Tokslut Tokslut skrev:
[länk]
Din poäng är?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag är förvånad över att Toyotan ligger i topp, var inte det en riktigt usel bil? 🤔
Många som aldrig kör långresor? Den gick väl bara att snabbladda ordentligt en gång per dag.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Många som aldrig kör långresor? Den gick väl bara att snabbladda ordentligt en gång per dag.
Toyota gjorde väl en uppdatering som fixade det? Men ryktet sitter ju så klart kvar. Lite välförtjänt om man tar sådana beslut för sina produkter.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Många som aldrig kör långresor? Den gick väl bara att snabbladda ordentligt en gång per dag.
Har för mig att den inte heller kom i närheten av vad de påstått den skulle, och att folk till och med fick lämna tillbaka bilen.

Men man kanske inte ska lita för mycket på det som kvälls.. jag menar motorpressen skriver.
 
U Ursidae skrev:
Toyota gjorde väl en uppdatering som fixade det? Men ryktet sitter ju så klart kvar. Lite välförtjänt om man tar sådana beslut för sina produkter.
Vart väl aldrig fixat, bara reducerat något. Sen är den dessutom ganska dyr. Men Toyota inger ändå någon sorts trygghet till många
 
kisumisu
Stefan N Stefan N skrev:
I Norge va 94% av bilförsäljningen elbilar i Oktober.
Totalt ble det registrert 11 552 personbiler i oktober, hvorav 10 862 av dem var elbiler. Det gir en elbilandel på rett over 94 prosent.

Tesla kom först på tredje plats.
[bild]

Konstigt att Kia finns inte alls på listan.
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag är förvånad över att Toyotan ligger i topp, var inte det en riktigt usel bil? 🤔
Verkar vara olika i olika länder vilka bilar som säljer.

Problemen kommer också fram mer ju fler har en viss en bil oavsett vad dessa drivs med.

Jag skulle inte heller köpa Toyota. Dels för att de mesta känns så rörigt inne (i alla fall deras äldre dieselbilar är så).

Dels för att de märket ville sluta satsa på elbilar, var ju ett tag sedan deras framtid hette vätgas. Visst det är bra med flera olika system och såklart behövs också olika alternativ!

Jag har inget emot att man utvecklar annat än laddbilar. Men jag vill inte att man lägger ner produktion av just laddbara bilar. Pga att elbilen är den ultimata hemmabilen! Laddar man hemma kör man billigt. Vill inte längre bli beroende av karteller som oljebolagen är!

Kartellverksamheten märks redan på allmänna laddstolpar! Men berör inte så mycket om man bor i egen villa och själv äger laddboxen!
Men lyckatill att producera egen vätgas....
 
Redigerat:
Attitudeswe
Körde Partille - Norrtälje (över Örebro) igår. Sträcka på 521km enligt Google (+några avstickare). 2-10grader ute. 80% torrt. Dubbfria vinterdäck. 200kg från maxlastad bil. Farthållare på +5-10km/h. Skoda Enyaq bakhjulsdriven.

Kom fram med 0%/1km. (Fick ligga bakom lastbil i 95km/h sista 3milen.)

Endast långsamladdat. Totalt 40.5kWht påfyllt på vägen.

50min frukost på Skara Stadshotell 11kW 5m promenad) (600kr mat)

20min gratisladdning på Bauhaus 11kW (150m till kaffe på McD) (300kr mat)

6.5h badhus Västerås 3.7kW (150m promenad, men dyrare oarkering i p-hus. Fanns 11kW med 350m promenad som skulle varit billigare såg jag i efterhand)

1h pizzeria 11kW (350m promenad till laddaren) (600kr mat). Satte laddgräns pp 50% då laddning där kostade 4kr, ich vid BRF destination kostar 1:75.

Tror matutgifterna under laddning skulle varit som samma med fossilbil. Möjligtvis att man kunnat äta frukost hemma och åkt 1h senare, men svårt att få barnen att äta frukost 6:20 på höstlovet...
 
  • Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Verkar vara olika i olika länder vilka bilar som säljer.

Problemen kommer också fram mer ju fler har en viss en bil oavsett vad dessa drivs med.

Jag skulle inte heller köpa Toyota. Dels för att de mesta känns så rörigt inne (i alla fall deras äldre dieselbilar är så).

