Inget nytt för elbil, har det sedan åtta år i vår diesel en hel del programvara för t.ex. lite "självkörande". Så det finns ju redan i bilar oberoende av bensin/diesel/el.
 
L lbgu skrev:
Inte bara att de är dyra i nypris, de är väldigt dyra att serva/reparera också.

Sen om inte VW skärper sig så lär det ju bli en mardröm att äga en modern bil ifall företaget går i kk. Gamla bilar var det ju oftast inget större problem att fortsätta äga (SAAB t.ex.) ifall bolaget försvann. Men idag med alla datorer som hela tiden kräver uppdateringar så lär det ju bli jobbigt ifall utvecklingen av mjukvaran upphör. Plötsligt dyker det upp en bugg som gör bilen okörbar och då lär det vara skroten nästa.
Det finns ju folk som äger en Fisker Ocean. Det kan nog komma med sina utmaningar. Men det är ju inte så att bilen plötsligt slutar att fungera på grund av att man inte uppdaterat. Antingen är det buggar som funnits från start eller så tillkommer de vid en uppdatering. Kan man inte uppdatera så fortsätter den att ha samma buggar. Det blir varken fler eller färre. Sedan tror jag inte att Volkswagen kommer att gå i konkurs den närmaste tiden.
 
L lbgu skrev:
Sånt har man inte en aning om. Kan komma buggar typ "milleniebugg" som gör att inget funkar plötsligt. Kan komma säkerhetsbuggar som gör att vem som helst kan ta över din bil under körning ifall inte buggen fixas. Omvärlden kan ändras så att datorer måste uppgraderas för att vara kompatibla. Nya trafikmärken som ska läras in eller nya trafikregler.

Datorsystemen i en modern bil är enormt komplexa och att tro att det inte kommer att hittas "katastrofala" buggar är rätt aningslöst. Fast min dators OS har många år på nacken så kommer det fortfarande en strid ström med uppdateringar. Jag skulle inte lita på att t.ex. VWs IT-avdelnning är kompetenatere än M$.
En IT avdelning sysslar inte med utveckling...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Men det är ju inte så att bilen plötsligt slutar att fungera på grund av att man inte uppdaterat.
Nej det är osannolikt, men dock inte otänkbart.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tycker du? Vad borde den kosta jämfört med vad du får tycker du?
Audi A6 quattro är ju en typisk tjänstebil och en A6 e-tron med quattro landar på nästan 1 mkr. Kan tänka mig att många kan tänka sig att betala lite mer för en Audi än för en Tesla men 300 kkr mer än för en Model Y LR är lite väl högt. Tror också det är relativt få företag som tillåter så dyra tjänstebilar med lite osäkert andrahandsvärde. Hippas att de kommer att sänka priset lite på quattro framöver och då kan den säkert bli ett intressant alternativ till Model Y.

/Krille
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är osannolikt, men dock inte otänkbart.
Buggar i moderna bilar eller allmänt i inbyggda system kan vara nog så besvärliga. Men känner du till något fall där en bil blivit omöjlig att köra till följd av en bugg och enda sätter att åter få bilen på vägen innefattade en uppdatering?

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Exempelvis en bugg som plötsligt drar ur 12V-batteriet på bilen gör att man plötsligt inte kan köra. Laddar man batteriet kan man köra igen utan att buggen försvinner. Alltså måste man uppdatera mjukvaran för att bilen inte längre skall ladda ur sig sporadiskt. Men det går att använda bilen som tidigare utan uppdateringen. Buggen kan visa sig plötsligt. Men den ändrar inte förutsättningarna mot innan den visade sig.
 
A Avemo skrev:
Men känner du till något fall där en bil blivit omöjlig att köra till följd av en bugg och enda sätter att åter få bilen på vägen innefattade en uppdatering?
Nix, men jag är heller inte kunnig på just detta område.
A Avemo skrev:
Buggen kan visa sig plötsligt. Men den ändrar inte förutsättningarna mot innan den visade sig.
Det kan den definitivt göra. Tänk exempelvis en räknare som slår i taket... Om vi nu med "förutsättningar" menar att bilen är användbar innan men inte efteråt.
 
kisumisu
L lbgu skrev:
Inte bara att de är dyra i nypris, de är väldigt dyra att serva/reparera också.

