J jocke31 skrev:
Vi hade en sådan i 3 år som andrabil och var absolut nöjda med bilen. Helt OK byggkvalitet och i princip inga problem med bilen. Det finns några saker som är lite mindre bra: värme/ventilation är väl sådär. Bilen blir rätt varm sommartid och tar ett slag att värma upp vintertid. Det finns inte heller någon app till de tidiga årsmodellerna (21 och tidigare). Den laddar bara på enfas, dvs 3,6 kWh och snabbladdningen är inte världens snabbaste. Men - med det sagt, som en funktionell och enkel pendlarbil är det svårt att hitta billigare bil, tror jag.
Räckvidden på en 21:a med lilla batteriet är ca 25 mil på sommaren och 17-18 mil på vintern ungefär. Så bilen passar bra om ni kan ladda hemma.
Gissar också att det finns bra prutläge pga mängden begagnade bilar på marknaden.
laddning på bara 1 fas kan bli bökigt för oss. Får kolla hemma hur mycket plats vi har kvar i säkringarna. Vill helst undvika att säkra upp.
 
S Spopas skrev:
laddning på bara 1 fas kan bli bökigt för oss. Får kolla hemma hur mycket plats vi har kvar i säkringarna. Vill helst undvika att säkra upp.
Jag förstår. Men i så fall kan ni kika på 22:surprised:r eller nyare. De har 3-fasladdning, app, mycket bättre värme/ac och även bättre räckvidd. Är väl 40 mil WLTP vill jag minnas.

BTW, vi säkrade upp från 20 till 25 då det var lite irriterande att bränna säkringar då och då vintertid när vi körde spis, ugn, tvättmaskin, torktumlare och laddade bilen samtidigt som bergvärmepumpen gick igång. Fast det var oftast när vi laddade vår andra bil som har 3-fasladdning. Beror sannolikt på vilka faser som används till olika saker. Å andra sidan så kostar det bara 600 kr/år typ.
 
En lastbegränsare till laddboxen löser ju det där om det är bara bilen som får kalkylen att tippa över. Kör man alla saker på max samtidigt ändå ibland kan det ju vara ansträngande för anläggningen ändå, men just elbilsladdning är ju en sak som är enkel att anpassa till när utrymme på huvudsäkringarna finns.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi hade en sådan i 3 år som andrabil och var absolut nöjda med bilen. Helt OK byggkvalitet och i princip inga problem med bilen. Det finns några saker som är lite mindre bra: värme/ventilation är väl sådär. Bilen blir rätt varm sommartid och tar ett slag att värma upp vintertid. Det finns inte heller någon app till de tidiga årsmodellerna (21 och tidigare). Den laddar bara på enfas, dvs 3,6 kWh och snabbladdningen är inte världens snabbaste. Men - med det sagt, som en funktionell och enkel pendlarbil är det svårt att hitta billigare bil, tror jag.
Räckvidden på en 21:a med lilla batteriet är ca 25 mil på sommaren och 17-18 mil på vintern ungefär. Så bilen passar bra om ni kan ladda hemma.
Jag såg att det kommit ut massor av MG ZS. Att man kan förvänta sig att köpa en för 170.000?

Bara enfas laddning är ju verkligen inte kul.

Undrar om man skulle våga byta, vår Zoe är drygt 5 år, det mesta funkar bra, men jag saknar snabbladdning (den har inte det alls) - vilket gör att en vanlig resa vi gör på ca 20 mil (svärföräldrarna) inte funkar vintertid och inte funkar om man ska ToR över dagen. En ZS borde klara det om man kan ta ett lite längre laddstopp nånstans. Min fru kör inte vår 20 år gamla V70, så hon kan inte åka själv över dagen till svärföräldrarna, de börjar bli lite äldre så det vore bra att hon kan göra den resan även på vintern.