Dels för att de märket ville sluta satsa på elbilar, var ju ett tag sedan deras framtid hette vätgas. Visst det är bra med flera olika system och såklart behövs också olika alternativ!

Jag har inget emot att man utvecklar annat än laddbilar. Men jag vill inte att man lägger ner produktion av just laddbara bilar. Pga att elbilen är den ultimata hemmabilen! Laddar man hemma kör man billigt. Vill inte längre bli beroende av karteller som oljebolagen är!

Kartellverksamheten märks redan på allmänna laddstolpar! Men berör inte så mycket om man bor i egen villa och själv äger laddboxen!
Men lyckatill att producera egen vätgas....
Det var faktiskt i Norge som folk lämnade tillbaka sina BZ4X när de fick sina första ex.

Men folk kanske vet vad de köper nu 🤔

Jag tycker vätgas är ett intressant koncept, vi får se vad det landar i till slut.

Spontant börjar laddmarknaden mogna något, 3-4kr kWh tycker jag spontant är okej för snabbladdning, det är rätt mycket infrastruktur som ska på plats för dessa.
Däremot förstår jag inte varför destinationsladdning skulle behöva ta detsamma.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Körde Partille - Norrtälje (över Örebro) igår. Sträcka på 521km enligt Google (+några avstickare). 2-10grader ute. 80% torrt. Dubbfria vinterdäck. 200kg från maxlastad bil. Farthållare på +5-10km/h. Skoda Enyaq bakhjulsdriven.

Kom fram med 0%/1km. (Fick ligga bakom lastbil i 95km/h sista 3milen.)

Endast långsamladdat. Totalt 40.5kWht påfyllt på vägen.

50min frukost på Skara Stadshotell 11kW 5m promenad) (600kr mat)

20min gratisladdning på Bauhaus 11kW (150m till kaffe på McD) (300kr mat)

6.5h badhus Västerås 3.7kW (150m promenad, men dyrare oarkering i p-hus. Fanns 11kW med 350m promenad som skulle varit billigare såg jag i efterhand)

1h pizzeria 11kW (350m promenad till laddaren) (600kr mat). Satte laddgräns pp 50% då laddning där kostade 4kr, ich vid BRF destination kostar 1:75.

Tror matutgifterna under laddning skulle varit som samma med fossilbil. Möjligtvis att man kunnat äta frukost hemma och åkt 1h senare, men svårt att få barnen att äta frukost 6:20 på höstlovet...
Hade du fått petat in med 11kW på badet där hade du nog inte behövt ladda mer på resan.
Vi gjorde liknande när vi körde hem från Göteborg och badade i Halmstad, passade på att fylla på batteriet när bilen ändå stod stilla.
 
Attitudeswe
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade du fått petat in med 11kW på badet där hade du nog inte behövt ladda mer på resan.
Vi gjorde liknande när vi körde hem från Göteborg och badade i Halmstad, passade på att fylla på batteriet när bilen ändå stod stilla.
Vill minnas att vi var nere på 6% innan bad och 37% efter. Så dom ca 15kWh som fylldes innan Västerås hade behövts ändå. Men laddning under middagen hade jag inte tänkt skulle behövas. 3.7kW var helt enkelt för långsamt att ladda med, även om det verkar som nästan allt kom in i batteriet...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vill minnas att vi var nere på 6% innan bad och 37% efter. Så dom ca 15kWh som fylldes innan Västerås hade behövts ändå. Men laddning under middagen hade jag inte tänkt skulle behövas. 3.7kW var helt enkelt för långsamt att ladda med, även om det verkar som nästan allt kom in i batteriet...
Menade att du inte hade behövt ladda efter badet 😊

Jag har laddat med 1.4kW när vi är i stugan, men det tar sin lilla tid att fylla upp batteriet.
Inget man stoppar in sladden en kortare stund för 😅
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Spontant börjar laddmarknaden mogna något, 3-4kr kWh tycker jag spontant är okej för snabbladdning, det är rätt mycket infrastruktur som ska på plats för dessa.
Däremot förstår jag inte varför destinationsladdning skulle behöva ta detsamma.
Du betalar för värdet, inte kostnaden 😁

Spar tid för att du slipper snabbladda senare, så egentligen vore det naturligt att betala mer för elen när man t.ex laddar över natten på ett hotell
 
Du blockerar utrustningen en längre tid på destinationsladdaren, då ägaren inte kan sälja el till någon annan när du står där och är färdigladdad. 🤖
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.