kisumisu
S sjoelund skrev:
Det måste vara en förlustaffär eller för att locka dit kunder. Bara elskatten kostar ju upp mot det beloppet...

Sedan är frågan hur många som laddar långsamt för 5 kr/kWh. Kanske är boende i närheten som inte har alternativ och bolaget satt upp dyra platser för att tjäna en hacka?
Men om det kostar så mycket och få laddar så kostar väl effektavgiften mer än man får in per månad också. Måste vara svårt att vara säker på att gå med vinst.
Varför skulle det vara förlust?

Örnsköldsvik tillhör väl fortfarande elområde 1 eller 2 som ska också vara billigt.

Snarare förlust bygga stationer som ingen använder. Har själv heller ingen stor lust slöladda när jag vet att jag kan snabbladda för liknande priser!

Men är ändå lockande få en fulladdad bil efter en hotellnatt och bara köra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Scandic har bra mat o frukost. Men ölen är bäst på Bishop Arms.
Jodå det stämmer i alla fall på dom som jag tidigare varit. Lite därför det blev Scandic. Sen är det ändå inte så stor prisskillnad vissa vandrarhem och sämre hotell blir tom dyrare. Aldrig varit till öviks dock.

Tack för tipsen!
 
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte hur de räknat, men 3:40 exkl. moms blir 4:25 inkl. moms. Så det kan felaktigt vara angivet ett pris exkl. moms i förstaläget. Det är förmodligen otillåtet att annonsera så, så man kan säkert få rätt om man bråkar (och det här är orsaken), men vem orkar göra det.

Dåligt av MER oavsett skäl.
Jag ska maila dem och fråga o se vad dom svarar. Väldigt märklig prissättning!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Varför skulle det vara förlust?

Örnsköldsvik tillhör väl fortfarande elområde 1 eller 2 som ska också vara billigt.
För elskatten. Vid 75 kWh så går hela pengen till skatt. Sedan ska underhåll på laddaren betalas, den ska skrivas av, och så ska man betala nätägaren för ett abonnemang med saftig säkring. Plus effektavgift på det.

Om de tog någon krona eller två per kWh skulle det se bättre ut. Som det är måste det subventioneras av någon.
 
B
S Styrman_jansson skrev:
Som jag skrivit förut, säkerhetsuppdateringar är en sak. Men jag är sällan intresserad av massa nya funktioner och nya "fräna" utseendeförändringar. Dessa "förändringar" kommer undvikas i det längsta.
Går inte direkt att välja, vill du ha osäkra enheter så nekar du uppdateringar, om inte får man tacka ja.
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
För elskatten. Vid 75 kWh så går hela pengen till skatt. Sedan ska underhåll på laddaren betalas, den ska skrivas av, och så ska man betala nätägaren för ett abonnemang med saftig säkring. Plus effektavgift på det.

Om de tog någon krona eller två per kWh skulle det se bättre ut. Som det är måste det subventioneras av någon.
Förstår men det här kostar väl fortfarande mer att bygga, underhålla och driva:
Röd ChargeNet-laddstation på parkeringsplats med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Än det här

Laddstationsuttag märkt InCharge monterat på en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu kisumisu skrev:
Förstår men det här kostar väl fortfarande mer att bygga, underhålla och driva:
[bild]

Än det här

[bild]
Helt klart, men inte klarar du om folk laddar fullt till i princip noll kostnad även med en 11/22 kW laddare? Snabbladdare måste användas flitigt de också även med priser på 6 kr/kW. Speciellt om de ska bytas ut lika ofta som de tidigare vi haft... Det har ju kommit mycket snabbare laddare ganska fort.
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
Helt klart, men inte klarar du om folk laddar fullt till i princip noll kostnad även med en 11/22 kW laddare? Snabbladdare måste användas flitigt de också även med priser på 6 kr/kW. Speciellt om de ska bytas ut lika ofta som de tidigare vi haft... Det har ju kommit mycket snabbare laddare ganska fort.
Nu vet jag inte vad företag betalar.

Men som privatperson kommer jag sällan så mycket över 1kr i elkostnad inklusive skatt, nätavgift etc!

Om jag får mer kunder till min hotell och det kanske kostar mig då 50-100kr mer. Är det fortfarande små pengar om vi leker att en övernattning kostar 1500kr för en familj (ofta är det tom dyrare priser).

Sen om jag som hotellägare tar då 50kr extra för den servicen tror jag också många skulle glatt betala.

Visst kostar det kanske underhålla och byta laddboxar. Men den kostnaden får väl ett företag också momsfritt? Är ju en investering i företaget!

Om man nu trots allt vill göra ytterligare vinst så kan man väl ha max 3kr kwh. Får inte till det hur det kan vara en förlust. Att ha 0kr är kanske en förlust, men tom de finns!

