1 508 595 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Så mycket olja vid 17k mil är nog lite otur. Min klarade sig nätt och jämnt till nästa service innan lampan gick på, men det läckte lite grann; behövde torka upp olja innan man körde till besiktningen. Och då var jag väl uppe i 50k mil...S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Min hade troligtvis igenkoksade kolvringar. Hade kanske gått att få loss med engine-flush eller wd-40 metoden men jag orkade inte hålla på att mecka mer.S sjoelund skrev:
Det tror jag inte. I elbilar så slipper man alla kopplingar o slangar som en motormobterad kompressor behöver. Så risken för läckage, som ju är typ 98% av alla problem, minskar avsevärt.kisumisu skrev:
Inga problem för oss. Ett barn. Lite småskavanker. Ungen var 4-5 år när vi hade en vw id3.S sjoelund skrev:
Vi fick inget att betala.
Uppfostra ungjävlarna istället. Även om man köper en bil ska den inte behandlas illa. =) Vår unge har skött sig alltid och hela tiden. Trampar aldrig nånsin på tröskeln och stänger dörrarna försiktigt. Inga skor i sätet eller på framstolarnas rygg.
Ja det är ju möjligt.K karlmb skrev:
Men sen har vi ju luftvärmepumpar i hus som paijar. Men det körs ju i för sig betydligt mer.
Sedan kommer det nog vara olika från bil till bil.
Två länkar till artiklar om elbilar (har inte kollat om de funnits med tidigare i tråden)
En stor inhemsk marknad ger helt andra förutsättningar, jämfört med liten som Sverige hade med Saab och Volvo. Syns tydligt på elbilsmarknaden idag med flera nya märken och många som ännu inte finns för export.
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-rekord-flest-salda-laddbara-bilar-nagonsin-i-kina/4298484
Och så de europeiska tillverkarnas problem generellt.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/larmet-djup-kris-for-tyska-personbilstillverkare
En stor inhemsk marknad ger helt andra förutsättningar, jämfört med liten som Sverige hade med Saab och Volvo. Syns tydligt på elbilsmarknaden idag med flera nya märken och många som ännu inte finns för export.
https://www.nyteknik.se/fordon/nytt-rekord-flest-salda-laddbara-bilar-nagonsin-i-kina/4298484
Och så de europeiska tillverkarnas problem generellt.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/larmet-djup-kris-for-tyska-personbilstillverkare
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 843 inlägg
Vi kan väl summera de europeiska elbilsfiaskot med att dom borde gjort vanliga bilar med eldrift direkt som Kia gjorde med Niro istället för att krångla och fippla med buggiga system.A AndersS skrev:Två länkar till artiklar om elbilar (har inte kollat om de funnits med tidigare i tråden)
En stor inhemsk marknad ger helt andra förutsättningar, jämfört med liten som Sverige hade med Saab och Volvo. Syns tydligt på elbilsmarknaden idag med flera nya märken och många som ännu inte finns för export.
[länk]
Och så de europeiska tillverkarnas problem generellt.
[länk]
VW gjorde e-golf. Suprrbra bil, men lite litet batteri, ingen kombi och ingen dragkrok. Nu har dom ju äntligen fått ut ID7 GTX, 5 år sent. Vi skulle haft en Passat electric
Detta stämmer ganska väl överens med analyserna i branschen, marknaden i Europa har förstörts av fossilsubventioner och oklar politik, detta ledde till att de Europeiska biltillverkarna förlorade 10 viktiga år i början och nu sitter kineserna i förarsätet med Tesla strax bakom.A AndersS skrev:Två länkar till artiklar om elbilar (har inte kollat om de funnits med tidigare i tråden)
En stor inhemsk marknad ger helt andra förutsättningar, jämfört med liten som Sverige hade med Saab och Volvo. Syns tydligt på elbilsmarknaden idag med flera nya märken och många som ännu inte finns för export.
[länk]
Och så de europeiska tillverkarnas problem generellt.
[länk]
Utsikterna för europeisk bilindustri är ganska dystra, detta kan kanske ändras med statliga interventioner, annars är det nog rätt kört och de får mest ses som uppköpskandidater.
