1 503 099 läst · 24 707 svar
1503k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag antar man tänker som jag.S sinuslinus skrev:
Kopplar du in i elnätet säljer du elen vidare för småpengar men sedan måste du köpa tillbaka elen för att t ex ladda bil, en pool etc.
Med eget system så slipper du allt som heter nätavgift! Själva elen kostar ju inget speciellt sommartid men nätavgifter slipper du aldrig.
Tanken är nog mer att jag tänker köpa en större grävmaskin(el) och tanken blir då ladda den +el bilar och visst sälja öveskottsenergin men får man så mycket betalt och kommer det bli så mycket övesrskott så det blir någon vinst?S sinuslinus skrev:
En nätkoppling ger dig bara möjligheten att sälja och använda el till bostaden, du kan fortfarande ladda bilen precis likadant som utan.kisumisu skrev:Jag antar man tänker som jag.
Kopplar du in i elnätet säljer du elen vidare för småpengar men sedan måste du köpa tillbaka elen för att t ex ladda bil, en pool etc.
Med eget system så slipper du allt som heter nätavgift! Själva elen kostar ju inget speciellt sommartid men nätavgifter slipper du aldrig.
Den stora investeringskostnaden är väl själva solcellsanläggningen? Det kostar inte så mycket mer att koppla den till elnätet så att man kan sälja el om man vill. Så det känns dumt att inte göra den lilla extra investeringen när man ändå håller på.V växelventil skrev:
Fast frågan är om man bara använder det till att ladda bilen exempel hur det är med avgifter eftersom man inte kopplar in sig på nätet?useless skrev:
Om du inte kopplar dig till nätet så blir det väl inga avgifter? Annars får du kolla med ditt nätbolag vad de har för fasta eventuella inmatningsavgiter som inte beror på hur mycket (eller lite) el du matar ut på nätet.V växelventil skrev:
Alla jag känner med hybrid ligger på minst 75% el. Det är ju bara korkat att köra på bensin om man kan ladda. Man skall naturligtvis inte köpa laddhybrid (eller elbil) om man inte har laddmöjlighet.kisumisu skrev:
Vad frågade du? Om dom tar en avgift för att du har solceller på tomten som inte är kopplade till elnätet?
Det är ju lika troligt som att dom skulle ta en nätavgift för att du har ett bensinelverk i garaget...
Det är ju lika troligt som att dom skulle ta en nätavgift för att du har ett bensinelverk i garaget...
Det finns tydligen siffror på detta och privatägarna kör 50% el medan företagsbilarna nästan bara fossilt. Uppenbarligen så lockar de förmånligare villkoren men sen följer inte riktigt beteendet med.pacman42 skrev:
Min personliga åsikt är att förändringen är bra, att subventionera fossilbilar är dåligt och även den mest elkörande gruppen får en i mina ögon felaktig stimulans. Det är bättre att lägga de pengarna på elbilar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Väljer du växelriktare och laddbox från samma tillverkare så har de flesta stöd för "PV only" laddning. Alla tillverkare har inte box eller detta läge, så kolla det innan du köper växelriktare.
Ja på tomten utan anslutning till el-nätet.Frågan är väl hur det blir med skatter mm om jag inte säljer något mao använda som en bara laddstation.useless skrev: