1 527 880 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 586 inlägg
Gissar på att det skulle stå drivning eller drivhjul.
ID-serien finns bara som elbilar.
ID-serien finns bara som elbilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 084 inlägg
Skogsägare
· 19 084 inlägg
Men humordödande å sido, @hydrolifts poäng kvarstår ju. En elbil baserad på MEB-plattformen får sra väldigt lite i förhållande till motsvarande avgasbilar. Om det sen är 1.000/1.200 kg beroende på tvp- eller fyrhjulsdrift, eller 1.200/1.400 om man uppgraderar dem kan ju nästan kvitta lika om man jämför med bilar som kan dra ett ton mer.
(Med det sagt klarar jag mig fint med de 1.000 kg min bil får dra, men det behöver ju inte gälla alla.)
(Med det sagt klarar jag mig fint med de 1.000 kg min bil får dra, men det behöver ju inte gälla alla.)
Redigerat:
Skogsägare
· 19 084 inlägg
De flesta ser bytet från en 25 år gammal Saab som något annat än att byta ner sig. Behöver fu kunna dra 1.600 kg är dock inte en MEB-bil något för dig. På samma vis som en sedan inte är något för nån som vill ha en kombi.T TommyC skrev:
Undra varför…T TommyC skrev:
Säkert.T TommyC skrev:
Vi har väl redan enats om att detta är en tävling, inte ekonomi.Nötegårdsgubben skrev:Och för er som inte har matten i huvudet: Säg att snabbladdaren kostar 6 kr/kWh och jag snittar 1:50 hemma inklusive allt (skit samma om det är sant, det är ett exempel) så är alltså besparingen 4,5*15=67,50. Det är inte en nivå av pengar jag vänder på slantarna för i särskilt många lägen, men jag tänker ofta på det när jag laddar.
Jag kan absolut inte ekonomiskt motivera varför jag byter laddtidpunkt och laddeffekt för några ören i skillnad i kWh-pris (särskilt när detta sen drunknar i elskatt och överföringsavgifter), utan det är helt enkelt att tävla mot mig själv som gäller.
För en del passar inte elbil, så enkelt är det.H hydrolift skrev:Det här är faktiskt ett problem med elbilar att man inte kör med samma dragvikter som på fossiler. Och då ser jag även framåt att det kommer bli en lucka på några (?) år med dåliga dragvikter. Ser det själv som lite dumt eftersom vi har ett 2000 kg-släp och köper bil för typ 200000-250000 kr. En enkel Tiguan får dra 2500 kg och har tredelat/lucka i baksäte = fyller specen.
T.ex nya ID7, fortfarande bara 1400 kg. VW har tillverkat elbilar såpass med år nu att de skulle ha jämnat ut skillnaden mot en vanlig Golf eller Passat tycker man.
De "riktiga" biltillverkarna MB, BMW, Volvo, kanske Audi verkar bättre där.
Det har väl förresten fram och tillbaka varit ett riktigt bra leasingerbjudande under sista månaderna på en MB-SUV som kanske kunnat pricka i det mesta som är obligatoriskt I utrustning och specifikationer. 👍
Tur att det finns alternativ, det är bara att välja det som passar. Vi bor i ett fritt land vet du.
Har undrat varför Södertälje verkar vara ett svart laddhål? (har inte åkt runt och letat) Cikel K vid E4an/E20 har en handfull i ett hörn. Men utöver det kan jag inte påminna mig ha sett några SnabbladdareNötegårdsgubben skrev:Det har också tillkommit sex laddare i Vagnhärad och sex i Järna, om man når lite längre, men är orolig att inte nå Södertälje.
Och det här är inget speciellt för Nyköping och E4 genom Sörmland (även om de legat efter länge där). I Norrköping finns det nog över 150 snabbladdare nu. I andra städer med 100.000+ invånare är det samma sak. Utbyggnaden av snabbladdare har varit enorm. Men vi får väl se var kvällstidningarna hittar en kö i jultrafiken trots det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
MEB plattformen är helt enkelt inte framtagen för att dra tungt. Troligtvis är det mest dimensionering av bromsarna som gör det.H hydrolift skrev:Det här är faktiskt ett problem med elbilar att man inte kör med samma dragvikter som på fossiler. Och då ser jag även framåt att det kommer bli en lucka på några (?) år med dåliga dragvikter. Ser det själv som lite dumt eftersom vi har ett 2000 kg-släp och köper bil för typ 200000-250000 kr. En enkel Tiguan får dra 2500 kg och har tredelat/lucka i baksäte = fyller specen.
T.ex nya ID7, fortfarande bara 1400 kg. VW har tillverkat elbilar såpass med år nu att de skulle ha jämnat ut skillnaden mot en vanlig Golf eller Passat tycker man.
De "riktiga" biltillverkarna MB, BMW, Volvo, kanske Audi verkar bättre där.
Det har väl förresten fram och tillbaka varit ett riktigt bra leasingerbjudande under sista månaderna på en MB-SUV som kanske kunnat pricka i det mesta som är obligatoriskt I utrustning och specifikationer. 👍
Kia EV9, Tesla model X, Volvo EX90, Polestar 3, Audi A6/Q6 mfl. Får alla dra över 2000kg. Men däckvidden med släp blir väl ändå en besvikelse.
En PHEV hade jag kanske valt om man bara har en bil och den ska dra tunga släp ibland
Jag har sett laddare utanför Coop i Vasa och Lidl i Weda. Och en snabb titt på chargefinder visar att det finns fler. Men den vid Circle K i Södra kanske är den enda som är precis vid E4.Tokslut skrev:
Ja små enstaka "gömda" i och runt i byn från motorvägen finns det, men är det intressanta för resande?A Avemo skrev:
Norra avfarten = Noll
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Centrala avfarten 6st platser
Logga in
Skapa konto
Södra avfarten inkl. Tåghubben Södertälje Syd = Noll
Logga in
Skapa konto
Känns fattigt för 76.320 invånare. Scania och Astra har många anställda och INGA laddstolpar listade på någon av deras massiva områden. Jag vidhåller min magkänsla
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 586 inlägg
Fast företags laddstolpar behöver inte vara listade på chargefinder, det har de inte varit på mina tre senaste jobb.