Sen om inte VW skärper sig så lär det ju bli en mardröm att äga en modern bil ifall företaget går i kk. Gamla bilar var det ju oftast inget större problem att fortsätta äga (SAAB t.ex.) ifall bolaget försvann. Men idag med alla datorer som hela tiden kräver uppdateringar så lär det ju bli jobbigt ifall utvecklingen av mjukvaran upphör. Plötsligt dyker det upp en bugg som gör bilen okörbar och då lär det vara skroten nästa.
Är det här som är så trist med nya bilar och spelar heller ingen roll vad dessa går med alltså vare sig det är el, bensin, diesel eller whatever när man sätter in så mycket sensorer och datorer överallt.

Nästa grej är olika abbonemangen som man tjänar pengar på 💸

Sen att allt ska gå elektroniskt.
Min pluginhybrid går inte tankluckan öppna vintertid, om man inte har hårtork. Kan inte öppna tanklock säger bara displayen i bilen 😂

Elbilen har i alla fall manuell lucka som man öppnar för hand.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan den definitivt göra. Tänk exempelvis en räknare som slår i taket... Om vi nu med "förutsättningar" menar att bilen är användbar innan men inte efteråt.
Att det är möjligt att skriva ett program på ett sådant vis att det blir obrukbart efter en viss tid är en sak. Men jag har aldrig hör talas om att det skulle ha skett på en bil. Och det har tydligen inte du heller. Det här talet om "databoxen" i bilen som när som helst kan gå sönder och vara svindyr att reparera och omöjlig att laga själv har ju hittills brukat vara ganska överdrivet. Det tror jag att det fortfarande är.

Det normala för en räknare som når sitt maximala värde är att den slår runt och börjar om från noll. Om det inte är meningen att den skall sluta fungera efter ett visst värde.
 
A Avemo skrev:
Det normala för en räknare som når sitt maximala värde är att den slår runt och börjar om från noll.
Vilket tveklöst skulle kunna leda till en obrukbar bil, helt beroende på räknarens syfte.

Och för övrigt är din och min kunskap om vad som hänt en rätt värdelös måttstock över vad som kan komma att hända.
 
R
Rabbithole Rabbithole skrev:
Mjae, buggarna är ju där redan från början, och oftast är uppdateringarna för att fixa buggar. Det enda man kan göra som användare som är vettigt är att köpa en bil som är beprövad att fungera.

Så typ undvika Zeekr 001, Polestar 4 och lite sånt som är överösta av konstiga buggar tills det är fixat. VW har ju fixat de fåbuggar de hade på de tidiga ID bilarna
Har Polestar 4 nya system eller varför skulle den vara sämre än dom tidigare?
 
R Rejäl skrev:
Har Polestar 4 nya system eller varför skulle den vara sämre än dom tidigare?
Nyare. Allt nytt är buggigt i min datavärld.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket tveklöst skulle kunna leda till en obrukbar bil, helt beroende på räknarens syfte.

Och för övrigt är din och min kunskap om vad som hänt en rätt värdelös måttstock över vad som kan komma att hända.
Jag tror att vi svarar på lite olika frågor. Frågan som jag tycker är intressant är om det är något som en bilägare behöver oroa sig för. Och där vidhåller jag att svaret är nej. Om frågan å andra sidan är om det är något som teoretiskt skulle kunna inträffa så är svaret ja.
 
A Avemo skrev:
Och där vidhåller jag att svaret är nej.
I stort håller jag med dig. Samtidigt har vi exempel på att rätt väsentlig funktionalitet slås ut även i relativt nya bilar på grund av mobilnätsförändringarna. Och då har vi bara att göra med "lata" biltillverkare, inte med konkursade biltillverkare.

Så jag påstår att för varje år som går blir en ny bil allt mer beroende av biltillverkarens möjlighet till framtida välvilja för att åldras med behag.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I stort håller jag med dig. Samtidigt har vi exempel på att rätt väsentlig funktionalitet slås ut även i relativt nya bilar på grund av mobilnätsförändringarna. Och då har vi bara att göra med "lata" biltillverkare, inte med konkursade biltillverkare.
Du tänker på uppkoppling via 2G-nät eller 3G-nät antar jag. Det är nog så störande med funktioner som försvinner och det skall inte bagatelliseras. Men det går fortfarande att fortsätta använda bilen.

Alfredo Alfredo skrev:
Så jag påstår att för varje år som går blir en ny bil allt mer beroende av biltillverkarens möjlighet till framtida välvilja för att åldras med behag.
Absolut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.