Vi åker en gång om året till "fjällen" och 1-2 gånger per sommar ca 40 mil. Det är nog bara fjällresan man inte skulle greja med en ZS, om man inte har superbråttom.
J jocke31 skrev:
Gissar också att det finns bra prutläge pga mängden begagnade bilar på marknaden.
Nästa år behöver väl många sälja elbilar pga regler, så priserna lär väl fortsätta ner. Frågan är om det kommer fortsätta komma tex MG ZS men årsmodellen med lite uppdateringar?

En Tesla M3 börjar ju krypa nedåt 200 gränsen. Men försäkringen sägs ju vara så dyr. Frågan är hur MGn är. Om den kommer rasa i pris så en M3 är billigare sett på 3 år.

Tittar man på Zoe så har den nog gjort sitt värsta ras. 41kwh bilarna ligger kring 100 (med friköpt batteri) men en 4-5 år äldre 22kw får man vad jag förstår inte under 50. Nånstans där stannar nog en "sparbössa" då man kan köra in det i drift på ett år mot en annan fossilbil? Så bäst är nog att ha kvar bilen så länge man har maskinskada på försäkringen, jag kör knappt 2500 om året och den har gått snart 8000.
 
Kollade som hastigast på bytbil och under 200 000 kr finns följande elbilar i stora mängder:
Renault Zoe
Nissan Leaf
MG ZS EV

sedan finns även en och annan Fiat 500E, Peugeot E-208 och även några andra märken.
Men jag gissar att det är rejäl prutmån på bilarna med tanke på hur många som finns på marknaden.

Om man kikar på MG så är det definitivt Luxury-varianten man ska ha.

Med det sagt - det finns även den nyare varianten av MG:n (2022 eller nyare) för kanske 40-50 000 mer, men då får man å andra sidan betydligt bättre räckvidd, bättre värme/ventilation, app och 3-fasladdning.
Vem vet, kanske går det att pruta ned priset till strax över 200 K för denna variant?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nu har även jag gått över till miljökommunistträsket.

2022 plockade jag ut en ny x3 m40d och är och har varit sjukt nöjd med den. Milen har tickat på och dieselbilen har stått sig orimligt bra i värde. På 9000 mil har jag tappat ca 120000 kr (räknat på inköpspris kontra inbytespris på bmw), men för att inte trilla över någon kant där tappet accelererar så ska jag nu byta.

Har varit helt inställd på att köpa en x5 50e, men så kom säljaren och gav mig ett löjligt bra pris på en ix3 (samma som jag har nu, men elektrisk) och jag kunde då inte motivera merkostnaden för x5. Ett plus i kanten är att jag kan köra på mina gamla vinterhjul ett par år till. Blir samma färg också, så ingen som inte vet kommer att se någon skillnad. Är jag inte nöjd kan jag ju alltid byta snart igen tänker jag....

Specad räckvidd är 46 mil. Kommer jag 40 så är jag nöjd. Behöver vi köra långt har jag fortfarande en g31 diesel ståendes.

Jag är en elbilsmotståndare av rang, men inser väl att även jag måste prova någon gång. Bytet sker i december och jag är kluven men lite spänd ändå. Jag älskar bilar, och är "rädd för" att det kommer funka så bra med elbil att jag inte kommer ha en till ny raksexa eller v8 igen. Känns lite konstigt och tråkigt (faktiskt). Typ lite som att min identitet suddas ut hehe...
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Kollade som hastigast på bytbil och under 200 000 kr finns följande elbilar i stora mängder:
Renault Zoe
Nissan Leaf
MG ZS EV

sedan finns även en och annan Fiat 500E, Peugeot E-208 och även några andra märken.
Men jag gissar att det är rejäl prutmån på bilarna med tanke på hur många som finns på marknaden.

Om man kikar på MG så är det definitivt Luxury-varianten man ska ha.

