kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Japp. Markera det du vill och tryck på citera. Hoppas bilderna nedan ihop med detta inlägg gör det begripligt.

[bild]

[bild]

[bild]

Sen kan du även editera rubbet som kod om du vill

[bild]
Tack! 👍

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Den här Volvon laddar ändå helt okej?

Stabilt ~130kW från 16-50%, behövde 80% för att ta mig ner till malmö så måste ladda på vägen hem oavsett.

Tänkte ta en frukost på OKQ8, men den som va öppen hade bara 50kW laddare, helknas. Smidigt med blipp även om priset låg på 5.5:-/kWh

• Instrumentpanelen visar elbilens laddningsinfo med hastighet 636 km/h, laddningseffekt 138 kW och batterinivå på 23%, samt prognostiserad slutföringstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Attitudeswe
Rabbithole Rabbithole skrev:
Den här Volvon laddar ändå helt okej?

Stabilt ~130kW från 16-50%, behövde 80% för att ta mig ner till malmö så måste ladda på vägen hem oavsett.

Tänkte ta en frukost på OKQ8, men den som va öppen hade bara 50kW laddare, helknas. Smidigt med blipp även om priset låg på 5.5:-/kWh
Min MEB -23 snittade 127kW från 1-70% i helgen (utan förvärmning och med 40min laddkö)

Undvik ladda i mjölby. Värdelöst kösystem och full beläggning även kl 14:00 på helgen

Till höger i bild:
Skärm på laddstation visar batteristatus 27% och 68%, ladeffekt 149,2 kW och 111,8 kW, samt laddad energi 4,47 kWh och 52,23 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MEB har lyft sig, dom va väl lite trötta vid hög SOC tidigare?

Volvon ska väl klara 205kW vid låg soc och om man förvärmer. Nu toppade jag upp lite bara för jag hade 10m till godo.

För mig som pysslat med att designa bilar, vad är det som skulle göra en ny plattform så mycket bättre? 🤔

13th Marine 13th Marine skrev:
För mig som pysslat med att designa bilar, vad är det som skulle göra en ny plattform så mycket bättre? 🤔
Kan det vara kostnadssänkning för att bygga en bil? Behöver ju inte bli en bättre bil!!
Annan konstruktion, annat material, elektronik, batterier, etc.
Eller gäller det bara bilar för Kina, Asien, etc?
Annal klipp "Volkswagen på att minska kostnaderna för den kinesiska plattformen med 40 procent jämfört med MEB-plattformen som tagits fram i Tyskland."

Redigerat:
A AndersS skrev:
Kan det vara kostnadssänkning för att bygga en bil? Behöver ju inte bli en bättre bil!!
Ja jo, när man tänker efter så är det väl optimeringar i vad som används och hur det produceras.
Tänkte nog mest att det inte borde kunna bli så mycket billigare, men visst, i bilindustrin räknas väl varje krona.

Billigare kan det nog bli. Lite små saker här och där. McP istället för multilänk, olika krav på NVH, Krocksäkerhet etc. Mindre batteri? Inget krav på AWD kompabilitet?

Kör man FWD, och lite mindre batteri räcker utrymmet under baksätet och mellan bakhjulen för att få in all kapacitet. Ca 50kWh och fwd då.
Med Solid State kommer det säkert någon motsvarande med RWD också

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jo, när man tänker efter så är det väl optimeringar i vad som används och hur det produceras.
Tänkte nog mest att det inte borde kunna bli så mycket billigare, men visst, i bilindustrin räknas väl varje krona.
Är troligen mkt relatierat till mjukvara och det nya tänket med central dator och egna billiga aktivatiorer istf "smarta" och dyra enheter man måste köpa in. En plattform är så mkt mer än just mekaniska detaljer idag.

kisumisu
Rabbithole Rabbithole skrev:
Billigare kan det nog bli. Lite små saker här och där. McP istället för multilänk, olika krav på NVH, Krocksäkerhet etc. Mindre batteri? Inget krav på AWD kompabilitet?