Menar du att företag betalar betydligt mer i nätavgift och sen lyfter bidrag och har 4kr för att få de gå runt just och just?

Jag hade förstått det för 2 år sedan när elpriset var betydligt högre än idag!

Skärmbild av energiförbrukningsapp visar konsumtionskurva för augusti, total energi 360,79 kWh och kostnad 541,18 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O då är det tom fel pris där satt den högre än det var.

Men jag har inget eget företag, kan inte annars nåt om hotell och restauranger eller för den delen butiker. Men tycker det konstigt att slöladdare kostar så nära vad en snabbladdare kostar. Sen också tråkigt när ingen börjar tävla vem som har bäst laddmöjligheter.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Om jag får mer kunder till min hotell och det kanske kostar mig då 50-100kr mer. Är det fortfarande små pengar om vi leker att en övernattning kostar 1500kr för en familj (ofta är det tom dyrare priser).
Det är precis det jag menar. De subventionerar priset för att dra kunder... För 40 kr för en övernattning inkl fri laddning är billigt, billigt, billigt.

Och visst var Augusti billigt för elen. Jag kan också plocka en månad som är bra för min poäng, typ Januari 1040 kWh, 2078 kr. 1 krona i genomsnitt är svårt för mig att komma ner i då skatt och överföring kostar runt 88 öre/kWh...
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
Det är precis det jag menar. De subventionerar priset för att dra kunder... För 40 kr för en övernattning inkl fri laddning är billigt, billigt, billigt.

Och visst var Augusti billigt för elen. Jag kan också plocka en månad som är bra för min poäng, typ Januari 1040 kWh, 2078 kr. 1 krona i genomsnitt är svårt för mig att komma ner i då skatt och överföring kostar runt 88 öre/kWh...
Jag plockade Augusti månad för att jag kört mest bil då.
Jag har själv satt in priset tror det var 1.50kr om jag inte minns fel. Så summan där stämmer ju inte alls är räknat i överkant. Men det är ju min egna laddare.

Visst har du rätt att nätavgiften är ju det högsta. Passande nog fick jag senaste elfakturan idag. Det är September månad alltså förra månaden. Här är hushållsel, värme, bastu, billaddningar (laddat bara hemma denna månad) ja rubbet!

El- och elnätsfaktura för september 2024 med beloppet 1 391,24 kr och förfallodatum 2024-11-01, innehåller bankgiro och OCR-nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elräkning för augusti och september 2024 med förbrukning och kostnadsuppställning från Vattenfall Distribution AB. Visar kvantitet och pris per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
App för elförbrukning med diagram för september 24, visar 195,01 kWh och kostnad 292,51 SEK, dagar och energiförbrukning per dag i blå staplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sen är väl det mesta billigt om man nu jämför med det här innan man hade 100% elbil. Då diskussionen mest handlar om elbilar vs fossilbilar
Skärmbild av en app som visar bränsleförbrukning och kostnad per månad för 2024, med stapeldiagram och specifika transaktionshistorik i mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en transaktionsöversikt för bränsleförbrukning, visar att 0,00 liter och 0 kronor har tankats för september månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det börjar spekuleras i att 2025 ska bli ett elbilsprisrally. Många som behöver undvika utsläppsböter av EU.

Kommer det innebära att 2024 inte blir så många bra leasingdeals?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det börjar spekuleras i att 2025 ska bli ett elbilsprisrally. Många som behöver undvika utsläppsböter av EU.

Kommer det innebära att 2024 inte blir så många bra leasingdeals?
2024 har varit bra år köpa begagnat!
Nu börjar det ju bli hyffsade bilar på begmarknaden.

Få se hur 25 blir.

Men är väl knappast nån bra deal att leasa en bil? Man betalar och sen skall den lämnas tillbaka i nästan bättre skick än man fick den annars böter 🤔 sen om man vill köpa loss bilen, så är det överpris på den!
 
kisumisu kisumisu skrev:
2024 har varit bra år köpa begagnat!
Nu börjar det ju bli hyffsade bilar på begmarknaden.

Få se hur 25 blir.

Men är väl knappast nån bra deal att leasa en bil? Man betalar och sen skall den lämnas tillbaka i nästan bättre skick än man fick den annars böter 🤔 sen om man vill köpa loss bilen, så är det överpris på den!
Det finns dåliga leasingerbjudande och bra precis som det finns bra priser på att köpa nya bilar och dåliga.
Jag tror inte de erbjudande som VW hade på I.D3 om ca. 3000kr/månad när den lanserades var så dåliga även om det var en ofärdig produkt initialt.

Drar man runt en skapligt ny bil på 3000kr/månad exkl. bränsle (som blir billigt med el) så har man gjort en bra deal.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.