Med det sagt - det finns även den nyare varianten av MG:n (2022 eller nyare) för kanske 40-50 000 mer, men då får man å andra sidan betydligt bättre räckvidd, bättre värme/ventilation, app och 3-fasladdning.
Vem vet, kanske går det att pruta ned priset till strax över 200 K för denna variant?
FIAT 500E är helt ok. Känns solid och genomtänkt. Går att ladda 11 kW resp 85 kW.
Lite premiumpris jfrt med de större konkurrenterna men man lever bara en gång.
 
J JohanLun skrev:
Jag såg att det kommit ut massor av MG ZS. Att man kan förvänta sig att köpa en för 170.000?

Bara enfas laddning är ju verkligen inte kul.

Undrar om man skulle våga byta, vår Zoe är drygt 5 år, det mesta funkar bra, men jag saknar snabbladdning (den har inte det alls) - vilket gör att en vanlig resa vi gör på ca 20 mil (svärföräldrarna) inte funkar vintertid och inte funkar om man ska ToR över dagen. En ZS borde klara det om man kan ta ett lite längre laddstopp nånstans. Min fru kör inte vår 20 år gamla V70, så hon kan inte åka själv över dagen till svärföräldrarna, de börjar bli lite äldre så det vore bra att hon kan göra den resan även på vintern.

Vi åker en gång om året till "fjällen" och 1-2 gånger per sommar ca 40 mil. Det är nog bara fjällresan man inte skulle greja med en ZS, om man inte har superbråttom.

Nästa år behöver väl många sälja elbilar pga regler, så priserna lär väl fortsätta ner. Frågan är om det kommer fortsätta komma tex MG ZS men årsmodellen med lite uppdateringar?

En Tesla M3 börjar ju krypa nedåt 200 gränsen. Men försäkringen sägs ju vara så dyr. Frågan är hur MGn är. Om den kommer rasa i pris så en M3 är billigare sett på 3 år.

Tittar man på Zoe så har den nog gjort sitt värsta ras. 41kwh bilarna ligger kring 100 (med friköpt batteri) men en 4-5 år äldre 22kw får man vad jag förstår inte under 50. Nånstans där stannar nog en "sparbössa" då man kan köra in det i drift på ett år mot en annan fossilbil? Så bäst är nog att ha kvar bilen så länge man har maskinskada på försäkringen, jag kör knappt 2500 om året och den har gått snart 8000.
Zoe med 52kWh har ju också snabbladdning. Sen kommer ju Corsa, E208, Mokka ner i pris nu. Även Niro börjar krypa ner under 250' så kör ni långt vintertid är det väl skönt med t.ex. e-Niro som både har större batteri och snål med värmepump. Laddar väl ganska okej med 80kW
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Rumpnissen skrev:
Nu har även jag gått över till miljökommunistträsket.

2022 plockade jag ut en ny x3 m40d och är och har varit sjukt nöjd med den. Milen har tickat på och dieselbilen har stått sig orimligt bra i värde. På 9000 mil har jag tappat ca 120000 kr (räknat på inköpspris kontra inbytespris på bmw), men för att inte trilla över någon kant där tappet accelererar så ska jag nu byta.

Har varit helt inställd på att köpa en x5 50e, men så kom säljaren och gav mig ett löjligt bra pris på en ix3 (samma som jag har nu, men elektrisk) och jag kunde då inte motivera merkostnaden för x5. Ett plus i kanten är att jag kan köra på mina gamla vinterhjul ett par år till. Blir samma färg också, så ingen som inte vet kommer att se någon skillnad. Är jag inte nöjd kan jag ju alltid byta snart igen tänker jag....

Specad räckvidd är 46 mil. Kommer jag 40 så är jag nöjd. Behöver vi köra långt har jag fortfarande en g31 diesel ståendes.