Ja men sen varierar det vad man menar med finnas kvar, omoderna och ineffektiva fabriker för tillverkning av ineffektiva bilar lär inte drivas vidare. Varumärkena har ju visst värde så de kan leva ett tag såklart, för att fasas ut, som Luxor ungefär.Mikael_L skrev:
Jag menar helt enkelt att det kommer finnas kvar bilfabriker i Europa.D djac skrev:
En del befintliga kommer läggas ner, en del nya kommer byggas, men vilka som är ägare och vilka bilmärken det sätts på grillen på bilarna är svårare att förutsäga.
Men som asiatiska biltillverkare bygger bilfabriker i både Nord och Sydamerika och i Europa, av logistik-anledningar och handelsskäl, så kommer självklart inte Europa bli fritt från biltillverkning och arbetare som bygger bilar.
Själv gissar jag på att både trenden med uppköp och trenden med samverkan kommer fortsätta.
Några bilmärken kommer köpas upp, ungefär som Volvo, SAAB, MG osv har köpts, och kanske leva kvar som namnet som en annan biltillverkare sätter på bilen.
Men att bilmärken går samman och låter alltmer av bilen vara densamma mellan tillverkarna och mindre och mindre blir märkesbyggt och märkesspecifikt, tror jag kommer fortsätta.
Många bilmärken kommer bygga på samma bottenplatta.
En del kommer gå längre och nästan hela bilen kommer vara samma, detta har redan skett på yrkesfordonssidan, där Nissan Townstar och Renault Kangoo är exakt samma bil, bara några smärre detaljer som skiljer.
Samma med Citroen Berlingo, Toyota Proace city, Peugeot Partner, Opel combo - exakt samma bil, bara plastsjoket i fronten samt ratten som skiljer (jo, själva instrumenthuset skiljer också, men inte instrumentpanelen).
A AndersS skrev:
Nja, faktiskt kan det vara hyfsat svårt att spåra ägandet och vem som ytterst kontrollerar de stora bolagen.D djac skrev:
Ägarkedjorna kan var långa och svårbegripliga, med lite banker och riskbolag här och där.
Jag tror att det var vissa ägare av vindkraft i Sverige som var nästan omöjliga att spåra, läste någon artikel om detta.
Såhär kan det se ut (och värre)
https://angevindkraft.se/mer-information/var-kommer-pengarna-fran-och-vem-ar-agare/
Vad jag menar är att vissa aktieägare har aktierna endast som säkerhet (eller riskpremien), de kanske inte har någon större möjlighet att kontrollera bolagen. Det finns massor av aktieägaravtal där ute, som inte alls är publika.
Absolut, problemet är dock känt idag, det går inte att göra nuvarande europeiskt tillverkningskoncept lönsamt, man behöver nya fabriker. Detta gäller tom Tesla till viss del, även om de är ljusår före européerna, Musk har pratat om det här flera gånger.Mikael_L skrev:Jag menar helt enkelt att det kommer finnas kvar bilfabriker i Europa.
En del befintliga kommer läggas ner, en del nya kommer byggas, men vilka som är ägare och vilka bilmärken det sätts på grillen på bilarna är svårare att förutsäga.
Men som asiatiska biltillverkare bygger bilfabriker i både Nord och Sydamerika och i Europa, av logistik-anledningar och handelsskäl, så kommer självklart inte Europa bli fritt från biltillverkning och arbetare som bygger bilar.
Själv gissar jag på att både trenden med uppköp och trenden med samverkan kommer fortsätta.
Några bilmärken kommer köpas upp, ungefär som Volvo, SAAB, MG osv, och kanske leva kvar som namn på varan som en annan biltillverkare sätter på bilen.
Men att bilmärken går samman och låter alltmer av bilen vara densamma mellan tillverkarna och mindre och mindre blir märkesbyggt och märkesspecifikt, tror jag kommer fortsätta.
Många bilmärken kommer bygga på samma bottenplatta.
En del kommer gå längre och nästan hela bilen kommer vara samma, detta har redan skett på yrkesfordonssidan, där Nissan Townstar och Renault Kangoo är exakt samma bil, bara några smärre detaljer som skiljer.
Samma med Citroen Berlingo, Toyota Proace city, Peugeot Partner, Opel combo - exakt samma bil, bara plastsjoket i fronten samt ratten som skiljer (jo, själva instrumenthuset skiljer också, men inte instrumentpanelen).
Problemet är att våra tillverkare har investerat för mycket i det gamla och det har satt de i en knipa.