kisumisu
R Rumpnissen skrev:
Jag är en elbilsmotståndare av rang, men inser väl att även jag måste prova någon gång. Bytet sker i december och jag är kluven men lite spänd ändå. Jag älskar bilar, och är "rädd för" att det kommer funka så bra med elbil att jag inte kommer ha en till ny raksexa eller v8 igen. Känns lite konstigt och tråkigt (faktiskt). Typ lite som att min identitet suddas ut hehe...
Kul att du vågar prova på något nytt.

Jag förstår att om man har något stort intresse för något som ungefär försvinner känns det surt.

Jag själv har aldrig varit förut intresserad av just bilar och har nästan blivit tvärtom nu med elbil 🤔 tom när det gäller fossilbilar. Förstår dock inte varför vissa ratar så elbilar? Finns ju intressanta ombyggnationer av gamla bilar mm. Även när det kommer till eldrift. Däremot hatar jag de mesta som heter dator, sensor, elektroniskt etc....men det slipper du inte med en modern fossilbil heller.

Däremot har jag andra intressen och kunskaper som typ suddas ut när allt blir AI, streaming, automation, abbonemang mm.....det här förstår inte majoriteten när dom tycker det är så praktiskt.
 
kisumisu
E Etho1 skrev:
Men var kommer delarna och mineralerna i el bilen från 🤔

Hur man än gör får diktaturerna sinna pengar bara olika diktaturer 😑
Kolla bara på din mobil, dator eller vad det nu är för enhet du använder för att vara t ex här på forumet. Är den tillverkat i Sverige eller ens i Europa till 100%?


 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Leafen har ju tyvärr en lite udda snabbladdning och rykte om degenerering på batterier, annars är den nog ett lyft mot Zoe som inte är så kul att åka långt i.
MGn ser trevligare ut än båda, men jag är lite reserverad mot hur de över tid kommer hålla och gå att reparera.

Fiat, Peggan mfl tror jag är ännu mindre (om än mer premium) än Zoe och vi vill kunna åka familjen på 4 hyfsat bekvämt, vilket är gränsfall redan med Zoe, så ingen fiat eller mini tänker jag...

För över 200 så närmar man sig en T M3, som jag tror skulle klara alla våra resor, även fjällresan en gång om året. Även om Teslan har vissa bekymmer har jag svårt att tänka mig den är sämre än MGn.

Jag tror det lutar åt att vänta ett år till med Zoe och att den minskat mindre i värde på det året, och tex MG ZS 2022 eller T M3 har gått ned ytterligare 30-40.000. Tänker att jag kan lägga 80.000 imellan, lite mer om det är en bil som till 99% kan klara alla resor för oss.

Zoe har ju endel problem, så frågan är om värdet dyker... Eller om bruksvärdet på en sådan bil som har maskinskadan kvar är ganska stabilt. Att den gått ned mycket de 2.5 år jag haft den beror nog mest på att det var skitdyrt med alla beg bilar för 2.5 år sen, annars tror jag att man inte kan åka så mycket billigare än Zoe.

Med nollränta och strax över 500k för en sprillans ny Tesla måste bara priserna på beg bilar droppa snabbt, Teslan tar nog med alla andra bilar nedåt. För vem vill köpa en Leaf eller ZS om T M3 går att få för 30.000 extra? (om man har råd med försäkringen).

Hur lång garanti har MG?
Vet inte - vi leasade ju vår för 2500 kr/mån i 3 år inkl service och försäkring så du får nog googla.
 
J JohanLun skrev:
Leafen har ju tyvärr en lite udda snabbladdning och rykte om degenerering på batterier, annars är den nog ett lyft mot Zoe som inte är så kul att åka långt i.
MGn ser trevligare ut än båda, men jag är lite reserverad mot hur de över tid kommer hålla och gå att reparera.

Fiat, Peggan mfl tror jag är ännu mindre (om än mer premium) än Zoe och vi vill kunna åka familjen på 4 hyfsat bekvämt, vilket är gränsfall redan med Zoe, så ingen fiat eller mini tänker jag...

För över 200 så närmar man sig en T M3, som jag tror skulle klara alla våra resor, även fjällresan en gång om året. Även om Teslan har vissa bekymmer har jag svårt att tänka mig den är sämre än MGn.

Jag tror det lutar åt att vänta ett år till med Zoe och att den minskat mindre i värde på det året, och tex MG ZS 2022 eller T M3 har gått ned ytterligare 30-40.000. Tänker att jag kan lägga 80.000 imellan, lite mer om det är en bil som till 99% kan klara alla resor för oss.

Zoe har ju endel problem, så frågan är om värdet dyker... Eller om bruksvärdet på en sådan bil som har maskinskadan kvar är ganska stabilt. Att den gått ned mycket de 2.5 år jag haft den beror nog mest på att det var skitdyrt med alla beg bilar för 2.5 år sen, annars tror jag att man inte kan åka så mycket billigare än Zoe.

Med nollränta och strax över 500k för en sprillans ny Tesla måste bara priserna på beg bilar droppa snabbt, Teslan tar nog med alla andra bilar nedåt. För vem vill köpa en Leaf eller ZS om T M3 går att få för 30.000 extra? (om man har råd med försäkringen).

