1 523 844 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kul att du vågar prova på något nytt.R Rumpnissen skrev:Jag är en elbilsmotståndare av rang, men inser väl att även jag måste prova någon gång. Bytet sker i december och jag är kluven men lite spänd ändå. Jag älskar bilar, och är "rädd för" att det kommer funka så bra med elbil att jag inte kommer ha en till ny raksexa eller v8 igen. Känns lite konstigt och tråkigt (faktiskt). Typ lite som att min identitet suddas ut hehe...
Jag förstår att om man har något stort intresse för något som ungefär försvinner känns det surt.
Jag själv har aldrig varit förut intresserad av just bilar och har nästan blivit tvärtom nu med elbil 🤔 tom när det gäller fossilbilar. Förstår dock inte varför vissa ratar så elbilar? Finns ju intressanta ombyggnationer av gamla bilar mm. Även när det kommer till eldrift. Däremot hatar jag de mesta som heter dator, sensor, elektroniskt etc....men det slipper du inte med en modern fossilbil heller.
Däremot har jag andra intressen och kunskaper som typ suddas ut när allt blir AI, streaming, automation, abbonemang mm.....det här förstår inte majoriteten när dom tycker det är så praktiskt.
Kolla bara på din mobil, dator eller vad det nu är för enhet du använder för att vara t ex här på forumet. Är den tillverkat i Sverige eller ens i Europa till 100%?E Etho1 skrev:
Vet inte - vi leasade ju vår för 2500 kr/mån i 3 år inkl service och försäkring så du får nog googla.J JohanLun skrev:Leafen har ju tyvärr en lite udda snabbladdning och rykte om degenerering på batterier, annars är den nog ett lyft mot Zoe som inte är så kul att åka långt i.
MGn ser trevligare ut än båda, men jag är lite reserverad mot hur de över tid kommer hålla och gå att reparera.
Fiat, Peggan mfl tror jag är ännu mindre (om än mer premium) än Zoe och vi vill kunna åka familjen på 4 hyfsat bekvämt, vilket är gränsfall redan med Zoe, så ingen fiat eller mini tänker jag...
För över 200 så närmar man sig en T M3, som jag tror skulle klara alla våra resor, även fjällresan en gång om året. Även om Teslan har vissa bekymmer har jag svårt att tänka mig den är sämre än MGn.
Jag tror det lutar åt att vänta ett år till med Zoe och att den minskat mindre i värde på det året, och tex MG ZS 2022 eller T M3 har gått ned ytterligare 30-40.000. Tänker att jag kan lägga 80.000 imellan, lite mer om det är en bil som till 99% kan klara alla resor för oss.
Zoe har ju endel problem, så frågan är om värdet dyker... Eller om bruksvärdet på en sådan bil som har maskinskadan kvar är ganska stabilt. Att den gått ned mycket de 2.5 år jag haft den beror nog mest på att det var skitdyrt med alla beg bilar för 2.5 år sen, annars tror jag att man inte kan åka så mycket billigare än Zoe.
Med nollränta och strax över 500k för en sprillans ny Tesla måste bara priserna på beg bilar droppa snabbt, Teslan tar nog med alla andra bilar nedåt. För vem vill köpa en Leaf eller ZS om T M3 går att få för 30.000 extra? (om man har råd med försäkringen).
Hur lång garanti har MG?
MG:n är betydligt rymligare än Peugeoten och Fiaten. Men båda dessa känns som helt ok bilar vid en provkörning. Däremot så tyckte vi att Fiaten kändes rätt skramlig. Har haft en 500X förut och den bilen gillade vi däremot båda två. Som jämförelse alltså.J JohanLun skrev:Leafen har ju tyvärr en lite udda snabbladdning och rykte om degenerering på batterier, annars är den nog ett lyft mot Zoe som inte är så kul att åka långt i.
MGn ser trevligare ut än båda, men jag är lite reserverad mot hur de över tid kommer hålla och gå att reparera.
Fiat, Peggan mfl tror jag är ännu mindre (om än mer premium) än Zoe och vi vill kunna åka familjen på 4 hyfsat bekvämt, vilket är gränsfall redan med Zoe, så ingen fiat eller mini tänker jag...
För över 200 så närmar man sig en T M3, som jag tror skulle klara alla våra resor, även fjällresan en gång om året. Även om Teslan har vissa bekymmer har jag svårt att tänka mig den är sämre än MGn.
Jag tror det lutar åt att vänta ett år till med Zoe och att den minskat mindre i värde på det året, och tex MG ZS 2022 eller T M3 har gått ned ytterligare 30-40.000. Tänker att jag kan lägga 80.000 imellan, lite mer om det är en bil som till 99% kan klara alla resor för oss.
