kisumisu kisumisu skrev:
Har nån tänkt varför det inte finns husbilar som går på EL?
Skulle passa bra ihop dessutom t ex ha V2L funktion för att få ut el och plats för solpaneler som laddar då bilen står still.

Motorcyklar verkar inte heller finnas... visst där ryms inte stora batteripack, men ryms inte stor bensintank heller och borde ju gå betydligt mindre el att driva än en bil, buss, lastbil etc? Finns ju elcyklar och elmopeder och dessa är nästan pionjärer i elektrifieringen i modern tid!
Finns ju en del el-motorcyklar. Men ofta lite kort räckvidd. Vi får vänta tills solid state batterier gör det bekvämt om några år.

Elhusbilar kommer, det är nog bara att dom är sist i kedjan. Mercedes har ju eSprinter med 113kWh batteri som säkert kommer bli en husbil. Om man vill betala och pallar kort räckvidd dvs. Range extender vore nog bra där
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Finns ju en del el-motorcyklar. Men ofta lite kort räckvidd. Vi får vänta tills solid state batterier gör det bekvämt om några år.

Elhusbilar kommer, det är nog bara att dom är sist i kedjan. Mercedes har ju eSprinter med 113kWh batteri som säkert kommer bli en husbil. Om man vill betala och pallar kort räckvidd dvs. Range extender vore nog bra där
Jag funderar iofs på en ID.Buzz som weekendbil för mig och frugan. Men det är kanske att dra detta med "husbil" lite för långt...
 
kisumisu kisumisu skrev:
Motorcyklar verkar inte heller finnas... visst där ryms inte stora batteripack, men ryms inte stor bensintank heller och borde ju gå betydligt mindre el att driva än en bil, buss, lastbil etc? Finns ju elcyklar och elmopeder och dessa är nästan pionjärer i elektrifieringen i modern tid!
Det finns, kanske inte i superstor omfattning ännu dock.
Med den prislappen skulle ju denna kunna vara rätt intressant dessutom…
https://alltomelbil.se/indiska-ola-electric-presenterar-eldriven-motorcykel-for-10-000-kronor/
 
kisumisu kisumisu skrev:
Har nån tänkt varför det inte finns husbilar som går på EL?
Skulle passa bra ihop dessutom t ex ha V2L funktion för att få ut el och plats för solpaneler som laddar då bilen står still.

Motorcyklar verkar inte heller finnas... visst där ryms inte stora batteripack, men ryms inte stor bensintank heller och borde ju gå betydligt mindre el att driva än en bil, buss, lastbil etc? Finns ju elcyklar och elmopeder och dessa är nästan pionjärer i elektrifieringen i modern tid!
Finns en svensk MC.
 
K karlmb skrev:
Finns en svensk MC.
Finns det någon fler än RGNT och Vässla som är igång?

Stilride verkar ha pausat hojen
CAKE är norska nu
Stark Varg är egentligen spansk..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag funderar iofs på en ID.Buzz som weekendbil för mig och frugan. Men det är kanske att dra detta med "husbil" lite för långt...
Trevlig, men kanske lite liten även som campervan. Dom som har riktiga bäddar och toalett är ju grymt lyxigt!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Finns det någon fler än RGNT och Vässla som är igång?

Stilride verkar ha pausat hojen
CAKE är norska nu
Stark Varg är egentligen spansk..
Vet ej. Det går väl dåligt.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Trevlig, men kanske lite liten även som campervan. Dom som har riktiga bäddar och toalett är ju grymt lyxigt!
Den längre varianten som kommer nu blir lite bättre iofs. Portabel toalett fungerar alldeles utmärkt. Matlagning bekymrar inte heller. Ventilation och värme är dock frågor som måste få ett svar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den längre varianten som kommer nu blir lite bättre iofs. Portabel toalett fungerar alldeles utmärkt. Matlagning bekymrar inte heller. Ventilation och värme är dock frågor som måste få ett svar.
Camping mode är väl fixat nu på ID Buzz?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Camping mode är väl fixat nu på ID Buzz?
Kanske, jag vill se det innan jag tror på det.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Har nån tänkt varför det inte finns husbilar som går på EL?
Vikten?

Många husbilar (och husvagnar) idag ligger väl på gränsen till att man får köra dem med vanligt B-kort. Och som vi alla vet så väger batterier en hel del mer än en full soppatank. Så efterfrågan lär nog vara rätt liten.

Om vi jämför batteri med bensin. Säg att bensinmotorn bara har 20% verkningsgrad och elbilen har 100%. 40 kWh batteri motsvaras då av cirka 22 liter bensin om jag inte räknar fel (en jeepdunk ungefär).

Vad väger ett 20 kWh batteri?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Har nån tänkt varför det inte finns husbilar som går på EL?
Skulle passa bra ihop dessutom t ex ha V2L funktion för att få ut el och plats för solpaneler som laddar då bilen står still.

Motorcyklar verkar inte heller finnas... visst där ryms inte stora batteripack, men ryms inte stor bensintank heller och borde ju gå betydligt mindre el att driva än en bil, buss, lastbil etc? Finns ju elcyklar och elmopeder och dessa är nästan pionjärer i elektrifieringen i modern tid!
Det finns visst husbilar som går på el. Fiat, Ford och Maxus har eldrivna chassin. Det har nog däremot inte byggts jättemånga. Den enda jag sett IRL och inte på mässa är Maxus. Uthyrningen i Lofoten har ett antal Maxus. Iofs mer av typ campingbil och inte husbil. Men jag har även sett två st Maxus på deras lastbilschassi. Den ena såg jag bara flyktigt så jag vet inte vem som byggt den, men den såg proffsbyggd ut. Den andra var litet av hembygge och norksreggad.
 
N Nerre skrev:
Vikten?

Många husbilar (och husvagnar) idag ligger väl på gränsen till att man får köra dem med vanligt B-kort. Och som vi alla vet så väger batterier en hel del mer än en full soppatank. Så efterfrågan lär nog vara rätt liten.

Om vi jämför batteri med bensin. Säg att bensinmotorn bara har 20% verkningsgrad och elbilen har 100%. 40 kWh batteri motsvaras då av cirka 22 liter bensin om jag inte räknar fel (en jeepdunk ungefär).

Vad väger ett 20 kWh batteri?
100kg typ
 
N Nerre skrev:
Vikten?

Många husbilar (och husvagnar) idag ligger väl på gränsen till att man får köra dem med vanligt B-kort. Och som vi alla vet så väger batterier en hel del mer än en full soppatank. Så efterfrågan lär nog vara rätt liten.

Om vi jämför batteri med bensin. Säg att bensinmotorn bara har 20% verkningsgrad och elbilen har 100%. 40 kWh batteri motsvaras då av cirka 22 liter bensin om jag inte räknar fel (en jeepdunk ungefär).

Vad väger ett 20 kWh batteri?
20 kWh batteri väger ca 100 kg monterat och klart.
Fiat Ducato har 110 kWh batteri, så det väger kanske 550 kg. Fossilmotor, växellåda, avgas och tank (90l diesel och 10l adblue) väger nästan 200 kg mer än el dito. Viktökning är alltså typ 350 kg. Tjänstevikt för en vanlig husbil landar då på runt 3500 kg. Lastad så kommer den då över 3500 kg och får inte köras på vanligt B-körkort i många länder. Men nu görs undantag från det och det blir tillåtet att köra elbilar som väger upp till 4250 kg på B-körkort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.