Kör man FWD, och lite mindre batteri räcker utrymmet under baksätet och mellan bakhjulen för att få in all kapacitet. Ca 50kWh och fwd då.
Med Solid State kommer det säkert någon motsvarande med RWD också
Vissa saker kan ju trots allt bli bättre också. Som du nämner batteri placering.

Blir ju t ex betydligt enklare att byta felande batterier också om dessa är under bänken. Än under bilen.

Sen kan jag personligen tycka mycket saker är onödigt när man egentligen bara behöver en bil som tar från punkt A till B.

Visst är det absolut bra att ha stort batteri och snabbladdning och som jag tycker uttag av ström från batteriet (som tom många dyra märken av elbilar saknar, är väl stort sett Kia som ensam har detta på svenska marknaden).

Men jag skulle annars klara mig gott utan elektroniska laddluckor, elektroniska stolar, elektronisk backlucka...etc etc...tom radio och gps skulle jag kunna köra löst på egna lösningar, precis som man gjorde på 80-talsbilar och öppna, starta bilen med vanlig analog nyckel.

Men det är väl enda det görs business med (saker som kan gå sönder, kräva märkesspecifika delar och kräva abbonemang...)...bara på Kia ingår det 7år, men sen?! Går inte ens byta abbonemang på molntjänsten, går på Tele2 nät som ju fungerar såååå fint i Norrland 🤔

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Vissa saker kan ju trots allt bli bättre också. Som du nämner batteri.

Blir ju t ex betydligt enklare att byta felande batterier också om dessa är under bänken. Än under bilen.

Sen kan jag personligen tycka mycket saker är onödigt när man egentligen bara behöver en bil som tar från punkt A till B.

Visst är det absolut bra att ha stort batteri och snabbladdning och som jag tycker uttag av ström från batteriet (som tom många dyra märken av elbilar saknar).

Men jag skulle annars klara mig gott utan elektroniska laddluckor, elektroniska stolar, elektronisk backlucka...etc etc...tom radio och gps skulle jag kunna köra löst på egna lösningar, precis som man gjorde på 80-talsbilar och öppna, starta bilen med vanlig analog nyckel.

Men det är väl enda det görs business med (saker som kan gå sönder, kräva märkesspecifika delar och kräva abbonemang...)...
Många av de features du diskuterar är faktiskt billigare idag med elektroniska lösningar än vad de skulle vara med mekaniska lösningar. Exempelvis nyckeln. Det är därför man inför dem, pga det lägre priset. Att de sedan håller sämre....

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Många av de features du diskuterar är faktiskt billigare idag med elektroniska lösningar än vad de skulle vara med mekaniska lösningar. Exempelvis nyckeln. Det är därför man inför dem, pga det lägre priset. Att de sedan håller sämre....
Så du menar stora skärmar, sensorer precis överallt, motorer precis överallt är billigt? (Visst en del kanske olika lagar och regler kräver bilar ska ha..?).

Men hade ju ungefär räckt med laddport, laddnivåmätare, batteri, elmotor. Nyckel av/på. "Switch" som ändrar polaritet (bakåt eller framåt).
Hastighetsmätare och trippmätare.
Såklart belysning och annat som då ingår i en bil. Men de räknade jag nu inte med såna självklara saker.

D
kisumisu kisumisu skrev:
Så du menar stora skärmar, sensorer precis överallt, motorer precis överallt är billigt? (Visst en del kanske olika lagar och regler kräver bilar ska ha..?).

Men hade ju ungefär räckt med laddport, laddnivåmätare, batteri, elmotor. Nyckel av/på. "Switch" som ändrar polaritet (bakåt eller framåt).
Hastighetsmätare och trippmätare.
Såklart belysning och annat som då ingår i en bil. Men de räknade jag nu inte med såna självklara saker.
Jag tror att just skärmar är billigare än analogt instrument och knappar.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Precis, det är mycket billigare att ha valbara features som stolsvärme mm om de går via en skärm än via fysiska knappar. Med elektronik så kan man ha en delad signaltråd istället för fysiska kablar. Osv osv. Mindre koppar och kabeldragning.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.