Zoe har ju endel problem, så frågan är om värdet dyker... Eller om bruksvärdet på en sådan bil som har maskinskadan kvar är ganska stabilt. Att den gått ned mycket de 2.5 år jag haft den beror nog mest på att det var skitdyrt med alla beg bilar för 2.5 år sen, annars tror jag att man inte kan åka så mycket billigare än Zoe.
Med nollränta och strax över 500k för en sprillans ny Tesla måste bara priserna på beg bilar droppa snabbt, Teslan tar nog med alla andra bilar nedåt. För vem vill köpa en Leaf eller ZS om T M3 går att få för 30.000 extra? (om man har råd med försäkringen).
Hur lång garanti har MG?
Det är ju jäkligt bra om de inte undantar en massa saker!J jocke31 skrev:
Undrar vad den kostar i försäkring?
alla de som är tillsalu nu verkar vara 2021, har de altså kass värme, kass infotainment, bara enfasladdning?
AC laddningen är ju löjligt långsam... Är det batterier på 45kWh på 2021 och 50 eller 70 på 2022? Trefasladdning och 70kWh (samt bättre funktionalitet i stort) borde vara värt rätt mkt.
Ja, de billiga är från 2021 eller tidigare. Har 45 kWh batteri. De nyare har 70 kWh batteri, tror knappt drr det t såldes några med 50 kWh batteri i Sverige.J JohanLun skrev:Det är ju jäkligt bra om de inte undantar en massa saker!
Undrar vad den kostar i försäkring?
alla de som är tillsalu nu verkar vara 2021, har de altså kass värme, kass infotainment, bara enfasladdning?
AC laddningen är ju löjligt långsam... Är det batterier på 45kWh på 2021 och 50 eller 70 på 2022? Trefasladdning och 70kWh (samt bättre funktionalitet i stort) borde vara värt rätt mkt.
Värmen är inte helt kass, tar bara lite tid och går inte att styra så enkelt, man får mecka lite. Infotainmentsystemet är inte heller helt kass, Apple CarPlay funkar rätt bra t ex, men det finns alltså ingen app för att förvärma/kyla bilen. Sedan så är skärmen lite seg i responsen.
AC-laddningen är inte något stort problem om man bara kör runt 10–15 mil/dag. Bilen hinner laddas fullt under natten ändå.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 945 inlägg
Mecka lite känns ju då ovärt att leva med när man kan få en bil utan tjafs för samma pengar?J jocke31 skrev:Ja, de billiga är från 2021 eller tidigare. Har 45 kWh batteri. De nyare har 70 kWh batteri, tror knappt drr det t såldes några med 50 kWh batteri i Sverige.
Värmen är inte helt kass, tar bara lite tid och går inte att styra så enkelt, man får mecka lite. Infotainmentsystemet är inte heller helt kass, Apple CarPlay funkar rätt bra t ex, men det finns alltså ingen app för att förvärma/kyla bilen. Sedan så är skärmen lite seg i responsen.
AC-laddningen är inte något stort problem om man bara kör runt 10–15 mil/dag. Bilen hinner laddas fullt under natten ändå.
Vi har ju möjlighet att bryta malmen i Sverige bara vi vill. Med Per Geijerfältet sitter vi på den största kända fyndigheten av sällsynta jordartsmetaller i Europa. Att bryta malmen där med våra miljöregler tycker jag är bättre än att bryta den i Kina med deras miljöregler. Dessutom får vi exportinkomster. (Trippla vinster, vi köper material av oss själva, vi säljer till andra länder och vi slipper att skicka våra pengar till andra länder).E Etho1 skrev:
Till skillnad från oljan så är det mycket mindre volymer, och material som dessutom kommer att ingå i ett kretslopp istället för att eldas upp. Med en konstant bilflotta bestående av 100% elbilar skulle man teoretiskt bara behöva tillföra nya råvaror för att kompensera för förluster.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 999 inlägg
Olika problem är av olika magnitud. Flera av världens värsta diktaturer skulle inte kunna fortsätta som de gör idag om det inte vore för oljan.E Etho1 skrev:
Om sådant som litium och kobolt växer till att bli motsvarande problem tycker jag att vi ska hantera dem också.
Jag är inte nihilist, utan tror att vi kan påverka världen till det bättre och bör försöka göra det när vi kan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 945 inlägg
Mängden cobolt i Li.ION-batterier har minskat betydligt, samt att de nyaste teknologierna är coboltfria.
https://cordis.europa.eu/article/id...ic-vehicle-batteries-with-no-cobalt-a-reality
https://news.mit.edu/2024/cobalt-free-batteries-could-power-future-cars-0118
https://asia.nikkei.com/Business/Sc...ake-better-lithium-ion-battery-without-cobalt
https://cordis.europa.eu/article/id...ic-vehicle-batteries-with-no-cobalt-a-reality
https://news.mit.edu/2024/cobalt-free-batteries-could-power-future-cars-0118
https://asia.nikkei.com/Business/Sc...ake-better-lithium-ion-battery-without-cobalt