kisumisu
S sjoelund skrev:
Fast har man barn så är det lika bra att köpa en bil för beloppet de vill ha för barnens slitage är en fantastisumma.
Tänkte på samma sak.
Eller djur....

Dessutom är det också en viss körsträcka man får köra per år, överstiger man det tja...

Visst man kör kanske alltid en ny bil. Men!

Jag tänkte också leasa bil redan för många år sedan innan ens elbilarna slagit igenom.

Var ju lockande kunna "hyra en bil" och slippa alla trubbel med dyr service mm. Men sen hörde jag av en bekant att man själv ansvarig för service, vinterdäcken skulle själv köpas, skatter skulle betalas, försäkringar skulle betalas. Sen på allt det här slitageansvaret och en bil som man måste lämna in efter en viss tid.

Kanske bra om vill prova ett visst märke, men även här är det väl klokare rent av hyra en bil från nåt företag som hyr ut bilar ett par veckor.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
S Styrman_jansson skrev:
Det finns dåliga leasingerbjudande och bra precis som det finns bra priser på att köpa nya bilar och dåliga.
Jag tror inte de erbjudande som VW hade på I.D3 om ca. 3000kr/månad när den lanserades var så dåliga även om det var en ofärdig produkt initialt.

Drar man runt en skapligt ny bil på 3000kr/månad exkl. bränsle (som blir billigt med el) så har man gjort en bra deal.
Det finns säkert massa olika erbjudanden.

Sedan tänker vi alla olika. Jag själv vill bara ha en bil som funkar bra, går billigt. Behöver inte vara det nyaste alltid.

Elbil blev det mest pga att en fossilbil har så många dyra delar som jämt går sönder och kräver konstant service.
*Billigt att köra.
*Roligt köra (vi hamnar här nästan samma prisklass också med fossilvarianter som har samma acceleration).
*Inbyggd "bränslevärmare".
*Sen är det plus i kanten att man får ut el från bilen. Fossilbilar måste man själv köpa inverters för att få ut el.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det finns dåliga leasingerbjudande och bra precis som det finns bra priser på att köpa nya bilar och dåliga.
Jag tror inte de erbjudande som VW hade på I.D3 om ca. 3000kr/månad när den lanserades var så dåliga även om det var en ofärdig produkt initialt.

Drar man runt en skapligt ny bil på 3000kr/månad exkl. bränsle (som blir billigt med el) så har man gjort en bra deal.
Ja, såg att Peugeot erbjuder en i mina ögon välutrustad 5008 för 3500kr/mån, det känns väldigt rimligt i mina ögon (kan inget om det märket så kan vara helt fel ute).

Hörde ett avsnitt av Plånboken för ett tag sedan som tog upp ett, i mina öron, helt orimligt fall, där ska leasingavgiften ha höjts plötsligt och leasingbolaget hänvisar till att andrahandsvärdet på bilen verkar bli lägre än de hade förväntat sig. Får känslan av att detta är unikt för detta bolaget men jag tycker ändå att man ska läsa villkoren innan man ingår ett privatleasingavtal.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tänkte på samma sak.
Eller djur....
Mjo, fast när du ska sälja din egna bil så får du ju mindre betalt för den om den är sliten p.g.a. barn/djur? Så skillnaden beror ju mer på villkoren i leasingavtalet än att slitage på en bil kostar ;)
kisumisu kisumisu skrev:
Dessutom är det också en viss körsträcka man får köra per år, överstiger man det tja...

Visst man kör kanske alltid en ny bil. Men!

Jag tänkte också leasa bil redan för många år sedan innan ens elbilarna slagit igenom.

Var ju lockande kunna "hyra en bil" och slippa alla trubbel med dyr service mm. Men sen hörde jag av en bekant att man själv ansvarig för service, vinterdäcken skulle själv köpas, skatter skulle betalas, försäkringar skulle betalas. Sen på allt det här slitageansvaret och en bil som man måste lämna in efter en viss tid.
Det är ju egentligen samma här. Även en egenägdbil som gått "längre än man tänkt sig" är ju värd mindre så kostnaden får man oavsett. Sedan har en en del leasingerbjudande hutlösa priser på "övermil" men det är ju som sagt en villkorsfråga.