Jag är en elbilsmotståndare av rang, men inser väl att även jag måste prova någon gång. Bytet sker i december och jag är kluven men lite spänd ändå. Jag älskar bilar, och är "rädd för" att det kommer funka så bra med elbil att jag inte kommer ha en till ny raksexa eller v8 igen. Känns lite konstigt och tråkigt (faktiskt). Typ lite som att min identitet suddas ut hehe...
110km/h i -10 räkna med ca275km räckvidd

https://ev-database.org/car/1535/BMW-iX3
 
  • Gilla
Rumpnissen
  • Laddar…
returen
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
110km/h i -10 räkna med ca275km räckvidd

[länk]
kommer jag inte till närmsta storstad med
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
110km/h i -10 räkna med ca275km räckvidd

[länk]
Inte opti men får duga. Får veva igång dieseln om det skulle krisa någon kylig vinterdag.
 
J jocke31 skrev:
Kollade som hastigast på bytbil och under 200 000 kr finns följande elbilar i stora mängder:
Renault Zoe
Nissan Leaf
MG ZS EV
Leafen har ju tyvärr en lite udda snabbladdning och rykte om degenerering på batterier, annars är den nog ett lyft mot Zoe som inte är så kul att åka långt i.
MGn ser trevligare ut än båda, men jag är lite reserverad mot hur de över tid kommer hålla och gå att reparera.
J jocke31 skrev:
sedan finns även en och annan Fiat 500E, Peugeot E-208 och även några andra märken.
Men jag gissar att det är rejäl prutmån på bilarna med tanke på hur många som finns på marknaden.

Om man kikar på MG så är det definitivt Luxury-varianten man ska ha.
Fiat, Peggan mfl tror jag är ännu mindre (om än mer premium) än Zoe och vi vill kunna åka familjen på 4 hyfsat bekvämt, vilket är gränsfall redan med Zoe, så ingen fiat eller mini tänker jag...
J jocke31 skrev:
Med det sagt - det finns även den nyare varianten av MG:n (2022 eller nyare) för kanske 40-50 000 mer, men då får man å andra sidan betydligt bättre räckvidd, bättre värme/ventilation, app och 3-fasladdning.
Vem vet, kanske går det att pruta ned priset till strax över 200 K för denna variant?
För över 200 så närmar man sig en T M3, som jag tror skulle klara alla våra resor, även fjällresan en gång om året. Även om Teslan har vissa bekymmer har jag svårt att tänka mig den är sämre än MGn.

Jag tror det lutar åt att vänta ett år till med Zoe och att den minskat mindre i värde på det året, och tex MG ZS 2022 eller T M3 har gått ned ytterligare 30-40.000. Tänker att jag kan lägga 80.000 imellan, lite mer om det är en bil som till 99% kan klara alla resor för oss.

Zoe har ju endel problem, så frågan är om värdet dyker... Eller om bruksvärdet på en sådan bil som har maskinskadan kvar är ganska stabilt. Att den gått ned mycket de 2.5 år jag haft den beror nog mest på att det var skitdyrt med alla beg bilar för 2.5 år sen, annars tror jag att man inte kan åka så mycket billigare än Zoe.

Med nollränta och strax över 500k för en sprillans ny Tesla måste bara priserna på beg bilar droppa snabbt, Teslan tar nog med alla andra bilar nedåt. För vem vill köpa en Leaf eller ZS om T M3 går att få för 30.000 extra? (om man har råd med försäkringen).

Hur lång garanti har MG?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, i första hand hatar jag oljediktaturerna.

Att elbilsladdning slutar vara en gimmick och istället blir en kommersiell tjänst tycker jag är bra.
Men var kommer delarna och mineralerna i el bilen från 🤔

Hur man än gör får diktaturerna sinna pengar bara olika diktaturer 😑
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
Men var kommer delarna och mineralerna i el bilen från 🤔

Hur man än gör får diktaturerna sinna pengar bara olika diktaturer 😑
Sånt finns i Sverige och andra normala länder.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sånt finns i Sverige och andra normala länder.
Jo, men utvinner vi det nu i någon substantiell omfattning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.