Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag menar helt enkelt att det kommer finnas kvar bilfabriker i Europa.
En del befintliga kommer läggas ner, en del nya kommer byggas, men vilka som är ägare och vilka bilmärken det sätts på grillen på bilarna är svårare att förutsäga.

Men som asiatiska biltillverkare bygger bilfabriker i både Nord och Sydamerika och i Europa, av logistik-anledningar och handelsskäl, så kommer självklart inte Europa bli fritt från biltillverkning och arbetare som bygger bilar.

Själv gissar jag på att både trenden med uppköp och trenden med samverkan kommer fortsätta.
Några bilmärken kommer köpas upp, ungefär som Volvo, SAAB, MG osv har köpts, och kanske leva kvar som namnet som en annan biltillverkare sätter på bilen.

Men att bilmärken går samman och låter alltmer av bilen vara densamma mellan tillverkarna och mindre och mindre blir märkesbyggt och märkesspecifikt, tror jag kommer fortsätta.
Många bilmärken kommer bygga på samma bottenplatta.
En del kommer gå längre och nästan hela bilen kommer vara samma, detta har redan skett på yrkesfordonssidan, där Nissan Townstar och Renault Kangoo är exakt samma bil, bara några smärre detaljer som skiljer.
Samma med Citroen Berlingo, Toyota Proace city, Peugeot Partner, Opel combo - exakt samma bil, bara plastsjoket i fronten samt ratten som skiljer (jo, själva instrumenthuset skiljer också, men inte instrumentpanelen).
Världens hårdaste bransch när det kommer till konkurrens gör dock att det är svårt att räkna ut något öht i bilindustrin.
Vem kunde förutse Tesla för 15 år sen?
Eller att ägaren till Fiat skulle köpa allt vad som ingår i Stellantis?
Eller att stora delar av Geelys produkter konstrueras i Lundbyhamnen i Göteborg?
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, faktiskt kan det vara hyfsat svårt att spåra ägandet och vem som ytterst kontrollerar de stora bolagen.
Ägarkedjorna kan var långa och svårbegripliga, med lite banker och riskbolag här och där.

Jag tror att det var vissa ägare av vindkraft i Sverige som var nästan omöjliga att spåra, läste någon artikel om detta.

Såhär kan det se ut (och värre)
[länk]


Vad jag menar är att vissa aktieägare har aktierna endast som säkerhet (eller riskpremien), de kanske inte har någon större möjlighet att kontrollera bolagen. Det finns massor av aktieägaravtal där ute, som inte alls är publika.
Men en del är enkla, ex BMW "Den dominerade ägargrenen de senaste decennierna har varit familjen Quandt. Familjen Quandt äger 46,6 % av aktierna fördelade på Herbert Quandts änka Johanna Quandt och barnen Susanne Klatten (född Quandt) och Stefan Quandt. Försäkringsjätten Allianz äger 6,52 % medan resterande aktier är utspridda."

Mercedes lite klurigare, där utgörs ungefär 70% av institutionella och privata aktieägare.
 
Det verkar gå sådär för den (en av de?) cyberstuck som går i Stockholm:
Bil transporteras på bärgningsbil vid korsning i Stockholm, byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det verkar gå sådär för den (en av de?) cyberstuck som går i Stockholm:
[bild]
Den är inte godkänd i EU så den får inte köras på väg
 
Kloge Kloge skrev:
Den är inte godkänd i EU så den får inte köras på väg
Det finns någon enstaka som lyckats importeras via någon tjeckisk(?) firma där de satt på lister på alla vassa kanter.
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Spanade in denna igår i Göteborg. Bra dyr byggbil, men får in en full skiva med lämmen nere. Ruskigt lång när man står jämte. Bakifrån på en stor byggbil med öppen flaklucka inomhus, lämnar plats för långa föremål som en full skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Spanade in denna igår i Göteborg. Bra dyr byggbil, men får in en full skiva med lämmen nere. Ruskigt lång när man står jämte. [bild]
Måste man bygga så fult för att kunna locka folket med Dodge RAM eller?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Testade att dra släp för första gången med Berlingon nu i helgen. Blev först ett fullt lass till återvinningsstationen igår och idag var jag och hämtade en snöslunga som jag fyndat på tradera.

Till återvinningen så hade jag uppskattningsvis 350-400kg på släpet och det märktes typ inte kraftmässigt men förbrukningen stannade på ca. 3kWh/mil.
Med tomt släp eller med 100kg snöslunga på så märktes det knappt alls på förbrukningen. Den stannade på 2.2kWh/mil. Dock mest 70-vägar.

Smidig bil att manövrera/backa släp med också.
 
  • Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Måste man bygga så fult för att kunna locka folket med Dodge RAM eller?
Dodge RAM dog 2009. Numera är RAM ett eget bilmärke.


Kördes i Augusti på gatan iaf. (om det är samma) Strandvägen 1

Restauranggäster sitter vid bord med en futuristisk bil som passerar utanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokslut Tokslut skrev:
Dodge RAM dog 2009. Numera är RAM ett eget bilmärke.


Kördes i Augusti på gatan iaf. (om det är samma) Strandvägen 1

[bild]
Den blir inte snyggare var den än kör:)
Brukar vara allätare när det gäller bilar och kan se fördelar och nackdelar även om jag inte tycker om utseendet på en bil
Denna är i stil med Fiat Multipla (osäker på stavningen) och det säger inte lite.
Finns ju så många andra bilar att välja på, särskilt i denna prisklass så kan faktist bara tycka synd om dom som köper en sådan.
 
Den jag skickade bild på verkar inte ha överlevt en tvättning av bilen.
Ska vara i Solna.
 
Mikael_L
Jag ska erkänna att jag själv tycker Fiat Multipla har en viss charm, min tveksamhet att äga en sådan skulle vara mer beroende på bilmärket än utseendet.
En silverfärgad Fiat Multipla parkerad vid trottoaren, känd för sin unika och praktiska design med udda form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har för mig att det är en väldigt väldigt praktiskt bil, utformningen och utseendet blev vad det blev efter att man hade använt alla utrymmen som man ville ...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska erkänna att jag själv tycker Fiat Multipla har en viss charm, min tveksamhet att äga en sådan skulle vara mer beroende på bilmärket än utseendet.
[bild]

Jag har för mig att det är en väldigt väldigt praktiskt bil, utformningen och utseendet blev vad det blev efter att man hade använt alla utrymmen som man ville ...
Den där sålde väl rätt kass vilken kan ha något att göra med designen ;) Att däremot en bil som Nissan (p)juke sålt bra kommer jag aldrig förstå. Det måste vara en av de absolut fulast bilarna som producerats;
Gul Nissan Juke framför grön bakgrund, betraktad av vissa som en av de fulaste bilmodellerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska erkänna att jag själv tycker Fiat Multipla har en viss charm, min tveksamhet att äga en sådan skulle vara mer beroende på bilmärket än utseendet.
[bild]

Jag har för mig att det är en väldigt väldigt praktiskt bil, utformningen och utseendet blev vad det blev efter att man hade använt alla utrymmen som man ville ...
Dom gjorde en facelift på densom ser ut typ som en Touran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.