P pennybridge skrev:
Det är precis en funderare jag tar mig. Tack för ditt inlägg :)
Så okända är dom inte, lite som att inte köpa en Cupra.. Geely, Volvo, Zeekr, Smart, Lync & Co, Lotus och lilla Polestar har betydande samarbete.

Fast jag hade hellre tagit en ID7 Pro S över Zeekr 001
 
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Varför köpa en väldigt udda fågel, dessutom från kina? Från en ny och okänd tillverkare. Mycket märkligt, för 5-10 år sedan skulle ingen ta i en kinesisk bil med tång ens.
Några lär ju vara först ut, på samma vis som när först japanska och sen koreanska bilar gjorde sitt intåg på marknaden. Och även om bilarna är dyra i förhållande till avgasbilar är de ju relativt billiga jämfört med andra elbilar.

Sen skulle inte jag heller köpa en bil eller något annat viktigt från kommunist-Kina, men jag förstår att alla inte är så brydda om det.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Samma här, har precis som du saknat laddare där, har ju tidigare varit lite för få för att man ska våga chansa på Nyköping.
Plockar upp den här tråden för dem som likt @JanneJanne123 och jag tycker att Nyköping ligger bra till men haft för få snabbladdare. Nu har det hänt grejer.

Utvecklingen där har varit fantastisk de tre–fyra år jag kört elbil. När jag började fanns tre 50 kW-laddare: en vid Max, en vid Burger King och en vid CircleK nära McD.

Nu finns det 36 (!) laddare på 100 kW eller mer, plus de tre gamla. Utöver de nya vid OkQ8 som vi diskuterade ovan har också 16 till tillkommit på en ny Ionitystation under hösten

Det har också tillkommit sex laddare i Vagnhärad och sex i Järna, om man når lite längre, men är orolig att inte nå Södertälje.

Och det här är inget speciellt för Nyköping och E4 genom Sörmland (även om de legat efter länge där). I Norrköping finns det nog över 150 snabbladdare nu. I andra städer med 100.000+ invånare är det samma sak. Utbyggnaden av snabbladdare har varit enorm. Men vi får väl se var kvällstidningarna hittar en kö i jultrafiken trots det.

För egen del, som nog bara kommer åka långt på juldagen, känns det som om man inte ens behöver tänka efter längre. Då håller jag mig iofs. i södra Sverige, men redan förra året var det relativt lugnt att ta bilen till Härjedalen på sportlovsveckan (även om jag fattar att det fortfarande kan kännas/vara jobbigt).
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men vi får väl se var kvällstidningarna hittar en kö i jultrafiken trots det.
Om inte annat kan de väl köra repris på en gammal artikel för att göra några i läsekretsen nöjda? 😉
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Jag såg dem bannemig slänga upp sex snabbladdare på lokala Citygross för någon vecka sedan.
Såg faktiskt en bil ladda när jag var där, stod en XC70 ståendes på en av de enklare stolparna, kan ha varit en sån som cosplayar elbil (och kör i 90 på motorvägen) 🤔
 
  • Haha
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Jag väljer faktiskt 50 kW-stolpar med flit oftare än man skulle kunna tro. Behöver ofta bara ladda lite grann, så ett 15–20 minutersstopp med en kaffe eller snabb burgare kan ofta vara mer än nog även med en sån laddare.

Snålheten bedrar säkert visheten ibland, men om inte behov finns ser jag inget skäl att ladda 30 kWh på en riktigt snabb laddare om jag ändå får i de 15 jag behöver för att komma fram från en 50 kilowattare.

Och för er som inte har matten i huvudet: Säg att snabbladdaren kostar 6 kr/kWh och jag snittar 1:50 hemma inklusive allt (skit samma om det är sant, det är ett exempel) så är alltså besparingen 4,5*15=67,50. Det är inte en nivå av pengar jag vänder på slantarna för i särskilt många lägen, men jag tänker ofta på det när jag laddar.

Edit: Insåg just att jag missade skämtet. Totalt.
 
Helvete! Jag schabblade den meningen!

Jag menade att där var en bil som laddade på en stolpe, på en annan stolpe stod Volvon 🙃
 
Vi körde 590 km den senaste längre resan. Bilen drog då 0,69 liter/mil. Totalt 40,7 liter tog ca 4 minuter att fylla och vi slapp äta dålig snabbmat.
 
Och?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
läs trådens rubrik
 
sysmali
Har @Nerre slagit till på elbil med dragkrok än?
 
sysmali sysmali skrev:
Har @Nerre slagit till på elbil med dragkrok än?
Det här är faktiskt ett problem med elbilar att man inte kör med samma dragvikter som på fossiler. Och då ser jag även framåt att det kommer bli en lucka på några (?) år med dåliga dragvikter. Ser det själv som lite dumt eftersom vi har ett 2000 kg-släp och köper bil för typ 200000-250000 kr. En enkel Tiguan får dra 2500 kg och har tredelat/lucka i baksäte = fyller specen.
T.ex nya ID7, fortfarande bara 1400 kg. VW har tillverkat elbilar såpass med år nu att de skulle ha jämnat ut skillnaden mot en vanlig Golf eller Passat tycker man.
De "riktiga" biltillverkarna MB, BMW, Volvo, kanske Audi verkar bättre där.

Det har väl förresten fram och tillbaka varit ett riktigt bra leasingerbjudande under sista månaderna på en MB-SUV som kanske kunnat pricka i det mesta som är obligatoriskt I utrustning och specifikationer. 👍
 
ID7 får bara dra 1000 kg
Tabell med viktuppgifter för ID7, inklusive max släpvagnsvikt på 1000 kg för bromsat och 750 kg obromsat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
hydrolift
  • Laddar…
T TommyC skrev:
ID7 får bara dra 1000 kg
[bild]
Oj, ännu värre. Jag rörde till det.
 
Stämmer det, kollade lite snabbt för ett tag sedan då vi har krav på dragvikt och då stod det för fyrhjulsdriven 1200 kg men att VW kunde hjälpa till med någon form av dispens för Sverige till 1400 kg.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.