useless useless skrev:
Varför har då den Tyska bilindustrin lagt så mycket jobb på att försöka runda reglerna (reglerna om utsläpp från dieselbilar t ex)?
Handlade väl mest om fifflande för att deras egen produkt var såpass dålig att de behövde fuska. Klassisk girighet. Sen tror jag inte de har samma inflytande över rena miljöregler, Finns andra krafter som driver dessa.
 
L lbgu skrev:
Handlade väl mest om fifflande för att deras egen produkt var såpass dålig att de behövde fuska. Klassisk girighet. Sen tror jag inte de har samma inflytande över rena miljöregler, Finns andra krafter som driver dessa.
Det handlade väl främst om att dom magrade ut för att få ner bränsleförbrukningen med smutsiga utsläpp som följd
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det handlade väl främst om att dom magrade ut för att få ner bränsleförbrukningen med smutsiga utsläpp som följd
De körde med högre tryck o temperatur i förbränningen i verklig körning jfrt med vid certifiering för att få ned förbrukningen.
Det leder till mer NOx i en diesel.
 
Äntligen en vettig kombi.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Äntligen en vettig kombi.
[media]
Till ett ovettigt pris.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
MGs elbilskombi är ju billig (den billigaste elbilen på marknaden just nu) och verkar hyfsat vettig iofs (men har alldeles för litet batteri för långfärder - om det är ett krav).
 
GoC GoC skrev:
Till ett ovettigt pris.
Tycker du? Vad borde den kosta jämfört med vad du får tycker du?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
820k för performance utan AWD kommer slå hårt i plånboken om det floppar lika hårt som deras övriga e-tron när det är dags att sälja.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Tycker du? Vad borde den kosta jämfört med vad du får tycker du?
Jag tycker de flesta elbilar är på tok för dyra.
Men visst en fin bil, frågan är bara om den kan lyfta Audis dåliga försäljningssiffror
 
Både ID7 och A6 är 100' för dyra. En Std ID7 borde kosta 550' som en Model Y.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Både ID7 och A6 är 100' för dyra. En Std ID7 borde kosta 550' som en Model Y.
Inte bara att de är dyra i nypris, de är väldigt dyra att serva/reparera också.

Sen om inte VW skärper sig så lär det ju bli en mardröm att äga en modern bil ifall företaget går i kk. Gamla bilar var det ju oftast inget större problem att fortsätta äga (SAAB t.ex.) ifall bolaget försvann. Men idag med alla datorer som hela tiden kräver uppdateringar så lär det ju bli jobbigt ifall utvecklingen av mjukvaran upphör. Plötsligt dyker det upp en bugg som gör bilen okörbar och då lär det vara skroten nästa.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Inte bara att de är dyra i nypris, de är väldigt dyra att serva/reparera också.

Sen om inte VW skärper sig så lär det ju bli en mardröm att äga en modern bil ifall företaget går i kk. Gamla bilar var det ju oftast inget större problem att fortsätta äga (SAAB t.ex.) ifall bolaget försvann. Men idag med alla datorer som hela tiden kräver uppdateringar så lär det ju bli jobbigt ifall utvecklingen av mjukvaran upphör. Plötsligt dyker det upp en bugg som gör bilen okörbar och då lär det vara skroten nästa.
Väldigt låg risk skulle jag påstå. Dom behöver inga uppdateringar för att fortsätta fungera.

Farsan fick sin V90 "uppdaterad" Volvo tog bort en buggig funktion i appen så man inte längre kan ställa in laddtid.. klart det inte går att styra från bilen så nu laddas den bara på det inställda nattintervallet.

Det man har, har man. En uppdatering kan både förbättra och försämra
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Inte bara att de är dyra i nypris, de är väldigt dyra att serva/reparera också.

Sen om inte VW skärper sig så lär det ju bli en mardröm att äga en modern bil ifall företaget går i kk. Gamla bilar var det ju oftast inget större problem att fortsätta äga (SAAB t.ex.) ifall bolaget försvann. Men idag med alla datorer som hela tiden kräver uppdateringar så lär det ju bli jobbigt ifall utvecklingen av mjukvaran upphör. Plötsligt dyker det upp en bugg som gör bilen okörbar och då lär det vara skroten nästa.
Efter 2-3 år är det minimalt med uppdateringar och buggar. Efter 5 år knappast något.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Väldigt låg risk skulle jag påstå. Dom behöver inga uppdateringar för att fortsätta fungera.
Sånt har man inte en aning om. Kan komma buggar typ "milleniebugg" som gör att inget funkar plötsligt. Kan komma säkerhetsbuggar som gör att vem som helst kan ta över din bil under körning ifall inte buggen fixas. Omvärlden kan ändras så att datorer måste uppgraderas för att vara kompatibla. Nya trafikmärken som ska läras in eller nya trafikregler.

Datorsystemen i en modern bil är enormt komplexa och att tro att det inte kommer att hittas "katastrofala" buggar är rätt aningslöst. Fast min dators OS har många år på nacken så kommer det fortfarande en strid ström med uppdateringar. Jag skulle inte lita på att t.ex. VWs IT-avdelnning är kompetenatere än M$.
 
  • Haha
Rabbithole
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Sånt har man inte en aning om. Kan komma buggar typ "milleniebugg" som gör att inget funkar plötsligt. Kan komma säkerhetsbuggar som gör att vem som helst kan ta över din bil under körning ifall inte buggen fixas. Omvärlden kan ändras så att datorer måste uppgraderas för att vara kompatibla. Nya trafikmärken som ska läras in eller nya trafikregler.

Datorsystemen i en modern bil är enormt komplexa och att tro att det inte kommer att hittas "katastrofala" buggar är rätt aningslöst. Fast min dators OS har många år på nacken så kommer det fortfarande en strid ström med uppdateringar. Jag skulle inte lita på att t.ex. VWs IT-avdelnning är kompetenatere än M$.
Mjae, buggarna är ju där redan från början, och oftast är uppdateringarna för att fixa buggar. Det enda man kan göra som användare som är vettigt är att köpa en bil som är beprövad att fungera.

Så typ undvika Zeekr 001, Polestar 4 och lite sånt som är överösta av konstiga buggar tills det är fixat. VW har ju fixat de fåbuggar de hade på de tidiga ID bilarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.