Samma med resterande. I en del leasingavtal ingår vinterdäck och serviceavtal, i en del kostar de extra osv...

Jag har typ provat både och just nu äger jag en bil och har en bil som personalkontobil vilket är typ leasing fast man debiteras inte för varken övermil eller slitage utan allt beror på om beräknat restvärde stämmer med vad bilen säljs för efter 3år.

Som kuriosa så kostade den bil jag ägde innan jag tog personalkontobilen runt 6000kr/månad inkl. bränsle det senaste året och det fanns mer utgifter att "se fram emot".
 
D djac skrev:
Ja, såg att Peugeot erbjuder en i mina ögon välutrustad 5008 för 3500kr/mån, det känns väldigt rimligt i mina ögon (kan inget om det märket så kan vara helt fel ute).

Hörde ett avsnitt av Plånboken för ett tag sedan som tog upp ett, i mina öron, helt orimligt fall, där ska leasingavgiften ha höjts plötsligt och leasingbolaget hänvisar till att andrahandsvärdet på bilen verkar bli lägre än de hade förväntat sig. Får känslan av att detta är unikt för detta bolaget men jag tycker ändå att man ska läsa villkoren innan man ingår ett privatleasingavtal.
Jo men klart det finns fallgropar. I en del leasingerbjudande så finns det t.ex. förbehåll om att avgiften kan ökas om räntorna går upp.

Löneavdraget för min bilkontobil räknas om 1gång om året för att se så att det verkar stämma mot andrahandsvärdet och vid behov så justeras det. Dock räknar man jäkligt konservativt så de flest går "+" mot beräknat andrahandsvärde.

För övrigt har jag som dig noterat att Peugeot har en del bra erbjudande. Ofta är det fullutrustade "GT" modeller. Dock ska man ha klar för sig att när man går in och specar en bil inkl. gummimattor, vinterhjul, dragkrok och försäkring så landar man ofta uppemot 5000:-/månad. Vilket ändå dock är skapligt rimligt för en "ny" bil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jo men klart det finns fallgropar. I en del leasingerbjudande så finns det t.ex. förbehåll om att avgiften kan ökas om räntorna går upp.

För övrigt har jag som dig noterat att Peugeot har en del bra erbjudande. Ofta är det fullutrustade "GT" modeller. Dock ska man ha klar för sig att när man går in och specar en bil inkl. gummimattor, vinterhjul, dragkrok och försäkring så landar man ofta uppemot 5000:-/månad. Vilket ändå dock är skapligt rimligt för en "ny" bil.
Jo, räntan är ganska självklart, fastränta är så ovanligt att det uppmärksammas men att inte behöva bry sig om bilens restvärde ser nog de flesta som ett av de större värdena i privatleasing. Extremfallet skulle ju vara att hoppa på en Kinaleasing, under perioden försvinner märket och restvärdet närmar sig då noll, häftiga månadskostnader där i slutet.

Som sagt så tror jag att det är ngt unikt, tror detta var Santander men kan ha fel så om ni står i begrepp att ingå avtal så hade jag skummat Plånboken och läs era avtal.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Mjo, fast när du ska sälja din egna bil så får du ju mindre betalt för den om den är sliten p.g.a. barn/djur? Så skillnaden beror ju mer på villkoren i leasingavtalet än att slitage på en bil kostar ;)

Det är ju egentligen samma här. Även en egenägdbil som gått "längre än man tänkt sig" är ju värd mindre så kostnaden får man oavsett. Sedan har en en del leasingerbjudande hutlösa priser på "övermil" men det är ju som sagt en villkorsfråga.

Samma med resterande. I en del leasingavtal ingår vinterdäck och serviceavtal, i en del kostar de extra osv...

