kisumisu kisumisu skrev:
Ok då kanske det är bra det kommer billiga Kinabilar så kan man unna sig en ny bil för 50 000kr när det är så billigt bygga!

Går den gamla sönder är ju inte 50k så mycket så man kan ju köpa nåt helt nytt!
Du är inte helt fel ute, bilarna är mycket billigare i Kina. Dock blir de inte lika billiga när de gått igenom EU-tester och liknande. Kraven på en bil i EU är väldigt höga i form av aktiva krockskydd mm och det driver priserna uppåt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dock blir de inte lika billiga när de gått igenom EU-tester och liknande. Kraven på en bil i EU är väldigt höga i form av aktiva krockskydd mm och det driver priserna uppåt.
Behöver man vara konspiratoriskt lagd för att misstänka att europeisk bilindustri (Via diverse lobbyingorganisationer) ligger bakom dessa krav just för att stoppa lågpriskonkurrens?
 
L lbgu skrev:
Behöver man vara konspiratoriskt lagd för att misstänka att europeisk bilindustri (Via diverse lobbyingorganisationer) ligger bakom dessa krav just för att stoppa lågpriskonkurrens?
Det behöver man inte...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fast å andra sidan har ju kineserna lägre produktionskostnader. Om dom bygger en bil som uppfyller alla EU's krav så borde prisskillnaden mot en Europeiskt byggd bil öka ju fler krav man påför? Så ska man vara konspiratoriskt lagd borde den Europeiska bilindustrin lobba för minskade krav så dom lättare kan konkurrera med Kina.

För självklart kan Kineserna bygga bilar som uppfyller kraven om dom vill och får betalt för det...
 
Mjukvara kostar i princip bara i utveckling så.. kan man lösa allt med kamera som Tesla är det billigt att ha massa features. Och så slår man ut utvecklingskostnaden på hög volym blir det billigare
 
useless useless skrev:
Fast å andra sidan har ju kineserna lägre produktionskostnader. Om dom bygger en bil som uppfyller alla EU's krav så borde prisskillnaden mot en Europeiskt byggd bil öka ju fler krav man påför? Så ska man vara konspiratoriskt lagd borde den Europeiska bilindustrin lobba för minskade krav så dom lättare kan konkurrera med Kina.

För självklart kan Kineserna bygga bilar som uppfyller kraven om dom vill och får betalt för det...
Fast det är ju ändå priser i ungefär samma storleksordning. Europeiska tillverkare kan ju sälja bilar som är lite dyrare än kinesiska tack vare att de har bättre rykte t.ex., Men jag trior att det skulle bli jobbigt att konkurrera med kinesiska och Indiska superavskalade bilar som kostade kring 100k i nypris. Men ändå bilar som duger att ta sig från A till B.
 
L lbgu skrev:
Fast det är ju ändå priser i ungefär samma storleksordning. Europeiska tillverkare kan ju sälja bilar som är lite dyrare än kinesiska tack vare att de har bättre rykte t.ex., Men jag trior att det skulle bli jobbigt att konkurrera med kinesiska och Indiska superavskalade bilar som kostade kring 100k i nypris. Men ändå bilar som duger att ta sig från A till B.
Jobbigt när BYD har 50% marginal och VW 20%
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jobbigt när BYD har 50% marginal och VW 20%
Tullar och fraktpriser naggar nog lite på marginalen. Men det är ändå långt ifrån att ha konkurrenter som säljer fabriksnya bilar för kring 100k som skulle kunna vara problemet ifall inte .bilindustrin i Europa fått igenom en massa mer eller mindre konstiga krav på nya bilar.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast det är ju ändå priser i ungefär samma storleksordning. Europeiska tillverkare kan ju sälja bilar som är lite dyrare än kinesiska tack vare att de har bättre rykte t.ex., Men jag trior att det skulle bli jobbigt att konkurrera med kinesiska och Indiska superavskalade bilar som kostade kring 100k i nypris. Men ändå bilar som duger att ta sig från A till B.
Jo, men frågan var om det är biltillverkarna i Europa som vill ha allt hårdare krav på bilarna som nån slags konkurrensfördel. Kineserna tjänar ju pengar på bilarna som säljs i Europa till skillnad från de Europeiska tillverkarna (för att inte tala om Amerikanska biltillverkare). Jag tror de Europeiska tillverkarna hade varit glada om dom hade kunnat bygga en billig bil med lite lägre krav för den inhemska marknaden...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tullar och fraktpriser naggar nog lite på marginalen. Men det är ändå långt ifrån att ha konkurrenter som säljer fabriksnya bilar för kring 100k som skulle kunna vara problemet ifall inte .bilindustrin i Europa fått igenom en massa mer eller mindre konstiga krav på nya bilar.
Vilka konstiga krav syftar du på?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Vilka konstiga krav syftar du på?
Finns väl en massa krav på säkerhet t.ex. Nu verkar det ju även komma krav på olika hjälpsystem (säkert kopplar till säkerhet på något sätt).
Är rätt ologiskt att kräva att en bil ska ha en viss krocksäkerhet när man samtidigt tillåter mopedbilar på vägarna och motorcyklar som väl har i princip noll krocksäkerhet. Förklara gärna logiken ifall någon finns.
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Finns väl en massa krav på säkerhet t.ex. Nu verkar det ju även komma krav på olika hjälpsystem (säkert kopplar till säkerhet på något sätt).
Är rätt ologiskt att kräva att en bil ska ha en viss krocksäkerhet när man samtidigt tillåter mopedbilar på vägarna och motorcyklar som väl har i princip noll krocksäkerhet. Förklara gärna logiken ifall någon finns.
Stora massan kör vanliga bilar, därför är det viktigast att dom är säkra.

Fast jag tycker vi nådde good enough runt 2005
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror de Europeiska tillverkarna hade varit glada om dom hade kunnat bygga en billig bil med lite lägre krav för den inhemska marknaden..
Så du tror de europeiska biltillverkarna och deras lobbyingorganisationer förgäves försökt hindra EU att införa dessa regler. Givetvis hade inte dessa regler införts ifall inte europeiska bilindustrin (antagligen främst tyska) hade velat ha det så, att tro annat är rätt naivt.
 
L lbgu skrev:
Så du tror de europeiska biltillverkarna och deras lobbyingorganisationer förgäves försökt hindra EU att införa dessa regler. Givetvis hade inte dessa regler införts ifall inte europeiska bilindustrin (antagligen främst tyska) hade velat ha det så, att tro annat är rätt naivt.
Varför har då den Tyska bilindustrin lagt så mycket jobb på att försöka runda reglerna (reglerna om utsläpp från dieselbilar t ex)?
 
useless useless skrev:
Varför har då den Tyska bilindustrin lagt så mycket jobb på att försöka runda reglerna (reglerna om utsläpp från dieselbilar t ex)?
Därför att Diesel är en återvändsgränd om man ska ta hänsyn till hur smutsig den är. Detta stod VW och sa på motorkonferenser redan på 90-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.