kisumisu
A ajn82 skrev:
Du betalar för värdet, inte kostnaden 😁

Spar tid för att du slipper snabbladda senare, så egentligen vore det naturligt att betala mer för elen när man t.ex laddar över natten på ett hotell
Hotell borde ju tävla om kunder. Ge elen gratis till övernattare.... Allt annat ingår ju på hotell idag!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hotell borde ju tävla om kunder. Ge elen gratis till övernattare.... Allt annat ingår ju på hotell idag!
Precis som minibaren på rummet, där man slipper gå till affären 😉
 
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Du betalar för värdet, inte kostnaden 😁

Spar tid för att du slipper snabbladda senare, så egentligen vore det naturligt att betala mer för elen när man t.ex laddar över natten på ett hotell
Det är väl lite så idag, tänker att de kanske kommer krypa ner lite på sikt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var faktiskt i Norge som folk lämnade tillbaka sina BZ4X när de fick sina första ex.

Men folk kanske vet vad de köper nu 🤔

Jag tycker vätgas är ett intressant koncept, vi får se vad det landar i till slut.

Spontant börjar laddmarknaden mogna något, 3-4kr kWh tycker jag spontant är okej för snabbladdning, det är rätt mycket infrastruktur som ska på plats för dessa.
Däremot förstår jag inte varför destinationsladdning skulle behöva ta detsamma.
Absolut är det ju intressant och teknik ska ju utvecklas. Men som sagt vi alla behöver också olika lösningar.

Skulle jag bo i BRF/Hyres och tvingas ladda för 4kr+ så hade jag hellre valt också nåt annat.

Håller med att snabbladdare kostar och är helt naturligt att dessa kostar. Är ju en heeelt annan effekt än en enkel 11kw laddare!

Men att betala närmare 5kr på destinationsladdarna(11kw) känns som ocker!

Jag själv laddade mest min bil nu på Okq8 på resan. Runt 5.30kr kwh kostade det. Men samtliga laddare fungerade 100%. Snabbt gick det också. Inga jävla appar eller abbonemang krävs!

Testade Cirkle K men den krävde app för att man skulle få deras medslemspriser (är medlem men går snart ut då deras kort har blivit värdelöst...). Sedan:
Först krångla med appen.
Sen efter 1kw lägger hela laddningen av, riktigt skräp!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Absolut är det ju intressant och teknik ska ju utvecklas. Men som sagt vi slla behöver också olika lösningar.

Skulle jag bo i BRF/Hyres och tvingas ladda för 4kr+ så hade jag hellre valt också nåt annat.

Håller med att snabbladdare kostar och är helt naturligt stt dessa kostar. Är ju en heeelt annan effekt ön en 11kw laddare!

Men att betala närmare 5kr på destinationsladdarna könns som ocker!

Jag själv laddade mest min bil nu på Okq8 på resan. Runt 5.30kr kwh kostade det. Men samtliga laddare fungerade 100%. Inga jävla appar eller abbonemang krävs!

Testade Cirkle K men den krävde app för att man skulle få deras medslemspriser (är medlem men går snart ut...).
Först krångla med appen.
Sen efter 1kw lägger hela laddningen av, riktigt skräp!
Jag laddade mest på OKQ8 i somras, tror de tog 3.5-4kr då 🤔
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Billig holländsk solkraftsel. 😎
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag laddade mest på OKQ8 i somras, tror de tog 3.5-4kr då 🤔
Var det snabbladdare eller 11kw?

Dessa har idag också på vissa mackar 11kw den kostar nåt på 4kr. Men den kräver app och jag tror dessa laddare håller på försvinna helt från ok. Såg på en mack att dom hade backat sina släpar på 11kw parkering, de flesta saknade helt 11kw. Bara en enda mack hade dessa i bruk vad jag sett.

Kan nån elbilsägare berätta hur vissa ställen överlever. Är det på folks panik (måste ladda) eller rikt folk som inte bryr sig alternativt pappa betalar (tjänstebilar mm)…?
 
Är nog mest dåligt minne. 5.34kr kan nog stämma.
Snabbladdning 150/300kW
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Okq8 har dock en väldigt smidig lösning bara blippa bankkortet i laddaren. Bara det är värt att betala för 😉 sen har man full koll vad man ändå betalar för nån Tesla ägare kanske snart lägger sig i att dom bara pluggar in kabeln...men där startar väl laddning även om de skulle kosta 100kr kwh 😂
 
Attitudeswe
Ang laddförluster: laddade 0-100% med 11kW vid +3 grader i natt. 80.8kWh lämnade laddaren (finns det krav på omkalibrering på offentliga laddare?)

Batteriet var på 77kWh nytt, men är nog nere på 71kWh eller så nu. Skall kolla på hemresan vad färddatorn säger...
 
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Kan nån elbilsägare berätta hur vissa ställen överlever. Är det på folks panik (måste ladda) eller rikt folk som inte bryr sig alternativt pappa betalar (tjänstebilar mm)…?
Jag gissar att många överlever i praktiken på företagskunderna, dvs de som inte betalar laddningen själv, och ofta väljer det enklaste alternativet.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ang laddförluster: laddade 0-100% med 11kW vid +3 grader i natt. 80.8kWh lämnade laddaren (finns det krav på omkalibrering på offentliga laddare?)

Batteriet var på 77kWh nytt, men är nog nere på 71kWh eller så nu. Skall kolla på hemresan vad färddatorn säger...
Jag tror generellt att både angiven kapacitet och laddstatus är något ungefärlig. De anger väl 82 kWh kapacitet på batteriet varav 77 kWh används normalt. Sedan kan man höra fläktar gå under laddningen vilket antyder förluster. Det är rimligen förluster både i batteriet och laddaren. Visst är det också fullt rimligt att laddarens mätare är skit. Men det behövs nog inte för att förklara skillnaden i ditt fall.

Laddaren jag har hemma har under tiden jag haft den registrerat en mycket högre förbrukning än mätaren till hela huset. Så i mitt fall är den helt opålitlig.
 
Mikael_L
Det kommer väl snart en ny produkt ...

En sådan här:
Energimätare med stickpropp och display som visar kWh och tid, önskas i liknande modell för typ 2 laddkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast för type 2 laddkontakter ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer väl snart en ny produkt ...

En sådan här:
[bild]

Fast för type 2 laddkontakter ... ;)
Kanske för CCS också.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Attitudeswe
Easee mäter med 2% osäkerhet. Är det bra nog för offentlig laddare med debitering?

Vid CCS mäter man ampere på AC eller DC sidan?

Bild av tekniska specifikationer för en laddare med inbyggd energimätare, osäkerhet ±2 %. Visar menyer för redigering och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.