S Styrman_jansson skrev:
Mjo det hade nog gått några år till med bilen jag hade men när man behöver fylla på olja vid varje tankning tröttnade jag.
Så mycket olja vid 17k mil är nog lite otur. Min klarade sig nätt och jämnt till nästa service innan lampan gick på, men det läckte lite grann; behövde torka upp olja innan man körde till besiktningen. Och då var jag väl uppe i 50k mil...
 
S sjoelund skrev:
Så mycket olja vid 17k mil är nog lite otur. Min klarade sig nätt och jämnt till nästa service innan lampan gick på, men det läckte lite grann; behövde torka upp olja innan man körde till besiktningen. Och då var jag väl uppe i 50k mil...
Min hade troligtvis igenkoksade kolvringar. Hade kanske gått att få loss med engine-flush eller wd-40 metoden men jag orkade inte hålla på att mecka mer.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det jag gissar att kommer först rasa i elbilar är just värmesystemet! Har lite erfarenheter av just Volvo och Peugeot när det gäller AC. Ka
Det tror jag inte. I elbilar så slipper man alla kopplingar o slangar som en motormobterad kompressor behöver. Så risken för läckage, som ju är typ 98% av alla problem, minskar avsevärt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast har man barn så är det lika bra att köpa en bil för beloppet de vill ha för barnens slitage är en fantastisumma.
Inga problem för oss. Ett barn. Lite småskavanker. Ungen var 4-5 år när vi hade en vw id3.
Vi fick inget att betala.

Uppfostra ungjävlarna istället. Även om man köper en bil ska den inte behandlas illa. =) Vår unge har skött sig alltid och hela tiden. Trampar aldrig nånsin på tröskeln och stänger dörrarna försiktigt. Inga skor i sätet eller på framstolarnas rygg.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Det tror jag inte. I elbilar så slipper man alla kopplingar o slangar som en motormobterad kompressor behöver. Så risken för läckage, som ju är typ 98% av alla problem, minskar avsevärt.
Ja det är ju möjligt.

Men sen har vi ju luftvärmepumpar i hus som paijar. Men det körs ju i för sig betydligt mer.

Sedan kommer det nog vara olika från bil till bil.
 
Två länkar till artiklar om elbilar (har inte kollat om de funnits med tidigare i tråden)
En stor inhemsk marknad ger helt andra förutsättningar, jämfört med liten som Sverige hade med Saab och Volvo. Syns tydligt på elbilsmarknaden idag med flera nya märken och många som ännu inte finns för export.
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-rekord-flest-salda-laddbara-bilar-nagonsin-i-kina/4298484

Och så de europeiska tillverkarnas problem generellt.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/larmet-djup-kris-for-tyska-personbilstillverkare
 
A AndersS skrev:
Två länkar till artiklar om elbilar (har inte kollat om de funnits med tidigare i tråden)
En stor inhemsk marknad ger helt andra förutsättningar, jämfört med liten som Sverige hade med Saab och Volvo. Syns tydligt på elbilsmarknaden idag med flera nya märken och många som ännu inte finns för export.
[länk]

Och så de europeiska tillverkarnas problem generellt.
[länk]
Vi kan väl summera de europeiska elbilsfiaskot med att dom borde gjort vanliga bilar med eldrift direkt som Kia gjorde med Niro istället för att krångla och fippla med buggiga system.

VW gjorde e-golf. Suprrbra bil, men lite litet batteri, ingen kombi och ingen dragkrok. Nu har dom ju äntligen fått ut ID7 GTX, 5 år sent. Vi skulle haft en Passat electric
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Två länkar till artiklar om elbilar (har inte kollat om de funnits med tidigare i tråden)
En stor inhemsk marknad ger helt andra förutsättningar, jämfört med liten som Sverige hade med Saab och Volvo. Syns tydligt på elbilsmarknaden idag med flera nya märken och många som ännu inte finns för export.
[länk]

Och så de europeiska tillverkarnas problem generellt.
[länk]
Detta stämmer ganska väl överens med analyserna i branschen, marknaden i Europa har förstörts av fossilsubventioner och oklar politik, detta ledde till att de Europeiska biltillverkarna förlorade 10 viktiga år i början och nu sitter kineserna i förarsätet med Tesla strax bakom.

Utsikterna för europeisk bilindustri är ganska dystra, detta kan kanske ändras med statliga interventioner, annars är det nog rätt kört och de får mest ses som uppköpskandidater.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
Europeisk biltillverkning kommer hur som helst finnas kvar, "för alltid".
Men ägarstrukturerna kommer troligen ändras en hel del.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Europeisk biltillverkning kommer hur som helst finnas kvar, "för alltid".
Men ägarstrukturerna kommer troligen ändras en hel del.
Vet vi idag hur ägandet ser ut med "bolag som äger bolag, som i sin tur äger bolag...., och vem som egentligen bestämmer.😉
 
