1 527 202 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 994 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 072 inlägg
Några lär ju vara först ut, på samma vis som när först japanska och sen koreanska bilar gjorde sitt intåg på marknaden. Och även om bilarna är dyra i förhållande till avgasbilar är de ju relativt billiga jämfört med andra elbilar.V varpan1 skrev:
Sen skulle inte jag heller köpa en bil eller något annat viktigt från kommunist-Kina, men jag förstår att alla inte är så brydda om det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 072 inlägg
Plockar upp den här tråden för dem som likt @JanneJanne123 och jag tycker att Nyköping ligger bra till men haft för få snabbladdare. Nu har det hänt grejer.JanneJanne123 skrev:
Utvecklingen där har varit fantastisk de tre–fyra år jag kört elbil. När jag började fanns tre 50 kW-laddare: en vid Max, en vid Burger King och en vid CircleK nära McD.
Nu finns det 36 (!) laddare på 100 kW eller mer, plus de tre gamla. Utöver de nya vid OkQ8 som vi diskuterade ovan har också 16 till tillkommit på en ny Ionitystation under hösten
Det har också tillkommit sex laddare i Vagnhärad och sex i Järna, om man når lite längre, men är orolig att inte nå Södertälje.
Och det här är inget speciellt för Nyköping och E4 genom Sörmland (även om de legat efter länge där). I Norrköping finns det nog över 150 snabbladdare nu. I andra städer med 100.000+ invånare är det samma sak. Utbyggnaden av snabbladdare har varit enorm. Men vi får väl se var kvällstidningarna hittar en kö i jultrafiken trots det.
För egen del, som nog bara kommer åka långt på juldagen, känns det som om man inte ens behöver tänka efter längre. Då håller jag mig iofs. i södra Sverige, men redan förra året var det relativt lugnt att ta bilen till Härjedalen på sportlovsveckan (även om jag fattar att det fortfarande kan kännas/vara jobbigt).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 282 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 282 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 556 inlägg
Jag såg dem bannemig slänga upp sex snabbladdare på lokala Citygross för någon vecka sedan.
Såg faktiskt en bil ladda när jag var där, stod en XC70 ståendes på en av de enklare stolparna, kan ha varit en sån som cosplayar elbil (och kör i 90 på motorvägen) 🤔
Såg faktiskt en bil ladda när jag var där, stod en XC70 ståendes på en av de enklare stolparna, kan ha varit en sån som cosplayar elbil (och kör i 90 på motorvägen) 🤔
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 072 inlägg
Jag väljer faktiskt 50 kW-stolpar med flit oftare än man skulle kunna tro. Behöver ofta bara ladda lite grann, så ett 15–20 minutersstopp med en kaffe eller snabb burgare kan ofta vara mer än nog även med en sån laddare.
Snålheten bedrar säkert visheten ibland, men om inte behov finns ser jag inget skäl att ladda 30 kWh på en riktigt snabb laddare om jag ändå får i de 15 jag behöver för att komma fram från en 50 kilowattare.
Och för er som inte har matten i huvudet: Säg att snabbladdaren kostar 6 kr/kWh och jag snittar 1:50 hemma inklusive allt (skit samma om det är sant, det är ett exempel) så är alltså besparingen 4,5*15=67,50. Det är inte en nivå av pengar jag vänder på slantarna för i särskilt många lägen, men jag tänker ofta på det när jag laddar.
Edit: Insåg just att jag missade skämtet. Totalt.
Snålheten bedrar säkert visheten ibland, men om inte behov finns ser jag inget skäl att ladda 30 kWh på en riktigt snabb laddare om jag ändå får i de 15 jag behöver för att komma fram från en 50 kilowattare.
Och för er som inte har matten i huvudet: Säg att snabbladdaren kostar 6 kr/kWh och jag snittar 1:50 hemma inklusive allt (skit samma om det är sant, det är ett exempel) så är alltså besparingen 4,5*15=67,50. Det är inte en nivå av pengar jag vänder på slantarna för i särskilt många lägen, men jag tänker ofta på det när jag laddar.
Edit: Insåg just att jag missade skämtet. Totalt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 556 inlägg
Helvete! Jag schabblade den meningen!
Jag menade att där var en bil som laddade på en stolpe, på en annan stolpe stod Volvon 🙃
Jag menade att där var en bil som laddade på en stolpe, på en annan stolpe stod Volvon 🙃
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 072 inlägg
Och?
Det här är faktiskt ett problem med elbilar att man inte kör med samma dragvikter som på fossiler. Och då ser jag även framåt att det kommer bli en lucka på några (?) år med dåliga dragvikter. Ser det själv som lite dumt eftersom vi har ett 2000 kg-släp och köper bil för typ 200000-250000 kr. En enkel Tiguan får dra 2500 kg och har tredelat/lucka i baksäte = fyller specen.sysmali skrev:
T.ex nya ID7, fortfarande bara 1400 kg. VW har tillverkat elbilar såpass med år nu att de skulle ha jämnat ut skillnaden mot en vanlig Golf eller Passat tycker man.
De "riktiga" biltillverkarna MB, BMW, Volvo, kanske Audi verkar bättre där.
Det har väl förresten fram och tillbaka varit ett riktigt bra leasingerbjudande under sista månaderna på en MB-SUV som kanske kunnat pricka i det mesta som är obligatoriskt I utrustning och specifikationer. 👍
Stämmer det, kollade lite snabbt för ett tag sedan då vi har krav på dragvikt och då stod det för fyrhjulsdriven 1200 kg men att VW kunde hjälpa till med någon form av dispens för Sverige till 1400 kg.