Mikael_L Mikael_L skrev:
Mängden cobolt i Li.ION-batterier har minskat betydligt, samt att de nyaste teknologierna är coboltfria.

[länk]

[länk]

[länk]
Ja, som jag uppfattat det är kobolt helt borta om några år iaf på högvolymsprodukter.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Var på en Roadtrip Stockholm-Göteborg (med ID4:an) i helgen. En tämligen enahanda resa, så hoppa över det här inlägget om du redan vet hur saker funkar; här kommer inget nytt.

På nedresan var det planerat ett besök med övernattning utanför Ulricehamn. Frågade inte innan om det skulle gå att ladda där, utan tänkte att går det så går det. Stannade oavsett i Linköping och åt lite på vägen och laddade då. Mer än nog för att nå övernattningen, inte nog för att nå Göteborg.

Det fanns inte rimliga möjligheter att ladda vid övernattningen. Erbjöds iofs. att använda ett lastgammalt schukouttag, men tackade nej. Blev en kaffe vid en mack i Bollebygd istället. Hällde ut det sista kaffet när det var mer än tillräckligt laddat efter mindre än tio minuter.

Nybyggt hotell i Göteborg med elbilsladdare på varje plats. Enkel betalning via Easypark. Fullt batteri vid avfärd alltså.

Norra vägen hem because of reasons. Regn varenda jävla minut från start till mål. Den lägre hastighet som regnet krävde kompenserade det högre rullmotstånd som det också gav. Lunch i Marieberg utanför Örebro. Laddaren gav lite lägre effekt än väntat, men ett stopp på 40 minuter kändes mer än nog. Räcker det inte kan man ju ladda igen är en rimligare lösning än att vänta vid en långsam laddare.

Vidare i regnet och räckvidden verkade hålla med minsta möjliga marginal; visste dock att de sista milen i Stockholm skulle vara i lägre fart och därmed med lägre förbrukning. Så det som ”hotade” bara bli 5 km räckvidd kvar vid mål slutade med 15 km. En försiktigare general hade kanske fyllt upp, jag känner att jag litar på min kunskap om min bil i kombination med möjligheten att ändra sig.

***

Knappt 60 kWh laddat på snabbladdare på nervägen (kom fram med rätt mycket kvar). 45 på hemvägen. 350/250 spänn per sträcka typ. Resten laddat hemma eller på hotell, det senare (65 kWh) för ca 250 spänn det med.

Vardagen med elbil, även vid relativa långresor, är inte mer spännande än så. Men en resa Stockholm–Göteborg kräver med den här bilen normalt en halvtimmes laddning, då laddningen ofta inte sker under helt optimala förhållanden. Och stoppen blir bäst om man tänker efter lite före, så att det passar både för ladd och ens matpreferenser – but there’s an app for that.
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var på en Roadtrip Stockholm-Göteborg (med ID4:an) i helgen. En tämligen enahanda resa, så hoppa över det här inlägget om du redan vet hur saker funkar; här kommer inget nytt.

På nedresan var det planerat ett besök med övernattning utanför Ulricehamn. Frågade inte innan om det skulle gå att ladda där, utan tänkte att går det så går det. Stannade oavsett i Linköping och åt lite på vägen och laddade då. Mer än nog för att nå övernattningen, inte nog för att nå Göteborg.

Det fanns inte rimliga möjligheter att ladda vid övernattningen. Erbjöds iofs. att använda ett lastgammalt schukouttag, men tackade nej. Blev en kaffe vid en mack i Bollebygd istället. Hällde ut det sista kaffet när det var mer än tillräckligt laddat efter mindre än tio minuter.

Nybyggt hotell i Göteborg med elbilsladdare på varje plats. Enkel betalning via Easypark. Fullt batteri vid avfärd alltså.

Norra vägen hem because of reasons. Regn varenda jävla minut från start till mål. Den lägre hastighet som regnet krävde kompenserade det högre rullmotstånd som det också gav. Lunch i Marieberg utanför Örebro. Laddaren gav lite lägre effekt än väntat, men ett stopp på 40 minuter kändes mer än nog. Räcker det inte kan man ju ladda igen är en rimligare lösning än att vänta vid en långsam laddare.

