Mikael_L
Jag har inte koll på kraven för laddstationer (om de är annorlunda) .. men för att en "vanlig" elmätare ska vara godkänd för att använda för debitering så ska den vara MID-gokänd.
Och det finns tre nogrannhetsklasser, 2%, 1% och 0,5%

https://gavazzi.se/kunskapscenter/vad-innebar-mid-debiteringsgodkand/

Jag har inte alls djupdykt i detta område.
Men jag skulle nog vilja säga att 2% onoggrannhet är OK, men om det juridiskt är OK vet jag dock inte,

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vid CCS mäter man ampere på AC eller DC sidan?
Det där är en intressant fråga !
Som säljare av elen skulle man så klart vilja debitera efter AC-sidan, så man får betalt för det som förbrukas.
Men bilägaren kanske inte alls håller med, varför ska man betala för att en laddboxägare har en dålig laddare med dålig verkningsgrad.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Du blockerar utrustningen en längre tid på destinationsladdaren, då ägaren inte kan sälja el till någon annan när du står där och är färdigladdad. 🤖
Är ägaren smart så har han kopplat ihop flera laddare och det är bara ett gäng kablar i princip som delar på en fet anslutning.
Det borde kunna sänka priserna ifall fler tänker så.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Är ägaren smart så har han kopplat ihop flera laddare och det är bara ett gäng kablar i princip som delar på en fet anslutning.
Det borde kunna sänka priserna ifall fler tänker så.
Precis. Så är det väl inkopplat. Inte har väl en laddbox egen elanslutning?! Den delar den med något annat.

Men visst det tar väl parkeringsplats.
Fast man skulle ju kunna bygga en laddplats till varje p-plats ganska relativt enkelt. Om man nu tänker att snabbladdaren verkligen ger ut 150kw-400kw.

Men vad vet jag, kanske snabbladdare blir billigare bygga och underhålla?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Precis. Så är det väl inkopplat. Inte har väl en laddbox egen elanslutning?! Den delar den med något annat.

Men visst det tar väl parkeringsplats.
Fast man skulle ju kunna bygga en laddplats till varje p-plats ganska relativt enkelt. Om man nu tänker att snabbladdaren verkligen ger ut 150kw-400kw.

Men vad vet jag, kanske snabbladdare blir billigare bygga och underhålla?
Alltid bättre att kunna slå ut kostnaden på flera laddningar per dag
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gissar att många överlever i praktiken på företagskunderna, dvs de som inte betalar laddningen själv, och ofta väljer det enklaste alternativet.
Så måste det vara!
 
Undrar vad som är billigast, en 300kW-stolpe eller 27st 11kW-destinationsladdare.

En destinationsladdare behöver inte vara speciellt avancerad.

Denna stötte jag på i Halmstad:
Elbil laddas vid destinationsladdare utanför en byggnad i Halmstad, med en gul laddningskabel ansluten till bakdelen av bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
martin43 och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar vad som är billigast, en 300kW-stolpe eller 27st 11kW-destinationsladdare.

En destinationsladdare behöver inte vara speciellt avancerad.

Denna stötte jag på i Halmstad:
[bild]
Troligtvis 27st 11kW laddare.

Jag gillar systemen med lastbalansering och batteribuffert. Man kan ju köra 11kW DC laddning på 27 platser eller ge 300kW till en ensam bil
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar vad som är billigast, en 300kW-stolpe eller 27st 11kW-destinationsladdare.

En destinationsladdare behöver inte vara speciellt avancerad.

Denna stötte jag på i Halmstad:
[bild]
Det där är ett system från Chargenode. Alla uttag styrs av samma regler central och de delar på anslutningen.

Ser inte så avancerat ut, men det har ett rätt stort kabelskåp med styrutrustning bredvid som matar allt.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Märkligt resonemang med tanke på hur mycket oftare en fossilbil brinner?
Nej, eftersom man i riskanalys inte bara tar hänsyn till sannolikheten utan även allvarligheten.

Att gå balansgång inomhus med ögonbindel 1 meter över marken tycker troligen de flesta är relativt riskfritt.

Att gå samma balansgång 20 meter upp anser de flesta nog att det innebär en större risk. Även om sannolikheten för att man ramlar borde vara exakt lika stor. Ögonbindeln gör ju att man inte ser hur högt upp man är och inte drabbas av svindel. Och inomhus blåser det lika lite 20 m upp som 1 m upp.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar vad som är billigast, en 300kW-stolpe eller 27st 11kW-destinationsladdare.

