1 502 779 läst · 24 705 svar
1503k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du är inte helt fel ute, bilarna är mycket billigare i Kina. Dock blir de inte lika billiga när de gått igenom EU-tester och liknande. Kraven på en bil i EU är väldigt höga i form av aktiva krockskydd mm och det driver priserna uppåt.kisumisu skrev:
Behöver man vara konspiratoriskt lagd för att misstänka att europeisk bilindustri (Via diverse lobbyingorganisationer) ligger bakom dessa krav just för att stoppa lågpriskonkurrens?pacman42 skrev:
Fast å andra sidan har ju kineserna lägre produktionskostnader. Om dom bygger en bil som uppfyller alla EU's krav så borde prisskillnaden mot en Europeiskt byggd bil öka ju fler krav man påför? Så ska man vara konspiratoriskt lagd borde den Europeiska bilindustrin lobba för minskade krav så dom lättare kan konkurrera med Kina.
För självklart kan Kineserna bygga bilar som uppfyller kraven om dom vill och får betalt för det...
För självklart kan Kineserna bygga bilar som uppfyller kraven om dom vill och får betalt för det...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Mjukvara kostar i princip bara i utveckling så.. kan man lösa allt med kamera som Tesla är det billigt att ha massa features. Och så slår man ut utvecklingskostnaden på hög volym blir det billigare
Fast det är ju ändå priser i ungefär samma storleksordning. Europeiska tillverkare kan ju sälja bilar som är lite dyrare än kinesiska tack vare att de har bättre rykte t.ex., Men jag trior att det skulle bli jobbigt att konkurrera med kinesiska och Indiska superavskalade bilar som kostade kring 100k i nypris. Men ändå bilar som duger att ta sig från A till B.useless skrev:Fast å andra sidan har ju kineserna lägre produktionskostnader. Om dom bygger en bil som uppfyller alla EU's krav så borde prisskillnaden mot en Europeiskt byggd bil öka ju fler krav man påför? Så ska man vara konspiratoriskt lagd borde den Europeiska bilindustrin lobba för minskade krav så dom lättare kan konkurrera med Kina.
För självklart kan Kineserna bygga bilar som uppfyller kraven om dom vill och får betalt för det...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Jobbigt när BYD har 50% marginal och VW 20%L lbgu skrev:Fast det är ju ändå priser i ungefär samma storleksordning. Europeiska tillverkare kan ju sälja bilar som är lite dyrare än kinesiska tack vare att de har bättre rykte t.ex., Men jag trior att det skulle bli jobbigt att konkurrera med kinesiska och Indiska superavskalade bilar som kostade kring 100k i nypris. Men ändå bilar som duger att ta sig från A till B.
Tullar och fraktpriser naggar nog lite på marginalen. Men det är ändå långt ifrån att ha konkurrenter som säljer fabriksnya bilar för kring 100k som skulle kunna vara problemet ifall inte .bilindustrin i Europa fått igenom en massa mer eller mindre konstiga krav på nya bilar.Rabbithole skrev:
Jo, men frågan var om det är biltillverkarna i Europa som vill ha allt hårdare krav på bilarna som nån slags konkurrensfördel. Kineserna tjänar ju pengar på bilarna som säljs i Europa till skillnad från de Europeiska tillverkarna (för att inte tala om Amerikanska biltillverkare). Jag tror de Europeiska tillverkarna hade varit glada om dom hade kunnat bygga en billig bil med lite lägre krav för den inhemska marknaden...L lbgu skrev:Fast det är ju ändå priser i ungefär samma storleksordning. Europeiska tillverkare kan ju sälja bilar som är lite dyrare än kinesiska tack vare att de har bättre rykte t.ex., Men jag trior att det skulle bli jobbigt att konkurrera med kinesiska och Indiska superavskalade bilar som kostade kring 100k i nypris. Men ändå bilar som duger att ta sig från A till B.
Vilka konstiga krav syftar du på?L lbgu skrev:
/Krille
Finns väl en massa krav på säkerhet t.ex. Nu verkar det ju även komma krav på olika hjälpsystem (säkert kopplar till säkerhet på något sätt).K Krille4 skrev:
Är rätt ologiskt att kräva att en bil ska ha en viss krocksäkerhet när man samtidigt tillåter mopedbilar på vägarna och motorcyklar som väl har i princip noll krocksäkerhet. Förklara gärna logiken ifall någon finns.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Stora massan kör vanliga bilar, därför är det viktigast att dom är säkra.L lbgu skrev:Finns väl en massa krav på säkerhet t.ex. Nu verkar det ju även komma krav på olika hjälpsystem (säkert kopplar till säkerhet på något sätt).
Är rätt ologiskt att kräva att en bil ska ha en viss krocksäkerhet när man samtidigt tillåter mopedbilar på vägarna och motorcyklar som väl har i princip noll krocksäkerhet. Förklara gärna logiken ifall någon finns.
Fast jag tycker vi nådde good enough runt 2005
Så du tror de europeiska biltillverkarna och deras lobbyingorganisationer förgäves försökt hindra EU att införa dessa regler. Givetvis hade inte dessa regler införts ifall inte europeiska bilindustrin (antagligen främst tyska) hade velat ha det så, att tro annat är rätt naivt.useless skrev:
Varför har då den Tyska bilindustrin lagt så mycket jobb på att försöka runda reglerna (reglerna om utsläpp från dieselbilar t ex)?L lbgu skrev: