1 523 696 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Det är alla privatleasingbilar som vräktes ut 2021 för 1995-2495 kr/mån.13th Marine skrev:
Med det sagt så hade vi just en ZS Luxury med lilla batteriet som andrabil i 3 år. Är absolut ingen dålig bil alls. Om man inte ska ha den som långfärdsbil så funkar den bra. Rätt välbyggd och bra. Det sämsta är troligen värme/ventilation, annars funkade den utmärkt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Fyrhjulsdriften har ju varit kritiserad på MG. Man får väl vad man betalar för.
Den driver bara på fyra hjul under vissa förutsättningar, tex inte när man backar och vid kyla måste man ha minst 30% laddning.
Den driver bara på fyra hjul under vissa förutsättningar, tex inte när man backar och vid kyla måste man ha minst 30% laddning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 944 inlägg
Hur långt tar sig en sån på vintern i verkligheten, typ motorvägspendling?J jocke31 skrev:Det är alla privatleasingbilar som vräktes ut 2021 för 1995-2495 kr/mån.
Med det sagt så hade vi just en ZS Luxury med lilla batteriet som andrabil i 3 år. Är absolut ingen dålig bil alls. Om man inte ska ha den som långfärdsbil så funkar den bra. Rätt välbyggd och bra. Det sämsta är troligen värme/ventilation, annars funkade den utmärkt.
Jag måste fråga er ni som bor i södra delarna speciellt 08-området och omnejd.
Har ni elbil bara av miljövänlighet?
Blir bara värre och värre med möjligheten att ladda på offentliga platser. Gratisplatser ersätts med laddare som kräver abbonemang alternativ tar riktiga ockerpriser.
Stolpar är ur funktion.
Finns bara 1-4 stolpar (som såklart jämt upptagna).
Inte ens mackarna vet hur deras egna snabbladdare fungerar. Bla Cirkle k vid Gävlebron. Krångligt app och laddningen bara avbröts mitt i allt.
Långa sträckor utan nån som helst möjlighet att ladda. Fast vi pratar om SÖDRA Sverige!!
Nä i Norrland är situationen bättre!
Dock är jag glad att Okq8 har satsat ordentligt på snabbladdare och tar någorlunda okej pris med tanke på att det är DC laddning!! Men är ju Skellefteå kraft 😂 eh Vattenfall, Eon o co..? Preem (som gör såå reklam om fossilfritt) 🤔
Borde kanske tagit hybriden och gasat lite avgaser inne i staden istället nör det satsas noll på elbilar från det här området...😡
Har ni elbil bara av miljövänlighet?
Blir bara värre och värre med möjligheten att ladda på offentliga platser. Gratisplatser ersätts med laddare som kräver abbonemang alternativ tar riktiga ockerpriser.
Stolpar är ur funktion.
Finns bara 1-4 stolpar (som såklart jämt upptagna).
Inte ens mackarna vet hur deras egna snabbladdare fungerar. Bla Cirkle k vid Gävlebron. Krångligt app och laddningen bara avbröts mitt i allt.
Långa sträckor utan nån som helst möjlighet att ladda. Fast vi pratar om SÖDRA Sverige!!
Nä i Norrland är situationen bättre!
Dock är jag glad att Okq8 har satsat ordentligt på snabbladdare och tar någorlunda okej pris med tanke på att det är DC laddning!! Men är ju Skellefteå kraft 😂 eh Vattenfall, Eon o co..? Preem (som gör såå reklam om fossilfritt) 🤔
Borde kanske tagit hybriden och gasat lite avgaser inne i staden istället nör det satsas noll på elbilar från det här området...😡
Haha för mig börjar södra Sverige redan nånstans vid Sundsvall 😂A ajn82 skrev:
Samma här när jag är hemma kör 99% hemmaladdning ca 1kr kWh.
Någon gång laddar jag publikt i Luleå, Boden, Kalix och då kostar det ca 2kr kWh eller tom gratis eller ingår till parkeringsavgiften.
Hybriden blir det mest man laddar publikt då den går så kort sträcka.
Men efter Umeå verkar det hända negativa saker. Priserna på laddning går upp rejält, destinationsladdarna kostar princip samma som DC laddarna.
Sedan finns de knappt ens AC eller DC laddare.
Bara Okq8 som varit någorlunda vettiga enkel kortbetalning och samma pris betalar man med medlemskort eller medlemsapp...men dom kunde också haft mer vettig pris på AC laddning, skiljer sig bara 1kr...
Tänker bara på alla miljö grejor som man så mycket tjatar om i Stockholm. Sedan satsar man typ nada på vettiga lösningar!
Börjar också förstå varför jag fick min helt eldrivna billigare än hybridmodellen. Nypris är det ju helt annat. Kanske en marknad sälja min gamla hybrid på 🤔😉
Är heller ingen ekonomisk katastrof för mig och betala 1-2ggr om året de som fossilbilister gör jämt...men jag undrar mer dessa som bor häromkring och alla lagar som har blivit att offentliga parkeringar måste ha laddstolpe senast 2025 och kortbetalning måste erbjudas. Nån som vet vilken myndighet man anmäler operatörer som missköter sig?
Redigerat:
Vi funderar på en billigare elbil för pendling, ca 9 mil om dagen. Där ligger just MG ZS bra till.J jocke31 skrev:Det är alla privatleasingbilar som vräktes ut 2021 för 1995-2495 kr/mån.
Med det sagt så hade vi just en ZS Luxury med lilla batteriet som andrabil i 3 år. Är absolut ingen dålig bil alls. Om man inte ska ha den som långfärdsbil så funkar den bra. Rätt välbyggd och bra. Det sämsta är troligen värme/ventilation, annars funkade den utmärkt.
Hade du köpt den idag med din erfarenhet av den? Eller hade du tittat på andra bilar?
Vi hade en sådan i 3 år som andrabil och var absolut nöjda med bilen. Helt OK byggkvalitet och i princip inga problem med bilen. Det finns några saker som är lite mindre bra: värme/ventilation är väl sådär. Bilen blir rätt varm sommartid och tar ett slag att värma upp vintertid. Det finns inte heller någon app till de tidiga årsmodellerna (21 och tidigare). Den laddar bara på enfas, dvs 3,6 kWh och snabbladdningen är inte världens snabbaste. Men - med det sagt, som en funktionell och enkel pendlarbil är det svårt att hitta billigare bil, tror jag.S Spopas skrev:
Räckvidden på en 21:a med lilla batteriet är ca 25 mil på sommaren och 17-18 mil på vintern ungefär. Så bilen passar bra om ni kan ladda hemma.
Gissar också att det finns bra prutläge pga mängden begagnade bilar på marknaden.
Vi har nu en Ora som andrabil, lite modernare men med liknande räckvidd. Är också en helt ok andrabil.S Spopas skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 985 inlägg
Nej, i första hand hatar jag oljediktaturerna.kisumisu skrev:
Att elbilsladdning slutar vara en gimmick och istället blir en kommersiell tjänst tycker jag är bra.kisumisu skrev:
På det första håller jag med 100%!!!Nötegårdsgubben skrev:
Speciellt när bränslet för det mesta kommer från diktaturstater som försöker pressa oss.
Dock är inte elbolagen så mycket bättre i pris, är ju dyrare köra elbil om elpriset är över 5kr.
Sen kan vi kanske se det här från två olika håll visserligen.
De 99% jag laddar billigt lägger sig ingen i, men gör 99% av befolkningen det så lär nog skattemasen reagera mer....
...lite som finska polttoöljy!
Stortsett alla norrlänningar körde dieselbil och poltto. Var ju gott att få en full tank och tom över så de ej rymdes i tanken för 100kr. Men sen började det säljas på svarta marknaden till södra Sverige. Då blev det reaktioner....