i framkant på
 
D
P PåLandet skrev:
håller tummarna att det kan bli rejält mycket bättre än idag. Hade andra brister på föregående vw som de inte löste på fyra år trots flera verkstadsbesök. Ändå förvånad att det var en sån här sak som skulle vara första problemet på tesla, har fått uppfattningen att detta område var något de låg i framkant på
Tesla är inte som andra bilar, tycker min är lite för försiktig också ibland men i gengäld så är de väldigt bra på att undvika olyckor, det kommer väl med lite false positives antar jag.

Tycker fortfarande automatiken för vindrutetorkarna är mer irriterande, däremot har ljuset blivit riktigt bra tycker jag, med matrixfunktionen som fortfarande blir bättre i uppdateringarna.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Jag kollar runt lite på nästa bil och har fattat tycke för Zeekr 001.

Är det någon här som har en, som också funderar på en, eller som har funderat på en men tänkt om?

Allt jag hittat hittills har varit positivt i stora drag.
 
A Avemo skrev:
Jag har inte koll på precis vilka som fuskade. Men jag har förstått att det var fler som hade fuskat, men som av någon anledning slapp uppmärksammas lika mycket som Vw. När det var en massa skriverier om att Vw fuskat var väl Saab inte längre kvar? Och Volvo har ju nästan alltid haft en hög förbrukning jämfört med många konkurrenter. Ett undantag var när de använde en Peugeot-diesel.
Jag har pratat med folk som jobbade på saab för länge sen. Nu tar jag detta ur minnet vad jag fick berättat, men när de körde cykeln för cert och bränsleförbrukning med GM/opels ingenjörer så undrade opelfolket varför de körde en standardbil, opel tejpade alla springor, hakade av alla remmar, bytte till lågviskös olja, körde med slitna däck och inkörd växellåda och motor.

Numera finns vad jag förstår lagkrav att man ska kunna ta en bil "från line" eller en bil i trafik och mäta på. Men på den tiden var det nog otroligt mycket fusk. Men från att tejpa springor till att lägga in i mjukvaran att om bilen står på rullandelandsväg med ratten rätt fram så har man helt olika beteende på mjukvara är ju en viss skillnad...
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag kollar runt lite på nästa bil och har fattat tycke för Zeekr 001.

Är det någon här som har en, som också funderar på en, eller som har funderat på en men tänkt om?

Allt jag hittat hittills har varit positivt i stora drag.
Det är en budget Polestar utvecklad i Göteborg.
 
P pennybridge skrev:
Jag kollar runt lite på nästa bil och har fattat tycke för Zeekr 001.

Är det någon här som har en, som också funderar på en, eller som har funderat på en men tänkt om?

Allt jag hittat hittills har varit positivt i stora drag.
Baksätet är ganska dåligt, sen är den väldigt törstig, men stort batteri så det går ändå.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är en budget Polestar utvecklad i Göteborg.
Säger mig inte så mycket då jag inte har någon särskild referens
 
P pennybridge skrev:
Säger mig inte så mycket då jag inte har någon särskild referens
Just det, det är betydligt lagg i MMI, så trycker du på en rattknapp tar det 0,5-1s innan något händer.

Provkör innan köp gäller det mesta idag
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Just det, det är betydligt lagg i MMI, så trycker du på en rattknapp tar det 0,5-1s innan något händer.

Provkör innan köp gäller det mesta idag
Konstigt. Man tycker att det skulle kommit fram tydligare i alla tester. Tack. Ska kolla upp det närmre
 
P pennybridge skrev:
Konstigt. Man tycker att det skulle kommit fram tydligare i alla tester. Tack. Ska kolla upp det närmre
Både M3 och Björn Nyland pratar om det.

 
P pennybridge skrev:
Säger mig inte så mycket då jag inte har någon särskild referens
En ganska seriös produkt.
 
P pennybridge skrev:
Jag kollar runt lite på nästa bil och har fattat tycke för Zeekr 001.

Är det någon här som har en, som också funderar på en, eller som har funderat på en men tänkt om?

Allt jag hittat hittills har varit positivt i stora drag.
Varför köpa en väldigt udda fågel, dessutom från kina? Från en ny och okänd tillverkare. Mycket märkligt, för 5-10 år sedan skulle ingen ta i en kinesisk bil med tång ens. Numera köper man gärna vilka olika wish-bilar som helst och betalar gärna rejäla premiumpriser för det också. Om jag var du hade jag tagit en rejäl funderare över det och sen bestämt mig.
 
V varpan1 skrev:
Varför köpa en väldigt udda fågel, dessutom från kina? Från en ny och okänd tillverkare. Mycket märkligt, för 5-10 år sedan skulle ingen ta i en kinesisk bil med tång ens. Numera köper man gärna vilka olika wish-bilar som helst och betalar gärna rejäla premiumpriser för det också. Om jag var du hade jag tagit en rejäl funderare över det och sen bestämt mig.
Bilen är inte så okänd. Samma bas som Polestar.
 
V varpan1 skrev:
Varför köpa en väldigt udda fågel, dessutom från kina? Från en ny och okänd tillverkare. Mycket märkligt, för 5-10 år sedan skulle ingen ta i en kinesisk bil med tång ens. Numera köper man gärna vilka olika wish-bilar som helst och betalar gärna rejäla premiumpriser för det också. Om jag var du hade jag tagit en rejäl funderare över det och sen bestämt mig.
Det är precis en funderare jag tar mig. Tack för ditt inlägg :)
 
D
P pennybridge skrev:
Det är precis en funderare jag tar mig. Tack för ditt inlägg :)
Jag tänker att det är helt olika beslut beroende på vad planen är, privatleasing, tjänstebil, privatköp för 1-2 års ägande, längre ägande, osv.

Man får betänka att man ska behålla bilen så lär reparationsmöjligheterna vara begränsade efter några år, låga volymer och inga verkstäder med historik på bilen lär göra det svårt att reparera öht och ännu svårare om man vill ha någon som är kunnig.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.