En destinationsladdare behöver inte vara speciellt avancerad.

Denna stötte jag på i Halmstad:
[bild]
Jag såg något liknande i ett parkeringshus i Uppsala, det såg mest ut som en fönsterbänkskanal (en sån där som brukar sitta i kontor under fönstren mot ytterväggen, fulla med el och datauttag).
Men det var typ 2 uttag vid varje parkeringsplats.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag såg något liknande i ett parkeringshus i Uppsala, det såg mest ut som en fönsterbänkskanal (en sån där som brukar sitta i kontor under fönstren mot ytterväggen, fulla med el och datauttag).
Men det var typ 2 uttag vid varje parkeringsplats.
Synd att jag missade det kört förbi Uppsala men var aldrig in till stan.

Var det billigt eller gratis ladda där?
 
R Robert-san01 skrev:
Det där är ett system från Chargenode. Alla uttag styrs av samma regler central och de delar på anslutningen.

Ser inte så avancerat ut, men det har ett rätt stort kabelskåp med styrutrustning bredvid som matar allt.
Jo, stod ett sånt i andra ändan.
Tänker att de ändå har billigare och enklare elektronik där än en DC-laddare.
Men jag kan ha fel 🤔
 
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Synd att jag missade det kört förbi Uppsala men var aldrig in till stan.
Var det billigt eller gratis ladda där?
Jag har inte koll, det är åtminstone inte gratis att parkera där, utan rätt dyrt. Men ev ingick fri laddning i parkeringsavgiften, men jag vet inte.

Det var det underjordiska parkeringsgaraget vid järnvägen, centralgaraget tror jag det heter.

Jag var bara för att kolla på ett jobb där.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, stod ett sånt i andra ändan.
Tänker att de ändå har billigare och enklare elektronik där än en DC-laddare.
Men jag kan ha fel 🤔
Det är inte jämförbart med DC laddning då det är destinationsladdare.

Det är avsevärt mycket dyrare än ett antal vanliga 22kW AC boxar med lastbalansering och väldigt mycket sämre redundans.
 
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Körde Partille - Norrtälje (över Örebro) igår. Sträcka på 521km enligt Google (+några avstickare). 2-10grader ute. 80% torrt. Dubbfria vinterdäck. 200kg från maxlastad bil. Farthållare på +5-10km/h. Skoda Enyaq bakhjulsdriven.

Kom fram med 0%/1km. (Fick ligga bakom lastbil i 95km/h sista 3milen.)

Endast långsamladdat. Totalt 40.5kWht påfyllt på vägen.

50min frukost på Skara Stadshotell 11kW 5m promenad) (600kr mat)

20min gratisladdning på Bauhaus 11kW (150m till kaffe på McD) (300kr mat)

6.5h badhus Västerås 3.7kW (150m promenad, men dyrare oarkering i p-hus. Fanns 11kW med 350m promenad som skulle varit billigare såg jag i efterhand)

1h pizzeria 11kW (350m promenad till laddaren) (600kr mat). Satte laddgräns pp 50% då laddning där kostade 4kr, ich vid BRF destination kostar 1:75.

Tror matutgifterna under laddning skulle varit som samma med fossilbil. Möjligtvis att man kunnat äta frukost hemma och åkt 1h senare, men svårt att få barnen att äta frukost 6:20 på höstlovet...
Körde hem över Jönköping. Snabbare väg, men aningen längre(+6km). Blev 59kWh CCS laddat på hemvägen (åter hemma med 1%). Så 19.5kWh mer energi användes på hemvägen (4-8m/s sidvind upp, vindstilla hem.)

1->70% laddat på 25 min. Max 137kW ( höll i sig 2-43%). (Slattade i 5kWh när vi tittade in på ICA i Ulricehamn också)
Skärm på en laddstation som visar batteristatus 27% och 68%, laddeffekt 149,2 kW och 111,8 kW, laddad energi 4,47 kWh och 52,23 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



100->1% från Norrtälje till Mjölby:

Bilens display visar körstatistik: 297 km, 2:52 timmar, snittfart 105 km/h, energiförbrukning 23.9 kWh/100 km. Solbelyst skärm i en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.