Vidare i regnet och räckvidden verkade hålla med minsta möjliga marginal; visste dock att de sista milen i Stockholm skulle vara i lägre fart och därmed med lägre förbrukning. Så det som ”hotade” bara bli 5 km räckvidd kvar vid mål slutade med 15 km. En försiktigare general hade kanske fyllt upp, jag känner att jag litar på min kunskap om min bil i kombination med möjligheten att ändra sig.

***

Knappt 60 kWh laddat på snabbladdare på nervägen (kom fram med rätt mycket kvar). 45 på hemvägen. 350/250 spänn per sträcka typ. Resten laddat hemma eller på hotell, det senare (65 kWh) för ca 250 spänn det med.

Vardagen med elbil, även vid relativa långresor, är inte mer spännande än så. Men en resa Stockholm–Göteborg kräver med den här bilen normalt en halvtimmes laddning, då laddningen ofta inte sker under helt optimala förhållanden. Och stoppen blir bäst om man tänker efter lite före, så att det passar både för ladd och ens matpreferenser – but there’s an app for that.
Skönt med lite historier om resor ändå. Tycker det är mer värd info än det mesta.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var på en Roadtrip Stockholm-Göteborg (med ID4:an) i helgen. En tämligen enahanda resa, så hoppa över det här inlägget om du redan vet hur saker funkar; här kommer inget nytt.

På nedresan var det planerat ett besök med övernattning utanför Ulricehamn. Frågade inte innan om det skulle gå att ladda där, utan tänkte att går det så går det. Stannade oavsett i Linköping och åt lite på vägen och laddade då. Mer än nog för att nå övernattningen, inte nog för att nå Göteborg.

Det fanns inte rimliga möjligheter att ladda vid övernattningen. Erbjöds iofs. att använda ett lastgammalt schukouttag, men tackade nej. Blev en kaffe vid en mack i Bollebygd istället. Hällde ut det sista kaffet när det var mer än tillräckligt laddat efter mindre än tio minuter.

Nybyggt hotell i Göteborg med elbilsladdare på varje plats. Enkel betalning via Easypark. Fullt batteri vid avfärd alltså.

Norra vägen hem because of reasons. Regn varenda jävla minut från start till mål. Den lägre hastighet som regnet krävde kompenserade det högre rullmotstånd som det också gav. Lunch i Marieberg utanför Örebro. Laddaren gav lite lägre effekt än väntat, men ett stopp på 40 minuter kändes mer än nog. Räcker det inte kan man ju ladda igen är en rimligare lösning än att vänta vid en långsam laddare.

Vidare i regnet och räckvidden verkade hålla med minsta möjliga marginal; visste dock att de sista milen i Stockholm skulle vara i lägre fart och därmed med lägre förbrukning. Så det som ”hotade” bara bli 5 km räckvidd kvar vid mål slutade med 15 km. En försiktigare general hade kanske fyllt upp, jag känner att jag litar på min kunskap om min bil i kombination med möjligheten att ändra sig.

***

Knappt 60 kWh laddat på snabbladdare på nervägen (kom fram med rätt mycket kvar). 45 på hemvägen. 350/250 spänn per sträcka typ. Resten laddat hemma eller på hotell, det senare (65 kWh) för ca 250 spänn det med.

Vardagen med elbil, även vid relativa långresor, är inte mer spännande än så. Men en resa Stockholm–Göteborg kräver med den här bilen normalt en halvtimmes laddning, då laddningen ofta inte sker under helt optimala förhållanden. Och stoppen blir bäst om man tänker efter lite före, så att det passar både för ladd och ens matpreferenser – but there’s an app for that.
Ibland är människors tråkiga vardagbestyr ändå givande att höra om.

Betydelsefullt mönster som jag även ser i mig själv, vi har börjat ge oss ut på resor utan att planera laddningen i någon större omfattning. Man räknar med att hitta nåt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.