Hur lång garanti har MG?
MG:n är betydligt rymligare än Peugeoten och Fiaten. Men båda dessa känns som helt ok bilar vid en provkörning. Däremot så tyckte vi att Fiaten kändes rätt skramlig. Har haft en 500X förut och den bilen gillade vi däremot båda två. Som jämförelse alltså.
 
J jocke31 skrev:
7 år/15 000 mil enligt uppgift:
[länk]
Det är ju jäkligt bra om de inte undantar en massa saker!
Undrar vad den kostar i försäkring?

alla de som är tillsalu nu verkar vara 2021, har de altså kass värme, kass infotainment, bara enfasladdning?
AC laddningen är ju löjligt långsam... Är det batterier på 45kWh på 2021 och 50 eller 70 på 2022? Trefasladdning och 70kWh (samt bättre funktionalitet i stort) borde vara värt rätt mkt.
 
J JohanLun skrev:
Det är ju jäkligt bra om de inte undantar en massa saker!
Undrar vad den kostar i försäkring?

alla de som är tillsalu nu verkar vara 2021, har de altså kass värme, kass infotainment, bara enfasladdning?
AC laddningen är ju löjligt långsam... Är det batterier på 45kWh på 2021 och 50 eller 70 på 2022? Trefasladdning och 70kWh (samt bättre funktionalitet i stort) borde vara värt rätt mkt.
Ja, de billiga är från 2021 eller tidigare. Har 45 kWh batteri. De nyare har 70 kWh batteri, tror knappt drr det t såldes några med 50 kWh batteri i Sverige.

Värmen är inte helt kass, tar bara lite tid och går inte att styra så enkelt, man får mecka lite. Infotainmentsystemet är inte heller helt kass, Apple CarPlay funkar rätt bra t ex, men det finns alltså ingen app för att förvärma/kyla bilen. Sedan så är skärmen lite seg i responsen.

AC-laddningen är inte något stort problem om man bara kör runt 10–15 mil/dag. Bilen hinner laddas fullt under natten ändå.
 
E Etho1 skrev:
Jo, men utvinner vi det nu i någon substantiell omfattning
Nej. Men det snackas mkt.
 
J jocke31 skrev:
Ja, de billiga är från 2021 eller tidigare. Har 45 kWh batteri. De nyare har 70 kWh batteri, tror knappt drr det t såldes några med 50 kWh batteri i Sverige.

Värmen är inte helt kass, tar bara lite tid och går inte att styra så enkelt, man får mecka lite. Infotainmentsystemet är inte heller helt kass, Apple CarPlay funkar rätt bra t ex, men det finns alltså ingen app för att förvärma/kyla bilen. Sedan så är skärmen lite seg i responsen.

AC-laddningen är inte något stort problem om man bara kör runt 10–15 mil/dag. Bilen hinner laddas fullt under natten ändå.
Mecka lite känns ju då ovärt att leva med när man kan få en bil utan tjafs för samma pengar?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kolla bara på din mobil, dator eller vad det nu är för enhet du använder för att vara t ex här på forumet. Är den tillverkat i Sverige eller ens i Europa till 100%?


[media]
Stämmer som du säger, hur vi än gör blir det skit... Typ
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Mecka lite känns ju då ovärt att leva med när man kan få en bil utan tjafs för samma pengar?
Fast för samma pengar (160-180 000) så får du ingen bil som inte har åtminstone något att reta sig på. Det beror på vad man värderar högst skulle jag säga.
 
E Etho1 skrev:
Stämmer som du säger, hur vi än gör blir det skit... Typ
Vi har ju möjlighet att bryta malmen i Sverige bara vi vill. Med Per Geijerfältet sitter vi på den största kända fyndigheten av sällsynta jordartsmetaller i Europa. Att bryta malmen där med våra miljöregler tycker jag är bättre än att bryta den i Kina med deras miljöregler. Dessutom får vi exportinkomster. (Trippla vinster, vi köper material av oss själva, vi säljer till andra länder och vi slipper att skicka våra pengar till andra länder).

Till skillnad från oljan så är det mycket mindre volymer, och material som dessutom kommer att ingå i ett kretslopp istället för att eldas upp. Med en konstant bilflotta bestående av 100% elbilar skulle man teoretiskt bara behöva tillföra nya råvaror för att kompensera för förluster.
 
  • Gilla
Etho1 och 6 till
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
Men var kommer delarna och mineralerna i el bilen från 🤔

Hur man än gör får diktaturerna sinna pengar bara olika diktaturer 😑
Olika problem är av olika magnitud. Flera av världens värsta diktaturer skulle inte kunna fortsätta som de gör idag om det inte vore för oljan.

Om sådant som litium och kobolt växer till att bli motsvarande problem tycker jag att vi ska hantera dem också.

Jag är inte nihilist, utan tror att vi kan påverka världen till det bättre och bör försöka göra det när vi kan.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
Men var kommer delarna och mineralerna i el bilen från 🤔

Hur man än gör får diktaturerna sinna pengar bara olika diktaturer 😑
Australien är väldigt stora på lithium, stål gör vi själva.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.