1 496 807 läst · 24 613 svar
1497k läst
24,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Hotell borde ju tävla om kunder. Ge elen gratis till övernattare.... Allt annat ingår ju på hotell idag!A ajn82 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 061 inlägg
Absolut är det ju intressant och teknik ska ju utvecklas. Men som sagt vi alla behöver också olika lösningar.13th Marine skrev:Det var faktiskt i Norge som folk lämnade tillbaka sina BZ4X när de fick sina första ex.
Men folk kanske vet vad de köper nu 🤔
Jag tycker vätgas är ett intressant koncept, vi får se vad det landar i till slut.
Spontant börjar laddmarknaden mogna något, 3-4kr kWh tycker jag spontant är okej för snabbladdning, det är rätt mycket infrastruktur som ska på plats för dessa.
Däremot förstår jag inte varför destinationsladdning skulle behöva ta detsamma.
Skulle jag bo i BRF/Hyres och tvingas ladda för 4kr+ så hade jag hellre valt också nåt annat.
Håller med att snabbladdare kostar och är helt naturligt att dessa kostar. Är ju en heeelt annan effekt än en enkel 11kw laddare!
Men att betala närmare 5kr på destinationsladdarna(11kw) känns som ocker!
Jag själv laddade mest min bil nu på Okq8 på resan. Runt 5.30kr kwh kostade det. Men samtliga laddare fungerade 100%. Snabbt gick det också. Inga jävla appar eller abbonemang krävs!
Testade Cirkle K men den krävde app för att man skulle få deras medslemspriser (är medlem men går snart ut då deras kort har blivit värdelöst...). Sedan:
Först krångla med appen.
Sen efter 1kw lägger hela laddningen av, riktigt skräp!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 061 inlägg
Jag laddade mest på OKQ8 i somras, tror de tog 3.5-4kr då 🤔kisumisu skrev:Absolut är det ju intressant och teknik ska ju utvecklas. Men som sagt vi slla behöver också olika lösningar.
Skulle jag bo i BRF/Hyres och tvingas ladda för 4kr+ så hade jag hellre valt också nåt annat.
Håller med att snabbladdare kostar och är helt naturligt stt dessa kostar. Är ju en heeelt annan effekt ön en 11kw laddare!
Men att betala närmare 5kr på destinationsladdarna könns som ocker!
Jag själv laddade mest min bil nu på Okq8 på resan. Runt 5.30kr kwh kostade det. Men samtliga laddare fungerade 100%. Inga jävla appar eller abbonemang krävs!
Testade Cirkle K men den krävde app för att man skulle få deras medslemspriser (är medlem men går snart ut...).
Först krångla med appen.
Sen efter 1kw lägger hela laddningen av, riktigt skräp!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 587 inlägg
Billig holländsk solkraftsel. 😎
Var det snabbladdare eller 11kw?13th Marine skrev:
Dessa har idag också på vissa mackar 11kw den kostar nåt på 4kr. Men den kräver app och jag tror dessa laddare håller på försvinna helt från ok. Såg på en mack att dom hade backat sina släpar på 11kw parkering, de flesta saknade helt 11kw. Bara en enda mack hade dessa i bruk vad jag sett.
Kan nån elbilsägare berätta hur vissa ställen överlever. Är det på folks panik (måste ladda) eller rikt folk som inte bryr sig alternativt pappa betalar (tjänstebilar mm)…?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 061 inlägg
Är nog mest dåligt minne. 5.34kr kan nog stämma.
Snabbladdning 150/300kW
Snabbladdning 150/300kW
Okq8 har dock en väldigt smidig lösning bara blippa bankkortet i laddaren. Bara det är värt att betala för 😉 sen har man full koll vad man ändå betalar för nån Tesla ägare kanske snart lägger sig i att dom bara pluggar in kabeln...men där startar väl laddning även om de skulle kosta 100kr kwh 😂
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 410 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 410 inlägg
Ang laddförluster: laddade 0-100% med 11kW vid +3 grader i natt. 80.8kWh lämnade laddaren (finns det krav på omkalibrering på offentliga laddare?)
Batteriet var på 77kWh nytt, men är nog nere på 71kWh eller så nu. Skall kolla på hemresan vad färddatorn säger...
Batteriet var på 77kWh nytt, men är nog nere på 71kWh eller så nu. Skall kolla på hemresan vad färddatorn säger...
Jag gissar att många överlever i praktiken på företagskunderna, dvs de som inte betalar laddningen själv, och ofta väljer det enklaste alternativet.kisumisu skrev:
Jag tror generellt att både angiven kapacitet och laddstatus är något ungefärlig. De anger väl 82 kWh kapacitet på batteriet varav 77 kWh används normalt. Sedan kan man höra fläktar gå under laddningen vilket antyder förluster. Det är rimligen förluster både i batteriet och laddaren. Visst är det också fullt rimligt att laddarens mätare är skit. Men det behövs nog inte för att förklara skillnaden i ditt fall.Attitudeswe skrev:
Laddaren jag har hemma har under tiden jag haft den registrerat en mycket högre förbrukning än mätaren till hela huset. Så i mitt fall är den helt opålitlig.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 410 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 410 inlägg