Jag har typ provat både och just nu äger jag en bil och har en bil som personalkontobil vilket är typ leasing fast man debiteras inte för varken övermil eller slitage utan allt beror på om beräknat restvärde stämmer med vad bilen säljs för efter 3år.

Som kuriosa så kostade den bil jag ägde innan jag tog personalkontobilen runt 6000kr/månad inkl. bränsle det senaste året och det fanns mer utgifter att "se fram emot".
Håller med, man tjänar alltid på att vara rädd om sin bil och vårda den.

Att träna barnen på att göra detsamma är också en bra sak, det bär de med sig och det gör också att de kan åka bil med andra, det kan vara en bra avlastning i vardagen.
 
Det är svårt att träna ettåriga barn. Jag siktar istället in mig på att behålla bilen typ 10 år. Om man behåller den länge nog spelar det ingen roll vad bilen är värd på andrahandsmarknaden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är svårt att träna ettåriga barn. Jag siktar istället in mig på att behålla bilen typ 10 år. Om man behåller den länge nog spelar det ingen roll vad bilen är värd på andrahandsmarknaden.
Men det finns ju väldigt bra överdragsklädslar/spillskydd. Väldigt smidigt när det skett en olycka också då man bara kan ta ut den och köra i tvättmaskinen eller ta ut och torka av.

Ja är det strikt ekonomi man siktar på så ska man behålla bilen minst 8år, det håller jag med om. Men man ska då också ha lite "tur" och inte råka ut för alltför många dyra reparationer och stå ut med mecket att lämna in och vara utan bil lite oftare. Större reparationer påverkar kalkylen en del.
T.ex. stod bilen jag sålde och ersatte med en bilkontobil inför ett motorbyte/motorrenovering någon gång inom gissningsvis 2-3år. Men visst, det är nog inte det normala för en bil som gått knappt 17k mil utan lite otur.
 
Redigerat:
kisumisu
S Styrman_jansson skrev:
Mjo, fast när du ska sälja din egna bil så får du ju mindre betalt för den om den är sliten p.g.a. barn/djur? Så skillnaden beror ju mer på villkoren i leasingavtalet än att slitage på en bil kostar ;)

Det är ju egentligen samma här. Även en egenägdbil som gått "längre än man tänkt sig" är ju värd mindre så kostnaden får man oavsett. Sedan har en en del leasingerbjudande hutlösa priser på "övermil" men det är ju som sagt en villkorsfråga.

Samma med resterande. I en del leasingavtal ingår vinterdäck och serviceavtal, i en del kostar de extra osv...

Jag har typ provat både och just nu äger jag en bil och har en bil som personalkontobil vilket är typ leasing fast man debiteras inte för varken övermil eller slitage utan allt beror på om beräknat restvärde stämmer med vad bilen säljs för efter 3år.

Som kuriosa så kostade den bil jag ägde innan jag tog personalkontobilen runt 6000kr/månad inkl. bränsle det senaste året och det fanns mer utgifter att "se fram emot".
Absolut så är det ju!

Men om jag väljer att behålla bilen tills den rasar helt eller kommer till den punkten att alla bilar kostar detsamma?!

Visst finns det ju undantag!
Men vi leker nu en vanlig 10-20år gammal Volvo (kan ju vara vilket märke som helst). Den har tappat redan värdet såpass att det spelar ingen roll längre om hunden har nån gång bajsat i den och rivit klädsel, hår osv. Än en som är helt pedantskött!

Detsamma kommer gälla elbilar.

Sen är det ju såklart lättare sälja en Volvo där växellådan är bytt, Ac nyservat osv osv. Men rent ekonomiskt får du aldrig tillbaka pengarna där om inte det är nån väldigt ovanlig bil.

Detsamma gäller försäkringsbolag, krockar du med en bil som gått lite får du mer ersättning än en som gått många mil. Man kollar helt blint på det! Har erfarenhet!