D
A AndersS skrev:
Vet vi idag hur ägandet ser ut med "bolag som äger bolag, som i sin tur äger bolag...., och vem som egentligen bestämmer.😉
Ja men det vet vi, åtminstone för de bolag som är publika, där finns en aktieägarelängd som man kan kika på.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Europeisk biltillverkning kommer hur som helst finnas kvar, "för alltid".
Men ägarstrukturerna kommer troligen ändras en hel del.
Ja men sen varierar det vad man menar med finnas kvar, omoderna och ineffektiva fabriker för tillverkning av ineffektiva bilar lär inte drivas vidare. Varumärkena har ju visst värde så de kan leva ett tag såklart, för att fasas ut, som Luxor ungefär.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Ja men sen varierar det vad man menar med finnas kvar, omoderna och ineffektiva fabriker för tillverkning av ineffektiva bilar lär inte drivas vidare. Varumärkena har ju visst värde så de kan leva ett tag såklart, för att fasas ut, som Luxor ungefär.
Jag menar helt enkelt att det kommer finnas kvar bilfabriker i Europa.
En del befintliga kommer läggas ner, en del nya kommer byggas, men vilka som är ägare och vilka bilmärken det sätts på grillen på bilarna är svårare att förutsäga.

Men som asiatiska biltillverkare bygger bilfabriker i både Nord och Sydamerika och i Europa, av logistik-anledningar och handelsskäl, så kommer självklart inte Europa bli fritt från biltillverkning och arbetare som bygger bilar.

Själv gissar jag på att både trenden med uppköp och trenden med samverkan kommer fortsätta.
Några bilmärken kommer köpas upp, ungefär som Volvo, SAAB, MG osv har köpts, och kanske leva kvar som namnet som en annan biltillverkare sätter på bilen.

Men att bilmärken går samman och låter alltmer av bilen vara densamma mellan tillverkarna och mindre och mindre blir märkesbyggt och märkesspecifikt, tror jag kommer fortsätta.
Många bilmärken kommer bygga på samma bottenplatta.
En del kommer gå längre och nästan hela bilen kommer vara samma, detta har redan skett på yrkesfordonssidan, där Nissan Townstar och Renault Kangoo är exakt samma bil, bara några smärre detaljer som skiljer.
Samma med Citroen Berlingo, Toyota Proace city, Peugeot Partner, Opel combo - exakt samma bil, bara plastsjoket i fronten samt ratten som skiljer (jo, själva instrumenthuset skiljer också, men inte instrumentpanelen).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Vet vi idag hur ägandet ser ut med "bolag som äger bolag, som i sin tur äger bolag...., och vem som egentligen bestämmer.😉
D djac skrev:
Ja men det vet vi, åtminstone för de bolag som är publika, där finns en aktieägarelängd som man kan kika på.
Nja, faktiskt kan det vara hyfsat svårt att spåra ägandet och vem som ytterst kontrollerar de stora bolagen.
Ägarkedjorna kan var långa och svårbegripliga, med lite banker och riskbolag här och där.

Jag tror att det var vissa ägare av vindkraft i Sverige som var nästan omöjliga att spåra, läste någon artikel om detta.

Såhär kan det se ut (och värre)
https://angevindkraft.se/mer-information/var-kommer-pengarna-fran-och-vem-ar-agare/


Vad jag menar är att vissa aktieägare har aktierna endast som säkerhet (eller riskpremien), de kanske inte har någon större möjlighet att kontrollera bolagen. Det finns massor av aktieägaravtal där ute, som inte alls är publika.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag menar helt enkelt att det kommer finnas kvar bilfabriker i Europa.
En del befintliga kommer läggas ner, en del nya kommer byggas, men vilka som är ägare och vilka bilmärken det sätts på grillen på bilarna är svårare att förutsäga.

Men som asiatiska biltillverkare bygger bilfabriker i både Nord och Sydamerika och i Europa, av logistik-anledningar och handelsskäl, så kommer självklart inte Europa bli fritt från biltillverkning och arbetare som bygger bilar.

Själv gissar jag på att både trenden med uppköp och trenden med samverkan kommer fortsätta.
Några bilmärken kommer köpas upp, ungefär som Volvo, SAAB, MG osv, och kanske leva kvar som namn på varan som en annan biltillverkare sätter på bilen.

Men att bilmärken går samman och låter alltmer av bilen vara densamma mellan tillverkarna och mindre och mindre blir märkesbyggt och märkesspecifikt, tror jag kommer fortsätta.
Många bilmärken kommer bygga på samma bottenplatta.
En del kommer gå längre och nästan hela bilen kommer vara samma, detta har redan skett på yrkesfordonssidan, där Nissan Townstar och Renault Kangoo är exakt samma bil, bara några smärre detaljer som skiljer.
Samma med Citroen Berlingo, Toyota Proace city, Peugeot Partner, Opel combo - exakt samma bil, bara plastsjoket i fronten samt ratten som skiljer (jo, själva instrumenthuset skiljer också, men inte instrumentpanelen).
Absolut, problemet är dock känt idag, det går inte att göra nuvarande europeiskt tillverkningskoncept lönsamt, man behöver nya fabriker. Detta gäller tom Tesla till viss del, även om de är ljusår före européerna, Musk har pratat om det här flera gånger.

Problemet är att våra tillverkare har investerat för mycket i det gamla och det har satt de i en knipa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.