1 524 115 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 431 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 949 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 431 inlägg
Har för mig att den inte heller kom i närheten av vad de påstått den skulle, och att folk till och med fick lämna tillbaka bilen.Johannes Carlsson skrev:
Men man kanske inte ska lita för mycket på det som kvälls.. jag menar motorpressen skriver.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 949 inlägg
Verkar vara olika i olika länder vilka bilar som säljer.13th Marine skrev:
Problemen kommer också fram mer ju fler har en viss en bil oavsett vad dessa drivs med.
Jag skulle inte heller köpa Toyota. Dels för att de mesta känns så rörigt inne (i alla fall deras äldre dieselbilar är så).
Dels för att de märket ville sluta satsa på elbilar, var ju ett tag sedan deras framtid hette vätgas. Visst det är bra med flera olika system och såklart behövs också olika alternativ!
Jag har inget emot att man utvecklar annat än laddbilar. Men jag vill inte att man lägger ner produktion av just laddbara bilar. Pga att elbilen är den ultimata hemmabilen! Laddar man hemma kör man billigt. Vill inte längre bli beroende av karteller som oljebolagen är!
Kartellverksamheten märks redan på allmänna laddstolpar! Men berör inte så mycket om man bor i egen villa och själv äger laddboxen!
Men lyckatill att producera egen vätgas....
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 564 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 564 inlägg
Körde Partille - Norrtälje (över Örebro) igår. Sträcka på 521km enligt Google (+några avstickare). 2-10grader ute. 80% torrt. Dubbfria vinterdäck. 200kg från maxlastad bil. Farthållare på +5-10km/h. Skoda Enyaq bakhjulsdriven.
Kom fram med 0%/1km. (Fick ligga bakom lastbil i 95km/h sista 3milen.)
Endast långsamladdat. Totalt 40.5kWht påfyllt på vägen.
50min frukost på Skara Stadshotell 11kW 5m promenad) (600kr mat)
20min gratisladdning på Bauhaus 11kW (150m till kaffe på McD) (300kr mat)
6.5h badhus Västerås 3.7kW (150m promenad, men dyrare oarkering i p-hus. Fanns 11kW med 350m promenad som skulle varit billigare såg jag i efterhand)
1h pizzeria 11kW (350m promenad till laddaren) (600kr mat). Satte laddgräns pp 50% då laddning där kostade 4kr, ich vid BRF destination kostar 1:75.
Tror matutgifterna under laddning skulle varit som samma med fossilbil. Möjligtvis att man kunnat äta frukost hemma och åkt 1h senare, men svårt att få barnen att äta frukost 6:20 på höstlovet...
6.5h badhus Västerås 3.7kW (150m promenad, men dyrare oarkering i p-hus. Fanns 11kW med 350m promenad som skulle varit billigare såg jag i efterhand)
1h pizzeria 11kW (350m promenad till laddaren) (600kr mat). Satte laddgräns pp 50% då laddning där kostade 4kr, ich vid BRF destination kostar 1:75.
Tror matutgifterna under laddning skulle varit som samma med fossilbil. Möjligtvis att man kunnat äta frukost hemma och åkt 1h senare, men svårt att få barnen att äta frukost 6:20 på höstlovet...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 431 inlägg
Det var faktiskt i Norge som folk lämnade tillbaka sina BZ4X när de fick sina första ex.kisumisu skrev:Verkar vara olika i olika länder vilka bilar som säljer.
Problemen kommer också fram mer ju fler har en viss en bil oavsett vad dessa drivs med.
Jag skulle inte heller köpa Toyota. Dels för att de mesta känns så rörigt inne (i alla fall deras äldre dieselbilar är så).
Dels för att de märket ville sluta satsa på elbilar, var ju ett tag sedan deras framtid hette vätgas. Visst det är bra med flera olika system och såklart behövs också olika alternativ!
Jag har inget emot att man utvecklar annat än laddbilar. Men jag vill inte att man lägger ner produktion av just laddbara bilar. Pga att elbilen är den ultimata hemmabilen! Laddar man hemma kör man billigt. Vill inte längre bli beroende av karteller som oljebolagen är!
Kartellverksamheten märks redan på allmänna laddstolpar! Men berör inte så mycket om man bor i egen villa och själv äger laddboxen!
Men lyckatill att producera egen vätgas....
Men folk kanske vet vad de köper nu 🤔
Jag tycker vätgas är ett intressant koncept, vi får se vad det landar i till slut.
Spontant börjar laddmarknaden mogna något, 3-4kr kWh tycker jag spontant är okej för snabbladdning, det är rätt mycket infrastruktur som ska på plats för dessa.
Däremot förstår jag inte varför destinationsladdning skulle behöva ta detsamma.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 431 inlägg
Hade du fått petat in med 11kW på badet där hade du nog inte behövt ladda mer på resan.Attitudeswe skrev:Körde Partille - Norrtälje (över Örebro) igår. Sträcka på 521km enligt Google (+några avstickare). 2-10grader ute. 80% torrt. Dubbfria vinterdäck. 200kg från maxlastad bil. Farthållare på +5-10km/h. Skoda Enyaq bakhjulsdriven.
Vi gjorde liknande när vi körde hem från Göteborg och badade i Halmstad, passade på att fylla på batteriet när bilen ändå stod stilla.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 564 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 564 inlägg
Vill minnas att vi var nere på 6% innan bad och 37% efter. Så dom ca 15kWh som fylldes innan Västerås hade behövts ändå. Men laddning under middagen hade jag inte tänkt skulle behövas. 3.7kW var helt enkelt för långsamt att ladda med, även om det verkar som nästan allt kom in i batteriet...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 431 inlägg
Menade att du inte hade behövt ladda efter badet 😊Attitudeswe skrev:
Jag har laddat med 1.4kW när vi är i stugan, men det tar sin lilla tid att fylla upp batteriet.
Inget man stoppar in sladden en kortare stund för 😅
Du betalar för värdet, inte kostnaden 😁13th Marine skrev:
Spar tid för att du slipper snabbladda senare, så egentligen vore det naturligt att betala mer för elen när man t.ex laddar över natten på ett hotell