Givetvis ska man skydda inredning och säga till barnen. Men barn är också olika. Dessutom orkar jag själv inte heller vara så pedant!

Däremot är det skönt ha ägt bilen från början eller någorlunda början. Då vet man hur den är körd och hur man har skött batteriet på elbilen!

Många gnäller också över elbilens batteri att den helt slutkörd efter några år (nåja det får tiden visa) men en sak vet jag säkert att en 10+ eller tom nyare fossilbil kommer få dyra service med växellåda, koppling, avgasrening, partikelfilter, bränslemup mm.
Resten som bromsar, AC och värmesystem är nog gemensamma problem som kommer uppkomma!

Det jag gissar att kommer först rasa i elbilar är just värmesystemet! Har lite erfarenheter av just Volvo och Peugeot när det gäller AC. Kanske två skilda system men jobbar ju med samma princip värmepump och ren ac.
Men det klart sen har vi ju fossilbilar t ex Skoda, Audi där AC inte rasat efter ens 15år.
 
Redigerat:
Leasingbolagen har ju gjort ganska bra kalkyler över TCO ( Total Cost of ownership). Räknar man in alla kostnader ink värdeminskning så är oftast minimum 4000kr/månad för en ny bil. Leasingbolagen gräver inte guld direkt.. Men leasing är ju speciellt och ska passa individen. Man slipper lägga upp en stor handpenning som man behöver för ett billån som istället kan läggas på börsen och förhoppningsvis ge lite extra klirr i kassan. Då har du en kassa att lösa ut bilen efter perioden är slit.
Jm
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
S snickar skrev:
Leasingbolagen har ju gjort ganska bra kalkyler över TCO ( Total Cost of ownership). Räknar man in alla kostnader ink värdeminskning så är oftast minimum 4000kr/månad för en ny bil. Leasingbolagen gräver inte guld direkt.. Men leasing är ju speciellt och ska passa individen. Man slipper lägga upp en stor handpenning som man behöver för ett billån som istället kan läggas på börsen och förhoppningsvis ge lite extra klirr i kassan. Då har du en kassa att lösa ut bilen efter perioden är slit.
Jm
Många gånger är bilen redan såld vidare när du tar ut leasingen, därför man inte brukar kunna köpa ut sin bil efter privatleasing.
 
Saken är ju den att man får jämföra kostnaden för samma vara. En del biltillverkare subventionerar privatleasing men inte försäljningen för att dölja rabatt.

Tesla kör 0% ränta för sina bilar, dvs rabatten betalar dom till finsnsieringsbanken istället för att sänka listpriset på bilen eller göra en priskampanj.

Samma verkar Skoda köra med på Enyaq där jag sett erbjudande på några sneak modeller, en del pratar om att Enyaq och ID3 är 50-80' mindre vinst för bolaget vid privatleasing mot förväntat värdetapp vid köp. Men sjukt svårt att uppskatta hur marknaden ser ut om 3 år.

2025 kommer ytterligare några compakt SUV ut i segmentet. Riktiga bilar istället för e2008/Mokka-e med bara 50kWh batteri.
 
S Styrman_jansson skrev:
T.ex. stod bilen jag sålde och ersatte med en bilkontobil inför ett motorbyte/motorrenovering någon gång inom gissningsvis 2-3år. Men visst, det är nog inte det normala för en bil som gått knappt 17k mil utan lite otur.
Jag trodde samma sak med min Volvo, men den körde på år efter år med mekaniker som tyckte jag skulle byta motor till en kostnad som var ungefär dubbla bilens värde. Bilen fick jag sedan pengar för när jag köpte elbilen...
 
S sjoelund skrev:
Jag trodde samma sak med min Volvo, men den körde på år efter år med mekaniker som tyckte jag skulle byta motor till en kostnad som var ungefär dubbla bilens värde. Bilen fick jag sedan pengar för när jag köpte elbilen...
Mjo det hade nog gått några år till med bilen jag hade men när man behöver fylla på olja vid varje tankning tröttnade jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.